Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖTAPATURMAT JA LIIKENNE – FAKTAA EU-15 vuonna 2002

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖTAPATURMAT JA LIIKENNE – FAKTAA EU-15 vuonna 2002"— Esityksen transkriptio:

1

2 TYÖTAPATURMAT JA LIIKENNE – FAKTAA EU-15 vuonna 2002
lähes 4 miljoonaa yli 3 päivän työtapaturmaa Päätoimialoilla 104 miljoonaa työntekijää Hiukan yli 4000 kuolemantapausta, niistä yli rakennusalalla Liikenteessä 1,3 miljoonaa onnettomuutta per vuosi Yli kuollutta 17 miljoonaa loukkaantumista Kustannukset 160 miljardia euroa 2 % bruttokansantuotteesta EU;n ohjelma onnettomuuksien puolittamiseksi vuoteen 2010 mennessä Euro stat, New Cronos database.

3 Fatal accidents at work, EU15 Incidence rate by economic activity per 100 000 workers

4 TYÖTAPATURMAT Suomessa– FAKTAA
Työtapaturmien välittömät kustannukset kansantaloudelle n. 420 milj. € Välittömät kustannukset yritys/organisaatiotasolla n. 20 – 50 % kokonaiskustannuksista Yhden päivän poissaolon kustannus työnantajalle 300 – 700 € Sujuvan tuotannon ja työn häiriöt Lähde:Valtakunnallinen työtapaturmaohjelma ”Työturvallisuus kohti maailman kärkeä”

5 Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit 1993-2003
Lähde: Tapaturmavakuutuslaitosten liitto.

6 Palkansaajien työpaikkatapaturmataajuus 1980-2003 (vähintään 3 päivän työkyvyttömyys)
*2003 arvio Lähde: Virallinen työtapaturmatilasto , Tilastokeskus

7 Työperäisten sairauksien ja tapaturmien aiheuttamat kustannukset v
Kustannukset kustannuslajeittain

8 Direktiivit EU-tasolla
Valmistajat, maahan- tuojat ym. (tuotteet) koneet sähkölaitteet kemikaalit melu ja tärinä suojaimet räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettävät laitteet Käyttäjät (olosuhteet) työoloja koskeva perusdirektiivi 89/391/ETY ns. tytärdirektiivit (16 kpl) työvälineiden käyttö kaivannaistoiminta melu tärinä turvamerkit, yms

9 EU LEGISLATION DIRECTIVE 89/391/EEC Mineral-extracting industries
COUNCIL DIRECTIVE 92/104 of 3 November 1992 concerning the minimum requirements for improving the safety and health protection of workers in the mineral-extracting industries through drilling (eleventh individual Directive within the meaning of Article 16 (1) of Directive 89/391/EEC COUNCIL DIRECTIVE 92/91 of 3 December 1992 on the minimum requirements for improving the safety and health protection of workers in surface and underground mineral-extracting industries (twelfth individual Directive within the meaning of Article 16 (1) of Directive 89/391/EEC

10 Toimenpiteet toteutetaan ottaen huomioon
ILO-sopimuksen ja EU direktiivien mukaisesti on terveyshaittojen ennalta ehkäisemiseksi ja riskien hallitsemiseksi työnantajan arvioitava vaara ja käsiteltävä sitä seuraavassa järjestyksessä: 1) vaarat eliminoidaan; 2) vaaraa valvotaan sen syntypaikalla; 3) vaara minimoidaan; ja 4) jos vaara on edelleen olemassa, käytettäväksi annetaan henkilönsuojaimia. Toimenpiteet toteutetaan ottaen huomioon tekniikan kehitys kohtuullisuus käytännöllisyys toteutettavuus.

11 Kaivosturvallisuusasetus-ehdotus
Perusta EU direktiivit; ILO-sopimus 176, joka koskee terveyttä ja turvallisuutta kaivoksissa Kaivosturvallisuusasetus (ehdotus) Kaivostoimintaan liittyvän työn turvallisuus: työolosuhteet; työjärjestelyt; työtilat; koneet ja laitteet; sekä työ- ja suojavälineet. Kaivoksen ja ympäristön turvallisuus: kaivostilat; kaivoksen rakenteet; Kaivoksen ja ympäristön turvallisuus: maanpinnan vakavuus ja muoto; kulkuväylät; varastoalueet; padot ja altaat; rakennukset ja rakennelmat; työn, liikenteen ja räjäytysten järjestelyt; sekä kaivoksen lopettamiseen liittyvät toimenpiteet.

12 Turvallisuus- ja terveysasiakirja
TT-asiakirjan sisältö perustuu seuraaviin direktiivin 92/104/ETY kohtiin: 1) ohjeet laitteiden ja koneiden tarkastamisesta, huollosta ja tarvittaessa testauksesta; Liite A 3.1, Liite 3.2 2) ohjeet henkilöiden nostamiseen ja kuljettamiseen tarkoitettujen laitteiden käytöstä; Liite C 5.2 ja 3 artikla 2. kohta, Liite A3.2 3) ohjeet toimenpiteistä hätätilanteissa ja hätälaitteiden käytöstä sekä tarvittavat ensiapuohjeet; Liite A 1.6 4) ohjeet menettelytavoista toteuttaa työlupajärjestelmä suoritettaessa vaarallisia tehtäviä tai muita tehtäviä, jotka saattavat aiheuttaa vakavia vaaroja muiden tehtävien yhteydessä; 3 artikla c, Liite A1.8 5) ohjeet ilmanvaihdon toteutuksesta; 3 artikla, Liite C 7 6) pelastussuunnitelma; Liite A 7) tarvittavat liikenneohjeet ja –säännöt; Liite A 6.6 8) ohjeet viestintäjärjestelmän käytöstä; 6 artikla Lisäksi TT-asiakirjassa tulee käsitellä muita mahdollisia terveyteen ja turvallisuuteen oleellisesti vaikuttavia tekijöitä.

13 Riskien arviointi työssä - EU-opas
Tämä asiakirja on käännös EU:ssa tehdystä riskien arvioinnin oppaasta. Se sisältää neuvoja työnantajalle, työntekijöille ja muille kiinnostuneille, jotka pohtivat miten toteuttaa käytännössä neuvoston ns. puitedirektiiviin 89/391/ETY (erityisesti sen 6.3 (a) ja 9. 1 (a) artiklaan) sisältyvät riskien arviointivaatimukset. Tavoitteena on edistää työntekijöiden turvallisuutta ja terveyttä työssä. Tämä opas on käännös EU:ssa tehdystä riskien arvioinnin oppaasta. Sen tietosisältö ei välttämättä vastaa Euroopan komission näkemyksiä.

14 Virheet päätöksenteossa Linjajohdon toiminnan Vaarallisen toiminnan
REIKÄJUUSTOTEORIA Virheet päätöksenteossa - piilovirheet VAARA Linjajohdon toiminnan puutteet Vaarallisen toiminnan edellytykset Vaarallinen toiminta - aktiiviset virheet Pysyvistä olosuhteista johtuvat aukot Riittämättömät suojaukset S u o j a u k s e t Tapaturma Vahinko Virheistä johtuvat aukot Lähde: James Reason

15 TURVALLISUUSJOHTAMINEN
Turvallisuusjohtaminen on määrätietoista ja järjestelmällistä turvallisuustoiminnan suunnittelua ja käytännön toteutusta normaalien johtamiskeinojen avulla. Se tähtää työympäristön riskien hallintaan sekä henkilöstön turvallisuuden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen sekä kehittämiseen.

16 MITÄ RISKIENHALLINTA ON?
Tietoista • Suunnitelmallista • Järjestelmällistä • Dokumentoitua • Ennakoivaa Yhteistyötä yrityksen toiminnan jatkuvuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin eteen Lähde:

17 Havainnointi Arviointi Pienen- täminen
RISKIEN HALLINTA Havainnointi Tarkistuslistat Haastattelut Videointi Mittaukset Raportointi Mene- telmä Normien tunnistaminen Subjektiivinen arvio Arvioijien moni- osaaminen Ennalta sovittu järjestelmä Arviointi Mene- telmä Pienen- täminen Korvaaminen Työmenetelmämuutos Eristäminen Suojaaminen Opastus jne Mene- telmä

18 työturvallisuuslaki (738/2002)
Riskien arviointi työturvallisuuslaissa, 10§ Työn vaarojen selvittäminen ja arviointi Työnantajan on työn ja toiminnan luonne huomioon ottaen riittävän järjestelmällisesti selvitettävä ja tunnistettava työstä, työtilasta, muusta työympäristöstä ja työolosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät sekä, milloin niitä ei voida poistaa, arvioitava niiden merkitys työntekijöiden turvallisuudelle ja terveydelle. Tällöin on otettava huomioon muun ohella: 1) tapaturman ja muu terveyden menettämisen vaara kiinnittäen huomiota erityisesti kyseisessä työssä tai työpaikassa esiintyviin 5 luvussa tarkoitettuihin vaaroihin ja haittoihin; 2) esiintyneet tapaturmat, ammattitaudit ja työperäiset sairaudet sekä vaaratilanteet; 3) työntekijän ikä, sukupuoli, ammattitaito ja muut hänen henkilökohtaiset edellytyksensä; 4) työn kuormitustekijät; ja 5) mahdollinen lisääntymisterveydelle aiheutuva vaara.

19 työturvallisuuslaki (738/2002)
Vaara- ja haittatekijöiden selvittäminen ja arviointi 10 § selvitettävä riittävän järjestelmällisesti ensisijaisesti vaarat poistettava arvioitava jos vaaraa ei voida poistaa käytettävä tarvittaessa asiantuntijoita arviointi työnantajan hallussa ajan tasalla pito voi olla osa muuta työnantajan selvitystä muista: työpaikkaselvityksen tuloksena syntyvän asiakirjan oltava nähtävänä työpaikalla Työturvallisuuslaissa edellytetään, että työnantaja selvittää ja tunnistaa työn haitta- ja vaaratekijät. Tarkoituksena on tietenkin niiden poistaminen tai pienentäminen mahdollisimman vähäisiksi. Jos vaaraa tai haittaa ei voida poistaa, on arvioitava sen merkitys työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle. Työnantaja ei saa tyytyä tilanteeseen, ennen kuin hänen arvionsa osoittaa, että lain vastainen vaara tai haitta on poistettu. Silloin työnantaja voi päättää, että hän voi hyväksyä saavutetun tason. Selvitys, tunnistaminen ja arviointi tehtävä työn ja toiminnan luonne huomioon ottaen. Useissa tapauksissa asetuksilla on annettu siitä tarkempia määräyksiä. Lain 10 § 1 momentissa on viisikohtainen esimerkkiluettelo niistä seikoista, jotka selvityksessä, tunnistamisessa ja arvioinnissa on otettava huomioon. Niitä ovat kyseiselle työlle ominaiset vaaranuhat, todetut turmat, työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet, työn kuormitustekijät ja mahdolliset lisääntymisterveyden vaarat. Selvityksen kohteena ovat siis myös esimerkiksi työyhteisön huonon toimivuuden aiheuttamat ongelmat. Selvittäminen, tunnistaminen ja arviointi ei ole itseisarvo. Tarkoituksena on poistaa tai minimoida vaara- ja haittatekijät. Usein tunnistettu lain vastainen vaara tai haitta voidaankin poistaa ilman erityisempää arviointia.

20 Yhteiset työpaikat (49§-54§)
Yleinen huolehtimisvelvoite Pääasiallista määräysvaltaa käyttävän työnantajan velvollisuudet vaaroista tiedottaminen toimintojen yhteensovitus työpaikan liikenne järjestys ja siisteys yleissuunnittelusta yleisestä terveellisyydestä ja turvallisuudesta yhteistoiminnan organisoinnista

21 Itsenäisen työnsuorittajan velvollisuudet yhteisellä työpaikalla
työntekijän pätevyys, tarvittavat luvat ja vähimmäisikä työssä käytettävät koneet ja laitteet sekä niiden käyttöönotto- ja määräaikaistarkastukset vaarallisten aineiden käsittely työpaikan turvallisuusohjeet vaaroista tiedottaminen

22 Työntekijän velvollisuudet
Velvollisuus noudattaa ohjeita Huolehtia järjestyksestä ja siisteydestä Huolehtia omasta ja työtoverien turvallisuudesta Vältettävä muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää ja epäasiallista kohtelua Vikojen ja puutteellisuuksien poistaminen ja niistä ilmoittaminen (oikeus saada palautetta) Käyttää ja hoitaa annettuja suojaimia ja varusteita Käyttää sopivaa vaatetusta Koneiden, laitteiden ja vaarallisten aineiden ohjeiden mukainen käyttö Turva- ja suojalaitteiden käyttö Oikeus työstä pidättäytymiseen

23 EU-OSHA Network - http://fi.osha.eu.int/
Koneen elinkaari - hyvät käytännöt Lue lisää yleisiä asioita sivustosta... Sivuston sisältö on koostettu sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden ja oppaiden perusteella sekä hyödyntämällä asiaan liittyviä standardeja sekä asiantuntijalähteitä.

24 EU 15 Focal Points NMS and CCs Focal Points EFTA Focal Points

25 Räjähteet Laki räjähdysvaarallisista aineista (lain uudistaminen meneillään) Räjähdeasetus (473/1993) Asetus räjähteiden vaatimustenmukaisuuden toteamisesta (1384/1994) Panostajalaki (219/2000) Valtioneuvoston asetus panostajan pätevyyskirjoista (122/2002) Asetus puolustusvoimien räjähteistä (648/1996) Asetus rajavartiolaitoksen ja poliisin räjähdysvaarallisista aineista (731/1983) Päätökset Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös räjähdystarvikkeista (130/1980) Valtioneuvoston päätös räjäytys- ja louhintatyössä noudatettavista järjestysohjeista (410/1986) Sosiaali-ja terveysministeriön asetus räjähdysaineen työmaavalmistuksen turvallisuudesta (125/2002) Sosiaali- ja terveysministeriön asetus panostajien pätevyyskirjan myöntävästä viranomaisesta ja pätevyyskirjan saamiseksi vaadittavasta koulutuksesta (124/2002) Työministeriön päätös räjäytys- ja louhintatyötä koskeviksi turvallisuusmääräyksiksi (495/1993) Puolustusministeriön räjähdepäätös (K Dnro 16/4200/96/KI) Valtioneuvoston päätös viranomaisten yhteistoiminnasta räjähdysainetarkastusten suorittamisessa (280/1978)

26

27

28 Räjähdysonnettomuuksissa kuolleet eri vuosikymmenillä 1930-2000
65 67 57 51 17 11 6 4

29

30

31 U.S. Department of Labor Mine Safety and Health Administration

32

33 U.S. Department of Labor Mine Safety and Health Administration

34 (yli yhden työvuoron menetyksen aiheuttaneet tapaturmat *)
Kaivoksien lukumäärä, -louhinta,kaivostyön tapaturmatiheys miljoonaa työtuntia kohti vuosina 1949, 1975, 2000 (yli yhden työvuoron menetyksen aiheuttaneet tapaturmat *) Lähde: Kaivosturvallisuussäädösten muutostarpeita selvittävän työryhmän raportti /2003

35 Mikä on LTI-Luku? LTI*-luvulla seurataan tapaturmataajuuden kehitystä
luku ilmaistaan poissaoloon johtaneina työtapaturmina miljoonaa työtuntia kohti eli noin 600 hengen työyhteisössä yksi tapaturma vuodessa vastaa LTI-lukua 1 vastaavasti noin 60 hengen työyhteisössä lukua 10 parhaiden eurooppalaisten kemian alan yhtiöiden LTI-luku on selvästi alle yhden kemian toimialan keskiarvo Suomessa vuonna 2001 oli 13.6 Suomessa vain harvat yritykset pääsevät toistuvasti alle viiden LTI-lukua seurataan, koska sen tiedetään korreloivan vakavampien onnettomuuksien kanssa seuranta on yleistä ja vertailutietoa on helposti saatavilla *) LTI: Lost Time Injuries Frequency Rate

36 Johtamisjärjestelmät
TURVALLISUUDEN OSA-ALUEET JA MITTARIT riskinarvioinnit siisteys ja järjestys häiriötiedot kunnossapitotiedot luotettavuustiedot käytettävyys Tekniset järjestelmät tapaturmien vakavuus tapaturmataajuus vaaratilanteet tapaturmien syyt sopimuskumppaneiden tapaturmat sairaspoissaolot ammattitaudit poissaolokustannukset vastaanottokäynnit ongelmajätteet satunnaispäästöt johdon kierrokset auditoinnit henkilösuojainten käyttö viranomaispalaute paloturvallisuus ja hätätilannevalmius lakien ja asetusten noudattaminen työilmapiiri + Turvallisuus- kulttuuri + Ei-toivotut tapahtumat - + Johtamisjärjestelmät ja menettelytavat turvallisuustoimenpiteet koulutus turvallisuuskierrokset auditoinnit pienryhmätoiminta aloitteet työkyky- ja kuntotestit ergonomia turvallisuuskustannukset lähde: TUKES

37 MARKKINALÄHTÖISET/ MUUT MALLIT
Laatustandardit ISO 9000 Ympäristöjohtamisstandardit ISO 14000 Turvallisuusjohtamisstandardit BS 8800, DNV (OHSM), OSHAS 18001, OSHAS 18002 Työterveys- ja työturvallisuusjohtamisjärjestelmiä koskevia ohjeita, ILO- OHS 2001 Responsible Care - Vastuu huomisesta

38 Yhteenveto Sekä ILO-sopimuksesta että direktiivistä johtuvat muutosehdotukset lähinnä tarkennuksia olemassa olevaan lainsäädäntöön. Suomen kaivannaisteollisuutta koskeva lainsäädäntö täytti jo melko hyvin direktiivin vaatimukset ennen Suomen EU-jäsenyyttä kalusto pääosin modernia turvallisuustilastot melko hyvät tekninen ja muu osaaminen korkeatasoista ympäristönormit otetaan huomioon Speaker notes to be adopted from current Instructor Manual.

39 Turvallisuus syntyy vain tekemällä!! kiitos


Lataa ppt "TYÖTAPATURMAT JA LIIKENNE – FAKTAA EU-15 vuonna 2002"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google