Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuulikki Lahtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
TUKEA TUUTORILLE JA TUUTOROITAVILLE Tampere YTHS 2011
TUUTORINA JAKSAMINEN TUKEA TUUTORILLE JA TUUTOROITAVILLE Tampere YTHS 2011
2
MITÄ TUUTORI KOHTAA SYKSYLLÄ…
MITÄ TUUTORI KOHTAA SYKSYLLÄ… * Ryhmäläisensä, joita jännittää vielä enemmän kuin tuutoria * Yksilöitä, jotka ehkä luulevat olevansa ainoita ryhmässä jotka potevat lievää/ankaraa koti-, poikaystävä-, tyttöystävä-, kotiseutu-, tuttu koulu- tai tutut ihmiset – ikävää * Pyörivät kampuksella ”pallohukkasena” ihan sekaisin * Eivät ole ihan varmoja ovatko (itselle) oikeassa paikassa opiskelun tai muiden asioiden suhteen * Eivät uskalla lähestyä muita ja toivovat jonkun toisen uskaltavan tehdä aloitteen tutustumisessa
3
TUUTORI KOHTAA MYÖS OPISKELIJOITA JOTKA…
*eivät uskalla lähestyä muita ja toivovat jonkun toisen uskaltavan tehdä aloitteen tutustumisessa *tuntevat itsensä tosi tyhmiksi kun eivät tiedä miten suunnitella opintoja, mistä löytää opiskeluun liittyvää tietoa, mitä eri termit ja tittelit tarkoittavat * Eivät tiedä mitä tehdä viikonloppuna jos jää tänne * Ovat koko lukioajan odottaneet yliopistoon pääsyä: Samoista asioista kiinnostuneita hengenheimolaisia, tieteenpaloa ja intoa harrastaa ja pohtia asioita yhdessä
4
MITÄ TUUTORI VOI TEHDÄ… - Normalisoida em
MITÄ TUUTORI VOI TEHDÄ… - Normalisoida em. ilmiöitä mainitsemalla niistä ääneen ja kertomalla omia kokemuksiaan eka vuodelta, kysymällä niistä ”useimmat kokevat alussa että…”-tyyliin tai ”mikä jännittää tai askarruttaa kaikista eniten tällä hetkellä” - Antamalla selkeää tietoa siitä, mistä apua ja tietoa ja miettimistukea eri ongelmiin voi saada: opintoneuvonta, YTHS, opiskelijapappi, kaupungin virastot ja neuvontapisteet jne - Järjestämällä ryhmäkokoontumiset toisiin ja kaupunkiin tutustumista edistävästi, esim. kävelyretki Pyynikille, bussikorttien ostoretki, osallistuminen Kulttuuriapproon ryhmänä - tarjoamalla mahdollisuutta kysyä mitä vaan sähköpostilla tai tekstarina niin, että vastaus tai tieto mistä vastauksen saa kerrotaan koko ryhmälle paljastamatta kysyjää
5
MITÄ KUULUU 1.VUODEN OPISKELIJALLE?
SUURIN OSA, n.80%, VOI PÄÄSÄÄNTÖISESTI HYVIN Joitain oireita 29%:lla miehistä ja 47%:lla naisista Oireista suurin ryhmä henkistä hyvinvointia haittaavat ongelmat: Väsymys, opiskelu-uupumus, sosiaalinen jännittäminen, masentuneisuus, vaikeus saada ote opiskelusta SÄTKY 2009 aloittaneet: Yleisin yksittäinen ongelma yksinäisyys ( n.30%) Toisena sosiaalinen jännittäminen Alkoholin käytössä runsaasti Audit-pisterajan ylittäneitä; ensimmäinen vuosi käyttö runsasta Seuraavina erilaiset kiputilat, allergiat, tules-vaivat Kiusatuksi tulemista koulussa jatkuvasti ja/tai vuosia n.20 %:lla, jossain vaiheessa kiusausta kokenut n.40%
6
MITÄ YTHS VOI TEHDÄ Sähköinen terveyskysely 1
MITÄ YTHS VOI TEHDÄ Sähköinen terveyskysely 1.vuoden opiskelijoille kerro että on tärkeää vastata -Sätkyn kautta varmistuu hoitoonpääsy, jos ongelmat uhkaavat opiskelijan hyvinvointia ja opintokykyä Alle 23-vuotiaiden mielenterveysongelmat hoidetaan ensisijaisesti YTHS:n mielenterveyslinjalla, yli 23-vuotiaiden YTHS:n yleisterveydessä ja tarvittaessa ohjaus mielenterveyspuolelle. Psykoterapia-arviot aina mt-puolella. Hoidontarpeen arviointi kaikissa ongelmissa välittömästi puhelimessa, terveydenhoitaja vastaa tai soittaa takaisin klo ma-to klo 8-15 ja pe voi soittaa myös jos huoli toisesta, esim.tuutoroitavasta Ryhmätoiminta: jännittäjäryhmät, depressioryhmä, paniikkiryhmä, naistenryhmä, uniryhmä, fysioterapeutin ryhmät
8
TUUTORIN TEHTÄVIIN KUULUU: - Ottaa tuutoroitavaan yhteyttä ja selvittää tilanne, jos hän ei tule mukaan kokoontumisiin eikä ilmoita itsestään - kannustaa jännittämisen takia eka kerralta pois jäänyttä tulemaan mukaan ja normalisoida jännittämistä - viestittää tärkeimmät jaetut tiedot niille, jotka eivät pääse kokoontumisiin (esim. facebook-ryhmän kautta) - valmistautua hyvin etenkin ensi tapaamisiin listaten asiat, jotka täytyy muistaa kertoa - olla ensimmäisenä ja ajoissa paikalla etenkin eka kerralla - huomioida alussa kaikki yksilöinä (käsipäivää ja katsekontakti) - muistaa ja huomioida iältään vanhemman opiskelijan mahdollinen vaikeus asettua ”ekavuotisen” asemaan - muistaa ryhmän ohjauksellinen ja tuutoroitavia toisiinsa tutustuttuva luonne: tavoite tehdä itsensä tarpeettomaksi
9
TUUTORIN TEHTÄVIIN EI KUULU - Ottaa liikaa vastuuta ja hoitaa yksittäisen opiskelijan ongelmia, elleivät ne ole selkeästi opiskelun aloittamiseen liittyviä asioita - olla ystävä kaikkien kanssa ja aina käytettävissä - hylätä oma opiskelu, harrastukset, ystävät tai muu itselle tärkeä syksyn ajaksi tuutoroinnin takia - ottaa itse selvää ihan kaikesta vaan myös ohjata kysymään - sietää loputtomiin ryhmässä hankalasti käyttäytyvää tai muilta kaiken tilan ottavaa - kantaa kaikkea yksin: tärkeää jutella muiden tuutoreiden ja tuutorvastaavan kanssa tai esim. soittaa YTHS:lle. Tuutorryhmät voivat kokoontua yhdessäkin, esim. Kulttuuriapro ym tapahtumat - olla kaiken jo tietävä tai kaiken kokenut rutinoitunut konkari: tuutoroitavia helpottaa ja tekee tuutorista inhimillisen kokemus siitä, että hänkin voi oppia ja kokea ryhmän kanssa uusia asioita
10
YHTEISTYÖ ON VOIMAA ! Viisaat päät yhteen tuutoroinnin suunnittelussa: aikataulu ja sisällöt kokoontumisissa, yhteystietojen jakaminen ja keskinäisen tuen sekä purkupalaverien mahdollistaminen syksylle TSEMPPIÄ, ONNEA JA MENESTYSTÄ TULEVILLE TUUTOREILLE TÄRKEÄÄN TYÖHÖNNE!!!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.