Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lentokoulutusseminaari 2007 Hilton, Vantaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lentokoulutusseminaari 2007 Hilton, Vantaa"— Esityksen transkriptio:

1 Lentokoulutusseminaari 2007 Hilton, Vantaa
Harrasteilmailun normivalmistelu

2 Taustaa EU-asetusten tulevien muutosten, EASA:n antamien normien ja uuden ilmailulain, Suomen Ilmailuliitto ry:n sekä Ilmailuhallinnon esitysten perusteella oli tullut tarve muuttaa lentäjien lupakirjoja, kelpuutuksia ja koulutusta koskevia ilmailumääräyksiä. EASA:n perustamisasetus on muuttumassa lähiaikoina siten, että lupakirjoja ja koulutusta koskeva norminanto siirtyy EASA:lle EASA ilma-alusten osalta. Muutoshetkellä voimassaolevia normeja voidaan soveltaa siihen saakka kun EASA:n normit tulevat voimaan, huomioiden siirtymäajat (arvio 3-7v). Joka tapauksessa kansallisina normeina jäävät voimaan UL- ja autogyromääräykset. Keväällä 2006 Ilmailuhallinto asetti IH-TS:n kokoamaan työryhmän ja valmistelemaan nimettyjen harrasteilmailun ilmailumääräysten muutoksia.

3 Taustaa IH-TS sai valmistelukierroksella mennessä runsaasti muutosehdotuksia harrasteilmailun normistoon Valmisteltavien, tarkastettavien ja järjestelmästä poistettavien normien yhteismäärä on eri vaiheiden jälkeen noussut 51:een. Ensivaiheessa valmisteluun otettiin 12 kiireisintä normia. Normien valmistelu aloitettiin syksyn -06 ja talven -07 aikana SIL:n ja IH:n yhteistyönä. Harrasteilmailuyksikön 4 henkilön miehityksestä on käytettävissä normien laadintaan 1,5-2 henkilötyövuotta Tällä työmäärällä voidaan valmistella n määräystä vuodessa.

4 IH:n normivalmistelulle antamia periaatteita
Yksinkertaistettava ja yhdistettävä ”yksi normi yhteen toimintaan” Normin on oltava helppolukuinen Normiin vain ne tarpeelliset vaatimukset, joita ei ole sanottu EU-asetuksessa tai ilmailulaissa Poikkeusluvista pitäisi päästä eroon Kansalliset normit eivät saa olla tiukempia kuin JAR / EASA vaatimukset Samantyyppiseen toimintaan samantasoiset vaatimukset Siirtyminen kansallisten oikeuksien sisällä oltava selkeää ja yksinkertaista IH:lle ei saa aiheutua lisäkustannuksia uusista normeista

5 Vaatimustasoltaan ja esitystavaltaan yhdenmukaistettavat normit
PEL M2-41 Purjelentäjän lupakirja PEL M2-43 Purjelentäjän pilvilentokelpuutus, PEL M2-44 Purjelennonopettajan kelpuutus, PEL M2-46 Moottoripurjelentäjän lupakirja, PEL M2-47 Moottoripurjelennonopettajan kelpuutus, PEL M2-50 Kuumailmapallolentäjän lupakirja, PEL M2-51 Kuumailmapallolennonopettajan kelpuutus, PEL M2-70 Ultrakevytlentäjän lupakirja, PEL M2-71 Ultrakevytlennonopettajan kelpuutus, PEL M2-X Autogyrolentäjän lupakirja ( uusi määräys ) PEL M2- XX Autogyrolennonopettajan kelpuutus ( uusi määräys)

6 Yhdistettävät normit TRG M1-7 Purje- ja moottoripurjelentokoulutus, TRG M1-9 Ultrakevytlentokoulutus, TRG M1-10 Kuumailmapallolentokoulutus, Vaatimukset yhdenmukaistetaan, valmistellaan koko kansallisen koulutuksen kattava määräys jolla kumotaan vanhat normit. TRG M1 -7 Harrasteilmailun lentokoulutus GPL MGPL ULP BPL APL TRG M1-7

7 Seuraavia normeja esitetään poistettavaksi
PEL M2-43, Purjelentäjän pilvilentokelpuutus, TRG M1-7, Purje- ja moottorilentokoulutus, TRG M1-9, Ultrakevytlentokoulutus, TRG M1-10, Kuumailmapallolentokoulutus, TRG T1-9, Koulutusohje purjelentäjän lupakirjaa varten, TRG T1-10, Koulutusohje moottoripurjelentokonekelpuutusta varten, TRG T1-14, Koulutusohje purjelentäjän pilvilentokelpuutusta varten, TRG T1-15, Tyyppikoulutusohjelma purjelentokoneita varten, OPS M8-8, Esittelylennot purjelentokoneella korvausta vastaan,

8 Kaikkiin määräyksiin esitetyt muutokset
Viittaukset Ilmailulakiin on muutettu Alkuun on lisätty sisällysluettelo Kaikkien määräysten kohdassa 1 on soveltamisala ja mahdolliset määritelmät Kohtien numerointi on sama kaikissa määräyksissä (paitsi jos on lisäoikeuksia) Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset lisätty määräyksen loppuun

9 Yksittäisten määräysten muutokset
Seuraavaksi keskeisimmät muutokset esitettynä ilmailijan näkökulmasta vaatimusten helpottumisena tai kiristymisenä

10 PEL M1-7 Harrasteilmailun lentokoulutus
+ - Harrasteilmailun 5 eri koulutusmuotoa koottu yhteen määräykseen Luvanhaltijan vastuukysymyksiä selkeytetty > Vastuullinen johtaja Koulutuspäällikön ja päälennonopettajan vastuunjakoa selkeytetty Organisaatiota kevennetty, huoltotoiminnan johtaja poistettu Tietokoneavusteinen etäopiskelu mahdollista kaikissa lajeissa Sääminimien keventäminen oppilaan yksinlennolla moottoroidulla ilma-aluksella lentopaikan läheisyydessä Esittely- ja tutustumiskurssit mahdollisia kaikille harrastelajeille Ilma-aluksen huoltajalla on oltava mekaanikon lupakirja tai IH:n erillinen hyväksyntä Vaatimuksia koulutuksessa käytettäville ilma-aluksille tiukennettu Lisätty vaatimukset sisäisetävalvonnasta Koulutusohjelman mukaisille matkalennoille vaaditaan FPL ja OFP + pa- ja painolaskelmat Asiakirjojen säilytysvaatimus nostettu kahdesta viiteen vuoteen - Kohdasta Koulutusluvan hakeminen on poistettu perustuslain vastainen kohta ” Milloin on syytä, Ilmailuhallinto voi vaatia kohdassa 2 mainittujen selvitysten lisäksi myös muita tarpeelliseksi katsomiaan selvityksiä” Kohdasta Koulutuslupa, on poistettu samoin perustuslain vastainen kohta ” Ilmailuhallinto voi tarvittaessa asettaa koulutukselle rajoituksia ja muita ehtoja” Kohdasta Koulutuksessa käytettävät tilat ja lentopaikka, on poistettu varustevaatimusten jälkeinen kohta ” Ilmailuhallinto voi koulutustoiminnan laadun ja laajuuden huomioon ottaen määrätä kussakin tapauksessa erikseen, minkälaiset lisävaatimukset lentopaikan ja sen varustuksen on täytettävä ennen lentokoulutuksen aloittamista.

11 PEL M2-41 Purjelentäjän lupakirja
+ - Teoria- ja lentokoulutuksen hyvitykset muusta lupakirjasta ajanmukaistettu Hyvitys voimassaolevasta teoriakoulutuksesta muuta lupakirjaa varten lisätty Huomioidaan myös vanhentunut lupakirja sekä teoria- että lentokoulutuksessa Pilvilentokelpuutus määräys kumotaan ja muutetaan pilvilento-oikeudeksi tähän määräykseen. Uusia termi käyttöön PEREHDYTTÄMISKOULUTUS

12 PEL M2-44 Purjelennonopettajan kelpuutus
+ - Lupakirjan voimassaolovaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen lentokoulutuksen aloittamista) Viimeaikaisen kokemuksen vaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen kurssin aloittamista) Opettajaharjoittelijaksi vain, jos ei ole muuta opettajakelpuutusta Purjelennon opettajaharjoittelija, jolla on muu opettajakelpuutus tämän määräyksen voimaantullessa saa hakemuksesta purjelennonopettajan kelpuutuksen Muun opettajakelpuutuksen haltijan päällikkökokemusvaatimus purjelentokoneella nousee 30 tunnista 70 tuntiin

13 PEL M2-46 Moottoripurjelentäjän lupakirja
+ - Vaatimukset yhtenäiset UL-määräyksen kanssa Teoria- ja lentokoulutuksen hyvitykset ajanmukaistettu ( myös autogyrot ja hekot huomioitu) Voimassaoleva muu teoriakoulutus huomioitu Vanhentuneen muun lupakirjan huomioiminen teoria- ja lentokoulutuksessa ”Portaaton” hyvitys tunnin lentokokemuksen omaavalle purjelentäjälle Lisätty hinauslentäjäoikeus Lentokoulutusta lisätty 5 tunnilla vähintäänä150 km matkalento valvotulle lentopaikalle sen auki ollessa Kaksi koululentoa valvotulta lentopaikalta sen auki ollessa Purjelentäjän lupakirjan haltijoille 2 tuntia lisää lentokoulutusta ja muuten samat vaatimukset kuin edellä Uusia termejä käyttöön (eroavuus- ja perehdyttämiskoulutus) Lisätty ns. 90 vrk sääntö koskien matkustajien kuljettamista

14 PEL M2-47 Moottoripurjelennonopettajan kelpuutus
+ - Lupakirjan voimassaolovaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen lentokoulutuksen aloittamista) Viimeaikaisen kokemuksen vaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen kurssin aloittamista) Muun opettajakelpuutuksen haltijalta ei edellytetä uutta opettajakurssia Päällikkökokemus yhteensä moottoroidulla ilma-aluksella Opettajaharjoittelijaksi vain, jos ei ole muuta opettajakelpuutusta Moottoripurjelennon opettajaharjoittelija, jolla on muu opettajakelpuutus tämän määräyksen voimaantullessa saa hakemuksesta moottoripurjelennonopettajan kelpuutuksen Purjelennonopettajan päällikkökokemusvaatimus kiristyy 10 tunnista mopulla 70 tuntiin moottoroidulla ilma-aluksella Voimassaolon jatkamisen vaatimuksia ”kiristetty” JAR-FCL:n suuntaan (kaksi kolmesta, kerautauskoulutus)

15 PEL M2-70 Ultrakevytlentäjän lupakirja
+ - Vaatimukset yhtenäiset MGPL-määräyksen kanssa Teoria- ja lentokoulutuksen hyvitykset ajanmukaistettu ( myös autogyrot ja hekot huomioitu) Voimassaoleva muu teoriakoulutus huomioitu Vanhentuneen muun lupakirjan huomioiminen teoria- ja lentokoulutuksessa ”Portaaton” hyvitys tunnin lentokokemuksen omaavalle purjelentäjälle Lentokoulutusta lisätty 5 tunnilla 150 km matkalento valvotulle lentopaikalle sen auki ollessa Kaksi koululentoa valvotulta lentopaikalta sen auki ollessa Purjelentäjän lupakirjan haltijoille 2 tuntia lisää lentokoulutusta ja muuten samat vaatimukset kuin edellä Uusia termejä käyttöön (eroavuus- ja perehdyttämiskoulutus) Lisätty ns. 90 vrk sääntö koskien matkustajien kuljettamista

16 PEL M2-71 Ultrakevytlennonopettajan kelpuutus
+ - Lupakirjan voimassaolovaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen lentokoulutuksen aloittamista) Viimeaikaisen kokemuksen vaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen kurssin aloittamista) Muun opettajakelpuutuksen haltijalta ei edellytetä uutta opettajakurssia Päällikkökokemus yhteensä moottoroidulla ilma-aluksella Opettajaharjoittelijaksi vain, jos ei ole muuta opettajakelpuutusta UL-lennonopettajaharjoittelija, jolla on muu opettajakelpuutus tämän määräyksen voimaantullessa saa hakemuksesta UL-lennonopettajan kelpuutuksen Purjelennonopettajan päällikkökokemusvaatimus kiristyy 10 tunnista ultralla 70 tuntiin moottoroidulla ilma-aluksella Voimassaolon jatkamisen vaatimuksia ”kiristetty” JAR-FCL:n suuntaan (kaksi kolmesta: kerautauskoulutus, kokemus, tarkastuslento) Vesi- ja hinauslento-oikeuden vaatimuksiin lisätty teoriakoulutusta koskeva kohta Hinauslentäjäoikeuden vaatimukset vastaava TOW-kelpuuutuksen vaatimuksia

17 PEL M2-50 ja 51 Kuumailmapallolentäjän lupakirja ja -opettajakelpuutus
+ - Lupakirjamääräykseen lisätty uusi alakohta, jossa vaatimukset kaasupallo-oikeutta varten Opettajamääräyksessä otettu myös huomioon kaasupallo-oikeuden opettaminen ?

18 Määräykset tulevat voimaan
?

19 Mitä sitten ? Käynnissä oleva koulutus jatkuu vanhojen määräysten mukaan Koulutus suoritettava loppuun mennessä Koulutusluvat ovat voimassa niissä mainituin ehdoin luvan päättymispäivämäärään saakka poikkeuksena ilma-alusten huoltotoiminta Jos ilma-aluksella on EASA lentokelpoisuustodistus, on huoltotoiminnassa ja lentokelpoisuuden valvonnassa noudatettava ( ellei tule lisäaikaa) jälkeen EASA:n huoltotoiminta-asetuksen liitteen (OSA- M) vaatimuksia Jos ilma-aluksella on ICAO lentokelpoisuustodistus, rajoitettu lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun on huoltotoiminnassa ja lentokelpoisuuden valvonnassa jälkeen huoltajalla oltava asianomaisen ilma-alusryhmän huoltomekaanikon lupakirja ( OSA-66) tai ilmailuhallinnon hyväksyntä jälkeen koulutuslupaan lisättävän kaksipaikkaisen ilma-aluksen kuormattavuus on oltava vähintään 165 kg Lentokoulutusluvan hakijan on esitettävä koulutusorganisaation sisäisenvalvonnanjärjestelmä tai laatujärjestelmä jälkeen tehtävän lupahakemuksen liitteenä

20 EASA määräykset tulevat ?


Lataa ppt "Lentokoulutusseminaari 2007 Hilton, Vantaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google