Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käytännön kokemuksia ohjauksen ja tuen järjestämisestä nivelvaiheessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käytännön kokemuksia ohjauksen ja tuen järjestämisestä nivelvaiheessa"— Esityksen transkriptio:

1 Käytännön kokemuksia ohjauksen ja tuen järjestämisestä nivelvaiheessa
Anneli Muuronen

2 Jyväskylän ammattiopiston nuorten koulutus
noin 4500 opiskelijaa kuusi toimipistettä 24 ammatillista perustutkintoa noin 40 ammattia Noin 400 erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa

3 Perustutkinnot ja ammatit
Harju, Sepänkatu 3 Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto (pt) media-assistentti Laboratorioalan pt laborantti Painoviestinnän pt painotuotantoassistentti Sähkö- ja automaatiotekniikan pt sähköasentaja, automaatioasentaja Tieto- ja tietoliikennetekniikan pt ICT-asentaja, elektroniikka-asentaja

4 Perustutkinnot ja ammatit
Kyllönmäki, Keskussairaalantie 21 Sosiaali- ja terveysalan pt lähihoitaja Miilutie, Miilutie 2, Petäjävesi Kuvallisen ilmaisun pt kuva-artesaani Käsi- ja taideteollisuusalan pt artesaani

5 Perustutkinnot ja ammatit
Musiikki, Pitkäkatu 19-21 Musiikkialan pt muusikko Taiteen perusopetus, tanssin perusopetus lapsille ja nuorille, yhtyekoulu 5-15-vuotiaille Priimus, Taulumäentie 45 Hotelli-, ravintola,- ja catering-alan pt vastaanottovirkailija, kokki, tarjoilija Matkailualan pt matkailupalvelujen tuottaja, matkailuvirkailija

6 Perustutkinnot ja ammatit
Viitaniemi, Viitaniementie 1 Liiketalouden pt merkonomi Tieto- ja viestintätekniikan pt datanomi Elintarvikealan pt elintarvikkeiden valmistaja, leipuri-kondiittori Hiusalan pt parturi-kampaaja Kauneudenhoitoalan pt kosmetologi Tekstiili- ja vaatetusalan pt vaatetusompelija, vaatturi

7 Perustutkinnot ja ammatit
Viitaniemi, Viitaniementie 1 Autoalan pt ajoneuvoasentaja, autokorinkorjaaja Kone- ja metallialan pt koneenasentaja, koneistaja, levyseppähitsaaja, automaatioasentaja Logistiikan pt autonkuljettaja, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

8 Perustutkinnot ja ammatit
Viitaniemi, Viitaniementie 1 Pintakäsittelyalan pt maalari Puualan pt puuseppä Rakennusalan pt talonrakentaja Talotekniikan pt ilmanvaihtoasentaja, putkiasentaja

9 Jyväskylän aikuisopisto
Jyväskylässä Rakennusalan pt maarakennuskoneenkuljettaja Keuruulla Sosiaali- ja terveysalan pt lähihoitaja

10 Ammattistartti Oksa koulutus kolme ryhmää vuodessa perusopetus
perusopetuksen lisäopetus

11 Pääsy- ja soveltuvuuskokeet
Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, kuva-artesaani Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, artesaani Musiikkialan perustutkinto, muusikko Rakennusalan perustutkinto, maarakennuskoneenkuljettaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja

12 Ohjauksen yhteistyö www.jao.fi Avoimet ovet marraskuussa
Tutustumiskäynnit Vanhempainillat Hakijan opas Opintomahdollisuudet Koulutuskokeilut erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille (1-3 pv)

13 Erityisopiskelijat 20.9.2010 Tekniikka ja liikenne 206 n. 1600
Yksikkö Erityisopiskelijat Opiskelijamäärä Tekniikka ja liikenne 206 n. 1600 Kauppa ja palvelut 131 n. 1400 Hyvinvointi ja kulttuuri 69 n. 1300 JAO Amm.pt 403 n. 4300

14 ERITYISOPETUKSEN LUOKITTELU
01 Hahmottamisen, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet 02 Kielelliset vaikeudet 03 Vuorovaikutuksen ja käyttäytymisen häiriöt 04 Lievä kehityksen viivästyminen 05 Vaikea kehityksen viivästyminen; keskivaikea tai vaikea kehitysvamma 06 Psyykkiset pitkäaikaissairaudet 07 Fyysiset pitkäaikaissairaudet 08 Autismiin ja Aspergerin oireyhtymään liittyvät oppimisvaikeudet 09 Liikkumisen ja motoristen toimintojen vaikeus 10 Kuulovamma 11 Näkövamma 12 Muu syy, joka edellyttää erityisopetusta

15 Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan tuki ja ohjaus
Vuosisuunnittelu Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen lähtötasokartoitukset niveltiedot tulohaastattelu opettajien havainnot jne. aikaisempi koulumenestys testitulokset, lääkärin lausunnot yms. terveydenhoitajan tarkastus poissaolot Koordinointi Luottamuksellinen Vuorovaikutussuhde Puuttuminen Ohjaus valinnat orientaatiojakso opiskelutaidot perehtyminen ura- ja elämänsuunnittelu konsultaatio Erityiset opetusjärjestelyt erilaiset opetus- ja arviointimenetelmät jne. samanaikaisopetus, joustava pienryhmä ohjaus

16 Mielenterveysongelmista kärsivän opiskelijan tukeminen
kokeiltu kuraattorien/erityisopettajien vetämiä vertaistukiryhmiä ohjauskeskustelut tukimuoto tiivistetty seuranta puuttuminen (poissaolot) suunnitelma lyhyet päivät / pidennetty opiskeluaika Kolikko-ryhmän kanssa yhteistyö (Liikkuva konsultaatioryhmä) keskeytykset, jos ei opiskelija opiskelukuntoinen opiskeluterveydenhuolto, psykologi, kuraattori joskus myös tilanteen ”kriisiyttäminen” sitoumukset valinnaiset opinnot (Opiskelutaitoa ja hyvinvointia), jotka tukevat ammatillista ja henkilökohtaista kasvua

17 Opintojen tukeminen, esimerkkejä
Ammatilliset opinnot Monipuoliset opetus- ja arviointimenetelmät Samanaikaisopetus Joustavat pienryhmät (esim. Pipura) Erilaisen oppijan näyttöjen ja työssäoppimisen ohjaus Ammattimies/ammattiohjaaja työsalissa Konsultaatio Henkilöstön koulutus Hyödynnetään ammatillisten erityisopettajien osaaminen Oppisoppi (rästipaja) Yhteiset opinnot Laaja-alaiset erityisopettajat (voivat tukea joustavasti kaikkia yhteisten aineiden opintoja) Taitoareena, stadipaja KT-opinnot Lähtötasokartoitukset Lukilausunnot konsultaatio Valinnaiset opinnot Työssäoppimisen lisääminen Ura- ja elämäsuunnittelu (räätälöidyt pienryhmät erit.opisk/ URAPASSI) Tiedonsiirto erityistä tukea tarvitsevista opiskelijoista

18 Erityisopetussuunnitelma
Jyväskylän ammattiopiston erityisopetuksen tavoite: Turvata opiskelijalle opinnoissaan hänen oppimisedellytystensä mukaiset tukitoimet sekä riittävä ohjaus Korjaavista toimista ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin edellyttää vuosisuunnittelua ja koordinointia (tehtävä näkyväksi) Menetelmät: 1) Luottamuksellinen vuorovaikutus 2) Puuttuminen Lisäksi: samanaikaisopetus, joustavat pienryhmät, oppimispajat, työvaltainen oppiminen, konsultaatio, ohjaava opetus ja ohjaava arviointi jne.

19 HOJKS-prosessi opiskelijan kannalta
USKO Työssäoppiminen HOPS Tulohaastattelu URA- JA ELÄMÄNSUUNNITTELU Lähtötasokartoitukset HYVÄ ELÄMÄ TYÖLLISTYMINEN Erityiset opetusjärjestelyt ja ohjaus Kiinnittyminen Työnhakuvalmiudet Niveltiedot Valinnat Portfolio Vahvuudet Kehittämistarpeet TOIVO

20 MOTIVAATION KAAVA Motivaatio = tavoitteen X onnistumisen
kiinnostavuus todennäköisyys = = MOTIVAATIO USKO INNOSTUS

21 Motivaation puute on sekundaarinen ongelma
OPETTAJANTULKINTA ILMENEE LUOKASSA laiska, ei kuuntele, ei keskity tyhmä, lahjaton, huolimaton epäsosiaalinen, motivoitumaton hätäisyys/hitaus huolimattomuus käytöshäiriöt YRITTÄMISEN PUUTE, VÄHÄTTELY ALISUORIU-TUMINEN ITSETUNTO-ONGELMAT MASENNUS EPÄONNISTUMINEN OPPIMISTILANTEISSA Opiskelijan tunne: Häpeä Huonommuuden tunne ”Olen huono oppija” OPPIMISVAIKEUS

22 Muita oppimisen esteitä:
Kriisit Mielenterveyden ongelmat Syömishäiriöt Autismi, Asperger, autistiset piirteet Päihdeongelmat Elämänhallinnan ongelmat Käytöshäiriöt Raju murrosikä ”rajattomat” Pitkäaikaissairaudet tai vammat Usein päällekkäin

23 Aito kohtaaminen tärkeämpää kuin
diagnoosit

24 Erityisopetussuunnitelma
Jyväskylän ammattiopiston erityisopetuksen tavoite: Turvata opiskelijalle opinnoissaan hänen oppimisedellytystensä mukaiset tukitoimet sekä riittävä ohjaus Korjaavista toimista ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin edellyttää vuosisuunnittelua ja koordinointia (tehtävä näkyväksi) Menetelmät: 1) Luottamuksellinen vuorovaikutus 2) Puuttuminen Lisäksi: samanaikaisopetus, joustavat pienryhmät, oppimispajat, työvaltainen oppiminen, konsultaatio, ohjaava opetus ja ohjaava arviointi jne.

25 Erilaisen oppijan ohjaus
Itsetuntemus / minäkuva Omat oppimisstrategiat Selviytymisstrategiat Osissa näyttäminen / vaiheistaminen Vaihtoehtoiset tavat näyttää osaamisensa Arviointi / mukautetut tavoitteet tarvittaessa Ohjeistus ja arviointi kirjallisesti ja suullisesti Ymmärtämisen varmistaminen Ennakkovalmennus

26 Pitkospuut toiselle asteelle
nivelvaiheen koulutukset (Ammattistartti jne.) tiedonkulku (niveltiedot) yhteistyö (opotet, ajankohtaispäivät, avoimet ovet) turvallisuus kiinnittyminen ryhmäytyminen (tutorit, nuoriso-ohjaaja) jos kohtaamista ei tapahdu muut tukimuodot hyödyttömiä lähtötasokartoitukset (esitietolomake) tulohaastattelut Orientaatio-opinnot ohjaus valintoihin - opiskelijatuntemus, luokanvalvoja tuntee omat opiskelijansa (HOJKSaaminen, tasalaatuisuus) Opiskelijahaastattelut (pelot koulun aloituksessa)

27 Ura- ja elämänsuunnittelun tukeminen
vahvuuksien tunnistaminen ja niiden hyödyntäminen ilmapiiri / luottamus / puuttuminen (kiinnittyminen) etsitään selviytymisstrategiat, joilla voidaan kompensoida puutteet itsetuntemus ja realistinen minäkäsitys ovat edellytyksiä onnistuneelle ura- ja elämänsuunnittelulle myönteiset oppimiskokemukset (joustavat opetusjärjestelyt) ohjaaminen valintoihin itsearviointitaitojen tukeminen TET-paikkojen kokemusten hyödyntäminen Työnhakuvalmiuksien kehittäminen (portfolio) moniammatillisen yhteistyö / vastuunjako / tiedonkulku työllistymisen tukeminen (erityispalvelut / dg) Ohjauksen avulla autetaan opiskelijaa kokoamaan ”palasista” realistinen suunnitelma ja löytämään keinot suunnitelman toteuttamiseksi HOJKS on suunnittelun väline

28 Ura- ja elämänsuunnittelu vv-opinnoissa
henkilökohtainen ohjaus tai pienryhmäohjaus keskustelut opiskelijan kanssa edistävät hänen   henkilökohtaista ja ammatillista kasvuaan (annetaan toivoa, pilkotaan ja realistisoidaan tavoitteet, annetaan palautetta jne.) kaikki suoritukset, keskustelut ym. (myös opon, kuraattorin kanssa) kirjataan URAPASSIIN opintokokonaisuuteen : Ura- ja elämän- suunnittelu opiskelijat saadaan motivoitumaan kouluajan ulkopuolella käytyihin keskusteluihin, koska ne ovat opintosuorituksia kurssin sisältö voidaan räätälöidä yksilöllisesti kurssin nimi ja sisällöt eivät ole leimaavia, koska se on tarjolla kaikille opiskelijoille  

29 Special needs students in Jyväskylä Vocational institute

30 URAPASSI

31 JAO, VIESTINTÄOSASTO Perustehtävämme on ohjata ja tukea opiskelijaa omaksumaan tietoja, taitoja ja asennetta, jotka antavat hänelle valmiudet toimia ja kehittyä ammattiinsa ja vastuulliseksi osaksi yhteiskuntaa. Opastamme "jonkun rakasta lasta" elämään itsenäistä ja hyvää elämää.

32 POHDITTAVAA Osaamisen / jaksamisen rajat
Osaamisen / jaksamisen rajat Milloin opettaja Milloin luokanvalvoja Milloin opiskelijahuolto Terveydenhuolto Muu henkilöstö Mihin raja vedetään? Opiskelijan vai koulun ongelma, jos opiskelija ei opi? Kaikki ohjaa – kuka ohjaa – Moniammatillisuus ja verkostoituminen – Mitä on yhteisöllisyys kasvatustyössä?

33 Erityisopetushenkilöstön tehtävät
Koko henkilöstön tehtävänä on tukea erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan henkilökohtaista ja ammatillista kasvua, antaa kannustavaa ohjausta sekä tukea opiskelijaa realistisen minäkuvan muodostamisessa ja itseluottamuksen kohottamisessa

34 Selviytymistä edistävät
hyvä itsetunto realistinen minäkuva vanhempien tuki luottohenkilö sitoutuminen riittävät oppimisvalmiudet / tavoitteet elämänhallinta- ja sosiaaliset taidot moniammatillinen yhteistyö

35 Turvallisuus: Uusikylä
lapsi tai nuori lahjakas tai ei: tärkeintä turvallisuus ja tunne kuuluvansa johonkin yhteisöön koulun pitäisi löytää jokaisen parhaat puolet turvallisuuden tunne haluaa yrittää haluaa opiskella Turvallisuus on rauhallinen hyvänolon tunne (ei voi paljastaa metallin paljastimella) Perusta kotona, ei vapauta koulua vastuusta Turvallisessa koulussa opiskelija tietää, mitä häneltä odotetaan Turvallisuuden ja yhteenkuuluvaisuuden tunteelle rakentuu halu ja kyky oppia (Usko itseen ja että elämä on hyvä) Turvallisessa koulussa energiaa ei tarvitse kuluttaa uhkien torjumiseen Kouluissa paljon oppilaita, jotka tuntevat jatkuvasti olonsa turvattomiksi, koska tuntevat itsensä tyhmiksi ja opettajan hylkimiksi Hyvä koulu on kiireetön (ahkeruus ei tarkoita suorittamisen pakkoa)

36 Hirvihuhta, Litovaara (2004) Ratkaisun taito
Motivaation tärkeitä osatekijöitä ovat myönteinen kuva tulevaisuudesta sekä siihen liitettynä hyvin pieni asia, joka kannattaa tehdä, jotta tietäisi olevansa oikealla tiellä Haaveen toteuttaminen juuri sellaisena kuin se suunniteltiin ei ole väliä. Oleellista on, että asiat lähtevät oikeaan suuntaan Jos jokin ei toimi, tee jotain muuta ja erilaista! Jos jokin toimii, tee sitä lisää

37 Kasvatin piikit Kuva: Ninka Reittu-Kuurila Julkaistu kirjassa: E
Kasvatin piikit Kuva: Ninka Reittu-Kuurila Julkaistu kirjassa: E. Asikainen (toim.) Pysäytyskuvia. Sukupuoli ja seksuaalisuus nuorten elämässä ja arjessa

38 Ajatuksia Erityisopiskelijat eivät ole homogeeninen ryhmä (yksilölliset valmiudet, yksilöllinen tuki) Kohtaa opiskelija, kuuntele Opiskelulle merkitys Vähän selkeitä sääntöjä, joista pidetään kiinni Konkretisointi Kukaan ei ole niin sairas, ettei joudu korvaamaan tekojaan tuottavatko koulun opetusjärjestelyt erityisoppilaita?

39 Ajatuksia 2 strukturoitu rakenne helpottaa terve järki yhteistyö
säilytä aikuisuutesi toiveiden ja vaatimusten perustelu ja seuraamusten kertominen Hyväksy, että kasvaminen tapahtuu hitaasti: kaksi askelta eteen, yksi taakse

40 HOJKS-prosessi – ennen opintoja
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika Tiedon kerääminen ennen opintoja koulutuskokeilut - joustava valinta (huhti-toukokuussa) yhteisvalinnan tiedot (ryhmäjako) tiedonsiirtolomake perus- kouluihin opinto-ohjaajat, ervat/erityisopettajat koulukuraattorit, opinto- ohjaajat, ervat/erit.opett. määräytyy yksikkökohtaisesti opintosihteerit, erityisopetuksen koordinaattori ennen opintojen aloittamista

41 HOJKS-prosessi – opintojen alussa
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika Opiskelijan lähtötason kartoitus opintojen alkaessa - tulolomake/ -haastattelu - todistukset niveltietopalaveri peruskoulun opinto-ohjaajien ja erityisopettajien kanssa lähtötasokartoitukset niveltietojen siirto luokanvalvojille opettajan havaintojen perusteella tehty arviointi luokanvalvoja erit.op.koordinaattori, ervat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat, koulukuraattorit määräytyvät yksikkökohtaisesti erva, opinto-ohjaaja, koulukuraattori vko 33 – 36 tai opintojen alussa

42 HOJKS-prosessi - erityisopiskelijaksi määrittäminen 1 vaihe: Aloittavat opiskelijat
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika HOJKS-opiskelijaksi määrittäminen: 1 vaihe 1 Aloittavat opiskelijat kartoitusvaiheen tietojen yhteenveto HOJKS-keskustelut opiskelijan, huoltajan sekä tarvittaessa muiden tukihenkilöiden kanssa erityisopetuksen perusteen kirjaaminen Primus-HOJKSiin HOJKS-lomakkeen täyttäminen ja allekirjoitukset luokanvalvoja, erva/erit.op. tukena tarvittaessa - luokanvalvoja vko 37 – jatkuu koko lukuvuoden

43 HOJKS-prosessi – erityisopiskelijaksi määrittäminen 1 vaihe: Jatkavat opiskelijat
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika HOJKS-opiskelijaksi määrittäminen: 1 vaihe 2 Jatkavat opiskelijat tiedonsiirto luokanvalvojien kesken keskustelu HOJKSin jatkamisesta HOJKS-lomakkeen päivittäminen ja allekirjoitukset luokanvalvoja, erva/erit.op. tukena tarvittaessa vko 37 – jatkuu koko lukuvuoden

44 HOJKS-prosessi – erityisopiskelijaksi määrittäminen Vaihe 2: aloittavat / jatkavat
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika HOJKS-opiskelijaksi määrittäminen: 2 vaihe Aloittavat / jatkavat -> esitys erityisopiskelijasta -> esitysten käsittely -> hallinnollinen päätös erityisopiskelijasta -> erityisopetustietojen kokoaminen -> JAOn yhteenveto erityisopiskelijoista (VOS-tilastointi ) luokanvalvoja moniammatillinen asiantuntijaryhmä rehtori opintosihteeri Tilastointi- Päivät 20.9. / 20.1.

45 HOJKS – prosessi – tukitoimien järjestäminen
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika Erityisen tuen järjestäminen tiedonsiirto opettajille - seurantapalaverit/opintojen tarkistuskokoukset ohjauskeskustelut, jossa tarvittavat tukitoimet tarkentuvat tukitoimien vuosisuunnittelu ja resursointi tukitoimien järjestäminen HOJKSin täydentäminen ja tukitoimien kirjaaminen luokanvalvoja, erva / erityisopettajat määräytyvät yksikkökohtaisesti luokanvalvoja, erva / erityisopettaja tukena tarvittaessa koulutuspäällikkö / erva erva / määräytyy luokanvalvoja, opettajat, erva, erityisopettajat koko lukuvuoden

46 HOJKS-prosessi – HOJKSin lopettaminen
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika HOJKSin lopettaminen HOJKSin tarve loppuu -> kirjataan HOJKSiin opiskelija eroaa/valmistuu -> ERVA kokoaa lähtevien allekirjoitetut HOJKSit ja muut siihen liittyvät dokumentit ja toimittaa arkistoitavaksi yksikön arkistoon (opiskeluaika + 10v) lopetusmerkinnät Primus-HOJKSiin (Primus-HOJKS-ohje) Luokanvalvoja erva, opintosihteeri koko lukuvuoden

47 HOJKS-prosessi – HOJKSin lopettaminen
Tehtävä Vastuuhenkilö / Toimijat Aika HOJKSin lopettaminen HOJKSin tarve loppuu -> kirjataan HOJKSiin opiskelija eroaa/valmistuu -> ERVA kokoaa lähtevien allekirjoitetut HOJKSit ja muut siihen liittyvät dokumentit ja toimittaa arkistoitavaksi yksikön arkistoon (opiskeluaika + 10v) lopetusmerkinnät Primus-HOJKSiin (Primus-HOJKS-ohje) Luokanvalvoja erva, opintosihteeri koko lukuvuoden

48 Suunnistuksen perusviisaudet
Jollei tiedä, missä on, on aivan sama minne menee Muita voi seurata, jos vauhti on sopiva ja suunta oikea Suunta on tärkeämpi kuin kova vauhti Samaan päämäärään pääsee useita eri reittejä ja useilla eri menetelmillä


Lataa ppt "Käytännön kokemuksia ohjauksen ja tuen järjestämisestä nivelvaiheessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google