Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaupunki markkinointi Annukka Jyrämä. Eri näkökulmia ja kohderyhmiä •Kaupungit ja kilpailu •Kaupunki palveluna •Kaupunki organisaationa •Kaupunki matkailukohteena.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaupunki markkinointi Annukka Jyrämä. Eri näkökulmia ja kohderyhmiä •Kaupungit ja kilpailu •Kaupunki palveluna •Kaupunki organisaationa •Kaupunki matkailukohteena."— Esityksen transkriptio:

1 Kaupunki markkinointi Annukka Jyrämä

2 Eri näkökulmia ja kohderyhmiä •Kaupungit ja kilpailu •Kaupunki palveluna •Kaupunki organisaationa •Kaupunki matkailukohteena •Yritykset, sijoittajat, osaajat (Luova luokka, Florida) •Asukkaat • Työntekijät, osaajat •Turistit, muut matkailijat

3 Kaupunkien keskinäinen kilpailu •Miten houkutella yrityksiä, sijoittajia, asukkaita (osaajia) ▫Kaupunki brandi •Miten rankkeeraukset vaikuttavat vai vaikuttavatko?

4 Kaupungin näkyvyys ja brandi •Ilme, brandi, julkisuus •Tapahtumat! •Yhteistyö eri instituutioiden kanssa ▫Yritykset, yliopistot ym. ▫Pohdi WDC2012 - toimiiko Metropolialueen brandinrakentajana, mainoksena? ▫http://wdchelsinki2012.fi/

5 Kaupunki yrityksille •Miten houkutella osaajia – (koko perhe) ▫Hyvät palvelut ▫Avoimuus ▫Kulttuuri, taide, vapaa-aika ▫Asemointi Mieti onko Kalasataman kv sivustoilla onnistuttu? http://en.uuttahelsinkia.fi/areas/1/kalasatama

6 Kaupunki asukkaille = palvelut, tilat, ympäristö •Asukaslähtöiset palvelut •Asukkaiden osallistaminen •Asukkaiden ääni vs ”virkamiehet” Yleinen etu vs yksilön etu

7 Esimerkkinä : palvelupolkuprosessit

8 Public service journeys – the introduction of networks and co-design Annukka Jyrämä, Aalto University School of Economics Kirsi Hakio, Aalto University School of Art and Design Tuuli Mattelmäki, Aalto University School of Art and Design

9 Aim of the research •To identify enablers and barriers for service development networks in a city organization •To discover how we use service design means and practices, such as visual, collaborative and empathic methods, to plan and improve public services offer within a network of various city offices •In the context of public organization, the city, focusing to overcome the silod structure of the organization

10 Theoretical background of the study •Network approach ▫e.g. Araujo, 2007, 2004, Easton and Araujo, 1994, Håkansson and Snehota, 1995; Salmi, 1995 •Enablers and barriers; e.g.culture, background of the actors, language, trust ▫E.g. Möller et al., 2009, Piekkari and Muukari, 2008 Lucas, 2006, Minbaeva, 2005, von Krogh, 2001, Cross et al., 2006, Jones, 2006 •Co-design ▫Martin, 2009, Provan and Milward, 2001, Hakio and Mattelmäki, 2011

11 The framework of the study

12 Research design; data and methods Research phaseData collectionConceptual issues Identifying networks Interviews of project manager Reports, seminars etc. Network framework; actors, activities and resources Enablers and barriers for service development networks Interviews of key actors within the service development networks Network framework; Culture/context Co- design workshopsInterviews Observations Action research Culture Sharing Motivation

13 Findings; enablers and barriers •The role of trust, motivation, shared goals and shared language and previous relationships were found to be important as enablers •The identified barriers included hierarchical culture and silod organizational structure, reluctance for change, concreteness of aims or activities •The barriers identified we more connected to the context whereas the enablers were more related to either individual factors or culture •The service dominant logic present in the strategic discussions seemed less evident in the everyday activities of the networks

14 Findings; overcoming barriers? Role of co-design

15 To conclude

16 •The artificial application on networks structure to create collaboration faces major barriers. • The application of service design and co-design methods to brake the barriers and enhance informal network structure creation and open atmosphere create better ways to engage in the transformations and in the activities towards creating a service dominance within organizations, especially in a city context facing long bureaucratic traditions

17 Kaupunki matkailutuotteena •Turistit ▫Nähtävyydet, materiaalit, saatavuus/näkyvyys •Liikematkailijat ▫konferenssit •Teemat? Mitä teemoja sinä nostaisi Helsingistä esille http://www.visithelsinki.fi/Suomeksi/Matkailun_amma ttilainen/Matkailu-_ja_kongressitoimisto.iw3


Lataa ppt "Kaupunki markkinointi Annukka Jyrämä. Eri näkökulmia ja kohderyhmiä •Kaupungit ja kilpailu •Kaupunki palveluna •Kaupunki organisaationa •Kaupunki matkailukohteena."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google