Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa –seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa –seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa –seminaari 28.11.2007
Musiikkiviennin erikoistumisopinnot Stadiassa / Metropoliassa Päivi Tenhunen-Marttala kulttuurituotannon koulutusohjelman koulutuspäällikkö

2 Metropolia – Suomen suurin ammattikorkeakoulu
4 koulutusalaa kulttuuriala liiketalouden ala sosiaali- ja terveysala tekniikan ja liikenteen ala Suomen suurin kulttuurialan koulutusklusteri Suomen toiseksi suurin oppilaitos Koulutusalat ylittävää yhteistyötä Opiskelijoita n , henkilökuntaa n. 1000 Aloittaa toimintansa Riitta Konkola 2

3 Sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelmat
Apuvälineteknikko (AMK) • apuvälinetekniikka Bioanalyytikko (AMK) • bioanalytiikka Ensihoitaja (AMK) • ensihoito Fysioterapeutti (AMK) • fysioterapia Geronomi (AMK) • vanhustyö Hammasteknikko (AMK) • hammastekniikka Jalkaterapeutti (AMK) • jalkaterapia Kätilö (AMK) • hoitotyö Optometristi (AMK) • optometria Osteopaatti (AMK) • osteopatia Röntgenhoitaja (AMK) • radiografia ja sädehoito Sairaanhoitaja (AMK) • hoitotyö Sosionomi (AMK) • sosiaaliala Suuhygienisti (AMK) • suun terveydenhuolto Terveydenhoitaja (AMK) • hoitotyö Toimintaterapeutti (AMK) • toimintaterapia Bachelor of Health Care • Nursing Bachelor of Social Services • Social Services Riitta Konkola 3

4 Kulttuurialan koulutusohjelmat
Artenomi (AMK) • muotoilu Konservaattori (AMK) • konservointi Kulttuurituottaja (AMK) • kulttuurituotanto Medianomi (AMK) • viestintä Musiikkipedagogi (AMK) • musiikki • pop/jazz –musiikki Muusikko (AMK) • musiikki • pop/jazz –musiikki Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) • esittävä taide Vestonomi (AMK) • vaatetusala Riitta Konkola 4

5 Liiketalouden alan koulutusohjelmat
Tradenomi Liiketalous Bachelor of Business Administration European Business Administration European Management International Business and Logistics (uusi koulutusohjelma) Riitta Konkola 5

6 Tekniikan ja liikenteen alan koulutusohjelmat
Insinööri (AMK) automaatiotekniikka auto- ja kuljetustekniikka bio- ja elintarviketekniikka elektroniikka Hyvinvointiteknologia (uusi koulutusohjelma) kemiantekniikka kone- ja tuotantotekniikka Insinööri (AMK) maanmittaustekniikka materiaali- ja pintakäsittelytekniikka mediatekniikka rakennustekniikka sähkötekniikka talotekniikka tietotekniikka tuotantotalous Riitta Konkola 6

7 Tekniikan ja liikenteen alan koulutusohjelmat
Bachelof of Engineering Environmental Engineering (uusi koulutusohjelma) Information Technology Media Engineering Rakennusmestari (AMK) rakennusalan työnjohto Laboratorioanalyytikko (AMK) laboratorioala Riitta Konkola 7

8 Kulttuurituotannon koulutusohjelma

9 Kulttuurituotannon koulutusta Stadiassa jo yhdeksättä vuotta
kulttuurituotannon opetusta vuodesta 1999 alkaen viestinnän koulutusohjelman suuntautumisvaihtoehtona Medianomi / amk omaksi koulutusohjelmakseen vuoden 2006 alussa Kulttuurituottaja / amk

10 Kulttuurituotannon koulutus Stadiassa liiketaloudellisesti painottunutta

11 Kulttuuriviennin koulutus kulttuurituotannon koulutusohjelmassa
Kulttuurin liiketoiminta, kulttuuriyrittäjyys ja kulttuurivienti keskeisenä teemana kaikilla tutkintoon johtavassa koulutuksessa Aitoja kontakteja kansainväliselle kentälle Kansainvälinen työharjoittelu kulttuuri-instituuteissa Opintomatkoja mm. musiikkimessuille Musiikkiviennin erikoistumisopinnot kulttuurin kentällä toimiville yrittäjille Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 1/2006 – 8/2008 –

12 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot tammikuu 2006
Hyvä yrittäjä, Hyvä musiikkikentän toimija! Haluatko täydentää tietojasi musiikkiviennistä? Tahdotko tehostaa yrityksesi kansainvälistä liiketoimintaa? Opinnot on tarkoitettu musiikin vientitoimintaa harjoittaville tai suunnitteleville toimijoille musiikin tyylilajista riippumatta. Opintojen aikana perehdytään musiikkialan kansainvälistymiseen, markkinointiin, tiedotukseen, ansaintalogiikkaan ja promootiotoimintaan sekä erityisesti vientitoimintaan: musiikkiviennin toimijoihin, organisaatioihin, verkostoihin ja tukitoimiin. Opintojen puitteissa laaditaan kullekin osallistujalle – yritykselle tai organisaatiolle – kansainvälistymissuunnitelma ja musiikkiviennin liiketoimintasuunnitelma.

13 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot tammikuu 2006
Koulutuksen laajuus on 30 opintopistettä (ent. 20 opintoviikkoa) ja kesto yksi vuosi. Kurssi sopii suoritettavaksi työn ohella; yhteinen luento-ohjelma on kevyt ja kurssin pääpaino henkilökohtaisessa työskentelyssä, jonka ohjaajina toimivat pääasiassa Finpron kokeneet vientikouluttajat. (Esa Tanskanen & Päivi Tenhunen-Marttala) Kouluttajina toimivat Stadian omien opettajien lisäksi mm. opetusministeriön, Finpron, Sitran, Tekesin, TE-keskuksen, Musexin, ÄKT:n ja Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen asiantuntijat. Kurssi toteutetaan yhteistyössä opetusministeriön kulttuurivientiyksikön kanssa.

14 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot tammikuu 2006
hakukelpoisuusvaatimuksena vähintään opistoasteinen koulutus. 1/2006. Osallistujina 14 musiikkialan yrittäjää. 8/2008. Tilaa 20 yrittäjälle. Opiskelijamaksu 168 €

15 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 opetussuunnitelma
Musiikkiviennin kotimainen verkosto ja toimijat, 3 op Tavoite ja saavutettava osaaminen: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija kotimaisiin musiikkiviennin toimijoihin julkisella, kolmannella ja yksityisellä sektorilla. Tällaisia toimijoita ovat esim. ministeriöt, vientijärjestöt, viennin rahoittajat, musiikin alan etujärjestöt sekä kotimaiset vientiyritykset. Opiskelija tuntee keskeisimmät toimijat ja niiden toimintatavat, tietää miltä tahoilta musiikkivientiin on mahdollista saada tukea sekä tuntee hyviä musiikkiviennin edistämisen toimintamalleja.

16 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 opetussuunnitelma
Kansainvälistyminen, 3 op Tavoite ja saavutettava osaaminen: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija yrityksen kansainvälistymisprosessiin, sen vaiheisiin ja hallintaan sekä musiikkialan kansainvälisen liiketoiminnan periaatteisiin. Opiskelija tietää miten yrityksen kansainvälistyminen aloitetaan, osaa laatia yrityksen kansainvälistymissuunnitelman sekä oppii arvioimaan valittuja kansainvälistymistoimenpiteitä.

17 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 opetussuunnitelma
Musiikkiviennin kansainvälinen verkosto ja toimijat, 4 op Tavoite ja saavutettava osaaminen: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat musiikkiviennin kansainväliseen verkostoon ja toimijoihin julkisella, kolmannella ja yksityisellä sektorilla. Tällaisia toimijoita ovat esim. kulttuuri-instituutit ja lähetystöt, kansainväliset messut sekä kansainvälinen musiikkibisnes. Opiskelija tuntee keskeisimmät kansainväliset musiikkibisneksen toimijat ja niiden toimintatavat, tietää millaista tukea kansainväliseltä toimintakentältä on mahdollista saada musiikkiviennin edistämiseen ja oppii kansainvälisen yhteistyön ja verkottumisen periaatteita ja toimintamalleja.

18 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 opetussuunnitelma
Markkinointi, tiedotus ja promootiotoiminta, 4 op Tavoite ja saavutettava osaaminen: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija markkinoinnin perusteisiin ja vientituotteen markkinointisuunnitelman laatimiseen. Opintojakso perehdyttää myös promootiotoimintaan musiikkibisneksessä. Opiskelija osaa suunnata tuotteensa sopivalle kohdemarkkinalle, laatia tuotteen markkinointisuunnitelman sekä arvioida valittuja markkinointi- ja promotointitoimenpiteitä.

19 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 opetussuunnitelma
Kansainvälisen liiketoiminnan ansaintalogiikka ja rahoitus, 3 op Tavoite ja saavutettava osaaminen: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija musiikkiviennin rahoitusmalleihin ja laajemminkin kansainvälisen liiketoiminnan rahoittajiin ja niiden toimintatapoihin. Opintojaksolla perehdytään myös imateriaalioikeuksiin ja tekijänoikeusteollisuuteen. Opiskelija tuntee tekijänoikeuden perusteet sekä ymmärtää tekijänoikeuksiin perustuvan liiketoiminnan toimintamallit. Opiskelija tuntee kansainvälisen musiikkibisneksen arvoverkot ja ansaintamallit ja osaa laatia yrityksen vientitoiminnan rahoitussuunnitelman.

20 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 opetussuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma, 3 op Opintojakso perehdyttää liiketoimintasuunnitelman laatimisen perusteisiin ja kansainvälisen liiketoimintasuunnitelman erityispiirteisiin. Opiskelija osaa laatia yrityksen liiketoimintasuunnitelman.

21 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 opetussuunnitelma
Kansainvälistymissuunnitelma ja musiikkiviennin liiketoimintasuunnitelma, 10 op Opintojakson tavoitteena on yhdistää koko erikoistumisopintojen opetussisältö toteuttamiskelpoiseen liiketoimintasuunnitelmaan, jonka kukin opiskelija laatii omalle yritykselleen, organisaatiolleen tai olemassa olevalle tuotteelle. Opiskelija osaa arvioida tuotteensa vientipotentiaalia ja laatia kansainvälisen liiketoiminta- ja kansainvälistymissuunnitelman, jonka toteuttaminen on tai olisi käytännössä mahdollista.

22 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Järjestäytyminen, kurssin avaus Päivi Tenhunen-Marttala/ Stadia Kulttuurivientiyksikön esittely. Kulttuurivientiselvitys. Hannele Koivunen, neuvotteleva virkamies / Opetusministeriön kulttuurivientiyksikkö Finpron esittely. Johdatus kansainvälisen liiketoimintasuunnitelman laatimiseen Esa Tanskanen, johtava konsultti / Finpro

23 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Markkinointi Marita Raitaranta / Stadia Kansainvälistymisen aloittaminen - kansainvälistymisprosessin aloittaminen - kansainvälistymisstrategian laatiminen - kansainvälistymisvalmiuksien arvioiminen Esa Tanskanen, johtava konsultti / Finpro

24 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Music Export Finland: esittely ja palvelut. Musiikkiteollisuus ja musiikkitoimialan liiketoiminnallinen merkitys Paulina Ahokas, toiminnanjohtaja / Music Export Finland Markkinointi Marita Raitaranta/ Stadia

25 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Ääni- ja kuvatallennetuottajat ry:n toiminta. Ääniteollisuuden merkitys ja tunnusluvut. Äkt:n rooli äänitteiden vientiliiketoiminnassa Arto Alaspää, toiminnanjohtaja / Ääni- ja kuvatallennetuottajat ry.

26 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Musiikkiviennin koulutusta ja tukiorganisaatioita: Uudenmaan TE-keskus – TE-keskuksen tukimahdolisuudet musiikkialan pienyrityksille. Eero Härkönen, vientiasiamies / Uudenmaan TE-keskus Diges / Sile-projekti – konsultointia sisältötuotantoalan liiketoimintasuunnitelmaan Helena Pekkarinen, kehitysjohtaja / Diges ry Finnveran rahoitustuotteet ja toimintaperiaatteet Jaakko Tuomela, rahoituspäällikkö ja Kristiina Karppanen, pienyritysvastaava / Finnvera Fintran koulutuspalveluiden esittely.

27 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Kansainvälistymisen aloittaminen (jatkuu) Esa Tanskanen, johtava konsultti / Finpro Markkinointi Marita Raitaranta/ Stadia

28 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Miten ja mistä kansainvälisiä kumppaneita: Promootio musiikkibisneksessä. Musiikkialan messut. Paulina Ahokas, toiminnanjohtaja / Music Export Finland Markkinointi Marita Raitaranta/ Stadia

29 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Verkottuminen, kumppanuuksien kehittäminen Esa Tanskanen, johtava konsultti / Finpro Kulttuuri-instituutit viennin tukena Eva Paajanen, kulttuuriasianneuvos / Opetusministeriön vientiyksikkö Teoston toiminta. Uusi tekijänoikeuslaki. Tekijänoikeusteollisuuden kansanvälinen merkitys Risto Salminen, lakimies / Teosto ry. Tekijänoikeustoiminta käytännössä. Timo Luukkanen, kouluttaja.

30 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen esittely ja rooli musiikkiviennissä Kai Amberla, toiminnanjohtaja / Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus, Fimic. Indie-levy-yhtiöiden ansaintalogiikka ja vientitoiminta Paavo Bäckman, toimitusjohtaja / Merceedes Tuotanto, puheenjohtaja / Indieco ry. Musiikkiviennin kehittyminen 90-luvulla. Vientistrategiat. Caset: HIM - Bomfunk –Darude Niko Nordström, toimitusjohtaja / Helsinki Music Company.

31 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
Sisältötuotantoalojen liiketoimintamallit Markus Leikola, konsultti / Tekes Pääomarahoituksen hankinta Heikki Masalin, toimitusjohtaja / Creative Industries Management Ltd Indie-levy-yhtiöiden ansaintalogiikka ja vientitoiminta (jatkuu) Paavo Bäckman, toimitusjohtaja / Merceedes Tuotanto, puheenjohtaja / Indieco ry. Kansainvälisten verkkolevy-yhtiöiden toiminta Teemu Fiilin / Stadia

32 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
KTM:n rooli musiikkivientitoiminnassa Raila Kehälinna/ KTM ESEKin uusi vientituki yrityksille Leena Hirvonen, pääsihteeri / ESEK

33 Musiikkiviennin erikoistumisopinnot 2006 luento-ohjelma
To ja to Musiikkibisneksen sopimuskäytännöt Kari Karjalainen, lakimies / Aronia Partners Oy

34 Havaintoja ja kehityskohteita musiikkiviennin koulutuksesta
Miten ammattikorkeakoulu voisi tarjota täydennyskoulutusta niille, joilla ei ole opistoasteista tutkintoa? Miten saadaan lähtemään koulutukseen ne, jotka tietoa tarvitsevat? Miten osallistujat saadaan tekemään töitä oman yrityksen ja oppimisensa hyväksi???

35 Havaintoja ja kehityskohteita musiikkiviennin koulutuksesta
Opetussuunnitelma pysyy samana musiikkiviennin erikoistumisopinnoissa 2008 Toteutuksen osalta rytmitystä ja jäsennystä muutetaan osittain (peukaloruuvi – uhkailu – kiristys – lahjonta…)

36 Musiikkiviennin T&K-hanke kulttuurituotannon koulutusohjelmassa
Musiikkialan pienyritysten vientivalmiuksien kehittäminen kulttuurivientitoiminnan keskeisten kehittämistarpeiden paikantaminen musiikkialalla ratkaisumallien kehittäminen pienyritysten näkökulmasta Tutkimusaika 2006 – 2008 Julkaisu Metropolian julkaisusarjassa vuoden 2009 alussa

37 Musiikkiviennin T&K-hanke kulttuurituotannon koulutusohjelmassa
Tutkimusaineistot: Kulttuurivientiä ja sisältötuotantoalojen kv-kehitystrendejä koskevat selvitykset Musiikkiviennin strategiat ja kv-mallit Musiikkialan yrittäjille suunnatut haastattelut Musiikkiviennin koulutuksen kartoitus Kulttuuri-instituutteja koskeva aineisto Tutkijat: Eeva-Katri Ahola, Katri Halonen, Pia Strandman, Päivi Tenhunen-Marttala. Tutkimusyhteistyö: Cupore. Kulttuurituotannon opinnäytetyöt.


Lataa ppt "Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa –seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google