Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

3M Automuovien korjaus - uudet tuotteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "3M Automuovien korjaus - uudet tuotteet"— Esityksen transkriptio:

1 3M Automuovien korjaus - uudet tuotteet
3M Erittäin nopea muovinkorjausliima 3M Paikkamateriaali nopeaan muovinkorjaukseen

2 I Automuovit

3 Automuovien historia Muovien käytön lisääntymiseen johtaneet syyt autoteollisuudessa Helppo muotoiltavuus (ruiskuvalu)  suunnittelun uudet mahdollisuudet (design) Isojen osien helppo valmistus Useita eri toimintoja voidaan liittää yhteen osaan  säästö tuotannossa- / kokoonpanossa Keveys vs. teräs  keventää ajoneuvon painoa Törmäyskestävyys alhaisissa nopeuksissa  vähentää korjauskustannuksia

4 Muovien määrän lisäys autoissa ( %)
Automuovien kehitys Muovien määrän lisäys autoissa ( %) Vuonna 1960 Renault 4 (Tippa) sisälsi n.2 kg muovia. Nykyautossa muovia on usein yli 100 kg.

5 Automuovien kehitys 60-luvulla:
Takalyhdyt ja suuntavilkkujen lasit muovia Muovien osuus < 5% auton painosta 70-luvulla: Ensimmäiset muovipuskurit (Renault 5) Muovia < 10% auton painosta Tänään: Muovit hyvin yleisiä Osuus yli 25 % auton painosta

6 Muovien määrä autoissa kasvaa !
Useissa uusissa automalleissa puskuri kattaa koko auton keulan tai perän, (tarkoituksena on mm. parantaa jalankulkijan törmäysturvallisuutta) Alttiimpi vaurioille Isot keulaosat kalliita (Photos : from Peugeot)

7 Automuovilaadut Automuovit : 2 pääryhmää
Termoplastiset (PP, PP/EPDM, PE, ABS, PC,…) Voidaan sulattaa ja/tai muotoilla lämmön avulla Kierrätettävissä Sulaa hiottaessa Kertamuovit (Polyester, SMC, BMC,…) Pysyvästi muotoillut valmistuksessa Ei voida sulattaa tai muotoilla lämmöllä Pölyää hiottaessa Komposiitit (luetaan usein muoveiksi) Hartsin ja vahvikekuitujen sekoitus (lasikuitu, hiilikuitu…) Kuidut yleensä näkyvissä selkäpuolella tai halkeamissa

8 Muovien tunnistaminen ?
Kierrättämisen helpottamiseksi kaikki yli 50 g painavat muoviosat pitää olla merkitty DIN / ISO standardin mukaan. Tunniste : >Perusaine – Lisäaineen tyyppi, Lisäaineen määrä < Esimerkkejä : Etulokasuoja PPE:n ja PA6.6 sekoitus (= Noryl) Puskuri PP:n, EPDM ja PE sekoitus Rek.kilven tukilevy ABS:ää

9 Vauriotyypit Korjaus vai vaihto ?
II Vauriotyypit Korjaus vai vaihto ?

10 Vauriotyypit Kosmeettiset Naarmut Lommot, muodonmuutokset
Rakenteelliset Repeämät, halkeamat Reiät Puuttuvat osat

11 Korjattavissa olevat vauriot
Kosmeettiset korjaukset Naarmut maalatuissa puskureissa Lommot ja muodonmuutokset(jotka eivät ole vaurioittaneet puskurin iskunvaimennusjärjestelmää) Rakenteellliset korjaukset Reiät aina 5 cm kokoon saakka Repeämät aina 15 cm saakka Rikkoutuneet kiinnikkeet (puskuri, lyhdyt, ym.)

12 Ei suositeltuja korjauksia
Älä korjaa säiliöitä missä liima on kosketuksissa nesteeseen (paisuntasäiliö, pissapoika). Korvakkojen liimaus on mahdollista useimpiin säiliöihin. Älä korjaa turvallisuuteen vaikuttavia! Esimerkiksi: Jarrujärjestelmän osia, Polttoainetankkeja, Turvatyynyjen osia ym.

13 Korjaus vai vaihto ? Tekniset syyt Vaurion koko, sijainti, laajuus
Osan rakenne Aika Arvioitu korjaukseen kuluva aika Kannattavuus verrattuna vaihtoon Taloudelliset syyt Korjattavan osan hinta Korjaamon katevaatimus Muita näkökohtia Vaihto-osan saatavuus Kasauksessa rikkoontunut korvakko (viime hetken ongelma) Vakuutusyhtiö puoltaa korjaamista (=korjaamalla ehkä alitetaan lunastusraja) Asiakaspalvelu : nopeampi korjaus jos vaihto-osaa ei saatavilla.

14 Muovinkorjaukseen tarvittavat työkalut ja tarvikkeet
III Muovinkorjaukseen tarvittavat työkalut ja tarvikkeet

15 Oikea liima oikeaan vaurioon
Naarmut FPRM (tuubit) tai (kaksoispakattu) Reiät ja halkeamat Helposti saavutettavat alueet  paikka + FPRM Vaikeasti saavutettavat alueet  FPRM järjestelmä Rikkoontuneet osat (esim: korvakot) 3M Erittäin nopea muovinkorjausliima 3M liimalla rakennat myös puuttuvan korvakon + oikea primeri muovilaadusta riippuen

16 Tartuntaprimeri: milloin ?
Teoria : Termoplastiset (erityisesti PP, PP/EPDM, P/E)  primerin käyttö on “pakollista” (paitsi ABS muovit jolle 3M primeriä ei suositella) Tunnistus: koodi muovissa/ sulaa hiottaessa Jos lastu muovia kelluu vesilasissa- ruiskuta primeri Kertamuovit ja komposiitit  Primeri ei ole tarpeellinen Tunnistus: koodi muovissa / pölyää hiottaessa Jos lastu muovia painuu pohjaan vesilasissa – ei primeriä Käytännössä Jos et ole varma : Käytä aina primeriä ! (paitsi ABS muoveille).

17 Tarvittavat työkalut Suojaimet EPX-Pistooli Hiomakoneet Paklauslastat
Porakoneet Roloc kone Hiomakoneet Viilat EPX-Pistooli Paklauslastat

18 Naarmujen, reikien ja repeämien korjaus.
IV Naarmujen, reikien ja repeämien korjaus.

19 Naarmut Älä käytä tavallista polyesteripakkelia :
Huono tarttuvuus useimpiin muovilaatuihin Ei riittävän joustava  riski pakkelin halkeamiseen tai irtoamiseen. Käytä : FPRM tai muovinkorjausainetta Tartuntaprimeriä Helppo levittää Kovettuu yhtä nopeasti kuin tavallinen pakkeli. Helposti hiottavissa. Saavutetaan alkuperäisen osan joustavuus.  Näkymäton ja kestävä korjaus.

20 Naarmujen liimaussohjeet
Pese alue saippuavedellä (maantiesuolan poisto) ja sen jälkeen 3M Liimanpoistoaineella (asfaltin, rasvan ja kosteuden poisto) Hio alue epäkeskolla (P180) → maalin poisto ja tasoitus Rasvanpoisto 3M VHB puhdistusnesteellä Ruiskuta tartuntaprimeri ja anna kuivua 10 minuuttia Levitä 3M tai muovinkorjausliima Hio muotoon 20 min kuluttua (P180 – P 320) Maalaa maalivalmistajan muovimaalausohjeiden mukaisesti

21 Reikien ja halkeaminen korjaus 3M 05888 Paikkamateriaalilla
V Reikien ja halkeaminen korjaus 3M Paikkamateriaalilla

22 Tuotteet 3M 05888 Paikkamateriaali nopeaan muovinkorjaukseen
Musta PP-muovia oleva paikkamateriaali joka on laminoitu 3M VHB –teippiin. Koko 100 x 200 mm – 6 levyä/pakk 3M Pohjuste paikkamateriaalille Kertakäyttöinen tartuntapyyhe 6 pyyhettä Paikkamateriaalipakkauksessa – saatavana myös erikseen 25kpl/pakk 3M FPRM / muoviliima ja tartuntaprimeri 2K Epoksi tuubeissa (2 x 150ml) tai duopack kaksoispakkaus (50 ml) Käytä primeri kaikille muovilaaduille (paitsi ABS) VHB puhd.neste, LQuadros-suutin ja L3850 EPX pistooli 3M Liimanpoistoaine

23 Vaurio

24 Huolellinen pesu Pese osa saippuavedellä poistaaksesi maantiesuolan ja muut epäpuhtaudet ja sen jälkeen 3M Liimanpoistoaineella (asfaltin, rasvan ja kosteuden poistamiseksi)

25 Esivalmistelu Poraa mm reikä halkeaman päähän repeämän jatkumisen estämiseksi ja jännitysten poistamiseksi.

26 Etupuolen hionta Poista maali vaurioalueelta epäkeskolla:
P80 (kovat muovit) P180 (joustavat muovit) (Vältä muovin lämpenemistä / sulamista hionnan aikana)

27 Halkeaman esivalmistelu
Viistä halkeaman reunat lisätäksesi liimapinta-alaa/ lujuutta. Hio halkeaman alku “V” muotoon. Puhdista alue huolellisesti hiomajätteestä.

28 Puhdistus Puhalla paineilmalla pölyt pois.
Pese molemmet puolet 3M VHB puhdistusnesteellä.

29 Paikkamateriaalin pohjustaminen
Puhdistus 3M VHB nesteellä on useimmiten riittävä. Älä hio taustaa. (hio ainoastaan jos alueella maalinsumuja : Scotch Brite tai P320) Levitä 3M Paikkamateriaalin primeri (kaikille muoveille). Anna haihtua 5 min.

30 Puskurin takaosan korjaus
Leikkaa sopiva paikka (n cm yli halkeaman reunojen). Poista punainen suojamuovi ja asenna paikka halkeamaan. Paina voimakkaasti, tartunta on välitön.

31 Etupuolen liimaus Normaali FPRM menetelmä.
Helpompi: Paikka pitää halkeaman kohdallaan liimauksen ajan.

32 Vinkkejä liimaukseen Ennen liimausta leikkaa ylimääräinen osa paikkamateriaalia pois. Viimeistele paikan ja puskurin reuna kun hiot muoviliiman muotoonsa. Tiukoissa “kurveissa” voit käyttää kuumailmapuhallinta paikkamateriaalin muotoiluun.

33 Tiivistelmä Valmistele etupuoli FPRM Muoviliimalle viistämällä halkeaman reunat loivasti. Levitä ensin tartuntaprmeri jonka jälkeen paikkamateriaali halkeaman sisäpuolelle: Ei enää takaosan hiontaa ja valmistelua Välitön tarttuvuus Halkeaman helppo kohdistus etupuolen liimausta varten Parempi lopputulos Viimeistele etupuoli käyttäen FPRM muoviliimaa ja primeriä. Maalaa osa maalivalmistajan muovimaalausohjeiden mukaisesti.

34 Kiinnikkeiden liimaus 3M 55045 Erittäin nopealla muoviliimalla

35 Tuotteet 3M 55045 Erittäin nopea muoviliima 3M 04903 Suojamuovi
2K Uretaaniperustainen 50 ml:n kaksoispakkauksessa Erittäin nopea Työskentelyaika: 20 sekuntia Työskentelylujuus: noin 1 minuutti Voidaan hioa, leikata, porata 5 min kuluttua 3M Suojamuovi Mahdollistaa 3M liiman helpon muotoiltavuuden Rulla 100 mm x 3 m 3M Tartuntaprimeri Optimoi 3M tarttumisen useimmille muovilaaduille 3M VHB puhd.neste, sek.suutin ja L3850 EPX-pistooli

36 Esimerkissä rikkoutunut korvakko puuttuu
Vaurio Esimerkissä rikkoutunut korvakko puuttuu

37 Valmistelu Puhdista osa 3M 08984 liimanpoistoaineella
Viistohio korvakon juuri huolellisesti molemmilta puolilta Poraa muutama reikä korvakon juureen(3 – 6 mm) tartunnaksi Pese osa 3M VHB puhdistusnesteellä

38 Puuttuvan korvakon rakentaminen
Ruiskuta 3M primeri ja anna haihtua 10 minuuttia Pursota 3M liimaa korvakkoon käyttäen 3M suojamuovia alustana Taita muovi korvakon ympärille ja muotoile sormilla (huom: lämpenee voimakkaasti!) Erittäin nopea liima kovettuu 20 sekunnissa! Poista suojamuovi 1 min kuluttua.

39 Korvakon muotoilu Muutaman minuutin kuluttua 3M erittäin nopeaa liimaa voidaan hioa, leikata ja porata alkuperäiseen muotoon.

40 Korvakon rakentaminen
Edestä Sivulta

41 Uuden korvakon viimeistely
Voit maalata uuden korvakon jos tarpeen.

42 Korvakko jossa rikkoontunut osa tallella
Samanlainen työjärjestys Poraa tartuntareikiä myös irto-osaan Suojamuovi ei ole tarpeellinen (auttaa joskus)

43 Vinkkejä liimaukseen Taataksesi sekoitusnokan hyvän asennuksen leikkaa tuubin kärki irti puukolla tai partaterällä. Älä käytä saksia. Korvakon rakentamisessa : leikkaa 3M suojamuovia noin 2,5 kertaa alkuperäisen korvakon pituus.

44 Vinkkejä liimaukseen Hankalissa rakenteissa tartuntahio liimapinnat käyttäen 216U Soft Hand P180 Voit apuliimata irto-osan esim 3M 1100 Pikaliimalla oikealle kohtaa ennen varsinaista liimausta 3M Erittäin nopealla liimalla.

45 Tiivistelmä Rasvanpoisto 3M 08984 Tartuntahionta Korvakon viistäminen
Reikien poraaminan Puhdistus VHB Pudistusneste Ruiskuta tartuntaprimeri + 10 min. haihdunta Pursota 3M liima korvakkoon. Käytä 3M suojamuovia jos tarpeen. Anna kuivua 5 minuuttia. Poista muovi ja muotoile korvakko alkuperäiseen muotoon.  Puuttuva korvakko on rakennettu minuuteissa ja valmis asennettavaksi ajoneuvoon!


Lataa ppt "3M Automuovien korjaus - uudet tuotteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google