Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sairaalaklovnit Viestintäsuunnitelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sairaalaklovnit Viestintäsuunnitelma"— Esityksen transkriptio:

1 Sairaalaklovnit Viestintäsuunnitelma
SEK Public Oy

2 Sisältö Sairaalaklovnit ry:n tausta ja tavoitteet
Viestinnän rooli ja lähtökohdat Viestinnän tavoitteet Pääviestit Kohderyhmät Viestinnän keinot ja kanavat Viestinnän tapahtumaehdotuksia SEK Public Oy

3 1. Sairaalaklovnit ry:n tausta ja tavoitteet
Sairaalaklovnit ry on perustettu vuonna Tällä hetkellä toimintaa on lastenosastoilla viidellä paikkakunnalla: Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Vaasassa. Sairaalaklovnit ry:n kouluttamat artistit kiertävät sairaaloiden lastenosastoilla ilahduttamassa potilaita ja heidän omaisiaan. Toiminta on vakiintunutta ja tunnustettua, ja työ perustuu jatkuvuuteen, korkeaan ammattitaitoon ja tiiviiseen yhteistyöhön terveydenhuollon henkilöstön kanssa. Toiminnan mahdollistaminen nykyisellään vaatii turvattua rahoitusta ja lisää tukijoita. Tavoitteena on myös toiminnan aloittaminen Oulun yliopistollisessa sairaalassa, jolloin toiminta kattaisi kaikki Suomen yliopistolliset sairaalat, sekä Espoon Jorvissa. Yhdistys on saanut varainkeruuluvan. Yhdistys palkittiin ensimmäisellä Terveyttä taiteesta –palkinnolla ja on yksi Lääkäriliiton juhlavuoden 2010 tukikohteista. SEK Public Oy

4 Sairaalaklovnit ry:n tavoite
Antaa syy naurulle keskellä sairaala-arkea Klovnitoiminnan jatkuvuuden turvaaminen Suomessa Säännöllisen toiminnan aloittaminen Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja Espoon Jorvissa Työn tunnettuuden ja ymmärryksen lisääminen SEK Public Oy

5 2. Viestinnän rooli ja lähtökohdat
Sisäinen viestintä Yhdenmukaistaa toiminnassa mukana olevien näkemyksen Sairaalaklovnit ry:n pääviesteistä Sitouttaa toiminnassa mukana olevat Sairaalaklovnit ry:n yhteisiin tavoitteisiin Sitouttaa hallitus puhumaan Sairaalaklovnien puolesta Varmistaa vaikuttavuus Ulkoinen viestintä Kertoo Sairaalaklovneista eri kohderyhmiä kiinnostavalla tavalla ja luo tunnettuutta Julkistaa, uutisoi ja herättää kiinnostusta Tavoittaa ja vakuuttaa sidosryhmiä, jotka vaikuttavat Luo jatkuvuutta ja nostaa esiin kohokohtia Tukee varainkeruuta SEK Public Oy

6 Viestinnän taustaksi Marraskuussa pidettiin viestinnän suunnittelun pohjaksi työpaja Työpajan avulla selvitettiin seuraavia asioita: Viestinnän tavoitteet Pääviestit Viestinnän keskeisimmät kohderyhmät Viestinnän tulevat aihealueet Puolestapuhujat ja yhteistyömahdollisuudet viestinnässä SEK Public Oy

7 3. Viestinnän tavoitteet
Yhdenmukainen, vakuuttava viestintä Tunnettuuden lisääminen Uskottavuuden lisääminen Työn vaativuuden taustoittaminen Toiminnassa mukana olevien sitouttaminen ja motivoiminen Varainkeruun tukeminen SEK Public Oy

8 4. Pääviestit Luovat yhtenäisyyttä ja tuovat keskeistä sisältöä viestintään Auttavat rakentamaan haluttuja mielikuvia pitkäjänteisesti ja nostavat esiin kiinnostavat teemat Perustuvat Sairaalaklovnien tavoitteisiin ja pyrkivät profiloimaan sitä SEK Public Oy

9 Ehdotuksia pääviesteiksi
Sairaalaklovnit antavat lapsipotilaille syyn naurulle keskellä sairaala-arkea 10-vuotta säännöllisesti Suomen yliopistollisissa sairaaloissa Sairaalaklovnit ry:n toimintaa on nyt mahdollista tukea Sairaalaklovnit saa lapset hetkeksi unohtamaan sairautensa ja antavat syyn naurulle. Lapselle on myös tärkeä nähdä vanhempansa nauramassa. Sairaalaklovnit toimii sairaaloissa vuorovaikutuksessa sairaalahenkilökunnan, lasten ja heidän omaistensa kanssa ja luo sairaalaosastolle lapsilähtöistä ilmapiiriä. Työskentely tapahtuu lapsipotilaiden ja heidän hoitonsa ehdoilla ja lapsi kohdataan aina yksilönä. Sairaalaklovnit antavat lapsipotilaille emotionaalista tukea esimerkiksi hoitotoimenpiteissä. Sairaalaklovnin käynnistä jää lapselle pitkäkestoinen, positiivinen vaikutus. Yhdistys perustettiin vuonna 2001 Helsingissä ja se on vakiinnuttanut toimintansa osana Suomen yliopistollisten sairaaloiden arkea. Vuonna 2010 Sairaalaklovnit ry:lle myönnettiin Terveyttä taiteesta -palkinto. Sairaalaklovnit ry:n toimii valtakunnallisesti yliopistollisissa sairaaloissa viidellä paikkakunnalla: Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Vaasassa. Tavoitteena on aloittaa säännöllinen toiminta Oulun yliopistollisessa sairaalassa, jolloin toiminta kattaisi Suomen kaikki yliopistolliset sairaalat, sekä Espoon Jorvissa. Jotta toiminta olisi turvattu myös tulevaisuudessa ja sairaalaklovnitoiminta voitaisiin aloittaa uusissa sairaaloissa, Sairaalaklovnit ry tarvitsee tukijoita. Sairaalaklovnit ry on saanut varainkeruuluvan ja ottaa vastaan jäseniä, jotta halukkaat voivat olla tukemassa yhdistyksen toimintaa. Yhdistys etsii yhteistyökumppaneita. Ehdotuksia pääviesteiksi Pieni ilo on iso asia

10 5. Viestinnän pääkohderyhmät
Yritykset Suuri yleisö Media SEK Public Oy

11 Viestinnän kohderyhmiä
Sairaalat Muu sairaala- henkilökunta Osastonhoitajat Lääkärit Rahoittajat RAY ry Säätiöt Yritykset Terveydenhuol-toalan yritykset Lääkeyritykset Poliitikot Yhteiskunta Päättäjät Vanhemmat ja omaiset Lapset Kolmas sektori Omaisjärjestöt, esim. syöpäjärjestö Hyväntekeväisyys-järjestöt ja klubit Kauppakamarit Harrasteseurat, esim. liikuntaseurat, 4h-kerho Muut potentiaaliset yritysyhteistyö-kumppanit Muut yhteiskunnalliset toimijat esim. kirkko SEK Public Oy

12 6. Viestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän keinoina ja kanavina: Tiedottaminen Henkilökohtainen vaikuttaminen Sosiaalinen media Tapahtumat ja tempaukset Koottu viestintäpaketti Yhteistyö median kanssa SEK Public Oy

13 Viestinnän perustyökaluja
Sähköinen uutiskirje Kumppanit, jäsenet Verkkosivusto Perustietopaketti Sairaalaklovneista Kuvapankki, tiedotearkisto Facebook-sivusto Päivityksiä tapahtumista/tempauksista, klovnien ja Sairaalaklovnit ry:n kuulumisista Valtakunnalliset tiedotteet Räätälöidyt juttuvinkit Tapahtumat/lehdistötilaisuudet SEK Public Oy

14 Sisäinen motivointi Sisäinen viestinnän lisääminen toivottua ja tärkeää viestinnän onnistumisen kannalta Tavoitteet: Pääviestien jalkautus: yhteinen viesti ja näkemys Motivoida ja sitouttaa klovniartistit ja yhdistyksen hallitus puhumaan Sairaalaklovnien puolesta SEK Public Oy

15 Ehdotuksia viestinnän tapahtumiksi
SEK Public Oy

16 7. Klovniluistelu – Sairaalaklovnit 10 vuotta (tammi-helmikuu)
Rautatientorin jääpuistossa tammi-helmikuun vaihteessa Haastetaan hyvään tarkoitukseen mukaan Helsingin kaupungin liikuntavirasto sekä yrityksiä (tarjoilut, laitamainospaikat) Paikalle kutsuttavat: Sairaalaklovnien hallitus Kumppanit Potentiaalisten yritysten edustajat Suuri yleisö Media Julkimot (hallituksen kautta tai muita julkisuudesta tuttuja henkilöitä) Toiminnasta kertominen: Sairaalaklovnien temppuja jäällä Sairaalaklovnit ry:n toiminnan esittely Tavoitteet: toiminnan jatkuvuuden turvaaminen, toiminnan aloittaminen uusissa sairaaloissa Tukimahdollisuudet: jäseneksi liittyminen, varainkeruuseen osallistuminen, yhteistyökumppanuus SEK Public Oy

17 Valtakunnallinen Floran päivä –tapahtuma (13.5.)
Klovnit jalkautuvat julkisille paikoille yliopistollisissa sairaala -kaupungeissa Klovnitavaraa ja temppuja lapsille Varainkeruu Yhteistyökumppanina esim. Unileverin Flora-margariini tai paikalliset kukkakaupat SEK Public Oy

18 Sairaalaklovnit vierailevat huvipuistoissa (heinä-elokuu)
Klovnipäivä huvipuistoissa, esim. Särkänniemessä Sairaalaklovnit kiertävät ilahduttamassa lapsivieraita Klovnikoulu huvipuistokävijöille Yhteistyökumppanuus huvipuistojen kanssa (osa myyntitulosta Sairaalaklovneille esim. summien pyöristyksen avulla) SEK Public Oy

19 Klovnikoulu toimittajille
Klovnikoulu toimittajille (+ heidän lapsilleen) Klovnit opettavat toimittajille temppuja, joilla lapsia voidaan ilahduttaa Kerrotaan samalla Sairaalaklovnien toiminnasta Tilaisuudessa asiantuntijapuhujana esim. arkkiatri Risto Pelkonen, joka kertoo taiteen vaikutuksesta terveyteen Suomen Mielenterveysliiton asiantuntija kertoo ilon vaikutuksesta terveyteen Tehdään paketti, johon toimittajilla on halu osallistua SEK Public Oy

20 Ohjelmayhteistyö: Sairaalaklovnit ry mukaan Diiliin
Yhteys Diilin tuotantoyhtiöön, voisiko Sairaalaklovnit olla mukana? Diilin kilpailijat toteuttavat Sairaalaklovneille yrityksille suunnatun varainkeruutapahtuman Kohderyhmä: Suuri Yleisö Media Yritykset SEK Public Oy

21 On ILO olla mukana! SEK Public Oy


Lataa ppt "Sairaalaklovnit Viestintäsuunnitelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google