Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYS JAPANIN MARKKINOILLE Juha Kääriä ja Essi Erävesi Turun ammattikorkeakoulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYS JAPANIN MARKKINOILLE Juha Kääriä ja Essi Erävesi Turun ammattikorkeakoulu."— Esityksen transkriptio:

1 SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYS JAPANIN MARKKINOILLE Juha Kääriä ja Essi Erävesi Turun ammattikorkeakoulu

2 SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYSHANKE
Kolmevuotisen (2005 – 2008) hankkeen aikana selvitetään mädin vientiin liittyviä käytännön toimenpiteitä. Kotimaisesta silakasta ja sen mädistä tuotetaan japanilaisen kalakaupan edellyttämällä tavalla koe-eriä jotka tehdään tutuiksi japanilaisille kalakaupan edustajille ja heidän tuottajajärjestöilleen. Kehitetään uudenlaisia silakka – ja silakan mätituotteita niin Japanin kuin kotimaankin markkinoille.

3 HANKKEEN TAUSTAA Hankkeen taustalla on Saaristomeren ammattikalastajat ry:n menekinedistämismatka Hokkaidon saarelle vuonna 2001. Matkan aikana luotiin kontakteja kalatuotteita Japaniin maahantuoviin yrityksiin sekä tutustuttiin kalastajiin, kalastajajärjestöihin, kalan- ja mädinjalostusteollisuuteen sekä japanilaiseen kalataloustutkimukseen.

4 SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYSHANKE
Projektiryhmä vieraili Hokkaidolla toukokuussa 2006 ja tutustui Kanadan ja Alaskan rannikolta tuodun sillin ja sillin mädin jalostusmuotoihin. Ryhmä vieraili mm. Yamamoto Shoten kalanjalostuslaitoksessa, joka valmistaa japanilaisten arvostamaa erittäin voimakkaasti suolattua sillin mätipussia, Kazunokoa. Kalasta jäljelle jäänyt osa kuivataan.

5 Japani, Hokkaido Lähde: Hoshikawa et. All. 2004

6

7

8

9

10

11

12 Japani, Hokkaido

13

14

15

16

17 SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYSHANKE
Kazunokon valmistus edellyttää 00-kokoisia naarassilakoita joiden mätipussit ovat suuret. Pyynti – ja pakastusmenetelmät ovat myös tärkeitä! Yksittäispakastus jotta mätipussi säilyttää muotonsa. Rysäkala menettelee, kurenuottaus toivottu pyyntitapa.

18 SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYSHANKE
Yamamoto vieraili Suomessa keväällä 2006 heti projektiryhmän palattua ja tutustui Varsinais-Suomessa sijaitseviin kalanjalostuslaitoksiin. Martin kala ja vihannes, Saaristomeren kala, Salmon farm, Länsirannikon Kala, Saariston Jäädyttämö. Yamamoto tutustui myös rysäkalastukseen sekä Turun kalatiskien ja kalaravintoloiden tarjontaan.

19 SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYSHANKE
Yamamoto Shoten Companyyn lähetettiin vuonna kg pakastettuja naarassilakoita, sekä noin 7 kg suolattua silakan mätiä. Vuonna 2007 lähetettiin suolattuja Kazunokoja, kylmäsavustettua mätiä sekä inkiväärillä ja fenkolilla maustettuja mätitahnatuotteita. Kylmäsavustettu mäti sekä mätitahnat olivat japanilaiseen makuun vieraita. Suomesta toimitettavan raaka-aineen hintaan vaikuttavat mm. kalojen valikointi (00-koon mätikalat), pakastuskulut, lähtöhinta tuottajalta, lastauskulut satamassa ja vakuutus.

20

21

22

23

24 YMPÄRISTÖMYRKKYANALYYSIT
Vuonna touko-heinäkuun aikana kerätyistä rysäsilakkanäytteistä kerättiin mätipusseja jotka lähetettiin Kansanterveyslaitokseen (KTL) analysoitavaksi. Näytteet jaettiin 22 pooliin, huomioiden että tutkittavat mätinäytteet tulevat mahdollisimman vertailukel-poisista kokoluokista alueiden välillä ja lisäksi, että yksittäisten näytteiden määrä olisi poolissa riittävä. Pooleissa oli yhteensä 134:n silakan mäti.

25

26

27

28

29

30

31

32 HANKKEEN TULEVAISUUS JA MAHDOLLISUUDET
San Franciscon joulukuun 2006 mätisillien saalis näyttää jäävän pienemmäksi kuin vuonna Oletettavasti koko vuoden 2007 saalis n. 500 tonnia. Suomalaiselle silakan mädille on kysyntää Japanissa. Etuna luontainen vaaleankeltainen väri. Yamamotolta saatu palaute suomalaisista silakkatuotteista sekä silakan mädistä oli positiivista.

33 HANKKEEN TULEVAISUUS JA MAHDOLLISUUDET
Japanilaisten makutottumukset muuttuvat, nykysukupolvi ei enää juurikaan syö Kazunokoa = tilaa uudenlaisille tuotteille. Viennin suurimpia haasteita ovat tuotantomäärät ja hinta. Japanilaisten toivomuksena olisi vastaanottaa 100 tonnia mätiä/vuosi kun valtakunnan tasolla mahdollista tuottaa n tonnia/vuosi. Japanilaisten kontaktien lisäksi hankkeeseen otetaan mukaan Suomessa toimivia kalaravintoloita, sekä kalatiskejä = uusia kalatuotteita kotimaan markkinoille.

34 HANKKEEN TULEVAISUUS JA MAHDOLLISUUDET
Kylmäsavustettua mätiä sekä mätitahnoja ollaan maistatettu suomalaisille kuluttajille (n. 600 maistajaa): Saaristolaismarkkinat, Salon kalamarkkinat, Stockman Herkku, Hotel Kalkstrand (Stranbo Group), Citymarket Kupittaa. Kylmäsavustettu silakan mäti kiinnostaa kuluttajaa suuresti. Uusi makuelämys ja edullinen hinta verrattuna muihin mätituotteisiin lisäävät kiinnostusta. Turun suunnalla kuluttajaa kiehtoo myös lähiruuan ominaisuus, silakat on pyydetty Saaristomereltä!

35 HANKKEEN TULEVAISUUS JA MAHDOLLISUUDET

36 YHTEISTYÖKUMPPANIT JA RAHOITUS
Mätituotteiden kehitystyö toteutetaan yhteistyössä Suomen kalatalous – ja ympäristöinstituutin kanssa Muita yhteistyökumppaneita ovat RKTL, Saaristomeren Ammattikalastajat ry, Länsirannikon Kala Oy, Strandbo Group Oy sekä paikalliset kalaravintolat ja kalatiskit. Rahoitus: EU KOR, Turun AMK Hankkeessa valmistuu kolme opinnäytetyötä Turun ammattikorkeakoulussa, kaksi kala – ja ympäristötalouden koulutusohjelmasta ja yksi liiketalouden koulutusohjelmasta

37 Kiitos! www.turkuamk.fi/silakanmati


Lataa ppt "SILAKAN MÄDIN VIENTIEDELLYTYSTEN SELVITYS JAPANIN MARKKINOILLE Juha Kääriä ja Essi Erävesi Turun ammattikorkeakoulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google