Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSatu Myllymäki Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
Kuinka minusta tuli me? - Yhteisöllisyyden liimana sisäinen viestintä
HENRY Foorumi 2004 asiantuntijaseminaari
2
Sisältö Osuustoiminnan ja S-ryhmän toiminnan lähtökohdat
S-ryhmä lyhyesti Vastuullista toimintaa jo 100 vuotta S-ryhmä tänään Menestyvä yritys ja ihmisten yhteisö Viestintä yhteisöllisyyden liimana Teot maineen perustana 100 vuotta viestintää jäsenille ja henkilöstölle: Yhteishyvä ja Ässä-lehti
3
S-ryhmä lyhyesti
4
S-ryhmän rakenne S-ryhmän muodostavat SOK-yhtymä ja osuuskaupat tytäryhtiöineen SOK-yhtymän puolestaan muodostavat SOK ja sen tytäryhtiöt S-ryhmä SOK-yhtymä Osuus- kaupat Tytär- yhtiöt SOK
5
S-ryhmän työnjako OSUUSKAUPAT:
Perustehtävänä tuottaa palveluja oman alueensa sitoutuneille asiakasomistajille SOK Tuottaa hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluja osuuskaupoille SOK-yhtymän liiketoiminta täydentää asiakasomistajien palvelutarjontaa
6
S-ryhmän liiketoiminta-alueet
S-ryhmä harjoittaa: • päivittäis- ja erikoistavara- kauppaa • hotelli- ja ravintolatoimintaa • rauta- ja maatalouskauppaa • autokauppaa • liikennemyymäläkauppaa
7
Vastuullista toimintaa jo 100 vuotta
8
Osuustoiminnan synty Juuret 1800-luvun Englannissa
Osuustoiminnan menestykselle tietä avannut Rochdalen osuuskauppa perustettiin vuonna 1844 Rochdalen osuuskauppa esikuvana muille myöhemmin perustettaville osuuskaupoille
9
Osuustoiminnan synty Taustalla teollistumisen aiheuttama yhteiskunnallinen murros ja sen tuomat epäkohdat sekä tyytymättömyys yksityis- kauppiaiden tarjoamiin huonolaatuisiin mutta kalliisiin tuotteisiin
10
Osuustoiminnan leviäminen
1800-luvun lopulla osuustoiminta leviää muuallekin Eurooppaan Suomen ensimmäiset pienet osuuskaupat perustettiin 1880-luvulla
11
Yhdessä enemmän Jo 1900-luvun ensivuosina havaittiin tarve saada osuuskaupat yhteistyöhön Osuustoiminnassa konkretisoitui suomalaisuus ja suomalainen omatoimisuus Päätöksenteko jäsenkunnan käsissä ja tulos omalle alueelle ja jäsenkunnalle
12
SOK perustettiin Kaksitoista osuuskauppaa perusti Tampereella keskusliikkeekseen Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan, SOK:n SOK:n tehtäviin kuuluivat: – Tavaranhankinta jäsenosuuskaupoille – Liikkeenhoidon ja talouden neuvonta – Osuustoiminta-aatteen levittäminen – Kuluttajaneuvonta
13
Samalla myös S-ryhmän syntyhetki
SOK:n juhlavuosi merkitsee myös S-ryhmän eli SOK:n ja osuuskauppojen verkostomaisen yhteistyön 100-vuotisjuhlaa
14
Korinkantajat - Yhdessä eteenpäin
Vuosikymmenien ajan Korinkantajat-merkki toimi SOK-laisen osuuskauppajärjestön kaupallisena tunnuksena
15
Korinkantajat - Yhdessä eteenpäin
Symboloi edelleenkin S-ryhmän osuustoiminnallista toimintaa ja arvomaailmaa – näkyy siksi myös juhlavuoden 2004 tunnuksessa Korinkantajat kuvaa tasa-arvoa ja luottamista yhteistyöllä rakennettavaan parempaan tulevaisuuteen
16
S-ryhmä tänään - menestyvä yritys ja ihmisten yhteisö
17
Kriisin vaatima rakennemuutos 1980-luvun alussa
Koko osuuskaupparyhmän rakenne ja organisaatio vaati perusteellisen rakennemuutoksen 1980-luvun alussa SOK-järjestö uudistetaan S-ryhmäksi Teollisuudesta luovutaan, aluekonttoreiden tilalle alueosuuskauppoja
18
Osuustoiminnallisuus ja jäsenet löydetään uudestaan
Nykymuotoisen asiakasomistajajärjestelmän käyttöönotto vuonna 1989, jäseniä aletaan kutsua asiakasomistajiksi Toiminta-ajatus: Palvelujen ja etujen tuottaminen sitoutuneille asiakasomistajille Asiakasomistajuudesta tulee kilpailuetu Jäsenkunnan laajentaminen käyntiin
19
Yli 1,4 miljoonaa asiakasomistajataloutta
S-ryhmään kuuluvien osuuskauppojen jäseniä on tällä hetkellä yli 1,4 miljoonaa Miltei 60 prosentilla maamme kaikista kotitalouksista on Bonusta ja etuja tarjoava osuuskaupan jäsenyyden merkki – S-Etukortti
20
Päämäärä yhä sama kuin 100 vuotta sitten
S-ryhmä on suomalaisten omistama monipuolinen vähittäiskaupan ja palvelualan kaupparyhmä Osuustoiminnallisen S-ryhmän toimintaa ohjaa yhä vuonna sadan vuoden takaa kumpuava päämäärä: kilpailukykyisten palvelujen ja etujen tuottaminen jäsenille S-ryhmä on yhtäaikaa menestyvä yritys ja ihmisten yhteisö, ihmiskasvoisen markkinatalouden edustaja
21
Viestintä yhteisöllisyyden liimana
22
Maineen perustana teot
SOK-yhtymällä ja osuuskaupoilla, S-ryhmällä, on 100 vuoden työn tuloksena hankittu vahva maine aito toiminta toimipaikoissa ja alueosuuskaupoissa hyvät media- ja sidosryhmäsuhteet; alueosuuskaupat vahvoja vaikuttajia alueellaan "Alueosuuskauppa sammuttaa valot viimeisenä" asiakkaat, omistajat ja henkilöstö pitkälle yhtä Viestintä hoidettu hyvin operatiivisella tasolla osaamisessa suuria eroja
23
Viestintä osaksi strategista johtamista
Mainetta voidaan edelleen vahvistaa koordinoidulla ja systemaattisella viestinnällä Viestintä ja julkaisut yksikkö pääjohtajan alaiseksi yksiköksi 2003 Viestintäjohtajan tehtävä S-ryhmän ja SOK-yhtymän viestinnän johtaminen, kehittäminen ja koordinointi Viestinnän kehittäminen ja ohjaus Yhteishyvä - Samarbete Ulkoinen viestintä Sisäinen viestintä Viestinnän tehtävä tukea toiminta-ajatuksen toteuttamista ja liiketoimintaa
24
Millainen S-ryhmä haluaa olla?
Monipuolinen ja laaja palvelutarjonta Palkitseva TUOTTAA PALVELUJA JA ETUJA SITOUTUNEILLE ASIAKASOMISTAJILLE Vastuullinen, asiakkaidensa omistama Kilpailukykyinen, uudistuva ja johtava Alueellinen, suomalainen
25
S-ryhmän sisäisen viestinnän kohderyhmät
Henkilöstö noin henkilöä Hallinnon edustajat noin henkilöä Asiakasomistajat ovatko 1,4 miljoonaa asiakasomistajaa sisäisen vai ulkoisen viestinnän kohderyhmä? Kuukausittainen asiakasomistajaposti ja Yhteishyvä tärkein asiakasomistajaviestinnän muoto
26
Yhteishyvä Osuuskauppa-aatteen tukijana ja valistuksen levittäjänä alkoi vuoden 1905 alusta ilmestyä Yhteishyvä-lehti; tänään "Asiakasomistajan oma lehti" Ruotsinkielinen Samarbete on ilmestynyt vuodesta 1909
27
Yhteishyvä yhteisöllisyyden asialla
Yhteishyvä on asiakasomistajien oma lehti, ei perinteinen asiakaslehti jäsenkuntansa itse perustama sata vuotta sitten, monet kasvaneet lehden mukana sama missio kuin yrityksellä: tuoda etua jäsenistölle eli asiakasomistajille, aikakauslehden muodossa Täyttää tehtäväänsä tarjoamalla apuaan arkeen: vinkkejä arjen helpottamiseksi, ruoanlaittoon, sisustukseen, kasvatukseen, terveyteen jne Tarjoaa tietoa vihreän kortin eduista, mikä kiinnostaa nykyään erityisesti nuoria
28
Yhteishyvä sitouttaa Aikakauslehti mediana sitouttava: sen parissa viihdytään, Yhteishyvän km. lukuaika 39 min! koetaan tutkitusti omaksi ja läheiseksi koetaan eduksi, maksullisten perhelehtien veroiseksi juttuvalinnoilla luodaan yhteisöllisyyttä: "näin toimii osuuskauppaväki" Toimii yhtenäisen tavoitemielikuvan luojana koko yritysryhmälle Toimii tehokkaasti liiketoiminnan tukena; ilmoitukset ja tuotejutut
29
Yhteishyvä 100 vuotta HOK-Elanto-lehdeltä uusia lukijoita, jatkossa noin 2 miljoonaa lukijaa Lehtiuudistus käynnissä: sisältökonseptin ja ulkoasun uudistus Lehti raikastuu, selkiytyy, tiivistyy -> hyviä puoliaan menettämättä
30
Yhteishyvä 100 vuotta
31
Ässä-lehti 90 vuotta 90-vuotta vanha ammattilehti
Lukijoina koko henkilöstö sekä hallinnon edustajia, levikki kpl Valistuksesta ja neuvonnasta strategiseen suuntaan, liiketoiminnan tukijaksi kertoo S-ryhmän liiketoiminnasta, tavoitteista ja keinoista, hyvistä s-ryhmäläisistä toteutuksista heijastaa S-ryhmän arvoja antaa tietoa myös toimintaympäristön kehityksestä ja peilaa tapahtumia S-ryhmään
32
Ässä luo yhteenkuuluvuutta henkilöstölle
Tärkeäksi koettu ammatillinen media, "ikkuna S-ryhmään", (lukijatutkimus 2003) Innostaa, kannustaa ja motivoi, kehittää osaamista Rakentaa yhteistä arvomaailmaa, heijastelee positiivista s-ryhmäläisyyttä Esittelee ihmisiä
33
Sisäisen viestinnän periaatteet S-ryhmässä
34
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.