Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Säteilylainsäädännön uudistus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Säteilylainsäädännön uudistus"— Esityksen transkriptio:

1 Säteilylainsäädännön uudistus
Mika Markkanen

2 Esityksen sisältö Miksi uusi säteilylaki? Uusi säädösrakenne Keskeisiä muutoksia

3 ICRP:n suositukset säädösten perustana
ICRP = Kansainvälinen säteilysuojelutoimikunta Säteilysuojelun perusperiaatteet, altistustilanteet Säteilysuojelussa käytettävät keskeiset suureet, yksiköt ja annoksen laskentaperusteet, haitta-arvio Annosrajat ICRP 60 (1990) -> Neuvoston direktiivi 96/29/Euratom -> Säteilylaki 592/1991 ICRP 103 (2007) -> Neuvoston direktiivi 2013/59/Euratom -> Säteilylaki 859/2018

4 Muutoksia Suomen oikeusympäristössä
Säteilylaki 1991 Perusoikeusuudistus 1995 EU-jäsenyys 1995 Hallintolainsäädännön uudistukset 1990-luvun loppupuolella Hallintolaki Julkisuuslaki Henkilötietolaki Hallintolainkäyttölaki Uusi perustuslaki 2000 Säteilylainsäädäntö omassa lokerossaan

5 Viranomaisen roolin muuttuminen
Ennen Viranomaisella on tietty toimiala ja tehtävät Viranomainen / julkinen valta hoiti homman Asetuksella täydennettiin lainsäädäntöä joustavasti Nykyisin Yksilö keskiössä Laissa säädetyt edut, oikeudet ja velvollisuudet Viranomaisella laissa säädetyt valtuudet ja keinot Julkisessa toiminnassa noudatettava tarkasti lakia = valtiosääntöistyminen

6 Ionisoivan säteilyn käyttöä koskevat säädökset ja määräykset
Säteily- laki Eduskunta säätää Valtioneuvoston asetus ionisoivasta säteilystä Valtioneuvosto säätää1) STM:n asetus ionisoivasta säteilystä STM säätää1) STUK:n määräykset STUK määrää1) 1)Säteilylaissa yksilöityjen valtuuksien puitteissa 6

7 STUK määräykset Sisältää vain sitovia määräyksiä
Selittävä teksti perusteluissa ja muualla Sisältö rajoittuu asioihin, joista laissa valtuus Eivät toista lain vaatimuksia Määräyksiä on luettava yhdessä lain kanssa Ei määritelmiä lain käsitteille ST-ohjeet kumoutuivat samalla kuin vanha säteilylaki kumottiin Voidaan edelleen käyttää opastavana materiaalina siltä osin kun ne eivät ole ristiriidassa uusien säädösten ja määräysten kanssa

8 STUK määräykset (annetut)
STUK SY/1/2018 vapaarajoista ja vapauttamisrajoista STUK S/1/2018 työperäisen altistuksen selvittämisestä, arvioinnista ja seurannasta STUK S/2/2018 suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen STUK S/3/2018 turvallisuuslupaa edellyttävien säteilylähteiden turvajärjestelyistä STUK S/4/2018 suuritehoisten laserlaitteiden käytöstä STUK S/5/2018 ionisoimattoman säteilyn käytöstä kosmeettisessa tai siihen verrattavassa toimenpiteessä STUK S/6/2018 säteilymittauksista

9 STUK:n määräykset (valmisteilla)
STUK S/1/2019 korkea-aktiivisen umpilähteen aktiivisuuden arvoista 1) STUK S/2/2019 radioaktiivisista jätteistä ja radioaktiivisten aineiden päästöistä avolähteiden käytössä STUK S/3/2019 luonnonsäteilylle altistavasta toiminnasta STUK S/4/2019 oikeutusarvioinnista ja säteilysuojelun optimoinnista lääketieteellisessä altistuksessa STUK S/5/2019 säteilylähteiden käytönaikaisesta säteilyturvallisuudesta STUK S/6/2019 toiminnanharjoittajan velvollisuuksista 1) Määräys on voimassa, mutta se on tarkoitus kumota ja yhdistää sisältö määräykseen STUK S/5/2019.

10 Altistustilanteet ja altistukset
Säteilylaki 592/1991 Säteilytoiminta (practice) Toimet altistuksen rajoittamiseksi (intervention), lähinnä luonnonsäteily Säteilylaki 859/2018 Säteilytoiminta (planned exposure situation) Vallitseva altistustilanne (existing exposure situation) Säteilyvaaratilanne (emergency exposure situation) Altistukset työperäinen, väestön ja lääketieteellinen altistus

11 Oikeutusperiaatteen käyttöön tarkennuksia
Myös olemassa olevan toiminnan oikeutusta arvioitava Säännöksissä käsitellään oikeutusperiaatteen käyttöä entistä tarkemmin muun muassa kun kyse on: kuvantamisessa henkilöön kohdistetusta muusta kuin lääketieteellisestä altistuksesta; kulutustavaroista, joihin liittyy radioaktiivista ainetta tai muu säteilylähde.

12 Säteilyturvallisuusasiantuntija ja säteilyturvallisuusvastaava
Säteilyturvallisuusasiantuntija (STA): STA:ta on käytettävä työntekijöiden ja väestön säteilysuojelun suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa Turvallisuusarvio Säteilyturvallisuusvastaava (STV): STV huolehtii toiminnanharjoittajan apuna säteilysuojelun toteuttamista (aikaisemmin vastaava johtaja).

13 Turvallisuusarvio ja toimintaa koskevat luokitukset
Toiminnanharjoittajan tehtävä turvallisuusarvio arvioidaan toiminnasta aiheutuva säteilyaltistus; tunnistetaan mahdolliset säteilyturvallisuuspoikkeamat; esitetään toimet, joilla säteilyaltistusta rajoitetaan ja tunnistetut säteilyturvallisuuspoikkeamat ehkäistään ja niihin varaudutaan Toimintaa koskevat luokitukset Perustuvat säteilyaltistuksen suuruuteen sekä toiminnassa käytettäviin lähteisiin; Suunnataan asetus- ja määräystason yksityiskohtaisempia vaatimuksia sekä STUKin valvontaa toimintoihin, joihin liittyvät suurimmat riskit Suhteellisuusperiaatteen toteuttaminen

14 Säteilytoimintaa koskevat luokitukset
Luokitus tehdään erikseen: työperäiselle altistukselle väestön altistukselle lääketieteelliselle altistukselle avolähteille laboratoriossa radioaktiivisten aineiden päästöille umpilähteille läjityksenä loppusijoitettaville jätteille Luokka voi olla 1, 2 tai 3. Luokka 1 vastaa suurinta ja luokka 3 pienintä säteilyaltistusta tai lähteen aktiivisuutta.

15 Säteilytoimintaa koskevat luokitukset
Työperäistä ja väestön altistusta sekä umpilähteitä koskevat luokat Annos = Efektiivinen annos vuodessa KA = Korkea-aktiivisen umpilähteen aktiivisuustaso Luokka 3 Luokka 2 Luokka 1 Työperäinen altistus Annos ≤ 1 mSv Annos ≤ 6 mSv Annos > 6 mSv Väestön altistus Annos ≤ 0,1 mSv Annos ≤ 0,3 mSv Annos > 0,3 mSv Umpilähteet Aktiivisuus ≤ KA Aktiivisuus ≤ 1000 x KA Aktiivisuus > 1000 x KA

16 Annosrajoitukset Asetetaan toiminnan ominaispiirteet huomioon ottaen siten, että altistuksen ennakoidaan jäävän rajoitusta pienemmäksi suojelun optimoinnin tuloksena Toiminnanharjoittaja asettaa etukäteen työperäiselle ja väestöaltistukselle, jollei STUK ole antanut yleisesti sovellettavaa Ulkopuolista työntekijää koskevat annosrajoitukset asetettava yhteistyössä tämän työnantajan kanssa

17 Säteilytoiminnan johtaminen
Laissa korostetaan johtamisen ja laadunvarmistuksen merkitystä säteilyturvallisuuteen: Säteilytoiminnan johtamisjärjestelmä (aik. organisaatioselvitys) Laadunvarmistus Turvallisuuskulttuuri Turvallisuusjohtaminen

18 Työtekijöiden ja väestön säteilysuojelu
Turvallisuusluvan haltijan ja ulkopuolisen työntekijän työnantajan keskinäistä vastuujakoa selkeytetty Työntekijöiden ja väestön säteilysuojelussa korostetaan optimointiperiaatteen toteuttamista; toiminta- ja lähdekohtaisten annosrajoitusten käyttöönotto. Laissa esitetään myös perusteet työntekijöiden ja väestön altistuksen rajoittamiseksi säteilyvaaratilanteissa ja vallitsevissa altistustilanteissa.

19 Luonnonsäteilylle altistava toiminta
Luonnonsäteilylle altistavaa toimintaa varten viitearvot siten, että työntekijöiden ja väestön säteilysuojelusta voidaan huolehtia pääosin samoin perustein kuin säteilyn käyttöä. Jos säteilyaltistusta ei saada pienennetyksi viitearvoa pienemmäksi niin, toimintaa varten oltava turvallisuuslupa. Lupamenettely mahdollistaa esimerkiksi luonnon radioaktiivisia aineita sisältäviä mineraaleja hyödyntävän kaivos- tai rikastustoiminnan nykyistä paremman valvonnan.

20 Loppuyhteenveto Uusi säädösrakenne
ei toistoa, luettava kokonaisuutena vain sitovia säännöksiä, ei selityksiä suhteellisuusperiaatteen toteuttaminen Toiminnanharjoittajan vastuu ja hyvä johtaminen korostuu Asiantuntemuksen ja asiantuntijoiden tarve lisääntyy Yksityiskohtaisten vaatimusten mukaisuuden osoittaminen Turvallisuuden hallinta


Lataa ppt "Säteilylainsäädännön uudistus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google