Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuula Honkanen Muutettu yli 4 vuotta sitten
1
Maahanmuuttajien kielitaitojen ja yhteiskunta- ja työelämätaitojen vahvistaminen -aloitusseminaari
Marja Anitta Pehkonen Opetus- ja kulttuuriministeriö, Jukola To
2
Ajankohtaista Kaikki erityisavustukset avataan 15.2.2019 haettavaksi
Laatu- ja kehittämisavustukset (kansalaisopistot) Opetushallitus on varautunut jakamaan kansalaisopistojen ylläpitäjille laatu- ja kehittämisavustuksia yhteensä euroa. Opetushallitus pyrkii tekemään avustuspäätökset mennessä. Opintoseteliavustukset (kansalaisopistot, kansanopistot ja opintokeskukset) Opetushallitus on varautunut jakamaan vapaan sivistystyön oppilaitosten ylläpitäjille opintoseteliavustusta yhteensä noin 2 210 000 euroa, josta kansalaisopistojen ylläpitäjille noin 1 000 000 euroa, kansanopistojen ylläpitäjille noin 1 060 000 euroa ja opintokeskusten ylläpitäjille noin 150 000 euroa. Opetushallitus pyrkii tekemään avustuspäätökset mennessä. Nuorisotakuun opintoseteliavustukset maahanmuuttajanuorten koulutukseen (kansalaisopistot ja kansanopistot) Opetushallitus on varautunut jakamaan tähän tarkoitukseen noin 1 900 000 miljoonaa euroa, josta kansalaisopistojen ylläpitäjille noin 860 000 € ja kansanopistojen ylläpitäjille noin 1 040 000 €. Opetushallitus pyrkii tekemään avustuspäätökset mennessä. Valtionavustusrahoitteiseen kehittämistoimintaan läheisesti liittyvä vapaan sivistystyön henkilöstökoulutus (vapaan sivistystyön oppilaitosten ylläpitäjät, rekisteröidyt yhteisöt tai säätiöt, yliopistot ja ammattikorkeakoulut) Opetushallitus on varautunut jakamaan noin 1 000 000 euroa vapaan sivistystyön henkilöstökoulutukseen. Opetushallitus pyrkii tekemään avustuspäätökset mennessä. 26/07/2019 Opetushallitus
3
OHJELMA 12.00 Aloitussmoothie 12.15 Seminaarin avaus
Aloitussmoothie Seminaarin avaus Opetusneuvos Marja Anitta Pehkonen, Opetushallitus Mitä maahanmuuttajien koulutuksessa on hyvä ottaa huomioon? Virva Muotka ja Marjut Heikkinen, Axxell Omakielisyys maahanmuuttajien koulutuksessa Heidi Nikula ja Amani Bakri, Suomen Pakolaisapu Kahvitauko (kahvi ja leipä/sämpylä) Omakielisyys ja yhteiskunta- ja työelämätaitojen opetus Tea Berndtson ja Elena Wernick, Amiedu Keskustelua ja kysymyksiä 15.30–15.45 Seminaarin päätös Opetusneuvos Annika Bussman, opetus- ja kulttuuriministeriö 26/07/2019 Opetushallitus
4
Kysy itseltäsi, mitä odotat tältä seminaarilta
Vastaa itsellesi kolmella sanalla. Kirjoita sanat muistiin Ota koppi 26/07/2019 Opetushallitus
5
Mihin avustus on tarkoitettu?
Avustus on tarkoitettu koulutukseen, joka suunnitellaan ja toteutetaan 1.maahanmuuttajille, erityisesti 2. työvoiman ulkopuolella oleville 3.pakolaistaustaisille ja naisille, joiden 4.kotoutumisaika on päättynyt. (vaikutti hakemusten arviointiin) Maahanmuuttajuus, työvoiman ulkopuolisuus ja kotoutumisajan päättyminen ovat ehdottomia vaatimuksia Tavoitteena on edistää koulutettavien työllistyvyyttä suomen tai ruotsin kielen taitoja lisäämällä ja yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia vahvistamalla. 26/07/2019 Opetushallitus
6
Koulutuksissa kehotettiin hyödyntämään koulutettavien omakielisestä tuesta aiemmin saatuja kokemuksia, joita muun muassa Kotona Suomessa ja Pakolaisavun Kotikunta -hankkeissa on kehitetty (mukana tässä seminaarissa) 26/07/2019 Opetushallitus
7
Osa avustuksesta voidaan kohdentaa kohderyhmien aktivoinnista, opetusjärjestelyistä sekä hakevan ja tukevan toiminnan palveluista aiheutuviin erityiskustannuksiin. Oppilaitos järjestää avustuksista tiedottamisen, opiskelijoiden rekrytoinnin ja mahdolliset tukitoimet. Avustuksen määräraha Opetushallitus jakoi avustuksina noin euroa (hakemuksia 6,9 miljoonalla eurolla) 60 hankkeelle (11 pelkästään yhteiskunta- ja työelämätaitojen vahvistamiseen) 26/07/2019 Opetushallitus
8
Hakukohtaiset myöntöperusteet Avustukset ovat harkinnanvaraisia ja ne myönnetään hakemusten keskinäisen vertailun perusteella. Vastaavuus avustukselle asetettuihin tavoitteisiin Vaikuttavuus (kuinka monta henkilöä toiminta koskee välittömästi tai välillisesti, toiminnan mallinnettavuus, kokemusten hyödynnettävyys koulutuksen päätyttyä ja koulutuksen laajuus) Koulutukseen rekrytoinnin suunnitelman realistisuus Yhteistyö oppilaitosten, järjestöjen ja julkisten palveluiden tuottajien ja yritysten kanssa Hankkeen vakiinnuttaminen osaksi avustuksen hakijan perustoimintaa Koulutuksen laatu (toimijoiden pätevyys, kokemus, ammattitaito) Taloudellisuus ja kustannusarvion realistisuus 26/07/2019 Opetushallitus
9
Esimerkkejä opiskelijoiden rekrytoinnista
Yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa tehdään koulutuksista tiedottamisessa, opiskelijoiden rekrytoimisessa, koulutusten sisällön suunnittelussa ja kehittämisessä seuraavasti: - TE-toimisto: kotoutumisajan ylittäneiden asiakkaiden ohjaus luku- ja kirjoitustaidon koulutuksiin - kaupungin maahanmuuttajapalvelut ja aikuissosiaalityö: kotoutumisajan ylittäneiden asiakkaiden ohjaus koulutuksiin, osallistuminen kotona lasta hoitavien vanhempien kurssien kehittämiseen -kaupungin avoin varhaiskasvatus: kotona lasta hoitavien vanhempien kurssien järjestäminen asukaspuistoissa ja avoimissa päiväkodeissa yhteistyössä työväenopiston kanssa - sivistystoimi, kieli- ja kulttuuriryhmien opetus: koululaisten vanhempien kurssin järjestäminen alakoulussa/-kouluissa yhteistyössä kansalaisopiston kanssa Järjestöjen kanssa tehdään yhteistyötä opiskelijoiden tutustuttamisessa vapaa-ajan harrastustoimintaan ja vapaaehtoistyöhön. 26/07/2019 Opetushallitus
10
Esimerkki hankesuunnitelmasta
26/07/2019 Opetushallitus
11
Mitä tietoja loppuraporttia varten tulee kerätä?
Koulutus Osallistuja- määrä Koulutuksen pituus/ osallistuja Erityisryhmä(t) Kerätty palaute osallistujilta (lyhyt kuvaus) Onko koulutus nykyisin osa vakiintunutta toimintaa 26/07/2019 Opetushallitus
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.