Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Sosiaalinen media -tulevaisuuden lupaus?
Marja-Liisa Viherä, FT Tulevaisuuden tutkimuksen seura ry, pj
2
Sosiaalinen media Wikipediassa määritellään sosiaalinen media:
Sosiaalinen media viittaa tietoverkossa toimivaan yhteisöllisesti tuotettuun tai ainakin jaettuun mediasisältöön. Näissä käyttäjät jakavat keskenään mielipiteitä, näkemyksiä, kokemuksia ja näkökulmia. Nämä ovat yleisesti Web nimikkeen alle kerättyjä palveluja kuten esimerkiksi wikit, keskustelupalstat, podcastit ja blogit. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan sisällön jalostamisen termi on käyttäjätuotanto.
3
Sosiaalisen median skenaarioita
-Jokuveli valvoo -Kollektiiviset aivot -Kaikki on yleistä ja julkista -Luovuus kukoistaa -Yksityisyys katoaa -Virtuaaliheimot/kansat yleisiä -Yhteys jokahetkistä -Kansalaisjournalismi valvoo
4
Onko sosiaalista mediaa ollut aiemmin?
Aiempina vuosikymmeninä ihmiset pitivät päiväkirjaa, vieraskirjaa, valokuva-albumia, sääkirjaa, vauvakirjaa, muistivihkoja, luentomuistinpanoja, leikekirjaa, reseptikirjaa, unikirjaa jne., kirjoittivat vessojen seiniin ja yleisönosastoihin, laittoivat ilmoituksia puhelintolppiin, lehtiin, ilmoitustauluille sekä keskustelivat ompeluseuroissa, järjestöissä, kahviloissa, kaljakuppiloissa, porraskäytävillä, pihoilla, kaupoissa jne. Vuorotellen kirjoitettu ”kerhokirja” sosiaalisen median menneisyydestä 50 vuotta sitten
5
Nyt ollaan netissä ja kutsutaan tätä sosiaaliseksi mediaksi. Onko näin
Nyt ollaan netissä ja kutsutaan tätä sosiaaliseksi mediaksi. Onko näin? Onko netti tullut vanhojen tapojen rinnalle vai korvannut vanhoja tapoja?
6
-Vai onko niin, että ihmiset jakaantuvat nettikansaan ja vanhojen tapojen kansaan?
-Vai ovatko aktiiviset kirjoittajat ja toimijat molemmissa?
7
Tilastoja: -Yksityisestä jaettavaksi muillekin -Olla tavoitettavissa -Mukana keskusteluissa sananvapautta toteuttamassa -Netti – viihdettäkin -Itse tuotetut sisällöt levikkiin -Sosiaalisen vuorovaikutuksen foorumit
8
Miehet Naiset Kaikki 16-24 36 38 37 25-34 51 47 49 34-44 42 34 39 45-54 24 20 22 55-64 16 15 65-74 4 6 5 yhteensä 30 27 29
9
Miehet Naiset Kaikki 16-24 10 17 13 25-34 26 29 28 34-44 18 20 19 45-54 15 12 55-64 6 65-74 3 1 2 yhteensä 14
10
Miehet Naiset Kaikki 16-24 25-34 34-44 45-54 55-64 65-74 yhteensä
11
Miehet Naiset Kaikki 16-24 85 91 87 25-34 84 88 86 34-44 80 78 79 45-54 65 67 66 55-64 51 47 49 65-74 27 14 20 yhteensä 68
12
Ei liittymää Ei osaamista Ei motivaati ota 16-44 41 21 42 45-54 37 47 66 55-64 35 52 73 65-74 67 74 yhteensä 40 51
13
Miehet Naiset Kaikki 16-24 64 74 68 25-34 73 82 77 34-44 63 45-54 48 59 53 55-64 36 33 34 65-74 15 8 11 yhteensä 52 56 54
14
Miehet Naiset Kaikki 16-24 18 17 25-34 21 27 24 34-44 16 14 15 45-54
13 55-64 10 11 65-74 5 7 6 yhteens ä Internet-puhelujen käyttö edellisen kolmen kuukauden aikana, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä 2008
15
Miehet Naiset Kaikki 16-24 13 25-34 10 11 34-44 9 7 8 45-54 6 55-64 3 4 65-74 5 yhteensä
16
Miehet Naiset Kaikki 16-24 79 77 78 25-34 46 50 48 34-44 23 24 45-54 14 17 15 55-64 7 9 8 65-74 3 yhteensä 30 29
17
Miehet Naiset Kaikki 16-24 64 51 59 25-34 43 41 42 34-44 27 18 22 45-54 13 14 55-64 8 7 65-74 5 3 4 yhteensä 28 25
18
Miehet Naiset Kaikki 16-24 3 14 8 25-34 11 10 34-44 45-54 2 55-64 1
1 65-74 yhteensä 5 4 Käyttänyt nettiä oman blogin luomiseen tai ylläpitoon edellisen kolmen kuukauden aikana, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä 2008
19
Miehet Naiset Kaikki 16-24 4 3 7 14 5 8 25-34 5 8 3 11 4 10 34-44 8 3
25-34 34-44 45-54 55-64 65-74 yhteensä Käyttänyt nettiä oman blogin luomiseen tai ylläpitoon edellisen kolmen kuukauden aikana, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä Kirjoittanut yleisön osastoon viimeisen 12 kuukauden aikana
20
Miehet Naiset Kaikki 16-24 49 53 51 25-34 48 34-44 29 33 31 45-54 27 25 26 55-64 18 65-74 12 10 11 yhteensä
21
Miehet Naiset Kaikki 16-24 45 52 53 25-34 56 48 34-44 43 32 38 45-54
30 19 24 55-64 17 18 65-74 11 6 8 yhteensä 36 29 Television katselu ja radion kuuntelu netin kautta edellisen kolmen kuukauden aikana, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä 2008
22
Miehet Naiset Kaikki 16-24 56 18 40 25-34 17 7 12 34-44 11 8 9 45-54 3
55-64 65-74 2 1 yhteens ä 16 Pelien pelaaminen muiden kanssa verkossa edellisen kolmen kuukauden aikana, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä 2008
23
Miehet Naiset Kaikki 16-24 24 15 20 25-34 19 14 16 34-44 8 9 45-54 6 7
55-64 2 5 3 65-74 1 yhteensä 10 Itse tuotetun sisällön (teksti, kuvat, videot, musiikki jne.) lataaminen muille jakamista varten edellisen kolmen kuukauden aikana, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä 2008
24
Miehet Naiset Kaikki 16-24 94 86 91 25-34 89 67 78 34-44 66 49 58
45-54 43 30 36 55-64 21 13 17 65-74 9 5 7 yhteens ä 56 41 48 Katsonut muiden tuottamia sisältöjä edellisen kolmen kuukauden aikana, muun muassa YouTube, Flickr, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä 2008
25
Miehet Naiset Kaikki 16-24 94 86 91 25-34 89 67 78 34-44 66 49 58
45-54 43 30 36 55-64 21 13 17 65-74 9 5 7 yhteens ä 56 41 48 75 96 86 77 56 30 73 78 97 87 76 54 21 71 76 96 87 77 55 26 72 Katsonut muiden tuottamia sisältöjä edellisen kolmen kuukauden aikana, muun muassa YouTube, Flickr, prosenttia vuotiaasta väestöstä keväällä 2008, hoitanut pankkiasioita
26
Miehet Naiset Kaikki 16-24 31 41 35 25-34 17 24 34-44 8 7 45-54 3 6 4 55-64 1 2 65-74 yhteensä 10 14 12
27
Palvelu-unelma Youtubessa nimellä
Palvelu-unelma 1: Ikkunan pesijää tarvitaan Palvelu-unelma 2: Tietokone ryppyilee Palvelu-unelma 3: Flunssa iskee Palvelu-unelma 4: Sunnuntai lounas lasten perheiden kanssa 27
28
Miehet Naiset Kaikki 16-24 31 41 35 25-34 17 24 34-44 8 7 45-54 3 6 4 55-64 1 2 65-74 yhteensä 10 14 12 18 36 35 39 40 46 25 31 39 38 34 21 33 37 38 42 35
29
Julkinen Kirja Suora tv- radio- lähetys Blogi Flicker Vieraskirja Facebook Valokuva-albumi Pysyvä Online, häviävä Blogi Virtuaalipeli Blogi Kirje, päiväkirja Puhelu Yksityinen
30
Sosiaalisen median Topten
osa ihmisistä kollektiivisen ajattelun virtuaaliheimoissa osa jää kokonaan ulkopuolelle omat ja lähiyhteisön muistitiedot (kuvat, tekstit, videot jne) häviävät tekniikan sukupolvien vaihtuessa syntyy dementia yhteiskunta nimetön esiintyminen nakertaa luottamusyhteiskuntaa
31
Sosiaalisen median Topten
sattuma voi johtaa verkostoissa luovuuteen ja uusiin innovaatioihin sattuma voi saattaa yhteen ihmisiä, jotka häiritsevät yhteiskuntarauhaa sosiaalinen media voi olla kupla, siihen kyllästytään syntyy yhteiskunta, missä sisällön tuottajille ei makseta, sen sijaan infra maksaa yhä enemmän syntyy pelko kertoa koskaan mitään itsestä yhä useammalle - ajatusten ja osallistumisen vapaamatkalaiset
32
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.