Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KASVATUS NUORISOTYÖSSÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KASVATUS NUORISOTYÖSSÄ"— Esityksen transkriptio:

1 KASVATUS NUORISOTYÖSSÄ
Pekka Launonen Tuhti 2013

2 PALOSUO: ”MITÄ AJATTELEMME NUORISOLLA”
Simo Palosuo (TV-ohjelma 1965) ”Vastaus riippuu paljon siitä, mitä ajattelemme nuorisolla.” ”Mutta huomio pitäisi käsittääkseni kiinnittää enemmän juuri siihen nuorisoon, joka on vaikeuksissa.” ”Pelkään muun muassa kirkkomme olleen osaltaan aiheuttamassa koko ongelmaa.” ”Nuoriso, joka ei ole sopeutunut käyttäytymisvaatimuksiin, on katsottu ulos.” ”Kirkko on lähtenyt useimmiten siitä, että sen suojiin voivat tulla ne, jotka käyttäytyvät arvokkaasti… ” ”Kun tämä nuoriso on katsottu ulos monesta paikasta… juuri kirkon pitäisi olla se, joka tarjoaa sekä ihmisiä että tiloja heitä varten. ” ”Me puhumme pitkässä koulutuksessamme nuorisodiakoniasta…”

3 KUKA OLI SIMO PALOSUO? Seurakuntaopistossa eri johtotehtävissä 1948–1972 Nuorisonohjaajakoulutuksen luoja ja kehittäjä (koulutus alkoi 1949) Mukana kirkon keskusten ja järjestöjen sekä valtion nuorisotyölautakunnan työssä  alan keskeinen vaikuttaja 1940–1970- luvuilla Näytteen perusteella myös kriittinen ajattelija

4 NUORISOTYÖN TEOLOGIA Nuoret seurakuntalaisina. Kehittämisasiakirja (2012)  Taustalla Kasvatuksen linjaus 2015 Nuorisotyön teologia on nuorten kasvukysymysten tarkastelua kirkon uskon näkökulmasta Millä tavalla seurakunnan perustehtävät – julistus, palvelu, missio ja kasvatus – tulevat todeksi seurakunnan nuoren jäsenen elämässä? Kirkon nuorisotyön teologia on luonteeltaan kontekstuaalista ja nuoren elämäntodellisuudesta nousevaa

5 NUORISOTYÖN TEOLOGIA Nuoret seurakuntalaisina…
Seurakuntien toiminta lasten ja nuorten parissa on ammentanut osaamisensa lähinnä kristillisen kasvun tukemisesta Seurakunnassa oleva diakonian, lähetyksen ja julistuksen osaaminen eivät ole olleet samalla tavalla nuorisotyön ydintä Yhä useammin seurakunnan toimintaa nuorten parissa on kuvattu juuri kasvatuksena Ellei kasvatuksen rinnalla puhuta muistakin kirkon perustehtävistä… on vaarana, että ymmärrys nuorten seurakuntalaisuudesta kapeutuu

6 KASVATUS JA DIAKONIA NUORISOTYÖSSÄ
Ks. artikkelit: Pekka Launonen Kasvattava ja palveleva kirkko (Johdatus kristilliseen kasvatukseen, 2008) Kirkon nuorisotyö – hengellisen, pedagogisen ja sosiaalisen kolmiyhteys (Nuorisotyötä on tehtävä, 2007) Tarkastellaan kasvatuksen, diakonian ja nuorisotyön suhdetta historian valossa Kiinnitetään huomiota yhteiskunnallisen elämän murroskohtiin ja kriisivaiheisiin Tyypillistä diakonisen ajattelun voimistuminen ja sitä kautta uusien lapsi- ja nuorisotyön toimintamuotojen syntyminen

7

8 KIRKKO VAI KOULU Piispa Kaarlo Kalliala, kolumni Turun Sanomat : Emerituspiispa Kalevi Toiviaisen artikkelista ihan muuta etsiessäni osui silmääni, että tunnettu ortodoksiteologi Paul Evdokimov oli joskus tokaissut luterilaisuuden tehneen kirkosta koulun. Tämä osui myös sydämeeni, epämiellyttävästi. Toiviainenkin jatkaa: ”Onko luterilaisuuden päähänpinttymä se, että kaikki pitää ymmärtää ja selittää?”

9 KRIITTINEN KASVATUSAJATTELU RAAMATUSSA
”Jeesuksen radikaali opetus.” Raimo Hakola, Villi 4/2013) Lasten evankeliumi Jeesus siunaa lapsia Markus 10:13-16 13 Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." 16 Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.

10 KRIITTINEN KASVATUSAJATTELU KIRKOSSA
Lapsivaikutusten arviointi, Villi 4/2013 Esitys kirkon lainsäädännön muuttamiseksi niin, että siinä otettaisiin huomioon lapsivaikutusten arviointi kirkon toiminnassa ja hallinnossa Kirkolliskokouksen päätös 2009  kirkkohallituksen valmisteluun  asia vielä kesken ”Aikuiset rakastavat valtaansa.” (Sami Ojala) ”Kirkossa ollaan kovia säilyttämään kaikki ennallaan.” (Sami Ojala) ”Helposti kaikki tehdään liian valmiiksi lapsia ja nuoria varten, ikään kuin tiedetään heidän puolestaan liian hyvin.” (Hans Tuominen) ”Lasten aseman muutos opetuksen kohteista osallistujiksi merkitsisi kirkossa kulttuurin muutosta.” (Maria Kaisa Aula)

11 KASVATUKSEN SUHDE NUORISOTYÖHÖN
Kasvatuksen korostus  kasvatuksen kritiikki Kautta historian ja yhä edelleen esitetään kriittisiä näkemyksiä kasvatuksesta ja Tapahtuu aikuisten ehdoilla On liian opetuspainotteista Kohtaa vain osan lapsista ja nuorista Millainen kasvatusnäkemys? Kriittinen pedagogiikka teologian rinnalle?

12 KRIITTINEN PEDAGOGIIKKA
Kriittinen pedagogiikka = monitahoinen kasvatus- ja yhteiskuntatieteellinen teoriaperinne eurooppalainen, pohjois-amerikkalainen, latinalais-amerikkalainen (Freire) juonne Suomessa ks. esim. Kiilakoski & Tomperi & Vuorikoski, Kenen kasvatus? (2005) Kriittinen pedagogiikka haluaa kysyä ja kyseenalaistaa: kenen vallassa kasvatus on kenelle kasvatus on tarkoitettu keitä kasvatettavat ovat keitä kasvatettavista halutaan tehdä?  vallitsevien käytäntöjen kyseenalaistaminen;

13 KRIITTISEN PEDAGOGIIKAN MAHDOLLISUUDET NUORISOTYÖSSÄ
Kriittinen pedagogiikka on kiinnostunut tarkastelemaan perinteisten instituutioiden toimintaa – sopii siis myös kristilliseen kasvatukseen ja nuorisotyöhön (koti, kirkko, koulu) Kriittisen pedagogiikan mahdollisuudet Tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden lisääminen nuorten parissa Äänen antaminen äänettömille nuorille Yhdessä oppiminen nuorten kanssa Aikuisten ja kirkon rakenteisiin liittyvän vallan näkyväksi tekeminen

14 KRIITTINEN KASVATUS JA NUORISOTYÖ
Mikä voisi olla kriittisen pedagogiikan apu kasvatuksen ja nuorisotyön teologian määrittelylle? Mitä voisi olla  Kriittinen kristillinen kasvatus?  Nuorisotyön kontekstuaalinen teologia?


Lataa ppt "KASVATUS NUORISOTYÖSSÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google