Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hankkeen hallinnointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hankkeen hallinnointi"— Esityksen transkriptio:

1 Lape Uusimaa Yhdessä olemme enemmän Varhaiskasvatus ja koulu lapsen hyvinvoinnin tukena

2 Hankkeen hallinnointi
STM Muutosagentti Hanna Tiirinki Muiden maakuntien muutosagentit Maakunnallinen SOTE-uudistus työryhmä Uudenmaan LAPE ryhmä ja hankkeen ohjausryhmä Hankepäällikkö Maikki Arola Toimintakulttuurin muutos Hanke-koordinaattori Mikko Latva-Kiskola Hanke-koordinaattori Maarit Lindman Kunnan LAPE ryhmä Kunnan LAPE ryhmä Kunnan LAPE ryhmä Kunnan LAPE ryhmä Perhekeskus-toimintamalli Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Erityis- ja vaativimman tason palvelujen kehittäminen

3 Hankkeen tavoitteet Kehitetään ja levitetään lapsiystävällinen kunta- toimintamallia hankekunnissa Edistetään lapsen oikeuksia ja tietoperustaisuutta vahvistavaa toimintakulttuuria Luodaan lähipalveluna toimiva perhekeskustoimintamalli Kehitetään varhaiskasvatusta-, koulua- ja oppilaitosympäristöjä sekä -yhteisöjä Vahvistetaan yksilöllistä hyvinvointia Luodaan uusia toimintamalleja erityisosaamisen liittämiseksi osaksi perustason palveluja Kehitetään monialaista yhteistyötä ja osaamista erityistason palveluissa Kehitetään lastensuojelun perhetyötä ja perhekuntoutusta

4 Hankkeen viitekehys Alla kaikki toimenpiteet, joita tässä hankkeessa kehitetään
1 Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri Lapsiystävällisen hallinnon toimintamallin kehittäminen 2 Perhekeskustoimintamalli 3 Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Perhekeskustoimintamallin kehittäminen ja pilotointi, mukaan lukien yhteistyö koulun ja varhaiskasvatuksen kanssa Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen vahvistaminen Erotilanteen palveluiden kehittäminen lapsen etua, sovinnollisuutta ja toimivaa yhteistyövanhemmuutta edistäviksi Näyttöön perustuvien varhaisen tuen ja hoidon sekä vanhemmuustaitojen ohjaamisen työkalupakkien käyttöönotto Turvapaikanhakija- ja maahanmuuttajalasten ja heidän perheidensä matalan kynnyksen palveluiden kehittäminen Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja Yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä syvennetään ja toimintatapoja kehitetään 4 Erityis- ja vaativimman tason palvelujen kehittäminen Erityisosaamisen liittäminen osaksi perustason palveluja, uudet toimintamallit vertikaalisen integraation mahdollistamiseksi Monialainen yhteistyö ja osaamisen yhdistäminen erityistason palveluissa, uudet toimintamallit horisontaalisen integraation mahdollistamiseksi Lastensuojelun perhetyö ja perhekuntoutus

5 Työryhmien kuvaus Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri: Lapsiystävällisen hallinnon toimintamallia kehitetään osin myös antamalla ”kulttuurin muutos” –tehtävänantoja 2-4 työpajoihin. KEHITTÄMISALUE 1 KEHITTÄMISALUE 2 KEHITTÄMISALUE 3 KEHITTÄMISALUE 4 Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri Perhekeskusmainen toimintamalli Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Erityis- ja vaativimman tason palvelujen kehittäminen Puheenjohtajakunta: Raasepori Hankepäällikkö: Maikki Arola Kootaan kehittämisalueeseen liittyvät kunta- /aluekohtaiset kokeilut Kehittämisalueen puheenjohtajakunnat tukevat työpajojen järjestämisessä Työpajojen sijainti ja niihin kutsuttavat asiantuntijat päätetään teemakohtaisesti Järjestetään teemakohtaisia työpajoja koko maakunnalle, joiden avulla luodaan maakunnallista visiota lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuvasta toimintakulttuurista Puheenjohtajakunta: Lohja, Porvoo ja Loviisa Hankekoordinaattori: Mikko Latva- Kiskola Kootaan kehittämisalueeseen liittyvät kunta- /aluekohtaiset kokeilut Kehittämisalueen puheenjohtajakunnat tukevat työpajojen järjestämisessä Työpajojen sijainti ja niihin kutsuttavat asiantuntijat päätetään teemakohtaisesti Järjestetään teemakohtaisia työpajoja koko maakunnalle, joiden avulla luodaan maakunnallista visiota perhekeskusmaisesta toimintamallista Puheenjohtajakunta: Lohja, Porvoo Hankekoordinaattori: Maarit Lindman Kootaan kehittämisalueeseen liittyvät kunta- /aluekohtaiset kokeilut Kehittämisalueen puheenjohtajakunnat tukevat työpajojen järjestämisessä Työpajojen sijainti ja niihin kutsuttavat asiantuntijat päätetään teemakohtaisesti Järjestetään teemakohtaisia työpajoja koko maakunnalle, joiden avulla luodaan maakunnallista visiota varhaiskasvatuksesta, koulusta ja oppilaitoksista lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Puheenjohtajakunta: Porvoo ja Karviainen Hankekoordinaattori: Maarit Lindman Kootaan kehittämisalueeseen liittyvät kunta- /aluekohtaiset kokeilut/ maakunnalliset kokeilut Kehittämisalueen puheenjohtajakunnat tukevat työpajojen järjestämisessä Työpajojen sijainti ja niihin kutsuttavat asiantuntijat päätetään teemakohtaisesti Järjestetään teemakohtaisia työpajoja koko maakunnalle, joiden avulla luodaan maakunnallista visiota erityis- ja vaativamman tason palvelujen kehittämisestä

6 Varhaiskasvatus ja koulu lapsen hyvinvoinnin tukena
jawHQJXB4NOXvosmj2T9yiwkaJ Esittelyvideo THL Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma Projektisuunnitelma kansallisen ja maakunnallisen toimeenpanon tueksi STM)

7 Suunnitellut kokeilut
3 Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Tavoitteet Suunnitellut kokeilut Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevan toimintakulttuurin vahvistaminen ja yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön käytänteiden ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön kehittäminen Kiusaamisen ehkäisy ja siihen puuttuminen Harrastus- ja vapaa-ajan toiminnan, kaverisuhteiden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Vanhempien kasvatustehtävän tukeminen Laaditaan oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän valtakunnallinen työskentelymalli kouluasteittain Esiopetuksen yksilöllisen oppilashuollon mallintaminen Sähköisten palveluiden hyödyntäminen lapsi- ja nuorisolähtöiset opiskeluhuoltopalvelut Opiskeluhuollon, erityistason ja oppilaitosten yhteistyökäytänteet vastaavat paljon tukea tarvitsevien tarpeisiin Yksilökohtainen oppilashuolto on lainmukaista Osaamistarpeiden tunnistaminen ja tarvittavan koulutuksen järjestäminen Työryhmän kuvaus Työryhmän tuotokset

8 Tukea kehittämistyölle (THL) mm.
Puheista tekoihin! Ylisukupolvisten ongelmien ehkäiseminen lastensuojelussa ja perhe- ja sosiaalipalveluissa Lapsen elämäntilanteen ja tuen tarpeiden lapsikeskeinen, monitoimijainen arviointi Mielenterveys- ja päihdetyö opiskelijaterveydenhuollossa Eriarvoisuuden ja syrjäytymisen torjumisen rakennuspalikat – Innokylän innovaatiokatsaus Perhetutkimuksen päivät 2016 –moninaiset perheet Etunimi Sukunimi

9 Valtakunnalliset Lape - päivät
Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmassa (LAPE) tapahtuu THL tukee maakuntien muutostyötä tarjoamalla mm. työkaluja, koulutusta ja verkostoitumistilaisuuksia. Merkitse LAPE-päivät kalenteriisi:  Valtakunnalliset LAPE-päivät Valtakunnalliset LAPE-päivät Valtakunnalliset LAPE-päivät

10 Maakunnan kokoava ryhmä
STM, THL PKS LAPE MAAKUNTALAPE UUDENMAAN LAPEHANKE /VARHAISKASVATUS JA KOULU LAPSEN HYVINVOINNIN TUKENA Yhteisöllinen Lohja Porvoo Hyvinkää Nurmi-järvi Karv-iainen Tuu-sula Lovii-sa Siun-tio Mänt-sälä Asko-la Kark-kila Järven-pää Raase-pori Vihti Sipoo Yksilöllinen Porvoo Tuusula ? Maakunnan kokoava ryhmä Ketterät kokeilut ja hyvien toimintatapojen levittäminen Yhtenevät palvelut, palvelunohjaus ja sähköiset sovellukset Lasten ja perheiden palvelut 2019 alkaen

11 OH-ryhmä Varko-ryhmä KU-Varko-ryhmä Uusi työryhmä
VARHAISKASVATUS JA KOULU LAPSEN HYVINVOINNIN TUKENA Uusi työryhmä Jo olemassa oleva työryhmä Kehittää osana omaa toimintaansa KUNNAN LAPETYÖRYHMÄ HYVINKÄÄ Vastuuhlöt Eeva Rantatorikka, Leena Säkäjärvi, Simo Varjonen NURMIJÄRVI Vastuuhlöt Tiina Hirvonen, Leena Laine LOHJA Vastuuhlöt Anu Koivumäki, Ritva Itkonen PORVOO Vastuuhlö Tuija Öberg KARVIAINEN TUUSULA Vastuuhlö Susanna Laitsaari Maakunnan kokoava ryhmä Varhaiskasvatus ja koulu –työryhmä 1-2 osallistujaa/kunta OH-ryhmä Varko-ryhmä KU-Varko-ryhmä

12 VARHAISKASVATUS JA KOULU LAPSEN HYVINVOINNIN TUKENA
Uusi työryhmä Jo olemassa oleva työryhmä Kehittää osana omaa toimintaansa KUNNAN LAPE TYÖRYHMÄ LOVIISA Vastuuhlö Nina Böhls SIUNTIO Vastuuhlöt Mirva Alakoskela, Jukka Pietilä MÄNTSÄLÄ Vastuuhlö Erja Sihlman? ASKOLA Vastuuhlöt Pirkko Hynninen, Jonna Soini KARKKILA Vastuuhlöt Arto Jormalainen, Marjaliina Moilanen JÄRVENPÄÄ Vastuuhlö Arja Korhonen Maakunnan kokoava ryhmä Varhaiskasvatus ja koulu–työryhmä 1-2 osallistujaa/kunta Lape-tr

13 VARHAISKASVATUS JA KOULU LAPSEN HYVINVOINNIN TUKENA Uusi työryhmä
Jo olemassa oleva työryhmä Kehittää osana omaa toimintaansa KUNNAN LAPE TYÖRYHMÄ RAASEPORI Vastuuhlö Tina Nordman VIHTI Vastuuhlöt Taina Vainio, Hanna Arvilommi SIPOO Vastuuhlö Anne Salmela Maakunnan kokoava ryhmä Varhaiskasvatus ja koulu –työryhmä 1-2 osallistujaa/kunta Hyvinvointi TR OH-ohjausryhmä

14 Uudenmaan VARKO tapaamiset 2017
Koollekutsutaan yhteisvastuullisesti Porvoo, Lohja ja hankekoordinaattori Etunimi Sukunimi

15 Maakunnalliset työpajat osaamiskeskusten rooli
Helmi-Huhtikuu 2017 Nykytilan kartoitus ja idea tarpeista  karkea projektisuunnitelma Toukokuu 2017 Mallinnettujen toimintamallien hyödynnys Tehtävänjako ja valta- ja vastuunjako Kesäkuu 2017 Ketterät kokeilut – valinta ja päätös kunnissa Elokuu-syyskuu 2017 Ketterät kokeilut toimeenpano – Kick off Lokakuu --> 2017 Sovitaan vuoden aikataulu Toukokuu 2018 Arviointi ja juurruttaminen 4- 6kk Toimintakulttuuri Perhekeskus Varhaiskasvatus ja koulu Erityinen- ja vaativataso Lasten oikeudet Toimintakulttuuri Indikaattorit Osallisuus Monialainen verkosto Perhekeskus Lapsi- ja perhelähtöisyys toiminnassa ja johtamisessa Sähköinen perhekeskus Monikulttuurinen perhekeskus Monialainen yhteistyö Monialainen yhteistyö Yhteen sovitetut erityistason palvelut Vaativan erityisosaamisen tuki Lastensuojelun perhetyö Osallisuus Yksilöllisen hyvinvointityön vahvistaminen Yhteisöllinen hyvinvointityö Lape Uusimaa

16 3 Varhaiskasvatus ja koulu /työpajat
Työpajan teema Aikataulu/ Sisällöt Tavoitellut tulokset Monialainen yhteistyö (palvelujen jalkautuminen, monialainen tarpeen arviointi, varhaisen tuen ja hoidon käytänteet) Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri (lapsi-, opiskelija- ja perhelähtöisyys yksilöllisessä oppilashuoltotyössä, yhteisöllisen oppilashuollon ensisijaisuus) Yksilöllisen hyvinvoinin vahvistaminen (suunnitelmalliset tarpeisiin vastaavat koulupolut, sujuvat siirtymävaiheet ja hyvinvointia tukeva kokonaiskoulupäivä) Yhteisöllinen hyvinvointityö (yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistaminen, kiusaamisen ennaltaehkäisy, kaverisuhteiden tukeminen, lapsi- ja nuorisolähtöiset työtavat)

17 Hankkeen aikataulun ja työvaiheiden kuvaus Alusta jako, joka konkretisoituu pian
TyöVAIHE 1: MÄÄRITTELY (KEVÄT - KESÄ 2017) Asiakassegmentointi Maakunnallisten ja paikallisten toimintamallien määrittely Alustavien asiakasprosessien ja palvelukuvausten laatiminen, olemassa olevan tiedon täydennys, arviointi ja tietojen yhteen tuominen Käytettävien työkalujen ja menetelmien arviointi ja päättäminen Kokeiltavien toimintamallien konkreettinen suunnittelu ja päättäminen TyöVAIHE 2: KETTERÄT KOKEILUT JA TULOSTEN LEVITTÄMINEN (SYKSY 2017 – syksy 2018) Valittujen toimintamallien ja työkalujen kokeilut kunnissa tai muutaman kunnan konsortioissa: Muutoksen johtaminen, kouluttaminen ja osaamisen kehittäminen Toimintamallien arviointi, edelleen kehittäminen ja tulosten levittäminen Maakuntatasoisen käyttöönoton ja juurruttamisen valmistelu TyöVAIHE 3: arviointi ja laajamittainen juurruttaminen (SYKSY 2018) Toimintamallien rakenteellisten muutosten käyttöönoton suunnittelu, edellytysten arviointi, toimintaohjeet käyttöönottoon Valittujen toimintamallien ja työkalujen käyttöönotto Muutoksen vaikutusten arviointi vaikuttavuuden ja tuottavuuden näkökulmista, tehdään osana tiedolla johtamisen läpileikkaavaa teemaa Tulosten dokumentointi / loppuraportointi Hankkeen hallinnointi ja koordinointi (LäPI HANKKEEN) Palvelutuottajien kilpailutus ja toteutuksen ohjaus Osakokonaisuuksien koordinointi Ohjausryhmätyöskentely Yhteistyön kehittäminen Viestintä, tiedottaminen ja raportointi Hankkeen talouden seuranta ja raportointi TIEDOLLA JOHTAMINEN (Läpi hankkeen) Olemassa olevan tiedon kokoaminen, analysointi ja tiedon jakaminen Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden nykytila eri kunnissa Kuntien palvelujärjestelmien samankaltaisuudet ja eroavaisuudet Palveluiden, palvelukuvausten, palveluprosessien, menetelmien ja työkalujen kartoitus ja kerääminen Muiden tietotarpeiden määrittely Tietojen keruu ja analysointi


Lataa ppt "Hankkeen hallinnointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google