Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lasten oikeus ikätasoiseen seksuaalikasvatukseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lasten oikeus ikätasoiseen seksuaalikasvatukseen"— Esityksen transkriptio:

1 Lasten oikeus ikätasoiseen seksuaalikasvatukseen
- Kuuluuko seksuaalikasvatus varhaiskasvatukseen ?

2 Lapsen perusoikeudet Jokaisella lapsella on oikeus iänmukaiseen tietoon ja kasvatukseen Omaan kehoon tutustuminen kuuluu varhaislapsuuteen Itsemääräämisoikeus Oikeus yksityisyyteen Oikeus tietää omista oikeuksista Oikeus kysyä ja oppia

3 Kokonaisvaltainen ja ikätasoinen seksuaalikasvatus eri ikäryhmille

4 Kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen 8 osa-aluetta (WHO:n Standardit)

5 Pöydät 1 & 2 Seksuaalikasvatus ja kehotunnekasvatus

6 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat
Opetushallitus on määrännyt varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Varhaiskasvatuksen järjestäjien tulee ottaa perusteiden mukaiset paikalliset suunnitelmat käyttöön alkaen. Väestöliitto ehdottaa, että kunnat sisällyttäisivät kehotunnekasvatuksen eli pienten lasten ikätasoisen seksuaalikasvatuksen omiin ohjeisiinsa.

7 Varhaiskasvatussuunnitelman sisällöt
Kehossa on nimet joka paikalle ja asenne kehon kaikkia osia kohtaan on hyväksyvä. Myönteinen suhtautuminen lapsen kysymyksiin kehosta ja seksuaalisuudesta. Lasten tunteiden ja kehon kokemusten sanoittaminen ja hyväksyminen nähdään tärkeänä. Lapsen annetaan leikkiä, tutkia ja ilmaista itseään sukupuolistereotypioiden häntä rajoittamatta. Huolehditaan siitä, että lapsi uskaltaa kääntyä kaikissa kysymyksissä ja ongelmissa aikuisen puoleen. Sovitaan ja suunnitellaan, miten vastataan lasta kiinnostaviin raskauteen, sen alkamiseen ja synnytykseen liittyviin kysymyksiin. Yksityisyyttä opetetaan hyvien tapojen mukaisesti ja jokaiselle kuuluvien oikeuksien näkökulmasta. Lapselle opetetaan turvataitoja ja annetaan tietoa hänen oikeudestaan olla turvassa ja sanoa ’ei’. Nämä aiheet käydään läpi myös ikätasoisen seksuaalikasvatuksen näkökulmasta. Huolestuttava seksuaalinen käytös johtaa lapsen saamaan apuun.

8 Lähestyy seksuaalista kehitystä tunteiden kautta

9 Seksuaalisuuden portaat Opetushallitus 2015 Seksuaalikasvatusmalli kouluille

10 Oman kehityksen tunteminen ja arvostaminen = suojelua
Tieto: OMA KEHO ikioma! Oman kehityksen tunteminen ja arvostaminen = suojelua

11 Mitä on kehotunnekasvatus ja miksi sitä tarvitaan?

12 Pöytä 3 Henkilöstön osaaminen

13 Väestöliiton tarvekartoitukset: - Mikä tilanne nyt on Suomessa
Väestöliiton tarvekartoitukset: - Mikä tilanne nyt on Suomessa? - Mitä kentälle tarvitaan? 1. Päivähoidon ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset Väestöliitto, 2013, N=507 2. Pienten lasten vanhemmat Väestöliitto, 2014, N=614 LASEKE-tutkimukset (”Pusuhippaa, lääkärileikkejä ja haikaravauvoja - tavallista arkea tai tarua päivähoidon ja kotien arjesta”)

14 Päivähoidon ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset
Webropol, Väestöliitto, 2013 5 taustakysymystä 7 monivalintakysymystä 11 avointa kysymystä Väestöliitton tarvekartoitukset: Mikä tilanne on nyt Suomessa? ”Pusuhippaa, lääkärileikkejä ja haikaravauvoja -tavallista arkea tai tarua päivähoidon ja kotien arjesta” 0-6-vuotiaiden lasten vanhemmat Webropol, Väestöliitto, 2014 12 taustakysymystä 12 monivalintakysymystä 12 avointa kysymystä

15 Vanhemmat (N=608) Päivähoidon ammattilaiset (N=506)
On tärkeää puhua päivähoidon henkilökunnan / vanhempien kanssa lapsen seksuaalisuudesta KYLLÄ 75 % KYLLÄ 80 % Vanhemmat (N=608) Päivähoidon ammattilaiset (N=506) Puheeksiottaminen ei kuitenkaan yleensä toteutunut! Laseke-kyselyt 2013 ja 2014

16 Ammattilaisten kommentteja aiheen tärkeydestä
”Ymmärsin kyselyn myötä aiheen tärkeyden, aion ottaa asiasta enemmän selvää ja huomioida ja tuoda aiheen aktiivisemmin osaksi päiväkodin arkea.” ”Hyvä että näistä asioista puhutaan, koska tiedän ammattilaisia kasvattajia jotka ovat kovin ahdasmielisiä. He eivät myöskään vastaa näihin kyselyihin.” Laseke-kysely 2013, Ammattilaiset

17 Tieto, taito, myönteinen asenne

18 ”On vaikeaa ajatella ja puhua seksuaalikasvatuksesta, koska "seksuaalisuus" on sanana hyvin aikuismainen ja se yhdistettynä lapseen saa aikaan epämiellyttäviä mielleyhtymiä, vaikka tiedänkin sen tarkoittavan jotain ihan muuta.” (vanhempi)

19 Pöytä 4 Unnutus

20 Pienten lasten itsetyydytys – näkyvää ja hämmentävää
Itsensä tutkimista ja koskettamista Unnutus Kuinka lapsen kanssa keskustella Aikuinen voi säikähtää

21 Oman kehon tutkiminen, tyynnyttely ja hellittely (unnuttaminen)
Lohtua Rauhoittumista Turvaa Lohtua löytyy itsestäkin

22 Aikuinen voi hämmentyä
Älä säikähdä tunteitasi Aikuisen tunteet voi hämmentää, yllättää, säikähdyttää jopa kauhistuttaa. Näitä tunteita ei pidä välittää lapsille. Aikuisen on hyvä osata suhtautua omaan mahdolliseen hämmennyksensä ja antaa lapsen toimia rauhallisesti

23 Kuinka keskustella lapsen kanssa unnutuksesta
Lapsi hakee mielihyvän, turvallisuuden tai rauhoittamiseen tunnetta koskettamalla sukupuolielimiään. Nimetä ne paikat lapselle jotka ovat omia ja joihin voi koskea yksin ollessaan Muitakin sanoja voi käyttää, tutkistelu, nyplääminen, räplääminen, koskettaminen tai sana joka tuntuu tutulta omassa perheessä

24 Pöytä 3 Turvataidot

25 Taito …jos joku koskettaa tai käyttäytyy sinua kohtaan ahdistavasti
Sano EI! Lähde pois! Kerro aikuiselle, johon luotat!

26

27 Pöytä 6 Monikulttuurisuuden haasteet?

28 Miten ja miksi huomioida?
Osa maahanmuuttajista tulee Suomeen kulttuureista, joissa käsitykset sukupuolien välisestä tasa-arvosta ja seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta eroavat suomalaisesta kulttuurista ja lainsäädännöstä. Myös tietämys seksuaalioikeuksiin ja –terveyteen liittyvistä asioista voi olla puutteellista. Lapset ja seksuaalisuus? Ongelmat näkyvät muun muassa perheväkivaltana, terveysongelmina ja seksuaalirikoksina. Perheissä ongelmat voivat kärjistyä myös teini-ikäisten lasten ja heidän vanhempiensa suhteissa. Lisäksi yhteiskunnan palvelujärjestelmän ja maahanmuuttajien välinen vuorovaikutus saattaa hankaloitua näiden ongelmien myötä.

29 Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusten opetussuunnitelman perusteissa ei tätä teemaa ole.
- > koska ei ole velvoittavaa ohjeistusta, opettajat käsittelevät tai ovat käsittelemättä ainetta oman osaamisensa, intressiensä ja kokemuksensa mukisesti. Opettajien kokemusten mukaan tasa-arvoon liittyvät teemat ”helpompia” kuin seksuaalisuuteen liittyvät aiheet. - > opettajasta riippuen, kotoutumiskoulutuksissa käsitellään jonkin verran avioliittoa, lastenkasvatusta, mutta moninaisesta seksuaalisuudesta ja seksuaalioikeuksista puhutaan väin vähän tai ei lainkaan. Opettajilla hyvin vaihteleva osaaminen, tahtotila ja koetut esteet käsitellä seksuaalisuuteen liittyviä teemoja. - opettajat kokevat oman osaamisen hyvin puutteellisena ja riskinä ”liian läheisen” suhteen muodostumisen opiskelijoiden kanssa. Epävarmuus ja materiaalinen puute, sekä käsitys sukupuolirooleista olivat myös esteenä aiheen käsittelylle.

30 Kotoutumiskoulutuksessa olevien maahan muuttaneiden kokemuksia: Kotoutumiskurssien opiskelijat erittäin vastaanottavaisia. Aiheiden käsittelyyn tarvitaan aikaa. Kuvat, konkretia, havainnollistaminen ja esimerkit tärkeitä omaksumisen välineitä. Opiskelijaryhmästä riippuen kouluttajan sukupuolella voi olla merkitystä tai se voi olla täysin merkityksetöntä. Oikeus saada tietoa tasa-arvosta ja seksuaalisuudesta tulee olla mahdollistaa riippumatta henkilön etnisestä taustasta, iästä, uskonnosta tai muusta tekijästä.

31 Jos vanhemmilla ei ole tietoa, ei tieto välity lapsille.

32 Kiitos! Suvi Laru, psykologi,esimies vanhemmuustiimi
Anita Novitsky, monikulttuurisuuden asiantuntija


Lataa ppt "Lasten oikeus ikätasoiseen seksuaalikasvatukseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google