Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto -kokemuksia Länsi-Pohjan alueella Jaana Ågren 25.12.2018.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto -kokemuksia Länsi-Pohjan alueella Jaana Ågren 25.12.2018."— Esityksen transkriptio:

1 RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto -kokemuksia Länsi-Pohjan alueella
Jaana Ågren

2 IkäEhyt-hanke Keväällä 2011 käynnistyneen IKÄEHYT- hankkeen tavoitteena oli lappilaisten ikäihmisten hyvinvoinnin, elämänlaadun ja elämänhallinnan tukeminen kehittämällä heille suunnattuja palvelumalleja ja työmenetelmiä. Hankkeessa mukana: Lapin korkeakoulukonserni, Lapin kunnat, ikäihmiset, henkilöstö, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus sekä hyvinvointialan yrittäjät ja yhdistykset. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu vastaa hankkeen hallinnoinnista ja koordinoinnista Hankkeessa pidetään tärkeänä ikäihmisten osallistumista kehitystyöhön.

3 IkäEhyt-hanke Ikäehyt- hankkeen yhtenä keskeisenä tavoitteena oli kehittää laaja-alaisen toimintakyvyn arviointia kotihoidossa. Edistää ikäihmisille suunnattujen palvelujen oikeaa ja tasa-arvoista kohdentumista. Tärkeänä kehittämisalueena on ikäihmisen toimintakyvyn ja kotona selviytymisen tukeminen palveluneuvontaa ja -ohjausta kehittämällä sekä kotihoidon prosesseja varmentamalla.                    

4 RAI Ikäehyt- hankkeessa
Hankkeessa mukana olevissa Länsi-Pohjan kunnissa oli päätetty ottaa käyttöön kotihoidon RAI -arviointijärjestelmä RAI = (Resident Assessment Instrument) perustuu yksilön systemaattiseen ja monipuoliseen palvelutarpeen arviointiin ja soveltuu hoito- ja palvelusuunnitelman laadintaan sekä hoidon tulosten seurantaan.

5 RAI- arviointijärjestelmä
RAI- arviointijärjestelmä on monikansallinen, kansainvälisenä kehitystyönä tuotettu sähköinen työväline: Palvelujen suunnitteluun Tulosten seurantaan Henkilöstön johtamiseen Laadun mittaamiseen Kustannusten seurantaan Vertailukehittämiseen ja kuntatason päätöksentekoon Kehitetty Yhdysvalloissa 1980 Käytössä yli 30 maassa Suomeen 2000-luvulla, käytössä yli 70:ssä kunnassa

6 RAI-arviointijärjestelmä
RAI-järjestelmä on kokonaisvaltainen hoidon ja palveluiden arviointi-laadunparantamisjärjestelmä , joka tukee asiakas- ja terveyslähtöisen toimintakyvyn sekä hoidon ja palvelutarpeen suunnittelua ja arviointia. Laadun indikaattorien avulla arvioidaan hoidon laatua ja muiden erityismittareiden avulla seurataan hoidon kohdentumista, vaativuusastetta, asiakkaiden toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia, asiakasrakennetta sekä toiminnan tuottavuutta ja tehokkuutta

7 RAI-arviointijärjestelmän konsepti Suomessa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) hallinnoi RAI-järjestelmää Suomessa. RAIsoft koulutus , ohjelmistot, vertailukeittäminen toa/mika_on_rai

8 RAI-arviointijärjestelmän käyttöönotto
Mukanaolo RAI-vertailukehittämisessä edellyttää: sopimusta THL:n kanssa RAI:n käyttöönottoprosessin johtamista ja RAI-toiminnan hallinnointia organisaatiossa henkilöstön kouluttamisen arviointien tekemiseen ja ohjelmiston hallintaan RAI-arviointien tekemisen ja arviointitietojen siirron THL:ään puolivuosittain määräaikaan mennessä henkilöstön ja johdon pitkäjänteistä sitoutumista.

9 RAI- vertailukehittäminen
RAI-vertailukehittäminen on hoidon ja palveluiden kehittämistä kansallisen ja kansainvälisen vertailun avulla. RAI-järjestelmään sisältyvien laadun indikaattorien ja asiakasrakennetta kuvaavien tietojen avulla on mahdollista verrata omaa toimintaa muihin samankaltaista asiakaskuntaa palveleviin organisaatioihin.

10 RAI-arviointijärjestelmät/ instrumentit
Ympärivuorokautinen hoito (RAIsoft-LTC) Kotihoito (RAIsoft-HC) Akuuttihoito (RAIsoft-AC) Mielenterveyshoito (RAIsoft MH, ESP,CMH) Palvelutarpeen arviointi (RAIsoft Screener Oulu) Kehitysvammahuolto (InterRAI ID)

11 Kotihoidon RAI Asiakkaiden arviointiin, hoidon ja palvelujen suunnitteluun sekä seurantaan tarkoitettu laatujärjestelmä Kotihoidon RAI soveltuu: Kotihoidon johtamisen työvälineeksi Palvelutarpeen arviointiin Voimavarojen oikeaan kohdistamiseen Vertailuarviointiin

12 Kotihoidon RAI - raportointi
Raportit lähetetään THL:ään kaksi kertaa vuodessa (huhti & lokakuu) Mahdollisuus vertailuarviointiin maan laajuisesti

13 Kotihoidon RAI (RAIsoft-HC)
Kolme perusosaa: MDS-kysymyssarja Hoitosuunnittelun apuväline Käsikirja Mittarit kattavat monipuolisesti asiakkaiden yleisten toimintavajeiden, sosiaalisten tai terveydellisten uhkien osa-alueet Lisäksi saadaan hoivan ja palvelun tarpeen arviointia varten mittarit sekä laadun indikaattorit

14 RAI-järjestelmää varten tieto kerätään useista lähteistä
Asiakkaalta kysymällä Havainnoimalla Kysymällä ja havainnoimalla asiakkaan omaisilta ja läheisiltä Asiakaspapereista Arviointiaika on yleensä noin kolme (arviointia edeltävää) vuorokautta

15 Kotihoidon Rai järjestelmään kuuluvat mittarit
Asiakastason palautetiedot: CAPs - luettelo asiakkaan voimavaroista ja ongelma-alueista, apuväline hoidon suunnitteluun RUG-III/22 - asiakasrakenteen kuvaaminen Mittarit : kognitio (CPS), päivittäiset toiminnot (ADLH ja ADL_28), välinetoiminnot (IADL), vaikeudet IADL-toiminnoissa (IADL_6), masennus (DRS), painoindeksi (BMI), kipu (Pain), palvelutarve (MAPLe_5 ja MAPLe_15), terveydentilan vakaus (CHESS) ja asiakkaan kuntoutumismahdollisuus (REHABPOT) Yksikkö-/aluetason raportit toiminnan seurantaan: Yksikköyhteenveto (sisältää mittareiden ja luokituksien keskiarvot sekä jakaumat) Mittariraportti RUG-raportti CAP-yhteenveto Lukitsemattomat arvioinnit Seuraavien kokonaisarviointien päivämäärät Sisään- ja uloskirjaukset Hoitosuunnitelmat (mikäli valinnainen RAIsoft- hoitosuunnitelmamoduuli on käytössä) Laatumoduuli Laatumoduulin avulla on mahdollista poimia tietoja yksittäisten RAI-muuttujien perusteella tai yhdistellä muuttuja- ja mittaritietoja. Hoitosuunnitelmamoduuli

16 RAI-järjestelmän käyttöönottokoulutukset ja kokemukset Länsi-Pohjan kunnissa
Koulutukset järjestettiin keskitetysti KTAMK:n tiloissa Esimiesten koulutuspäivään osallistui 31 henkeä Kotihoidon henkilöstön koulutuspäiviin osallistui yli 200 henkeä Esimiesten edustajat olivat mukana myös näissä koulutuspäivissä. Myös geriatri Torniosta osallistui koulutukseen Geronomiopiskelijat osallistuivat myös kaikkiin koulutuspäiviin.

17 RAI-järjestelmän käyttöönottokoulutukset ja kokemukset Länsi-Pohjan kunnissa
Informaatiotilaisuus kotihoidon esimiehille Torniossa A1-koulutus (6h) Esimiesten käyttöönottovalmennus Perustietoa RAI:sta RAI-käyttöönottoprosessi ja sen organisointi Käyttöönottosuunnitelman rakentaminen omaan organisaatioon Esimiehille suunnatussa koulutuspäivässä korostui vahvasti esimiesten rooli ja merkitys RAI järjestelmän käyttöönoton johtamisessa. Esimiesten sitoutuminen käyttöönottoprosessiin ja henkilökunnan tukeminen on erittäin merkityksellistä prosessin kaikissa eri vaiheissa kehittämistyön onnistumisen kannalta.

18 RAI-järjestelmän käyttöönottokoulutukset ja kokemukset
A2- koulutus (3h) = Hoitohenkilöstön ja RAI järjestelmän käyttäjien käyttöönottovalmennus syyskuun alussa viikolla 16, kahdeksan eri koulutustilaisuutta (esimiehet mukana) B1 ja B2- koulutus (6h) =RAIsoft -ohjelmistokoulutukset lokakuussa, jolloin opeteltiin käyttämään arviointiohjelmistoa sekä kirjaamaan ja käyttämään arvioinnin käsikirjaa, yhdeksän koulutuspäivää. B3- koulutus (3h) = pääkäyttäjille ja IT-tukihenkilöille, kaksi koulutustilaisuutta

19 Käyttöönoton suunnitelma
”Organisaatiopuun” rakentaminen ennen admin koulutusta Ohjelmistoasennukset valmiina Arviointien tekeminen kotihoidon vakituisille asiakkaille alkaa välittömästi, kun ohjelmistoasennukset on suoritettu Tavoitteena oli, että kotihoidon RAI-pohjaiset arvioinnit olisivat valmiina ja hoito- ja palvelusuunnitelmat keväällä 2014

20 Käyttöönoton suunnitelma
Prosessi etenee siten, että omahoitajat tekevät toimintakykyarvioinnin aina yhdelle asiakkaalle kuukaudessa (huom! päivitykset). Toukokuussa 2013 jatketaan hoidon ja palvelun suunnittelukoulutuksella (C1), jossa harjoitellaan hoidon suunnittelua ja kirjaamista laadittujen arviointien pohjalta. Myös esimiesten koulutus (C3) ”RAI mittareiden hyödyntäminen johtamisessa” suunniteltiin keväälle 2013, ennen henkilöstön koulutuspäiviä.

21 Mitä sitten tapahtuikaan?
Päätös RAI- järjestelmän liittämisestä alue- Pegasokseen Järjestelmän käyttöönotto kuntien kotihoidossa viivästyi lähes puoli vuotta teknisten ongelmien vuoksi Kotihoidossa tehtiin paperiversioina RAI- arviointeja ” Benchmarking / motivaatio” -matka

22 Missä mennään nyt? Lähes kaikissa kunnissa on huhti-toukokuun aikana päästy aloittamaan RAI-arviointien tekeminen. C1 ja C3 (6h) koulutukset toteutuvat elo- syyskuussa (RAI hoidon ja palvelun suunnittelussa sekä RAI-mittareiden hyödyntäminen johtamisessa) RAI-Screener (kotihoidon RAI-järjestelmään perustuva seulontainstrumentti) koulutus myöhemmin

23 Kokemuksia Koulutus järjestetty ja toteutettu hyvin
Koulutukseen pääsy samoin Tiedottamiseen ja tiedonkulkuun kannattaa kaikissa vaiheissa ja organisaatioissa panostaa Esimiesten tuki koetaan tärkeäksi kaikissa vaiheissa Kotihoidon henkilökunta on motivoitunut opettelemaan RAI-järjestelmän käytön Koetaan pääsääntöisesti hyödylliseksi järjestelmäksi Toinen toistaan tukien, moniammatillisuus Oppiminen vie aikaa, koko prosessi noin 1-2 vuotta

24 Kokemuksia Omahoitajuus otettu käyttöön RAI:n myötä
Laajempi ja syvällisempi näkemys asiakkaasta, hänen toimintakyvystään ja tilanteestaan Oikeiden asioiden havaitseminen Asiakaslähtöisyys Hoito- ja palvelusuunnitelmien säännöllinen päivitys Tasapuolisuus, helpottaa päätöksentekoa Palvelun laadun paraneminen Helppokäyttöinen ohjelma ja käsikirja

25 Mitä asioita kannattaa huomioida
Esimiesten tuki, kannustus ja mukanaolo prosessin kaikissa vaiheissa Ajan organisointi ja resurssit Henkilöstön motivointi > alussa raskas ja aikaa vievä > tarkoitus ja tavoitteet, hyödyt Riittävästi tietokoneita Selkeät vastuut ja roolit, tukihenkilöt, avainosaajat ja pääkäyttäjät Henkilöstön riittävä tietotaito Henkilöstön vaihtuvuus > jatkuva koulutus

26 Mitä asioita kannattaa huomioida
Kaikkien osapuolten ja sijaisten perehdytys Omaisten informointi RAI-arvioinnista Oikein tehty arviointi on kaikkien tulosten ja mittareista saatujen arvojen perustana Moniammatillinen yhteistyö yli palvelurajojen

27 Motivaatiota, tukea ja kannustusta…
”Ja, mukava ko oppii jotaki uutta ja uutta näkökulmaa tulee siihen työntekkoon” ”Sitte ko teki tämän yhden raihomman ja sai valmiiksi asti niin siitä oli heti hyötyä tavallaan ku vuosikausia käyny asiakkaan tykönä ja tavallaan tuntenu sen niin silti nämä tulokset yllätti niin paljon” ”Kovasti yritän kannustaa henkilöstöä… ja ohjata lisää resursseja… tää on tärkeä juttu meille kaikille”

28 Kiitokset ja kaunista kevättä!


Lataa ppt "RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto -kokemuksia Länsi-Pohjan alueella Jaana Ågren 25.12.2018."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google