Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

sosiaalialan osaamiskeskus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "sosiaalialan osaamiskeskus"— Esityksen transkriptio:

1 sosiaalialan osaamiskeskus
Socca Socca Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Katse lapseen –hankkeen avajaisseminaari Tervetuloa! Kirsi Tarkka varhaiskasvatuksen erityisasiantuntija Socca

2 Katse lapseen !? Oma kokemus hankkeen alussa. Mitä oikein ollaan tekemässä? Loistavaa, että ollaan jo nyt rikottu hallintokuntien rajoja ja ollaan kaikki tänään täällä. Paljon kokemusta ja asiantuntemusta ja ajatus siitä, että ollaan tärkeän asian äärellä. Pelkkä katse ei kuitenkaan vielä johda kovin pitkälle. Aika alkaa miettiä mitä ollaan tekemässä ja mihin menossa. Tämän iltapäivän tarkoitus herättää ajatuksia ja saada jonkinlaiset koordinaatit tämän hetkisestä tilanteesta.

3 Etelä –Suomen lapsen ääni2-kehittämisohjelma
Katse Lapseen –hyvinvointihanke Taustaa.. VKK –Metro Hyve 4v –hanke Etelä –Suomen lapsen ääni2-kehittämisohjelma KASTE –ohjelma Päätavoitteena lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin ja osallisuuden lisääminen. Hanketaivas- kehittämisen trendi. Miten linkittyy sompaan kokonaisuuteen.

4 Katse lapseen -hyvinvointihanke
VKK -Metro Hyve 4v Uuden kehittämistoiminnan tavoitteena: Lapsen hyvinvointitiedon moniammatillinen tuottaminen ja seuraaminen erityisesti neuvolan ja päivähoidon yhteistyönä. Luoda konkreettisia menetelmiä ja rakenteita, joilla 4-vuotiaan lapsen hyvinvointitarkastuksissa yhdessä tuotettavaa tietoa hyödynnetään eri toimijatahoilla peruspalvelujen kehittämisessä.

5 Kehittämisverkoston työskentelyn organisointi yhteiseksi prosessiksi
Rakentuu VKK- Metrossa kehitetyille käytänteille.  Miten neuvoloiden kehittämistyö organisoidaan?  Miten saadaan rakentumaan päiväkotien ja neuvoloiden yhteinen moniammatillinen kehittämisprosessi?

6 VKK –Metro Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö.
Osana pääkaupunkiseudun kehittämiskeskus Soccan toimintaa. Neljän pk –seudun kaupungin yhteinen, pysyvä, verkostomainen kehittämistyön ja varhaiskasvatuksen käytännöistä lähtevä käytäntö- ja kehittämistutkimuksen rakenne. Mukana Helsingin yliopisto sekä ammattikorkeakoulut. Kehittämisen näkökulmaksi ajankohtainen yhteinen teema, joka on kaikkea toimintaa yhdistävä tekijä

7 VKK –Metron toimintatavoista
Keskeisellä sijalla tutkimuspäiväkotiverkostotyö. Vaihtuvat yksiköt  pysyvien kehittämisrakenteiden juurruttaminen laajalti, innostuksen herättäminen oman työn jatkuvaan tutkimiseen ja kehittämiseen  Kehittämistä pienin askelin, Sandit stepit! Rohkaisua arviointiin. Tutkimuspäiväkotien johtajien, yhdyshenkilöjen ja ohjaajien, kirjoittajapiirin? tapaamiset. Yhteiset koulutukset ja seminaarit. Tutkimuksen ja käytännön vuoropuhelu (tutkimus, hankkeet, opinnäytetyöt, harjoittelujaksot, henkilöstön koulutukset)

8 Tutkimuspäiväkodit 2012-2013 Espoo: Helsinki: Vantaa:
Kilonpuiston lastentalo – Karuselli: Ohjaaja Ilkka Tahvanainen Päiväkoti Rinkeli Ohjaaja Virpi Mattila: Päiväkoti Seilimäki: Ohjaaja Anna-Liisa Nuolivirta Päiväkoti Saunalahti: Ohjaaja Pirkko Nylund Juvanpuiston lastentalo: Ohjaaja Liisa Ollikainen Päiväkoti Impivaara Päiväkoti Merirasti - Siima Päiväkoti Leipuri Ohjaaja Irma Mattila Päiväkoti Viikinki Päiväkoti Laakavuori Päiväkoti Pikkusuo Ohjaaja Pasi Brandt Päiväkoti Pikku-veräjä – Veräjänmäki Ohjaaja Nina Onufriew Päiväkoti Kaunokki - Metsätähti Ohjaaja Mikko Mäkelä Perhepäivähoitoalue Puistola - Jakomäki Perhepäivähoitoalue Vuosaari -Östersundom Ohjaaja Pirjo Pekkala Vantaanlaakson päivähoitoyksikkö Ohjaaja Eeva Pursimo Kivistön toimintayksikkö Ohjaaja Tuula Tolonen, Päiväkoti Ruokopilli Ohjaaja Hannele Tuominiemi Päiväkoti Vallinoja Ohjaaja Jarmo Lounassalo Päiväkoti Ravuri Ohjaaja Tiina-Liisa Pitko Kauniainen: Päiväkoti Pikkuakatemia Ohjaaja Jamina Bergholm

9 Katse lapseen –hankkeen projektihallinto
Ohjausryhmä tekee hankkeen toteuttamista koskevat linjaavat päätökset ja vastaa hankkeen etenemisestä. Projektiryhmä Toimii valmistelevana ja projektin käytännön toteutusta seuraavana ja tukevana ryhmänä. Projektiryhmän työskentelyn pääpainona on projektitoiminnot.

10 Ohjausryhmän kokoonpano
Puheenjohtaja Sole Askola-Vehviläinen, varhaiskasvatuksen johtaja, Vantaa Sihteeri ja esittelijä Saila Nevanen, erityissuunnittelija, Socca Annika Hiitola, päivähoitopäällikkö, Kauniainen, Satu Järvenkallas, päivähoidon johtaja, Helsinki, Lasse Lipponen, professori, Helsingin yliopisto, Hannele Nurkkala, neuvolatyön ja terveyden edistämisen yksikön päällikkö Helsinki Titta Tossavainen, suomenkielisen varhaiskasvatuksen johtaja, Espoo, Tuulikki Venninen, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto, Arja Ruponen Vantaan ennaltaehkäisevän terveydenhuollon palvelupäällikkö Lapsen äänen projektijohtaja Marja-Riitta Kilposella on oikeus osallistua ohjausryhmän kokouksiin. Lisäksi ohjausryhmä kutsuu tarvittaessa asiantuntijoita mukaan kokouksiin. Ohjausryhmän jäsenille nimetään varahenkilöt. (10 jäsentä)

11 Projektiryhmän kokoonpano
Puheenjohtaja Saila Nevanen erityissuunnittelija, Socca Sihteerit terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Terhi Tuominiemi-Lilja ja Kirsi Tarkka Pasi Brandt, kehittämiskonsultti, Helsinki Aulikki Komi, terveydenhoitaja, Helsinki Jarmo Lounassalo, varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö, Vantaa, Marjo Lepistö, projektikoordinaattori (terv.huolto), Helsinki Virpi Mattila, varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö, Espoo Sirkka Maunula, äitiys- ja lasten neuvoloiden esimies, Vantaa Marjut Stubbe, konsultoiva erityislastentarhanopettaja, Kauniainen Eeva Tiihonen, aluepäällikkö, Helsinki Mervi Wallin, terveydenhuollon asiantuntija, Espoo Tuulikki Venninen, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto Marianne Särkiluoto, osastonhoitaja, Kauniainen (Patrik Währn, johtava lääkäri, Kauniainen ) Anna-Riitta Mäkitalo, Metropolia, ammattikorkeakoulujen edustaja (15 jäsentä)

12 Hankkeen työntekijät Professori Lasse Lipponen, Helsingin yliopisto
Tutkijatohtori Tuulikki Venninen, Helsingin yliopisto Erityissuunnittelija Saila Nevanen, Socca Kirsi Tarkka, varhaiskasvatuksen erityisasiantuntija Terhi Tuominiemi –Lilja, terveydenhuollon erityisasiantuntija

13 Varhaiskasvatuksen asiantuntijan tehtävät:
tutkimuspäiväkotien konsultointi / jalkautuvaa työtä, kenttätyötä tutkimuspäiväkodeissa auttaa tutkimuspäiväkoteja tutkimustiedon hyödyntämisessä ja soveltamisessa koulutus ja luennointi vertaisryhmätyöskentely tiedotus (mm. www –sivut) Ottakaa rohkeasti yhteyttä kaikissa mieltä askarruttavissa kysymyksissä!

14 Mistä liikkeelle? Snadit stepit koulutukset ohjaajille sekä yhdyshenkilöille 30.1 tai 2.2. Tutkimuspäiväkotien sekä –neuvoloiden alkuhaastattelut helmikuussa. Mukana ohjaaja sekä hankkeen asiantuntija. Tulossa kartoittava kysely koskien päiväkodin 08-syntyneitä lapsia. Kevään aikataulu tarkentuu tammikuun 2012 aikana.

15 Kehittäminen on hidasta ja siinä edistytään pienin askelin, mutta:
”Mitä teetkin, tee se takapuoli savuten, syöksy siihen suorin vartaloin, kahdella kierteellä, koska vain siten lunastat itsekunnioituksesi.” (Aino Suhonen)

16 Kiitos! Kuvan lähdesivu: pvm


Lataa ppt "sosiaalialan osaamiskeskus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google