Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Karelia AMK, Heikki Rantanen, Innowork Oy

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Karelia AMK, Heikki Rantanen, Innowork Oy"— Esityksen transkriptio:

1 Karelia AMK, 30.10.2017 Heikki Rantanen, Innowork Oy
Kurkistus aineettomiin oikeuksiin Perustietoa IPR-asioista fokusoituna teollisoikeuksiin Karelia AMK, Heikki Rantanen, Innowork Oy

2 Sisältö Immateriaalioikeudet pähkinänkuoressa
Tavaramerkki ja Mallioikeudet Patentti ja Hyödyllisyysmalli Mikä on patentti ? Mitä on patentti-informaatio, mihin sitä voi käyttää ja miten? Patentti-informaatio ainutlaatuisena tiedon lähteenä 4. Kuinka ja mistä saada patentti-informaatiota, tietoa tavaramerkeistä ja malleista; informaation lähteet 5. Case esimerkkejä ja katsaus tietokantoihin

3 IP / IPR ja yrityksen liiketoimintaympäristö
Suojaustavat Kielto-oikeus Toiminnan vapaus Oikeusympäristö IPR-Informaation merkitys! Tietoa kilpailijoista Alan toimijat (Toiminnan vapaus) Tekninen tieto Tekninen kirjallisuus Kilpailuympäristö Tekninen ympäristö

4 IMMATERIAALIOIKEUDET (Suomessa)
Immateriaalioikeudet (IPR) Oman osaamisen suojaus ja tiedonhankinta markkinoista, kilpailijoista sekä teknologioista IMMATERIAALIOIKEUDET (Suomessa) TEOLLISOIKEUDET TEKIJÄNOIKEUDET OKM toiminimi oikeus teokseen PRH IPR: Intellectual Property Rights Industrial Immaterial patentti oikeus valokuvaan ohjelmistot hyödyllisyysmalli mallisuoja LIIKESALAISUUS ficora.fi tavaramerkki DOMAIN-NIMI INNOWORK OY

5

6 Immateriaalijärjestelmä: eri suojausmenetelmät
Muodollinen Patentti Tavaramerkki Mallioikeus Muodolliset suojausmenetelmät Sopimusperusteiset suojausmenetelmät Tekijänoikeus Sopimukset esim. salassapito, kilpailukielto Rekrytointikielto, työsuhdekeksinnöt Omistus- ja käyttöoikeudet Ei-muodolliset suojausmenetelmät Tietokantojen ja verkkojen suojaus Tekninen suojaus Nopea innovaatiotahti Julkaiseminen Dokumentointi Salaus Tiedon käytön rajoitukset Tehtävien osittaminen Tehtävien kierrättäminen Tehokas tiedon jakaminen Henkilöstön sitouttaminen Luottamuksellisuus Asiakassuhteiden hoitaminen Ei-muodollinen

7 Suojamuoto Käyttötarkoitus Voimassaoloaika Patentti Suojaa tuotteen, laitteen tai menetelmän 20 v., joissakin tapauksissa 25 v. Hyödyllisyysmalli Suojaa tuotteen tai laitteen 10 v. (4+4+2) Tavaramerkki Keino erottua markkinoilla Ikuinen, uudistaminen 10 vuoden välein Mallioikeus Suojaa tuotteen ulkomuodon 25 v. ( ) Toiminimi Suojaa yrityksen nimen Ikuinen, jos yritys toimii Tekijänoikeus Suojaa teoksen Elinikä + 70 vuotta Liikesalaisuus Suojaa tiedon, jolla taloudellista merkitystä Kunnes tulee julkiseksi

8 2. Mikä on tavaramerkki? Tavaramerkkilain 1 §:n 1 momentti:
”Rekisteröinnillä saadaan yksinoikeus tavaramerkkiin erityiseksi tunnusmerkiksi myytäviksi tarjottavien tai muutoin elinkeinotoiminnassa liikkeeseen laskettavien tavaroiden erottamiseksi toisten tavaroista.” Tavaramerkki on tavaran tai palvelun kaupallinen tunnus tuotteen erottamiseksi toisten vastaavista tavaroista tai palveluista.

9 Vanhin Suomessa yhä voimassa oleva suomalainen rekisteröinti
Rek.nro 433 Luokka 30 Hak.pvm Rek.pvm

10 Millainen tavaramerkki voi olla?
Periaatteessa tavaramerkki voi olla mikä tahansa merkki, joka voidaan esittää graafisesti

11 Sanamerkki AASIN POTKU SUN TEA Rek.nro 213567
Haltija: Oy Lunapark Scandinavia Ltd. Luokka 30 SUN TEA Rek.nro Haltija: Unilever N.V.

12 Kirjainten ja numeroiden yhdistelmät
Rek.nro 60460 Haltija: 3M Company Luokat 1, 3, 5, 9-10, 16, 17, 24 Rek.nro Haltija: Victor Company of Japan Luokka 9 DM

13 Merkki muodostuu numeroista
501 Rek.nro Haltija: Levi Strauss & Co. Luokka 25 4711 Rek.nro 33661 Haltija: Mülhens GMBH & Co. KG Luokka 3

14 Kuviomerkki / yhdistelmämerkki
Rek.nro 72993 Haltija: Nike International Ltd. Luokka 25 Rek.nro Haltija: Finnair Oyj Luokat 37, 39, 41

15 Äänimerkki Rek.nro Haltija: Ingman Foods Oy Ab Luokat 30, 39

16 Tavaran ulkoasu Rek.nro 231754 Haltija: Fiskars Oyj Abp
Luokka 8: kirveet Merkin värit ovat oranssi, musta ja harmaa HYVÄKSYTTY KÄYTTÖNÄYTÖLLÄ

17 Liikkuva merkki Merkki on liikkuva kuva, joka muodostuu neljästä kuvasta näytettynä peräjälkeen Rek.nro Haltija: Nokia Oyj Luokat 9, 38, 41

18 Yksittäinen väri HYVÄKSYTTY KÄYTTÖNÄYTÖLLÄ Rek.nro 220696
Haltija: Oy Karl Fazer Ab Luokka 30: Suklaa Merkin väri on sininen, Pantone 280 C HYVÄKSYTTY KÄYTTÖNÄYTÖLLÄ

19 Mikä on mallioikeus? Teollisoikeuksien ryhmään kuuluva oikeudellinen suojamuoto, joka suojaa uutta muotoilua, ja joka saavutetaan mallin rekisteröimisellä ”Mallilla tarkoitetaan tuotteen tai sen osan ulkomuotoa, joka ilmenee tuotteen tai sen koristelun piirteistä.” Suojata voidaan konkreettinen, näköaisteilla havaittava kohde (esine tai sen osa) Suojalle ei aseteta mitään taiteellisuusvaatimuksia

20 Rek.nro: 23809 Haltija: Nokia Corporation Tavaranimike: Kommunikaattori

21 Rek.nro: 23938 Haltija: Annette Tillander-Isoksela Tavaranimike: 1. Sormus, 2. Korun yksityiskohta-alue

22 Rek.nro: 23364 Haltija: Nokian Renkaat Oyj Tavaranimike: Ajoneuvon renkaan pinnoituspintakuvio

23 Rekisteröinnin edellytykset 1/2
a) Uutuus Mallin tulee olla uusi Mallia pidetään uutena, jos samanlainen malli ei ole tullut julkiseksi ennen rekisteröintihakemuksen tekemispäivää (tai etuoikeuspäivää, jos haetaan suojaa ulkomailla) HUOM! Mallin ei Suomessa katsota tulleen julkiseksi, jos malli on 12 kk:n aikana ennen hakemuksen tekemispäivää / etuoikeuspäivää tullut julkiseksi seuraavista syistä: mallin luojan tai tämän antamien tietojen tai suorittamien toimenpiteiden nojalla kolmannen henkilön toimin (ns. grace period eli armonaika), tai mallin luojaan kohdistuneen väärinkäytöksen seurauksena

24 Rekisteröinnin edellytykset 2/2
b) Yksilöllisyys Mallin tulee olla yksilöllinen Mallia pidetään yksilöllisenä, jos asiaan perehtyneen käyttäjän siitä saama kokonaisvaikutelma eroaa ennen hakemuspäivää / etuoikeuspäivää tunnetuiksi tulleiden mallien kokonaisvaikutelmasta Yksilöllisyyttä arvioitaessa on otettava huomioon mallin luojan vapaus mallin kehittelyssä Yksilöllisyys pitää sisällään etteivät aivan yksinkertaiset ja tavanomaiset (tuotteelle tunnusomaiset) mallit voi saada suojaa

25 3. Patentti ja Hyödyllisyysmalli Mikä patentti on?
kohdistuu keksintöön millä tahansa tekniikan alalla kielto-oikeus keksinnön ammattimaiseen hyödyntämiseen keksintö on uusi laite, uusi menetelmä tai uusi käyttökohde Suomea koskevan patentin myöntää PRH tai EPO Patenttien myöntämistä säätelevät patenttilaki (PatL) patenttiasetus (PatA) patenttimääräykset (PatM) kansainväliset sopimukset

26 Jos keksintö on vasta idea-asteella, se ei ole patentoitavissa:
keksintö on vasta idea (esim. idea tuolista, joka helpottaa siitä nousemista) idea ei ole patentoitavissa, vaan sen konkreettinen toteutus

27 Keksintö on patentoitavissa, jos se on:
uusi (uutuus - novelty) – sitä ei ole julkaistu missään aikaisemmin ! keksinnöllinen eli olennaisesti tunnetusta tekniikasta eroava (inventive step) teollisesti käyttökelpoinen (industrial applicability)

28 Prosessi: PRH Kuulutusaika 9 kk myöntämisestä Patentti-informaatio
Tutkitaan uutuus, keksinnöllisyys ja teollinen käyttökelpoisuus. Hakemus julkiseksi 18 kk kuluttua. PRH nnnnnnnn nnnnnn kkkkkkk uuuuuu Patenttihakemus Patentti-informaatio julkaisuja rekisteritietoja voimassaolotietoja patenttilehtiä yms. Kuulutusaika 9 kk myöntämisestä tuomalla faksaamalla postittamalla online Hakemisen avuksi Patenttiasiamies ! Hakemus jää sillensä tai hylätään

29 Hakeminen ulkomailla – milloin?
haetaan ulkomailla kotimainen ensihakemus ensimmäinen välipäätös kotimainen ensihakemus tulee julkiseksi Kansalliset hakemukset PCT tai EP -hakemukset aika kk etuoikeusvuosi Milloin sitten hakemukset muihin maihin tehdään? Perussääntönä voinee useimmissa tapauksissa edelleen olla se, että haetaan ensin kotimaassa; tästä varmaan on nykyään poikkeuksia enemmän kuin ennen, myöhemmin puhuvat asiantuntijat osaavat antaa vinkkejä poikkeustapauksista Miksi ensin Suomessa: säästyy rahaa, saa PRH:sta tietoa keksinnön uutuudesta, jos ei itse tiedä, voi aloittaa omalla äidinkielellä; kotimaiselle hakijalle arvio keksinnön patentoitavuudesta 6-8 kk:n kuluttua hakemispäivästä jos ei itse ole tehnyt ennakkoon uutuustutkimusta tai muuten tiedä todellista tekniikan tasoa, viimeistään nyt sen pitäisi selvitä ja nyt pitäisi sitten olla mahdollista myös tehdä päätös siitä, että käynnistetään ulkomaanhaku jos patenttivirasto onkin löytänyt kovin pahoja esteitä, voisi ajatella, että tässä vaiheessa luovutaan ajatuksesta patentoida missään ja jätetään vastaamatta viraston välipäätökseen; eipä tule silloin hakemus ja keksintö julkiseksi tavallista kuitenkin lienee, että jo ennen kotimaisen hakemuksen tekemispäivää on päätetty, että patentti tarvitaan muuallakin ulkomaanhakemukset tehdään 12 kk:n kuluessa tuosta kotimaisen hakemuksen tekemispäivästä, säästytään monilta hankaluuksilta; on mahdollista tehdä ulkomaiset hakemukset myös etuoikeusvuotta seuraavan 6 kk:n tuon etuoikeusvuoden jälkeisen 6 kk:n aikana voi ulkomaisen hakemuksen tehdä sillä edellytyksellä, että keksintöä ei ole julkistettu, esim. sitä ei ole esitelty messuilla suomalaisen hakemispäivän jälkeen, tai lähetetty mainoksia maailmalle tai annettu haastattelua lehteen valokuvien kera yms. PCT-hakemuksella jatkopäätökset 30 kk:n kohdalla (31 kk)

30 Patentin kustannukset – investointi!
hakemusmaksu 450 e (sähköinen 350 e) lisämaksu jokaisesta 10 ylittävästä patenttivaatimuksesta 40 e julkaisumaksu 450 e (350 e) vuosimaksut 3. vuodelta alkaen: 3.v 200 e, 20.v. 900 e Muut kustannukset asiamiehen palkkiot käännöskustannukset oma työaika

31 9/20/2018

32 4. IPR-information lähteet - Patenttijulkaisut ainutlaatuisena tiedonlähteenä
9/20/2018

33 Patentti-informaation ominaisuuksia
Patenttitietokantojen edut ylläpitäjät viranomaisia, n koko maailmassa järjestelmät sisältävät ajantasaista tietoa tieto on strukturoitua, luokiteltua tieto on yksityiskohtaista tieto on luotettavaa tieto on tarkoitettu edistämään kehitystä Patentti informaatio on yleensä ensimmäinen kunnollisen tiedon lähde 9/20/2018

34 Maailman kaikesta tuotekehityksestä 99,3% on muualla kuin Suomessa!
Miksi patentti-informaatio pitää tuntea? Maailman kaikesta tuotekehityksestä 99,3% on muualla kuin Suomessa!

35 Patenttijulkaisut ovat hyvin jäsenneltyjä
Otsikko Parannuksia teekannuihin Tunnettu tekniikka Yksinokkainen teekannu Tunnetun tekniikan heikkous Hidas Ratkaistava ongelma Nopeuttaa kaatamista Ratkaisu Lisätään toinen nokka Keksinnön hyöty - Teen kaataminen useaan kuppiin nopeutuu Patentin yksityiskohtainen suoja - Kts patenttivaatimukset Tämä rakenne on (enemmän tai vähemmän) sama kaikissa patenttijulkaisuissa. Näiden ulkopuolella on vielä lyhennelmä, joka mahdollistaa keksintöön tutustumisen hetkessä. Ja useimmiten on vähintään yksi piirustus, joka vastaa tuhatta sanaa. Myönnän, patenttivaatimukset ovat vaikeita lukea – mutta voit jättää tämän satunnaisen tehtävän patenttiasiamiehelle, joka kertoo loukkaatko patenttia vai et. Useimmissa tapauksissa voit hyödyntää patentti-informaatiota välittämättä vaatimuksista. This structure is (more or less) the same in any patent document. Apart from the sections mentioned here, there also is an abstract that often allows one to grasp the invention in just a minute. And there most often is at least one drawing: and a picture is worth a thousand words! What is difficult to read, I admit, is the claims of the patent – but you can leave this occasional task to patent attorneys that tell you if you infringe on this patent or not. For most applications of patent information, you do not need to understand the claims! Example: GB360253 9/20/2018

36 Geneettisesti muunneltu kasvi joka paljastaa maamiinat
Esimerkki 2 - keksintö Kasvin väri muuttuu, jos sen alla maassa on miina (huomaa oikea yläkulma) HUOM!: Lue artikkeli niin että ymmärrät sen. The colour of the plant changes if there are land mines below (please see right upper corner). Geneettisesti muunneltu kasvi joka paljastaa maamiinat 9/20/2018

37 Esimerkki 2 - Artikkeli (3 sivua)
Artikkeli on tiivistelmä. Se perustuu informaatioon, jonka yritys on julkaissut tarkoituksenaan herättää yleistä mielenkiintoa heidän keksintöään kohtaan ja/tai osoittaakseen teknologista kyvykkyyttään. The article presents a summary of the invention. The information has been intentionally released by the company to draw public interest to their invention and/or to demonstrate their technological prowess! 9/20/2018

38 Esimerkki 2 - Patenttihakemus (111 sivua)
Patenttihakemuksessa on tarkka tieto siitä, kuka keksi, mitä keksi, mille yhtiölle keksijä työskentelee ja milloin keksintö tehtiin (millon haettiin patenttia) 111 sivulla kuvataan tarkoin myös se, millainen geneettisesti muokattu kasvi on ja miten se saadaan aikaan. Patentit kuvaavat yksityiskohtaisesti kuinka alan tunteva henkilö voi toteuttaa keksinnön (saada sen toimimaan), kun tieteellisillä julkaisuilla on taipumus keskittyä esittelemään tutkimustuloksia. Patenttijulkaisuista saa paljon enemmän tietoa kuin muista tiedonlähteistä. Mutta palataanpa takaisin miettimään yleisemmin mitä teknologista informaatiota yrityksen tutkimus- ja kehitysosasto tarvitsee ja mistä sitä saisimme. Here, very detailed information is given on who invented what, for which company the inventors work and when they made the invention (applied for a patent). Also, the 111 pages exactly describe how this plant is genetically modified and in which way this is done. Patents describe in detail how a skilled person can realise inventions (make it work), while scientific publications tend to focus on the research findings. You can learn much more from a patent than from the other sources!!! But now, “let‘s step back and think more generally about what technological information a company‘s R&D department needs and where we could get it from!“ 9/20/2018

39 Hyödyllisyysmallin erot patenttiin nähden
Perusvaatimukset samat - keksinnöllisyyden osalta matalampi vaatimus (”Tulee erota selvästi tunnetusta tekniikasta”…) Maksimi voimassaoloaika 10 vuotta ( ) Myöntävä viranomainen EI tutki keksinnöllisyyttä eikä uutuutta (Hakijan on syytä se tehdä / teettää asiantuntijalla) (”Markkinavoimat” !) Mitätöinti kevyempi operaatio kuin patentin osalta Ei kuulutusmenettelyä Nopea rekisteröinti (4-6 kk) Edullinen Muuta: - Toimii prioriteettina myös patenttihakemuksille - Patenttihakemus voidaan muuttaa Hyma-hakemukseksi (<10 a) - Maavalikoima suppeampi kuin patentilla - Omat lait ja asetukset (melko analogisia patentin kanssa) INNOWORK OY

40 TIEDONLÄHTEITÄ EI HYÖDYNNETÄ?
Immateriaalijärjestelmä on järeä kilpailukeino ONGELMA? TIEDONLÄHTEITÄ EI HYÖDYNNETÄ? Valtaosa PK-yrityksistä ei käytä lainkaan teknisen tiedon ja kilpailijatiedon maailmanlaajuista, vapaasti käytettävää kirjastoa - patenttijulkaisuja, joilla päällekkäisyyttä voi merkittävästi vähentää! Tiedon levittäminen on tarpeen… Toimintatapojen muutoksia tarvitaan… 9/20/2018

41 Immateriaalijärjestelmällä kilpailukykyä
(Tutkimus vuosien 2000 – 2005 kotimaisista patenttihakemuksista/ PRH, VTT) Tutkimus- ja kehitystoiminnasta % on päällekkäistä Suomessa se tarkoittaa 1,5 - 2,5 mrd huonosti sijoitettua euroa vuosittain Patentti-informaation avulla sijoituksen kohdentamista voidaan merkittävästi parantaa 9/20/2018

42 Mm. näihin kysymyksiin patentti-informaatio antaa vastauksen
Onko keksintöni patentoitavissa? Tekniikka Juridiikka Mitä ratkaisuja olemassa tekniseen ongelmaan? Loukkaanko jonkun patenttia vai saanko vapasti hyödyntää siinä esitettyä keksintöä? Mitä ratkaisuja on olemassa tekniseen ongelmaan? Patenttitietoja selaamalla voi hakea virikkeitä omaan työhönsä (fiksuja ideoita on keksitty aiemminkin!) ja voi välttää keksimästä pyörää uudelleen. Onko keksintöni patentoitavissa? Tämä liittuu kahteen patentoitavuuden edellytykseen: Keksinnön pitää olla uusi (siis ei tunnettu ennestään ns. tekniikan tason muodostavissa lähteissä) ja sen pitää olla keksinnöllinen (eli sen tulee erota olennaisesti tunnetusta tekniikasta) Loukkaanko jonkun patenttia vai voinko vapaasti käyttää tätä teknologiaa tai valmistaa tätä tuotetta? Tämä on tärkeä juridinen kysymys. Joskus tätä kutsutaan “product clearingiksi”. Tähän palataan myöhemmin. Itse asiassa ensimmäinen kysymys, joka pitäisi kysyä ennen mitään T&K:ta on: “Mitä teknologioita kilpailijani kehittävät” jotta voi kehittää itselleen viisaan strategian. Ja jotta voi asettaa päämääränsä oikein: Pitää tuntea kilpailijoidensa tuotekehityksen tavoitteet. Pitää myös ymmärtää, ketkä ovat tärkeitä pelaajia kyseisellä tekniikan alalla. Näiden tietojen avulla voi pyrkiä ennakoimaan tulevaa kilpailuasemaansa, löytämään yhteistyö- tai liittoutumiskuvioita, tai tietää ainakin kenen toimintaa on tarkoin seurattava. Mutta aloitetaanpa perinteisemmillä T&K-väen kysymyksillä. Seuraavilla kuvilla näytän, kuinka näihin kysymyksiin löydetään helposti vastaukset patentti-informaatiosta. Which solutions exist for a technical problem? Looking into patent data, you can inspire your own work (there have been clever ideas before!) and avoid re-inventing the wheel. Is my invention patentable? This refers to two of the patentability requirements: The invention must be new (i.e. not included in the prior art) and non-obvious (i.e. it must not be an obvious extension of the prior art) Do I infringe someone’s patent or am I free to use this technology or make this product? This is a legal question of high importance. Sometime this is referred to as a “product clearing”. It will be discussed later on in this module. Actually, the first questions that should be asked before starting any R&D is “What technologies are my competitors developing” (to position one’s own activities in a strategically clever way and to set the right focus; to know the strategic R&D focus of my competitors) and “Who is important in a technology field” (To forecast the competitive position, to find cooperation or alliance partners, to know who to watch closely) But let's start with the more traditional questions from R&D personnel. On the following slides, I will show you how these questions can be answered easily using patent information. Millaista teknologiaa kilpailijani kehittävät? Kuka on vahvoilla (uuden) teknologian alalla? Liiketoiminta 9/20/2018

43 5. IPR-informaation lähteet
Omatoimisesti maksuttomista tietokannoista Kansalliset patenttivirastot, meillä PRH ja EPO WIPO EUIPO Internet Kilpailijoiden tuote-esitteet ja kotisivut Omatoimisesti maksullisista patenttitietokannoista Ostopalveluina Patenttiasiamiestoimistot ja muut kaupalliset IPR-tietopalvelun tarjoajat

44 IPC ja CPC ovat hierarkisia järjestelmiä
Kansainvälinen patenttiluokitus IPC ja CPC-patenttiluokitus (EPO & USPTO) IPC ja CPC ovat hierarkisia järjestelmiä Otsikoita klikkaamalla pääset alaspäin järjestelmässä lähemmäs aihetta, josta olet kiinnostunut Esimerkiksi, jos haet patentteja, jotka koskevat ledejä (LED= Light Emitting Diodes), voit mennä IPC:n nettisivulle ja aloittaa elektroniikan lohkosta. Koska IPC on hierarkkinen IPC:n lohkot sisältävät erittäin laajan tekniikan alueen. Kun mennään luokkiin ja niistä alaluokkiin, päästään kohti yhä kapeampia tekniikan alueita ja lähemmäs yksityiskohtia, joita halutaan tarkastella. Toinen tapa on tutkia IPC:tä hakusanoilla. Usein mielenkiintoiset luokat löytyvät sillä tavalla nopeimmin For example, if you want to find all patents that concern Light Emitting Diodes (LEDs), you can go to this website and look for the IPC section covering all aspects of electricity. Because the IPC is hierarchical, the sections of the IPC are very broad at the beginning. When we go into one of these sections, we will find sub-sections. Then still more detailed sub-sections, and so on until we reached the level of detail that we need for our analysis. Another way is to search the IPC for keywords – often, this will find the relevant classes even faster. 9/20/2018

45 Patenttiluokituksen etuja
Haut ovat riippumattomia patentin hakijoiden käyttämästä sanastosta Luokittelun tekijä on asiantuntija Luokitusta päivitetään säännöllisesti Luokkaa voi käyttää hakukriteerinä ilmaisissa tietokannoissa (esim. Espacenet) Hyödyllinen kenttä tilastollisiin tarkoituksiin Tuotteita ja tuotantomenetelmiä voidaan hakea erikseen 9/20/2018

46 Patentit liiketoimintaa ohjaavan tiedon lähteenä - yhteenveto
Tuotekehityksen päällekkäisyyden välttäminen Loukkausten välttäminen Lisensointi (in or out) Make-or-buy -päätökset Kilpailijakartoitus ja seuranta Teknologiatrendit Sulautumiset ja yrityskaupat (due diligence = kohteen ennakkotarkastus päätöksenteon tueksi) Potentiaalisten keksijöiden rekrytointi Investointipäätökset Tyypilliset yrityksen päätökset, joita voidaan parantaa patentti-informaation avulla. Mitä teknologiatrendejä meidän tulisi seurata (T&K strategiapäätökset)? Mihin teknologioihin meidän pitäisi investoida T&K budjetissamme, perustuen kilpailijoidemme toimintaan ja asemaan? Mikä yritys olisi kiinnostava kumppaniksi tai ostettavaksi (teknologian osto)? Koko yrityksen ostamisen sijaan, kuka yksittäinen henkilö esimerkiksi erityisen tuottelias keksijä kannattaisi palkata? Useiden tilintarkastajien näkemysten mukaan aineeton pääoma muodostaa yli 70 % yritysten arvosta. Siksi patentti-informaatio tulee yhä tärkeämmäksi erityisesti investointipäätöksiä tehtäessä. Taustatietoa: Due diligence on liike-elämässä vakiintunut termi, jolla tarkoitetaan suunnitellun yrityskaupan tai muun yritysjärjestelyn osapuolen suorittamaa yritysjärjestelyn kohteen tarkastusta. Due diligence tarkoittaa asianmukaista huolellisuutta, jota noudattaen yritysjärjestelyyn liittyviä riskejä ja vastuita kartoitetaan ennakolta. Lähtökohtaisesti due diligence –tarkastus on yritysjärjestelyn kohteen ennakkotarkastus. Tarkastuksessa yritysjärjestelyn kohteen ominaisuuksia arvioidaan liiketoiminnallisesta, taloudellisesta, oikeudellisesta ja verotuksen näkökulmasta. Due diligence –tarkastuksen ensisijainen tarkoitus on antaa yritysjärjestelyn osapuolelle selkeä kuva yritysjärjestelyn kohteesta ja sen arvosta sekä vähentää tuntemattomiin vastuisiin liittyvää riskiä. Kokonaistavoitteena due diligence –prosessissa on varmistua siitä, että yritysjärjestelyllä on mahdollista saavuttaa sille asetetut tavoitteet. Due diligence –tarkastus tehdään käytännössä päätöksenteon tueksi sekä arvon määrittelemiseksi. Sopimusoikeuden näkökulmasta due diligence –tarkastus on perusteltu ostajan selonottovelvollisuuden ja myyjän tiedonantovelvollisuuden toteuttamiseksi. (Lähde: Typical business decisions that can be improved by patent information are: Which technological trends should we follow (R&D strategy decision)? In which technology fields should we invest our R&D budget, given the behaviour and position of our competitors? 3. Which company is an interesting target for a Merger or Acquisition (for a technology acquisition)? 4. Instead of acquiring a whole company, which single person, e.g. an extremely productive (prolific) inventor, should we hire? Intangibles account for more than 70% of a companies value, according to various surveys by chartered accountants. Therefore patent information is becoming more and more important, especially for investment decisions. Background information: "Due diligence is a term used for a number of concepts involving either the performance of an investigation of a business or person, or the performance of an act with a certain standard of care. It can be a legal obligation, but the term will more commonly apply to voluntary investigations. Some common examples of due diligence in various industries include: The process through which a potential acquirer evaluates a target company or its assets for acquisition.[1] ..." (from Wikipedia) 9/20/2018

47 Yhteystietoja ja informaatiolähteitä
> Patentit, Hyödyllisyysmallit, Mallioikeudet, Tavaramerkit (kattavat perustiedot IPR-asioista) (mm. patenttitietokannat, koulutusta ym.) (EU:n Tavaramerkit ja Mallisuoja)

48 Hakuesimerkkejä PRH / Tavaramerkkitietokanta ja Mallioikeustietokanta PatInfo > Kotimaiset patentit ja Hyödyllisyysmallit FI-EP > Tietokanta sisältää perustiedot ja käännösjulkaisut (huhtikuusta 2007 alkaen) Suomessa voimassa olevista eurooppapatenteista. EPO / Espacenet > Globaalit tietokannat (> 90 milj. julkaisua) Luokkahaku Luokka + hakusanoja Yksittäinen patentti tai hakemus

49 Kiitos mielenkiinnosta !
Heikki Rantanen puh


Lataa ppt "Karelia AMK, Heikki Rantanen, Innowork Oy"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google