Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Kieltenopetuksesta kielikasvatukseen
Anu Halvari Annamari Kajasto Terhi Seinä
2
Opetushallitus pähkinänkuoressa
Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyivät uudeksi kehittämisvirastoksi, jonka nimi on Opetushallitus. Opetushallituksen perustehtävät ovat kehittää koulutusta, varhaiskasvatusta ja elinikäistä oppimista sekä edistää kansainvälisyyttä. Henkilöstöä 370 Pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen
3
Kieltenopetuksesta kielikasvatukseen
Miten uusi opetussuunnitelma tulisi ottaa haltuun? Muuttuuko opettaja vai muuttuuko mikään? Miten uusi ajattelu näkyy uunituoreissa kielten materiaaleissa? 20/09/2018 Opetushallitus
4
Kieltenopetuksesta kielikasvatukseen
”Kielikasvatuksella pelastetaan Kielitietoinen opetus on kielikasvatusta identiteettien rakentamista ihmisiksi olemista oppimisen tukemista
5
Kielten oppimisen perusteet koostuvat
kulttuurisesta monimuotoisuudesta opiskelutaidoista kielitaidosta taito toimia vuorovaikutuksessa: vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa; viestintästrategioiden käyttö; viestinnän kulttuurinen sopivuus taito tulkita tekstejä [laaja tekstikäsitys] taito tuottaa tekstejä 20/09/2018 Opetushallitus
6
Opetuksessa tilanteet elävät tiedoissa, taidoissa ja asenteissa – muutama poiminta
Tärkeää on oppia tuottamaan oikein, ja vielä tärkeämpää oppia kuulemaan oikein! Ilmiötä ei ole olemassa, ennen kuin sen havaitsee Verbaalinen - nonverbaalinen vuorovaikutus / Produktiivinen - reseptiivinen kielitaito Ääntäminen : mikä on ideaali? Tähtäämme kompromissiin – ”aksentit herättävät mielikuvia” esim. Pekka Lintunen, Kuinka kieltä opitaan, s. 167 ”Virhe” ”Opettaja on kielellinen malli” – mutta pitääkö sen olla standardoitu? Kielellisistä strategioista ja kielestä yleensäkin oivia sisältöjä opetustuokioihin! 20/09/2018 Opetushallitus
7
Muuttuuko arviointi kielten opetuksessa?
”Ei-osaaminen” osaaminen Koearvosana kaikkea muuta (+ koe) Arviointilukutaidon lisääntyminen (laatu) Tieto: mm. eettisten näkökulmien pohdiskelu? Taito: mm. prosenteista eroon? Uudet käytänteet korvaamaan joitakin vanhoja EI MUUTU Osaamisen taitotasot Osaamisen useat eri osa-alueet Eri viestintäkanavat ja tekstilajit Oppijan yksilöllisyys ja yhteisöllisyys 20/09/2018 Opetushallitus
8
Kielitietoisella opetuksella on tilausta.
Getty Images, Chip Somodevilla 20/09/2018 Opetushallitus
9
Kärkihanke 1: Uusi peruskoulu – ohjelma, kieltenopetusta koskeva kokeilu
10
Uusi peruskoulu -ohjelma
yksi Juha Sipilän hallituksen kärkihankkeista tuetaan yht. 90 miljoonalla eurolla kolmen vuoden aikana Tavoitteita oppijalähtöisyys, maailman parhaat opettajat, avoin ja yhteisöllinen toimintakulttuuri opettajien osaamisen vahvistaminen tukea uusien opetussuunnitelmien jalkautumiseen ja käynnissä olevaan koulujen toimintakulttuurin muutokseen 20/09/2018 Opetushallitus
11
Kielten kärkihanke – Kimmoke – Kielitivoli – Kielten kärkihanke – miksi taas? Englannillahan pärjää? Tarvitaan kieliloikka
12
Kielten kärkihanke – kielenopiskelun monipuolistumisen puolesta
13
Kielten kärkihanke - vahvistetaan suomalaista kielivarantoa
14
Kielten kärkihanke – pienet lapset uteliaita oppimaan kieliä
15
Kielten kärkihanke – elämän sävykkyys, hauskuus, menestyskin, saa vipuvoimaa monikielisyydestä
16
Kielen opiskelusta sanottua
”Lapseni on luonnontiedetyyppi ”– abi kirjoittaa vain englannin yo-kokeessa ”Hyvä, että se A-venäjä jää nyt pois, niin voi keskittyä englantiin” – koulunvaihdon myötä A-venäjän opiskelu ei ole enää mahdollista kasiluokkalaiselle ”Mä en oo tarvinnu ruotsia mihinkään aikuisena.” – 34-vuotias startup-yrittäjä ”Ranska on vaikeeta ja ope kuulemma huono. Kaikki muutkin jätti ranskan pois.” – lukion ekaluokkalainen 20/09/2018 Opetushallitus
17
Mitä teemme tyhmästi, kun kieliloikkaan ei lähdetä tai se jää kesken
Mitä teemme tyhmästi, kun kieliloikkaan ei lähdetä tai se jää kesken? Portin avaajat? Tarvitaan yhteistä ponnistusta! Lapset, oppilaat Huoltajat, kummit, mummit Opettajat rehtorit Opetuksenjärjestäjät Ympäröivä yhteisö ? 20/09/2018 Opetushallitus
18
Kielten kärkihanke Kenelle? perusopetuksen järjestäjille
Mihin voi hakea? kieltenopiskelun varhentamiseen, monipuolistamiseen, kehittämiseen ja lisäämiseen Kuka voi hakea? perusopetuksen järjestäjät perusopetuksen järjestäjien muodostamat alueelliset verkostot perusopetuksen järjestäjien koordinoimat verkostot, joissa on mukana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestäjiä 20/09/2018 Opetushallitus
19
Kielten kärkihanke (Kieliloikka?)
Mitä me haemme? Hankkeita, joissa haetaan ennakkoluulottomasti uusia ratkaisuja lähdetään kokeilemaan uusien ratkaisujen käytännön toteuttamista verkostoidutaan eri tahojen kanssa Mitä me tarjoamme? täydennyskoulutusta hankkeiden koordinaattoreille, perusopetuksen opettajille, lastentarhaopettajille, muulle varhaiskasvatuksen henkilöstölle Tulevaisuus? OPS2026? kerätään tietoa tulevaisuuden päätöksenteon tueksi 20/09/2018 Opetushallitus
20
Kielten kärkihanke Hakutiedote
Miten haetaan? sähköisellä hakulomakkeella Hakuaika? päättyy klo 16.15 seuraavan lukuvuoden määräraha tulee haettavaksi syksyllä 2017 20/09/2018 Opetushallitus
21
Kielten kärkihanke avustusta voi käyttää mm. opettajien palkkaukseen ja hankkeen suunnittelusta aiheutuviin kustannuksiin avustusta ei voida myöntää kielikylpytoimintaan 1. vaihe 4,5 milj. (lv ) 2. vaihe 5 milj. (lv ) 20/09/2018 Opetushallitus
22
Lisätietoa Blogi kielten kärkihankkeesta www.oph.fi
Facebook-ryhmä Kielihankkeet Twitter #kielihankkeet #kärkihanke Sähköpostitse Anu Halvari Annamari Kajasto Paula Mattila Yvonne Mattila (finska) -> Kippo 20/09/2018 Opetushallitus
23
ESPANJA VENÄJÄ RANSKA https://learn.ubilabs.fi/view/2607 20/09/2018
Opetushallitus
24
modernien kielten keskus Graz
ECML Euroopan neuvoston modernien kielten keskus Graz 20/09/2018 Opetushallitus
25
materiaalitilaukset: terhi.seina@oph.fi
20/09/2018 Opetushallitus
26
Kieli koulun ytimessä – näkökumia kielikasvatukseen (Opetushallitus, verkkojulkaisu 2015)
Osa 1 – Kielikasvatuksen käsite ja tehtävä (esim.) Kielikasvatus eurooppalaisena tehtävänä / Kielikasvatus digiaikaan Kielitiedon opettamisesta / Kielitietoisuus kieliaineiden opetuksessa Monipuolinen arviointi yhdistää kieliaineita Kieliaineiden välinen yhteistyö opetuksessa sekä kieliaineiden ja muiden oppiaineiden välinen yhteistyö Osa 2 – Suomessa puhutut kielet (suomi, ruotsi, saame, romani, viittomakieli, muut vähemmistökielet) 2017 Opetushallitus
27
GENESIS – HELSINKI 2017: Creative Processes and Archives in Arts and Humanities 9.6.2017
Kirjoittamisen opetuksen luento ja työpaja äidinkielen ja kirjallisuuden sekä kielten opettajille Kielten ja kirjoittamisen opetukseen käytännöllisiä työvälineitä uuden opetussuunnitelman suuntaisesti (oppimaan oppimisen taidot, oppimisprosessin ymmärtäminen) Tekstigenetiikan keinot kielen ja kirjoittamisen opettamiseen: autetaan oppilaita hahmottamaan tekstin syntymistä uudella tavalla Työpajassa käsiteltävänä sekä käsin että tietokoneella kirjoitettuja tekstejä, joiden muokkaukset näkyvillä Aineistona suomalaisten koululaisten teksteihin, jotka oppilaat ovat kirjoittaneet käsin siten, että näkyvillä on kaikki heidän tekstiin tekemänsä muutokset (esim. lisäykset, poistot, korvaukset). Tällaista tekstiversiota tarkastelemalla voidaan havaita, mitkä kohdat ovat tuottaneet oppilaalle vaikeuksia − missä kohdin esiintyy useita versioita ja muutoksia − ja mitkä kohdat taas ovat syntyneet helpommin. Tämä puolestaan auttaa opettajaa havainnoimaan, mitkä kielen ilmiöt ovat oppilaille työläitä ja oppilasta itseään hahmottamaan kirjoittamiseen liittyviä erilaisia prosesseja. Työpajassa esitellään käsin kirjoitettujen tekstien lisäksi myös tietokoneella kirjoitettujen tekstien analyysia. Koulutuksen vetäjänä toimii professori Claire Doquet (Université Paris 3), joka on tutkinut hankkeessaan ranskalaisten koululaisten vastaavia tekstejä. Koulutus on englannin- ja suomenkielinen. 20/09/2018 Opetushallitus
28
Anu Halvari Annamari Kajasto Terhi Seinä kielihankkeet@oph.fi
Kiitos Anu Halvari Annamari Kajasto Terhi Seinä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.