Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntaliiton Kuntalaiset keskiöön -projektin tuottama Työkalupakki kuntalaisten osallistumiseksi palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntaliiton Kuntalaiset keskiöön -projektin tuottama Työkalupakki kuntalaisten osallistumiseksi palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon."— Esityksen transkriptio:

1 Kuntaliiton Kuntalaiset keskiöön -projektin tuottama Työkalupakki kuntalaisten osallistumiseksi palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon

2 Sähköinen työkalupakki
html/index.html#1 sisältää linkkejä työkaluihin, videoita sekä kirjallisuusvinkkejä. Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

3 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

4 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

5 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Vireilletulo Vireilletulovaiheessa osallisuudella tarkoitetaan kuntalaisen oikeutta tiedon saamiseen ja tuottamiseen. Osallisuuden muotoja ovat esim. kunnan tiedottaminen, kuntalaisen kuuleminen, kyselyihin vastaaminen, fokusryhmät ja keskustelufoorumit. Työkaluja: Fokusryhmät Kuntalaisaloite (kuntalaisaloite.fi, kansalaisaloite.fi) Keskustelufoorumi (otakantaa.fi) Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

6 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Valmistelu Valmisteluvaiheen osallisuus on vireilletulovaihetta syvempää kuntaorganisaation ja kuntalaisten välistä vuorovaikutusta. Osallisuuden muotoja ovat esim. yhteissuunnittelutilaisuudet, erilaiset raati-, neuvosto- ja foorumityyppiset muodot. Työkaluja: Living lab (Jqanne Orava: Living Lab –toiminta Suomessa) Kansalaisraadit Lausunnot Vuorovaikutteinen hankevalmistelu Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

7 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Päätöksenteko Päätösosallisuus on suora osallistumista palvelujen tuottamista tai omaa asuinaluetta koskeviin päätöksiin. Työkaluja: Aluelautakunnat Osallistuva budjetointi Palveluseteli Kunnallinen kansanäänestys Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

8 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Kehittäminen Kuntalaisten osallistumismahdollisuudet palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen, toteuttamiseen ja arviointiin Keinoja Lisätään tietoisuutta osallistumismahdollisuuksista seminaarien, konferenssien, kohtaamisten, työpajojen ja tapahtumien avulla. Järjestetään koulutusta menetelmistä. Käytetään asiakkaan tarvekartoitusta tulevaisuuden ennakointivälineenä. Uudistetaan palvelutuotantoa ja -prosesseja käyttäjälähtöisesti. Avataan kunnan palvelutuotantoa asiakkaille eri tavoin. Viestitään aktiivisesti ja monimediaisesti. Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

9 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Ideointivaihe Ideointivaiheessa kehittämistyö aloitetaan asiakkaan arjen käyttäytymisen havainnoinnista. Asiakkaan ymmärtäminen ja käyttäjätiedon hankinta tarkoittaa asiakkaan tiedostamattomien ja tietoisten tarpeiden selville saamista ja niistä oppimista. Asiakkaan arkea voidaan havainnoida tai varjostaa hänen todellisessa elinympäristössään muotoiluetnografian, muotoiluluotaimen tai perinteisemmin haastattelujen ja kyselyjen avulla. Työkaluja: Muotoiluluotain Sidosryhmäanalyysi Kontekstianalyysi Mind map Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

10 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Muotoiluluotain Muotoiluluotaimen (design probes) avulla asiakas voi dokumentoida omaa elämäänsä määrätyn ajan eri tavoin kuten sähköisen tai perinteisen päiväkirjan avulla, videoin, valokuvin, tarroin, vastaamalla avoimiin kysymyksiin, piirtämällä karttoja tai tehden kuvakollaaseja. Luotaimet avaavat uusia mahdollisuuksia. Niiden avulla voidaan kerätä tietoa asiakkaasta ilman tutkijan läsnäoloa. Myös tietojen ja toiveiden luottamuksellisuus on turvatumpaa Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

11 Sidosryhmäanalyysi ja -kartat
Sidosryhmäkartat ovat visuaalisia esityksiä palvelutuotantoon osallistuvista eri osapuolista. Ne laaditaan haastattelujen tai muun tutkimuksen pohjalta. Sidosryhmäkarttojen avulla eri osapuolet voidaan luokitella heidän merkityksensä mukaisesti esimerkiksi palvelujen kehitystyön näkökulmasta. Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

12 Kontekstianalyysi ja -kartoitus
Kontekstikartat ja kontekstihaastattelut auttavat kokoamaan lisätietoa niistä asioista, joita asiakkaan ei ole sanallisesti helppoa ilmaista. Kontekstikartoitus voidaan tehdä visuaalisesti tai verbaalisesti työpajassa erilaisten tehtävien avulla: asiakas voi valita kuvia, kertoa tarinoita kuvien avulla, käyttää synonyymejä tai tuottaa kuvakollaasin unelmapalveluistaan. Kontekstianalyysi auttaa asiakkaita ilmaisemaan tietoisia ja tiedostamattomia tarpeita, kokemuksia, toiveita ja odotuksiaan eri palveluista Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

13 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Mind map Mind map on sekä visuaalinen että verbaalinen työkalu monimutkaisen tiedon järjestämiseen. Se on myös ideointimenetelmä, jota voidaan käyttää jäsentämään ja innostamaan aivoriihityöskentelyä. Mind map auttaa visualisoimaan tietoa, sitä voidaan käyttää aiemmin kerätyn tiedon jäsentämisprosessiin sekä siitä kertomiseen. Mind mapin avulla työpajakeskustelu yksinkertaistuu ja muuttuu sujuvammaksi Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

14 Muita ideointivaiheen menetelmiä
Viisi kertaa miksi -kysymyssarja Ideointipuu Empatiakävely Ideoinnin rikastaminen Menetelmiä koskevat videot löytyvät osoitteesta Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

15 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Suunnitteluvaihe Suunnitteluvaiheessa aiemmin koottu tieto ensin analysoidaan, jotta voidaan löytää palvelun ongelmakohtia tai uusia asiakastarpeita. Analysoinnin jälkeen ideoiden pohjalta luodaan uusia palvelumalleja eli konsepteja. Tiedon analysoinnissa voidaan käyttää apuna esimerkiksi käyttäjäpersoonien luomista tai asiakkaan palvelupolun muodostamista hänen käyttämiensä palvelujen pohjalta. Palvelumallien luomisen apuna voidaan käyttää esimerkiksi palvelutilanteiden näyttelemistä ja palvelunäytteiden laatimista yhdessä asiakkaiden kanssa Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

16 Suunnitteluvaiheen työkaluja
Persoona Empatiakartta Palvelupolku Roolipeli Yhteiskehittäminen Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

17 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Testausvaihe Yhdessä luotuja palvelumalleja voidaan havainnollistaa ja testata koemallien eli prototyyppien avulla ennen käyttöönottoa esimerkiksi niiden käytön vuorovaikutteisuutta kuvaavien skenaarioiden ja visualisointien avulla. Käyttötilanteita voidaan mallintaa nopeasti esimerkiksi hahmo- ja paperimallien avulla. Henkilöiden toimintaa palveluprosessissa voidaan mallintaa kuvakäsikirjoituksen ja koko palvelujärjestelmää visualisoida blueprint-kaavion avulla. Mallintamisen tavoitteena on tuottaa tietoa suunnitteluprosessista ja sen eri vaihtoehtoista päätöksentekoa varten. Muita keinoja osallistaa palvelujen käyttäjä palveluja koskevaan taloudelliseen päätöksentekoon ovat henkilökohtainen ja osallistuva budjetointi. Mikä on henkilökohtaisen ja osallistuvan budjetoinnin ero? Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

18 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Toteutusvaihe Toteutusvaiheessa määritellään testausten pohjalta valittu toimiva malli lopulliseksi tuotteeksi tai palveluksi. Tässä yhteydessä laaditaan esimerkiksi liiketoimintasuunnitelma ja sitä täydentävä blueprint-kaavio, joka kertoo yksityiskohta yksityiskohdalta kuinka palvelu toteutetaan. Tässä vaiheessa laaditaan myös henkilöstön koulutussuunnitelma ja ohjeistus palvelun käyttöönottamiseksi. Palvelua parannetaan edelleen sen todellisten käyttökokemusten pohjalta Työkaluja: Blueprint-kaavio, tarinankerronta, business model canvas, skenariopohjainen suunnittelu Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

19 Käyttäjälähtöisyyden hyödyt
Taloustieteen näkökulmasta käyttäjälähtöisyyden mukanaan tuomat poikkisektoraaliset prosessit uudistavat palvelutuotantoa ja tuovat kunnille uutta kilpailukykyä. Tämä kilpailukyky näkyy muun muassa nykyistä nopeampana reaktiokykynä kuntalaisten tarpeisiin sekä tuottavuuden ja laadun paranemisena. Palvelumuotoilun menetelmät mahdollistavat sukelluksen kuntalaisten tulevaisuuden tarpeisiin, jotka voivat palveluja tuoteparannusten lisäksi tuottaa Vantaan kaupunki/Liisa Juustila

20 Vantaan kaupunki/Liisa Juustila
Demokratian näkökulmasta kuntalaisten osallistumisen lisääminen ja vaikutusmahdollisuuksien parantaminen ovat keinoja palauttaa kansalaisten luottamus poliittiseen ja hallinnolliseen toimintaan ja tehdä päätöksenteosta ja tuotetuista palveluista enemmän kuntalaisten tarpeita vastaavia. Henkilöstön näkökulmasta käyttäjälähtöisyys jakaa palvelujen suunnitteluvastuuta ja lisää työtyytyväisyyttä. Vantaan kaupunki/Liisa Juustila


Lataa ppt "Kuntaliiton Kuntalaiset keskiöön -projektin tuottama Työkalupakki kuntalaisten osallistumiseksi palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google