Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valintojen stoori päihdekasvatus-, tunne-, ja turvataitomenetelmä 6

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valintojen stoori päihdekasvatus-, tunne-, ja turvataitomenetelmä 6"— Esityksen transkriptio:

1 Valintojen stoori päihdekasvatus-, tunne-, ja turvataitomenetelmä 6
Valintojen stoori päihdekasvatus-, tunne-, ja turvataitomenetelmä 6.-luokkalaisille Perehdytys

2 Valintojen stoori –päihdekasvatusmenetelmää on toteutettu Helsingissä yli 10 vuoden ajan. Menetelmä toteuttaa Ehkäisevän päihdetyön lakia sekä on ollut toimenpiteenä Helsingin kaupungin vastuullisen alkoholin käytön toimintaohjelmassa Menetelmällä vaikutetaan nuorta päihteiltä ja seksuaaliselta häirinnältä suojaaviin tekijöihin sekä tietoon ja asenteisiin. Menetelmä toteutetaan vuosittain Helsingin kuudesluokkalaisille ja on laajasti tiedossa ikäryhmän kanssa työskentelevillä. Helsingissä neljällä koululla on vaihtoehtoisesti Raittiina radalla -menetelmä

3 Kehittämistyön lähtökohdat
Kouluterveyskyselyssä nuorten kokema seksuaalinen häirintä on noussut viime vuosina. Tunnetaitojen ja turvataitojen tukeminen ovat tärkeitä nuorta seksuaaliselta häirinnältä ja päihteiltä suojaavia tekijöitä. Peruskoulun opetussuunnitelman uudistus toi tarpeen uudistaa Valintojen stooria paremmin sitä vastaavaksi kokonaisuudeksi.

4 Yhteistyö kehittämisprosessissa
Valintojen stoorin työryhmä: Klaari Helsinki, Väestöliitto, Espoon nuorisotyö, Vantaan ehkäisevä päihdetyö, Narri ja Gloria Järjestöyhteistyö: Väestöliitto, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Preventiimi, Suomen Mielenterveysseura, Exit ry, Ehyt ry ja A-Klinikkasäätiön Nuortennetti, Aseman lapset Nuoret: Puotilan ala-asteen koulu 6lk, Hansakallion koulu 6lk, yläasteen oppilaita, Narrin nuoria Ammattilaisten työpajat: nuoriso-ohjaajat, kuraattorit, opettajat, terveydenhoitajat, järjestöjen työntekijät

5 Mitä uutta kehittäminen toi
päivitetyn tarinan ja videoinnin monipuolisemman sisällön (tunne- ja turvataidot liittyen päihteisiin ja seksuaalisuuteen) laajemman kokonaisuuden (intro, menetelmätunti, jatkotyöskentely) opettajan tiiviimmän sitoutumisen menetelmään selkeän linkityksen uuteen opetussuunnitelmaan laajemman järjestöyhteistyön ja järjestöjen materiaalin hyödyntämisen opetuksen tueksi ohjaajien puheeksi ottamisen vahvistamisen seksuaalikasvatuksessa

6 Yhteisöllinen oppilashuolto
Valintojen stoori -menetelmä tukee yhteisöllistä opiskeluhuoltoa muun muassa seuraaviin sisältöalueisiin: tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä mielenterveyden edistäminen kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ehkäisevät ja vähentävät toimintatavat terveellisten elintapojen edistäminen opiskelijoiden osallisuuden edistäminen vanhempien osallisuuden edistäminen opiskeluhuollon yhteistoiminta oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa. (THL)

7 Prosessikuvaus Intro Valintojen stooriin Valintojen stoori-tunti
Jatkotyöskentely Opettajan pitämä tunti Vs-tunnilta nousseita aiheita Valintojen stoori-tunti Valintojen stoorin ohjaajat Videon ja menetelmien kautta keskustelua Intro Valintojen stooriin Hukkaputki –peli ja keskustelua

8 Intro Valintojen stooriin

9 Valintojen stoori –tunti
Valintojen stoori -tunti 60 min: Tunti pyritään toteuttamaan koulun lähinuorisotalolla. Tunti sisältää videon, keskustelua menetelmien kautta, myyttien purkua ja konkreettisia toimintatapoja ko. aiheista kuudesluokkalaisille. Ohjaajina toimivat mm. kuraattorit, psykologit, terveydenhoitajat, kunnan ja seurakunnan nuoriso-ohjaajat ja alan opiskelijat. Apuohjaajina voivat toimia yläasteikäiset.

10 Jatkotyöskentely Valintojen stoorin tunnilla nousevista aiheista opettaja jatkaa jatkotunnilla luokkansa kanssa. Jatkotunnit ovat eri järjestöjen tuottamat valmiit tai Valintojen stooriin muokatut tuntikokonaisuudet. Päihdekasvatus: Smoke free tietovisa/ Ehyt ry Tunnetaidot: Aseman lapset/ Friends Turvataidot: Omat rajat/ Exit ry Nettikiusaaminen: Ei nettikiusaamiselle/ MLL Ohjaaja muistuttaa opettajaa palautteen antamisesta. Ohjaaja voi halutessaan olla mukana jatkotunnilla.

11 Valintojen stoori -tunnin perehdytys
käydään läpi tavoitteet ja tunnin kulku osio kerrallaan Ohjeistus: jakaudutaan pieniin ryhmiin katsotaan yhdessä läpi video ja osioiden tavoitteet pienryhmissä keskustellaan videon osioiden välissä kysymyksistä ja tehtävistä jos aika riittää, käydään pienryhmien pohdintoja yhdessä läpi.

12 Osa 1. Aloitus ja lämmittely (5 min)
Tavoite: tarinan henkilöiden kertaaminen lämmittely keskusteluihin.

13 Osa 2. Alkoholi, nuuska ja kaveripaine (15min)
Tavoite: ymmärtää päihteiden kokeiluun ja käyttöön liittyviä seurauksia ja vaikutuksia pohtia toimintatapoja ja valintojen tekemistä hankalissa tilanteissa.

14 Osa 3. Tunteet ja turvataito (liittyen tunteisiin ja omiin rajoihin)(20min)
Tavoite: lisätä turvataitoja liittyen omiin rajoihin lisätä tunteiden ja käyttäytymisen syiden ja seurauksien ymmärtämistä harjoitella toimimista eri tilanteissa. Osio perustuu pääosin Väestöliiton seksuaalisuuden portaisiin

15 Seksuaalisuuden portaat, Väestöliitto
Tykkään sinusta -porras, v. Nuori uskaltaa kertoa ihastuksen ja rakkauden tunteista niiden kohteelle ja kestää että tunteiden kohde tietää niistä. Nuori oppii tapoja kertoa ja osoittaa ihastuksen tai rakkauden tunteitaan ja tavoitella seurustelua. Nuorella on jo jonkinlainen kyky selvitä pettymyksistä ja torjutuksi tulemisesta. Nuori saa kokemuksia siitä, että uskaltaa toimia suhteessa ihastuksen tunteisiin, esim. lähestyä tunteiden kohdetta ja ehkä tulevaisuudessa solmia seurustelusuhteen hänen kanssaan. Nuori voi viestiä tunteistaan kirjelappusin, viestein tai kavereiden välityksellä, mutta ei vielä harrasta suoraa kommunikaatiota. Nuori opettelee viestimään tunteistaan kehon kielellä, esim. lähentyminen, katseet.

16 Käsi kädessä -porras, 12-16 v.
Nuori uskaltautuu tavoittelemaan kosketusta ihastuksen kohteen kanssa, esim. kädestä pitäminen. Nuori opettelee läheisyyteen liittyviä sääntöjä, kuten jokaisen seksuaalinen itsemääräämisoikeus. Nuori opettelee, mitä seurustelu voisi olla ja miten selvitä erosta. Seurustelu saattaa tapahtua monella tasolla: seurustelun ajatteluna, viestitellen, kaveriporukassa oleillen tai kahdenkeskisesti vietettynä aikana. Nuori totuttelee hänelle tärkeän ihmisen kosketukseen, läheisyyden säätelyyn ja yhdessä oloon. Nuori oppii, että jokainen kehittyy yksilöllisessä vauhdissa. Toista ei saa painostaa, ja itsellä on lupa edetä omassa tahdissa. Nuorella opettelee kontrolloimaan omaa kehoaan. Nuori voi kokea seksuaalista kiihotusta ja kokeilla sooloseksiä.

17 Huomioitavaa osassa 3 Yhdenvertaisuus Muistetaan, että 6.-luokkalaiset saattavat pohtia jo seksuaalista suuntautumistaan. Ei painoteta mitään seksuaalista suuntautumista tai anneta muitakaan valmiita malleja. Monikulttuurisuus Muistetaan, että aiheet saattavat olla arkaluontoisia joissakin kulttuureissa tai perheissä.

18 Osa 4. Tarinan loppu / päätös (15min)
Tavoite: herätellä ajatuksia valinnoista ja niiden vaikutuksista sekä itseensä ja muihin. Kiitetään ryhmää ja siirrytään yhteiseen lopetukseen.

19 Yhteinen lopetus (5min)
Kysytään mitä mieltä oppilaat olivat tunnista? (Peukku ylös - peukku alas) Muistutetaan vielä mieleen turvaohjeet: 1. Sano EI! 2. Poistu paikalta tai nettisivustolta. 3. Kerro luotettavalle aikuiselle. (Lajunen et al. 2005; Brusila et al ) Ohjaaja kertoo opettajalle, jos ryhmästä nousi esiin koulussa jatkettavia aiheita.

20 Valintojen stoorin aikataulu
Liitetään oman alueen aikataulut

21 Ohjaajan muistilista • Testataan tekniikan toimivuus ennen luokan saapumista. • Luokan saapuessa kaikki ohjaajat ovat paikalla. • Ohjaajat toivottavat oppilaat tervetulleiksi ja esittäytyvät. • Kerrotaan lyhyesti, mitä tunnin aikana tapahtuu. • Kerrotaan, että tärkeintä on asioiden pohtiminen yhdessä, ei se ovatko vastaukset oikein tai väärin. • Tekstistä löydät laatikoita joissa on ohjaajan tueksi tietoa, vinkkejä ja apua ohjaukseen. Ohjaaja pitää mielessä Valintojen stoorin tavoitteet koko tunnin ajan.

22 Tärkeää on, että ohjaaja tai apuohjaaja ei tuo esiin omia kokemuksiaan tai omia näkemyksiään käsiteltävistä aiheista. Teemat käsitellään aina tarinan, roolihahmojen ja yleisten ohjeistusten kautta. Oppilaat voivat vaikuttaa teemojen painotukseen. Kaikkia kysymyksiä ei tarvitse käsitellä. Toiminnalliset tehtävät tulee tehdä joka ryhmässä. Muistetaan kuitenkin tavoitteet ja opettajalta mahdollisesti tullut ennakkotieto.

23 Materiaalit löytyvät Klaarin kotisivuilta www.munstadi.klaari.fi


Lataa ppt "Valintojen stoori päihdekasvatus-, tunne-, ja turvataitomenetelmä 6"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google