Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntalaisten kuuleminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntalaisten kuuleminen"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntalaisten kuuleminen
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen 8. –

2 Alavus Ilmajoki Isokyrö Kuortane Seinäjoki
Lakeuden portti tultaessa Route 66:n kautta Etelä-Pohjanmaalle Tuurin kyläkauppa: pohjalaista hulluutta parhaimmillaan Julkisivurakentamisen keskittymä Toivo Kuulan ja Pauli Hanhiniemen synnyinkunta Ilmajoki Jaakko Ilkan henki elää: ”Ei oikeutta maassa saa, ken ei itse sitä hanki” Talonpoikaiskulttuurin ylläpitäjä ja kehittäjä Alajoen perinnealue: Etelä-Pohjanmaan elävää historiaa Ilmajoen musiikkijuhlat Koskenkorva Isokyrö Talonpoikaissotien näyttämö: täältä lähdettiin Nuijasotaan ja täällä käytiin Suuren Pohjan sodan viimeinen taistelu (Napue) Autokaupan keskus keskellä lakeutta Kunta Etelä-Pohjanmaan valtavirran, Kyrönjoen varrella Ilmari Turjan synnyinkunta Kuortane Kunta, jossa järvikin paloi Kuortaneen järvi: pohojalaisten Riviera Urheiluopisto Alvar Aallon ja Heikki Klemetin synnyinkunta Täälläkin sodittiin Suomen sodassa (Ruona) Seinäjoki Kurakauppalasta yhdeksi maan vetovoimaisimmaksi keskukseksi Frami, yliopistokeskus Aalto-keskus Rytmimusiikin kotipesä (Provinssi, Rytmikorjaamo) Tangon pääkaupunki (Tangomarkkinat) Erinomainen logistinen sijainti – vain satama puuttuu (toistaiseksi) Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

3 YHYRESSÄ KOMIASTI ETEENPÄIN VAIKKA UMPIHANGESSA
Nykyisellä kuntarakenteella vai kuntarakennetta muuttamalla? Mahdollistaako kuntien taloudellinen ahdinko kasvua ja kilpailukykyä vahvistavan kuntaliitoksen vai jyrääkö talous elinvoiman? Selvityshenkilöt selvittävät, valtuustot päättävät Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

4 SEINÄJOEN SEUDUN ERITYINEN KUNTAJAKOSELVITYS MIKSI, 1
Selvitysvelvollisuus, jos Väestöpohja alle : Alavus, Ilmajoki, Isokyrö, Jalasjärvi, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lapua Työssäkäynti > 25 %: Ilmajoki Selvitettävä yhdessä Seinäjoen kanssa Kuntarakennelain edellyttämiä selvityksiä ei toimeenpantu SJK-selvitystä lukuun ottamatta Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

5 SEINÄJOEN SEUDUN ERITYINEN KUNTARAKENNESELVITYS MIKSI, 2
Keväällä 2013 hallitus linjasi, että suurimmilla kaupunkiseuduilla käynnistetään kuntajakoselvitys. Seinäjoen kaupunkiseutu yksi näistä Selvitys ei käynnistynyt Koska lain ja hallituksen päätöksen edellyttämiä kuntajakoselvityksiä ei käynnistetty vapaaehtoisesti, valtiovarainministeriö käytti lain suomaa mahdollisuutta ja määräsi selvityksen toimeenpantavaksi Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

6 Selvitykseen alun perin suunniteltu alue ja kuntien lausunnot selvitykseen osallistumisesta
Evijärvi Selvitykselle myönteinen kanta Selvitykselle kielteinen kanta Lappajärvi Kauhava Selvitykselle neutraali kanta Vimpeli Isokyrö Lapua Alajärvi Kuortane Soini Seinäjoki Ilmajoki Kurikka Alavus Teuva Ähtäri Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Isojoki

7 SELVITYSVELVOLLISUUS (KRL 4 b – f §)
ALAVUS ILMAJOKI ISOKYRÖ KUORTANE SEINÄJOKI Väestöpohja < as < 50 alle 1 v 12.228 118 12.099 120 4.854 51 3.819 30 60.354 758 Työpaikkaoma- varaisuus < 80 % Työssäkäynti > 25 % keskuskaup. 96,8 % 8 % 66,2 % 37 % 66,9 % 14 % 91,2 % 12 % 111,9 % 82 % Yhdyskunta- rakenne * - Talous (6 kriteeriä) 2/6 1/6 Yhdyskuntarakenneperuste täyttyy, jos kunnan tai siihen rajoittuvan kunnan yhtenäinen keskustaajama ulottuu kunnan rajan yli tai keskustaajamaan kytkeytyvä lähitaajama ulottuu kunnan rajan yli, taikka jos toisen kunnan keskustaajaman kasvupaine kohdistuu merkittävästi kunnan alueella sijaitsevaan lähitaajamaan. HE 31/2013 perusteluien mukaan peruste ei täyty selvitysalueella. Selvitysvelvollisuus täyttyy Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

8 SELVITYSALUE Seinäjoki Ilmajoki Isokyrö Kuortane Alavus Alavus as Ilmajoki as Isokyrö as Kuortane as Seinäjoki as Yhteensä as Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

9 KUNTAJAON KEHITTÄMISEN TAVOITTEET (KRL 2 §)
Kuntajaon kehittämisen tavoitteena on elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne, joka vahvistaa kunnan asukkaiden itsehallinnon edellytyksiä. Tavoitteena on myös, että kunta muodostuu työssäkäyntialueesta tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta sekä riittävästä omasta palvelutuotannosta. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

10 SELVITYSTYÖN KÄRJET, 1 Millaisella kuntarakenteella vahvistetaan Seinäjoen seudun elinvoimaa? Menestyvät yritykset > työpaikat lisääntyvät Vetovoimainen asuinympäristö > lisää työikäisiä muuttajia Toimivat julkiset ja yksityiset palvelut > saatavuus, laatu, kustannustehokkuus Kuntalaisten vaikutusmahdollisuus kunnan päätöksentekoon > toimiva lähidemokratia Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

11 SELVITYSTYÖN KÄRJET, 2 2. Millaisella kuntarakenteella turvataan terve kuntatalous ? Edellytykset tuottaa kuntalaisten tarvitsemat palvelut Edellytykset huolehtia kunnan infrastruktuurista: tiet, vesi, energia, tonttimaa Edellytykset panostaa kunnan kehittämiseen, ei pelkästään hengissä pysymiseen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

12 SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

13 ARVONLISÄYS SEUDUILLA
Muutettu vuoden 2011 rahanarvoon Seinäjoen seutukunnassa arvonlisäys on jäänyt hieman vertailussa olevien seutukuntien tason alapuolelle Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2011 seutukuntajako Arvonlisäys (brutto) tarkoittaa tuotantoon osallistuvan yksikön synnyttämää arvoa. Se lasketaan markkinatuotannossa vähentämällä yksikön tuotoksesta tuotannossa käytetyt välituotteet (tavarat ja palvelut) ja markkinattomassa tuotannossa laskemalla yhteen palkansaajakorvaukset, kiinteän pääoman kuluminen ja mahdolliset tuotannon ja tuonnin verot. Arvonlisäys on keskeinen osa BKT:ta (muut osat ovat tuoteverot ja tuotetukipalkkiot)

14 Selvitysalue ja vertailuseudut
TYÖPAIKAT SEUDUILLA Selvitysalue ja vertailuseudut Selvitysalueella työpaikkojen määrä on kasvanut 2000-luvulla samaa tahtia kuin useimmilla vertailuseuduilla Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako

15 MUUTTOLIIKE SEUDUILLA
Selvitysalue ja vertailuseutukunnat Vertailuseuduista Seinäjoen selvitysalueen muuttovoitto on ollut kolmanneksi suurinta Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako

16 TYÖPAIKAT KUNNITTAIN Selvitysalue
Työpaikkojen määrä on kasvanut 2000 –luvulla Ilmajoella ja Seinäjoella Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako

17 2000-2011 Työpaikkakehitys työnantajasektoreittain
Lähde: Tilastokeskus (kuntajako 2013)

18 TYÖPAIKKAOMAVARAISUUS
Seinäjokea lukuun ottamatta työpaikkaomavaraisuus jää alle 100 %:n Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako

19 TYÖTTÖMYYS KUNNITTAIN
Selvitysalueen työttömyysaste ei ole heikentynyt yhtä nopeasti kuin maassa keskimäärin Työttömyysasteiden erot ovat kuntien välillä suuria Lähde: Työnvälitystilasto (TEM) Vuoden 2013 kuntajako

20 MUUTTOLIIKE KUNNITTAIN
Selvitysalue MUUTTOLIIKE KUNNITTAIN Seinäjoki ja Ilmajoki ovat saaneet maan sisäisessä muuttoliikkeessä muuttovoittoa 2000-luvulla Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako

21 VÄESTÖKEHITYS KUNNITTAIN

22 SYKE: KAUPUNKISEUTUJEN RAJAUS SEINÄJOKI
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

23 TAAJAMAT JA KYLÄT 2012 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

24 SYKE: YHDYSKUNTARAKENTEEN TOIMINNALLISET ALUEET 2010

25 PENDELÖINTI 2011 Vaasa Lapua 25 % 0 % 0% 14% 129 288 67 % 21 % 2% 91 %
25 % 0 % 0% 14% Lapua 67 % 21 % 2% 12% 0% 91 % 2% % 66 % 2% 14% 112 % Ao. kunnan kohdalla työpaikkaomavaraisuus 8 % 1 % Pendelöivien osuus kunnan työllisestä työvoimasta Lähde Tilastokeskus 97 %

26 PENDELÖINTI SEINÄJOELLE 2001 JA 2011
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

27 KRIISIKUNTAKRITEERIT TP 2013 (TA 2014)
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

28 RAHOITUKSEN MUUTOKSET
Valtionosuus-leikkaukset €/as Valtionosuus-muutos Sote-rahoitus Yhteensä Paine vero-%:iin Alavus - 259 + 66 -193 386 3,39 Ilmajoki + 22 -297 534 3,81 Isokyrö + 20 - 192 431 3,19 Kuortane + 88 - 83 254 2,07 Seinäjoki + 77 - 188 - 370 2,33 Lähde: VM/KAO Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

29 TALOUSSKENAARIO 2017 Ennuste 2017 laskettu TA 2015:sta valtion TA 2015 kunta-arvion mukaisesti: Huom! Toimintakate: ,9 % ,4 % Laskelma ssa on mukana sote- Verotulot: ,3 % ,6 % rahoitusosuuden muutosvuonna 2017 Valtionosuudet: ,2 % % (- 50 €/as) Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

30 Palvelutarpeiden kasvupaine toteutuu
Laskettu: Palvelutarpeiden kasvupaine toteutuu Palvelurakenteet ja toimintatavat eivät muut Vain vero-% joustaa Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

31 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

32 SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA, 1
Toiminnallisesti yhtenäisen alueen SYKEn kriteerein muodostavat Seinäjoki ja Ilmajoki sekä selvitysalueen ulkopuolelta Lapua, Kurikka ja Jalasjärvi Alavudelle Ähtärin ja Isollekyrölle Vaasan suunta Seinäjokea vahvempi Kuntien talous saatava kuntoon, mikäli halutaan turvata palvelut ja alueen elinvoiman vahvistuminen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

33 SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA, 2
Elinvoiman kuva kaksijakoinen Seinäjoella omin voimin ja Ilmajoella Seinäjoen vetämänä perusta, väestö- ja työpaikkakehitys, kunnossa Muissa kunnissa perusta pettämässä Elinvoima keskittyy kasvukäytäville Tielinja 1: (Kauhajoki-Kurikka-) Ilmajoki-Seinäjoki-(Lapua) Tielinja 2: Isokyrö-Seinäjoki-Kuortane-Alavus Vaasa-Seinäjoki -rata Keskusalueen merkitys seudun kehitykselle kasvanut Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

34 SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA, 3
Kehyskuntien elinvoiman tuleva kehitys pitkälti keskusalueen elinvoiman varassa Keskusalue tarvitsee tuekseen elinvoimaisia kehyskuntia Seinäjoen ja Vaasan aika siirtyä hankekohtaisesta kumppanuudesta strategiseen kumppanuuteen Riittääkö keskinäinen luottamus tekoihin yhteisen elinvoiman vahvistamiseksi? Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

35 UUDESTA KUNNASTA Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

36 UUDEN KUNNAN ORGANISAATIO
Organisaatiot hyvin samantyyppisiä (perinteinen toimialajako) Helposti yhdistettävissä Halutaanko samassa yhteydessä ottaa käyttöön uudentyyppinen organisaatio? Liitos olisi tähän hyvä tilaisuus Toisaalta liitoksen yhteydessä on muutoinkin kova ”hässäkkä” Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

37 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

38 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

39 LÄHIDEMOKRATIA, 1 Lähidemokratia: kuntalaisen vaikutuskanava päivittäistä arkeansa koskettaviin kunnan päätöksiin Toimiva lähidemokratia välttämätön edellytys kuntaliitosten hyväksyttävyydelle Rakennettava kuntalaisten ehdoilla ottaen kuitenkin huomioon myös kunnan tavoitteet Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

40 LÄHIDEMOKRATIA, 2 Lähidemokratiaratkaisulla voidaan joko säilyttää tai häivyttää vanhoja kuntarajoja Kuntarajat säilytetään > tekninen, taloutta painottava kuntaliitos > toimielin jokaiseen liitoskuntaan Kuntarajat häivytetään > strateginen, elinvoimaa painottava kuntaliitos > yksi toimielin tai kehityskäytävien (Kt 67, Vt 18) mukaan rakennettavat toimielimet Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

41 54 kpl, joista 22:lla taloudellista päätösvaltaa, lähinnä kylätoiminta-avustukset
6 kpl, päätösvaltaa joidenkin palveluiden järjestämisessä ja suunnittelussa + enemmän taloudellista valtaa Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

42 KUNTARAKENNEVAIHTOEHTOJEN TARKASTELUA
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

43 Työssäkäyntikaupunki
VAIHTOEHDOT Seutukaupunki Työssäkäyntikaupunki Nauhakaupunki Ydinkaupunki Kyrönmaan kaupunki Urheilukaupunki Maaseutukaupunki Vaihtoehto X Kaksiportainen kunta Seinäjoki Ilmajoki Isokyrö Kuortane Alavus Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

44 VAIHTOEHTOJEN ANALYYSIT
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

45 KUNTAKOHTAINEN OSUUS Toinen kalvosarja
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

46 Vapaa palaute ja kannanotot 31.12.2014 mennessä:
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen


Lataa ppt "Kuntalaisten kuuleminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google