Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Kuntalaisten kuuleminen
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen 8. –
2
Alavus Ilmajoki Isokyrö Kuortane Seinäjoki
Lakeuden portti tultaessa Route 66:n kautta Etelä-Pohjanmaalle Tuurin kyläkauppa: pohjalaista hulluutta parhaimmillaan Julkisivurakentamisen keskittymä Toivo Kuulan ja Pauli Hanhiniemen synnyinkunta Ilmajoki Jaakko Ilkan henki elää: ”Ei oikeutta maassa saa, ken ei itse sitä hanki” Talonpoikaiskulttuurin ylläpitäjä ja kehittäjä Alajoen perinnealue: Etelä-Pohjanmaan elävää historiaa Ilmajoen musiikkijuhlat Koskenkorva Isokyrö Talonpoikaissotien näyttämö: täältä lähdettiin Nuijasotaan ja täällä käytiin Suuren Pohjan sodan viimeinen taistelu (Napue) Autokaupan keskus keskellä lakeutta Kunta Etelä-Pohjanmaan valtavirran, Kyrönjoen varrella Ilmari Turjan synnyinkunta Kuortane Kunta, jossa järvikin paloi Kuortaneen järvi: pohojalaisten Riviera Urheiluopisto Alvar Aallon ja Heikki Klemetin synnyinkunta Täälläkin sodittiin Suomen sodassa (Ruona) Seinäjoki Kurakauppalasta yhdeksi maan vetovoimaisimmaksi keskukseksi Frami, yliopistokeskus Aalto-keskus Rytmimusiikin kotipesä (Provinssi, Rytmikorjaamo) Tangon pääkaupunki (Tangomarkkinat) Erinomainen logistinen sijainti – vain satama puuttuu (toistaiseksi) Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
3
YHYRESSÄ KOMIASTI ETEENPÄIN VAIKKA UMPIHANGESSA
Nykyisellä kuntarakenteella vai kuntarakennetta muuttamalla? Mahdollistaako kuntien taloudellinen ahdinko kasvua ja kilpailukykyä vahvistavan kuntaliitoksen vai jyrääkö talous elinvoiman? Selvityshenkilöt selvittävät, valtuustot päättävät Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
4
SEINÄJOEN SEUDUN ERITYINEN KUNTAJAKOSELVITYS MIKSI, 1
Selvitysvelvollisuus, jos Väestöpohja alle : Alavus, Ilmajoki, Isokyrö, Jalasjärvi, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lapua Työssäkäynti > 25 %: Ilmajoki Selvitettävä yhdessä Seinäjoen kanssa Kuntarakennelain edellyttämiä selvityksiä ei toimeenpantu SJK-selvitystä lukuun ottamatta Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
5
SEINÄJOEN SEUDUN ERITYINEN KUNTARAKENNESELVITYS MIKSI, 2
Keväällä 2013 hallitus linjasi, että suurimmilla kaupunkiseuduilla käynnistetään kuntajakoselvitys. Seinäjoen kaupunkiseutu yksi näistä Selvitys ei käynnistynyt Koska lain ja hallituksen päätöksen edellyttämiä kuntajakoselvityksiä ei käynnistetty vapaaehtoisesti, valtiovarainministeriö käytti lain suomaa mahdollisuutta ja määräsi selvityksen toimeenpantavaksi Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
6
Selvitykseen alun perin suunniteltu alue ja kuntien lausunnot selvitykseen osallistumisesta
Evijärvi Selvitykselle myönteinen kanta Selvitykselle kielteinen kanta Lappajärvi Kauhava Selvitykselle neutraali kanta Vimpeli Isokyrö Lapua Alajärvi Kuortane Soini Seinäjoki Ilmajoki Kurikka Alavus Teuva Ähtäri Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Isojoki
7
SELVITYSVELVOLLISUUS (KRL 4 b – f §)
ALAVUS ILMAJOKI ISOKYRÖ KUORTANE SEINÄJOKI Väestöpohja < as < 50 alle 1 v 12.228 118 12.099 120 4.854 51 3.819 30 60.354 758 Työpaikkaoma- varaisuus < 80 % Työssäkäynti > 25 % keskuskaup. 96,8 % 8 % 66,2 % 37 % 66,9 % 14 % 91,2 % 12 % 111,9 % 82 % Yhdyskunta- rakenne * - Talous (6 kriteeriä) 2/6 1/6 Yhdyskuntarakenneperuste täyttyy, jos kunnan tai siihen rajoittuvan kunnan yhtenäinen keskustaajama ulottuu kunnan rajan yli tai keskustaajamaan kytkeytyvä lähitaajama ulottuu kunnan rajan yli, taikka jos toisen kunnan keskustaajaman kasvupaine kohdistuu merkittävästi kunnan alueella sijaitsevaan lähitaajamaan. HE 31/2013 perusteluien mukaan peruste ei täyty selvitysalueella. Selvitysvelvollisuus täyttyy Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
8
SELVITYSALUE Seinäjoki Ilmajoki Isokyrö Kuortane Alavus Alavus as Ilmajoki as Isokyrö as Kuortane as Seinäjoki as Yhteensä as Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
9
KUNTAJAON KEHITTÄMISEN TAVOITTEET (KRL 2 §)
Kuntajaon kehittämisen tavoitteena on elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne, joka vahvistaa kunnan asukkaiden itsehallinnon edellytyksiä. Tavoitteena on myös, että kunta muodostuu työssäkäyntialueesta tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta sekä riittävästä omasta palvelutuotannosta. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
10
SELVITYSTYÖN KÄRJET, 1 Millaisella kuntarakenteella vahvistetaan Seinäjoen seudun elinvoimaa? Menestyvät yritykset > työpaikat lisääntyvät Vetovoimainen asuinympäristö > lisää työikäisiä muuttajia Toimivat julkiset ja yksityiset palvelut > saatavuus, laatu, kustannustehokkuus Kuntalaisten vaikutusmahdollisuus kunnan päätöksentekoon > toimiva lähidemokratia Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
11
SELVITYSTYÖN KÄRJET, 2 2. Millaisella kuntarakenteella turvataan terve kuntatalous ? Edellytykset tuottaa kuntalaisten tarvitsemat palvelut Edellytykset huolehtia kunnan infrastruktuurista: tiet, vesi, energia, tonttimaa Edellytykset panostaa kunnan kehittämiseen, ei pelkästään hengissä pysymiseen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
12
SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
13
ARVONLISÄYS SEUDUILLA
Muutettu vuoden 2011 rahanarvoon Seinäjoen seutukunnassa arvonlisäys on jäänyt hieman vertailussa olevien seutukuntien tason alapuolelle Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2011 seutukuntajako Arvonlisäys (brutto) tarkoittaa tuotantoon osallistuvan yksikön synnyttämää arvoa. Se lasketaan markkinatuotannossa vähentämällä yksikön tuotoksesta tuotannossa käytetyt välituotteet (tavarat ja palvelut) ja markkinattomassa tuotannossa laskemalla yhteen palkansaajakorvaukset, kiinteän pääoman kuluminen ja mahdolliset tuotannon ja tuonnin verot. Arvonlisäys on keskeinen osa BKT:ta (muut osat ovat tuoteverot ja tuotetukipalkkiot)
14
Selvitysalue ja vertailuseudut
TYÖPAIKAT SEUDUILLA Selvitysalue ja vertailuseudut Selvitysalueella työpaikkojen määrä on kasvanut 2000-luvulla samaa tahtia kuin useimmilla vertailuseuduilla Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako
15
MUUTTOLIIKE SEUDUILLA
Selvitysalue ja vertailuseutukunnat Vertailuseuduista Seinäjoen selvitysalueen muuttovoitto on ollut kolmanneksi suurinta Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako
16
TYÖPAIKAT KUNNITTAIN Selvitysalue
Työpaikkojen määrä on kasvanut 2000 –luvulla Ilmajoella ja Seinäjoella Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako
17
2000-2011 Työpaikkakehitys työnantajasektoreittain
Lähde: Tilastokeskus (kuntajako 2013)
18
TYÖPAIKKAOMAVARAISUUS
Seinäjokea lukuun ottamatta työpaikkaomavaraisuus jää alle 100 %:n Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako
19
TYÖTTÖMYYS KUNNITTAIN
Selvitysalueen työttömyysaste ei ole heikentynyt yhtä nopeasti kuin maassa keskimäärin Työttömyysasteiden erot ovat kuntien välillä suuria Lähde: Työnvälitystilasto (TEM) Vuoden 2013 kuntajako
20
MUUTTOLIIKE KUNNITTAIN
Selvitysalue MUUTTOLIIKE KUNNITTAIN Seinäjoki ja Ilmajoki ovat saaneet maan sisäisessä muuttoliikkeessä muuttovoittoa 2000-luvulla Lähde: Tilastokeskus Vuoden 2013 kuntajako
21
VÄESTÖKEHITYS KUNNITTAIN
22
SYKE: KAUPUNKISEUTUJEN RAJAUS SEINÄJOKI
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
23
TAAJAMAT JA KYLÄT 2012 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
24
SYKE: YHDYSKUNTARAKENTEEN TOIMINNALLISET ALUEET 2010
25
PENDELÖINTI 2011 Vaasa Lapua 25 % 0 % 0% 14% 129 288 67 % 21 % 2% 91 %
25 % 0 % 0% 14% Lapua 67 % 21 % 2% 12% 0% 91 % 2% % 66 % 2% 14% 112 % Ao. kunnan kohdalla työpaikkaomavaraisuus 8 % 1 % Pendelöivien osuus kunnan työllisestä työvoimasta Lähde Tilastokeskus 97 %
26
PENDELÖINTI SEINÄJOELLE 2001 JA 2011
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
27
KRIISIKUNTAKRITEERIT TP 2013 (TA 2014)
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
28
RAHOITUKSEN MUUTOKSET
Valtionosuus-leikkaukset €/as Valtionosuus-muutos Sote-rahoitus Yhteensä € Paine vero-%:iin Alavus - 259 + 66 -193 386 3,39 Ilmajoki + 22 -297 534 3,81 Isokyrö + 20 - 192 431 3,19 Kuortane + 88 - 83 254 2,07 Seinäjoki + 77 - 188 - 370 2,33 Lähde: VM/KAO Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
29
TALOUSSKENAARIO 2017 Ennuste 2017 laskettu TA 2015:sta valtion TA 2015 kunta-arvion mukaisesti: Huom! Toimintakate: ,9 % ,4 % Laskelma ssa on mukana sote- Verotulot: ,3 % ,6 % rahoitusosuuden muutosvuonna 2017 Valtionosuudet: ,2 % % (- 50 €/as) Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
30
Palvelutarpeiden kasvupaine toteutuu
Laskettu: Palvelutarpeiden kasvupaine toteutuu Palvelurakenteet ja toimintatavat eivät muut Vain vero-% joustaa Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
31
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
32
SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA, 1
Toiminnallisesti yhtenäisen alueen SYKEn kriteerein muodostavat Seinäjoki ja Ilmajoki sekä selvitysalueen ulkopuolelta Lapua, Kurikka ja Jalasjärvi Alavudelle Ähtärin ja Isollekyrölle Vaasan suunta Seinäjokea vahvempi Kuntien talous saatava kuntoon, mikäli halutaan turvata palvelut ja alueen elinvoiman vahvistuminen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
33
SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA, 2
Elinvoiman kuva kaksijakoinen Seinäjoella omin voimin ja Ilmajoella Seinäjoen vetämänä perusta, väestö- ja työpaikkakehitys, kunnossa Muissa kunnissa perusta pettämässä Elinvoima keskittyy kasvukäytäville Tielinja 1: (Kauhajoki-Kurikka-) Ilmajoki-Seinäjoki-(Lapua) Tielinja 2: Isokyrö-Seinäjoki-Kuortane-Alavus Vaasa-Seinäjoki -rata Keskusalueen merkitys seudun kehitykselle kasvanut Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
34
SEINÄJOEN SEUDUN KOKO KUVA, 3
Kehyskuntien elinvoiman tuleva kehitys pitkälti keskusalueen elinvoiman varassa Keskusalue tarvitsee tuekseen elinvoimaisia kehyskuntia Seinäjoen ja Vaasan aika siirtyä hankekohtaisesta kumppanuudesta strategiseen kumppanuuteen Riittääkö keskinäinen luottamus tekoihin yhteisen elinvoiman vahvistamiseksi? Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
35
UUDESTA KUNNASTA Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
36
UUDEN KUNNAN ORGANISAATIO
Organisaatiot hyvin samantyyppisiä (perinteinen toimialajako) Helposti yhdistettävissä Halutaanko samassa yhteydessä ottaa käyttöön uudentyyppinen organisaatio? Liitos olisi tähän hyvä tilaisuus Toisaalta liitoksen yhteydessä on muutoinkin kova ”hässäkkä” Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
37
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
38
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
39
LÄHIDEMOKRATIA, 1 Lähidemokratia: kuntalaisen vaikutuskanava päivittäistä arkeansa koskettaviin kunnan päätöksiin Toimiva lähidemokratia välttämätön edellytys kuntaliitosten hyväksyttävyydelle Rakennettava kuntalaisten ehdoilla ottaen kuitenkin huomioon myös kunnan tavoitteet Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
40
LÄHIDEMOKRATIA, 2 Lähidemokratiaratkaisulla voidaan joko säilyttää tai häivyttää vanhoja kuntarajoja Kuntarajat säilytetään > tekninen, taloutta painottava kuntaliitos > toimielin jokaiseen liitoskuntaan Kuntarajat häivytetään > strateginen, elinvoimaa painottava kuntaliitos > yksi toimielin tai kehityskäytävien (Kt 67, Vt 18) mukaan rakennettavat toimielimet Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
41
54 kpl, joista 22:lla taloudellista päätösvaltaa, lähinnä kylätoiminta-avustukset
6 kpl, päätösvaltaa joidenkin palveluiden järjestämisessä ja suunnittelussa + enemmän taloudellista valtaa Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
42
KUNTARAKENNEVAIHTOEHTOJEN TARKASTELUA
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
43
Työssäkäyntikaupunki
VAIHTOEHDOT Seutukaupunki Työssäkäyntikaupunki Nauhakaupunki Ydinkaupunki Kyrönmaan kaupunki Urheilukaupunki Maaseutukaupunki Vaihtoehto X Kaksiportainen kunta Seinäjoki Ilmajoki Isokyrö Kuortane Alavus Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
44
VAIHTOEHTOJEN ANALYYSIT
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
45
KUNTAKOHTAINEN OSUUS Toinen kalvosarja
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
46
Vapaa palaute ja kannanotot 31.12.2014 mennessä:
Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.