Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu."— Esityksen transkriptio:

1 KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu 4. Kuvantunnistus 5. Jalkapalloharjoitus 6. Tiimiroolit 7. Asiakaskohtaaminen Tämä materiaali on tarkoitettu vain kiihdytyspäivään osallistuneen valmentajan käyttöön! Versio

2 Palautteenanto (T-F ja E-I)
Ohjesivu Palautteenanto (T-F ja E-I) HYÖDYNTÄMINEN: Palautteenanto on yksi vuorovaikutuksen perustaitoja ja sopii erityisesti LUONTAISET TAIPUMUKSET™ -esimiestyylin valmennukseen. Pitäisi yleisesti huomioida palautteenanto paremmin, T-tyypit kaipaavat tässä apua. Korjaava palaute - tyyli on rosoinen, ei toimi riittävällä tasolla. Joskus esimiesten kanssa käyty kaksikin tuntia tätä läpi. Kaipaavat asian avaamista. Ilmaisella demolla asiaan kiinni. Ehdota asiakkaalle: Käy tekemässä ilmainen Vuorovaikutusharjoitus. Tulen tekemään tunnin harjoitusvedon sen jälkeen. Tämä on jäätävän kova juttu! Voit treenauttaa asiakkaita palautteenannon äärellä. AJANKÄYTTÖ: 1-2 h

3 Palautteenanto (T-F ja E-I)
Harjoituksen tarkoituksena on Tunnistaa oma luontainen tyylini palautteen antajana Vahvuudet ja sudenkuopat Ymmärtää paremmin eri ihmisten luontaisia tyylejä ja odotuksia palautteen annolle Harjoitella positiivisen ja korjaavan palautteen antoa

4 E I Palautetyylit (E-I) ”Ekstrovertit sanovat mitä ajattelevat”
”Introvertit ajattelevat mitä pitäisi sanoa”

5 Neljä vuorovaikutustyylin perustyyppiä
Punaiset (ET) Tämän tyypin edustajat hallitsevat vuorovaikutustilanteita aktiivisuudellaan ja suoraviivaisuudellaan. He haluavat ottaa kantaa lähes kaikkiin asioihin, ja tällä tavoin helposti passivoivat hiljaisempia ja herkempiä. Mikäli paikalla on useita tämän tyypin edustajia, he helposti ajautuvat keskinäisiin kädenvääntöihin. Keltaiset (EF) Myös tämän tyypin edustajat ovat aktiivisia vuorovaikutustilanteissa, mutta pehmeämmällä ja rakentavammalla tyylillä kun suoraviivaiset Punaiset. Keltaiset kontrolloivat ajatuksiaan ja puheitaan ja poistavat niistä muita ärsyttävät ja loukkaavat asiat. Siniset (IT) Tämän tyypin edustajat ovat ajattelutyyliltään Punaisten kaltaisia (analyyttisiä, suoraviivaisia, asiasuuntautuneita), mutta toimintatyyliltään he ovat varovaisempia ja diplomaattisempia. Tämän mahdollistaa introverttien sisäinen suodatin. Vihreät (IF) Tämän tyypin edustajat ovat diplomaatteja, jotka yleensä käyttäytyvät vuorovaikutustilanteissa fiksusti ja miellyttävästi. Tämän mahdollistaa kaksi sisäistä suodatinta (I-suodatin ja F-suodatin), jotka kontrolloivat heidän ajatteluaan ja toimintaansa.

6 HARKITSEVA KANNUSTAJA
Palautetyylit ”Olen sitä mieltä että...” SPONTAANI KRIITIKKO ET HARKITSEVA KRIITIKKO IT ”Tätä asiaa on korjattava.” SPONTAANI KANNUSTAJA EF HARKITSEVA KANNUSTAJA IF ”Ilmeet ja eleet.” ”Toimit todella hyvin...” ”Myötätunto” ”Myötäinto”

7 Johdanto positiiviseen palautteeseen
Ohjesivu Johdanto positiiviseen palautteeseen Mitä ilmeitä ja eleitä on, ja mitä ei ole? EF voi kehua asiaa kuin asiaa. Mikäli IF kehuu, sitten on hyvä - mitä sitä turhaa kehumaan. EF lakaisee joskus maton alle asioita. Erikseen positiivinen ja korjaava palaute. Ensin positiivinen. Positiiviseen palautteen maailmaan voi johdatella seuraavilla kysymyksillä ja slideillä (seuraava sivu) Kuinka moni on omasta mielestään saanut liikaa positiivista palautetta hyvin hoidetuista töistä, ym.? Kuka haluaisi, että saisi enemmän positiivista palautetta tai hänen työsuorituksiaan huomioitaisiin enemmän? (Jos eivät tähän vastaa, tai sanovat "enhän minä tarvitse..."...Yleensä ihmiset haluavat enemmän huomioivaa palautetta.) Arvioi itseäsi positiivisen palautteen antajana asteikolla 1-10 1 = olen mielestäni huono positiivisen palautteen antaja (en tee sitä ollenkaan, ei kuulu tyyliini) 10 = teen sitä jatkuvasti ja olen siinä mielestäni hyvä Tai jotain siltä väliltä Keskustelkaa hiukan arvioinnin pohjata

8 Positiivinen palaute Positiivisen palautteen tavoite on
Edistää haluttuja toimintatapoja Osoittaa arvostusta (arvostus) henkilöä tai hänen tekemisiä kohtaan Luoda parempaa ilmapiiriä Motivoida ja vahvistaa itsetuntoa Positiivisen ja negatiivisen palautteen suhde suomalaisessa työelämässä? (Ilkka Halava) 10 minuuttia positiivista palautetta vuodessa minuuttia negatiivista palautetta vuodessa, josta n. ⅓ tulee itseltä Milloin ja miten positiivista palautetta kannattaa antaa? Jos mielessä käy edes pieni ajatus, että tuossa olisi positiivisen palautteen annon paikka, niin ”antaa palaa”!

9 Positiivinen palaute -harjoitus
Ohjesivu Positiivinen palaute -harjoitus Voit laittaa osallistujat harjoittelemaan positiivista palautetta pareittain tai jonoissa toinen toisilleen Aiheena voi olla mm. Joku asia, missä toinen on hyvä, auttanut tai parantanut, ym. Tai asia missä koette olevan positiivisen palautteen antamisen paikka Palautetta annetaan puolin ja toisin Harjoituksen jälkeen käykää läpi, miltä positiivinen palaute tuntui Miltä tuntui saada positiivista palautetta? Miltä tuntui antaa positiivista palautetta?

10 Ohjesivu Positiivinen palaute -harjoitus: MINÄ positiivisen palautteen antajana (fläpille) Käytä tätä kick starttina valmennuksessa - Ilkka Halava - Suomalainen työelämä (luvut diassa 7). Sisäinen lapsi ja vanhempi käyvät vuoropuhelua - millaista? Kytketään aina muutkin tutkimustulokset Luontaisiin taipumuksiin jollain tavalla. <-- Millä perusteella kukin antoi itselleen ko. arvion fläpille? Kannattaa vähentää itselleen annettavaa negatiivista palautetta. Alemmat numerot - pitää olla ultimaatti suoritus, ennenkuin antaa positiivista palautetta. T-tyypit - Heille pitää perustella miksi positiivisen palautteen antaminen on tärkeää. Yleisesti: kannattaa antaa positiivista palautetta. Kun antaa positiivista palautetta, ympärillä on mukavia ihmisiä. Palaute inflatoituu joidenkin kohdalla. Annanko mä jo liikaa? "Aina se tuntuu hyvältä." Positiivista palautetta oppii antamalla positiivista palautetta. Esim. rimanlaskemiskuukausi.

11 Korjaava palaute Ohjesivu
Korjaavan palautteenannon paikkoja on paljon. Esim. Työsuorite ei ole ollut ok. On vaarannettu turvallisuutta, töpeksitty tms. Itsearvioon perustuva palautteenantomalli antaa lisää diplomatiaa "liian suorille" palautteen antajille (T) ja laskee rimaa "väistelijöille” (F). Korjaava palaute pitää kohdistua tekemiseen tai toimintaan, ei persoonaan. Persoonaan menevää palautetta: ”sinä oot laiska, sinua ei kiinnosta”. Parempi: ”Lupasit lähettää sen. Mikä sen tilanne on?” Annan palautetta toiminnasta, en persoonasta. Palautteen annon pitää perustua faktoihin, ei tulkintoihin. Palautteen saaja kertoo nopeasti tilanteen. Ei ole tarkoitus torua. Valmentajille vaikeaa, tämän treenauttaminen. Ekstrovertti pommittaa kysymyksillä, vaikka toinen vasta prosessoi. Tai alkaa itse vastata kysymyksiin, jos toinen ei heti vastaa. On ratkaisevaa, kumpi sen ratkaisun keksii. Palautteen antaja vai palautteen saaja. Ei nivota väkisin positiivista ja korjaavaa palautetta yhtä aikaa. Positiivinen annetaan kun on sen paikka ja korjaava silloin, kun on sen paikka. Antaa eväitä vaikeiden asioiden esiin nostamisen kannalta. Tämä on vaativin. Advanced.

12 Korjaavan palautteen sudenkuopat (T-F)
Korjaavaa palautetta ei paljon säästellä ja tyyli voi olla joskus aika raju. ”Norsu posliinikaupassa” Korjaava palaute jää helposti antamatta, koska ei halua loukata toista. ”Väistelijä” Itsearvioon perustuva palautteenantomalli antaa lisää diplomatiaa ”liian suorille” palautteen antajille ja laskee rimaa ”väistelijöille”.

13 Korjaavan palautteen antaminen - itsearviomalli
Havainto (huono toiminta, luvattu asia tekemättä, ym.) Kysymyksillä maaliin  Itsearviointi -kysymykset Asian esille ottaminen (huomasin, että… / lupasit hoitaa, ym.) ”Kissa pöydälle” Itsearviointi -kysymys Miten arvioit omaa onnistumista äskeisessä? Miten meni? Ym. Jatkosta ja etenemisestä sopiminen Miten ensi kerralla…? Miten varmistat…? Miten hoidat asian kuntoon…? Etenemisen varmistaminen Mitä teen seuraavaksi?, Miten muistat…? Milloin…? Korjaava palaute täytyy kohdistua tekemiseen, ei persoonaan: Perustuu tosiasioihin, faktoihin – ei tulkintoihin Annetaan aina kahden kesken Unohda ”hampurilaismalli”!

14 3 roolia -harjoitus A kertoo tilanteen. Se on totta.
Ohjesivu 3 roolia -harjoitus MUISTA EKSTROVERTTINA JAKSAA ODOTTAA VASTAUSTA. ÄLÄ KYSY UUTTA KYSYMYSTÄ ENNEN KUIN EDELLISEEN ON VASTATTU! Kysyjän muistilistaa: Miten arvioit omaa onnistumista äskeisessä? Miten meni? Toista palautteen saajan case omin sanoin, jotta tulee selväksi mistä palautetta lähdetään antamaan. Vastaan inttäjä –palautteen saajalta voi kysyä, että mikä tässä asiassa ärsyttää. Liukas saippua –tyypiltä kysytään milloin-kysymys niin monta kertaa, että vastaus saadaan. Jos ratkaisuehdotuksia ideoidaan yhdessä, on tärkeää, että palautteen saaja valitsee itse tavan, millä korjaa toimintaansa (=sitoutuminen). A kertoo tilanteen. Se on totta. B ottaa asian esille jollain tavalla. ”Miten..mitä..milloin?” C tarkkailee miten B pysyy kysymysten esittelymoodissa.


Lataa ppt "KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google