Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aila Friis, TtM, terveydenhoitaja Xamk Kevät 2018

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aila Friis, TtM, terveydenhoitaja Xamk Kevät 2018"— Esityksen transkriptio:

1 Aila Friis, TtM, terveydenhoitaja Xamk Kevät 2018
HUOLEN vyöhykkeistö Aila Friis, TtM, terveydenhoitaja Xamk Kevät 2018

2 Huolen puheeksi ottaminen
Tapa ottaa askarruttavia asioita puheeksi toista loukkaamatta. Tärkeää on, että huoli otetaan puheeksi toisen kanssa kunnioittavalla tavalla. Menetelmällä otetaan esiin oma huoli ja pyydetään apua sen huojentamiseen. Menetelmä auttaa työntekijää arvioimaan tuen ja yhteistyön tarvetta.

3 Esimerkkejä lapsiperhepalveluista
KASVATUS- JA PERHENEUVOLAT LASTEN- SUOJELU NEUVOLA KOULUTERVEYDEN-HUOLTO PÄIVÄHOITO- JA VARHAISKASVATUS-PALVELUT ERITYISTYÖNTEKIJÄT

4 SUOMALAISET HYVINVOINTIPALVELUT OVAT
Asiantuntija- ja yksilökeskeisiä Painottaa ammattilaisten osaamista ja resursseja Huomioi heikosti tai sivuuttaa kokonaan asiakkaiden läheisverkostojen voimavarat Pitääkö tämä vielä paikkansa? Kuitenkin lähi-ihmiset suojaavina tekijöinä kriisitilanteessa Näiden pulmien ratkaisemiseksi kehitetty dialogisia, verkostokeskeisiä työskentelymalleja Keskeistä asiakkaiden pulmien hahmottaminen heidän arkensa näkökulmasta Tilanteeseen kytketään apua ja tukea kunkin työntekijätahon osaamisen ja mahdollisuuksien mukaan Moniammatilliset työryhmät, yhteispalaverit

5 DIALOGI VS. KESKUSTELU KESKUSTELU DIALOGI
Vuoropuhelua, jossa tuodaan esille oma mielipide ja puolustetaan sitä  lopputuloksena päätöksiä DIALOGI Vuoropuhelua, jossa ihmiset ajattelevat yhdessä Monia näkökulmia, kukaan ei ole väärässä  lopputulos kaikille jotain uutta

6 DIALOGISEN KOHTAAMISEN VAATIMUKSIA
Usko ihmisiin Mitä haasteita? Ilman uskoa; holhoava manipulaatio, alistaminen Luottamus ihmisiin ja heidän kykyynsä ajatella Luottamus synnyttää kokemuksen aidosta kohtaamisesta Toivo Siivittää yrittämään, jatkamaan vaikeidenkin aikojen ohi Tavoitteellisuus Tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ”Tulevaisuus ei ole jotain, minkä ihmiset vastaanottavat, vaan jotain, minkä he luovat.” (Freire)

7 Ongelmapuheesta huolipuheeseen
ONGELMAN MÄÄRITTELY Ei yhteisiä ongelmia, vaan eri toimijoilla eri ongelmat, joita he ratkovat HUOLI Lähtökohtana jokin lapsen tai perheen pulma Huoli syntyy kontaktissa ja tuntuu työntekijässä Kohdistuu lapsen kehittymiseen/selviytymiseen ja omiin toimintamahdollisuuksiin Koskee aina tulevaisuutta Taustana työntekijän kokonaisvaltainen kuva tilanteesta

8 Huolen vyöhykkeistö auttaa työntekijää arvioimaan tuen ja yhteistyön tarvetta
tarpee s ta. EI HUOLTA PIENI HUOLI HUOLEN HARMAA VYÖHYKE SUURI HUOLI 1 2 3 4 5 6 7 Ei huolta lai n kaan. Pieni huoli tai ihmettely y nyt mielessä; luottamus omiin mahdo l li - suuksiin va h va. Huoli tai i mettely käynyt toistuvasti luo t tamus mahdolli suu k siin hyvä. Ajatuksia lisävoim a varojen Huoli kasvaa; heikkenee. Mielessä toivomus varoista ja kontrollin lisäämise tuntuva; omat voimav rat ehtymässä. Selvästi koettu lisävo ma v ro jen ja kontro lin lisääm sen ta r ve. Huolta pa jon ja jatk u vasti: la p si/asiakas vaarassa. Omat keinot lopp massa Lisävoim varoja ja kontrollia saatava mukaan heti Huoli eri täin suuri: Lapsi/asiakas välittömässä lopussa. Muutos tilanteeseen lanteeseen saatava heti Kuvataan ja kartoitetaan työskentelysuhteita ja niissä koettuja toimintamahdollisuuksia Ei lasten/perheiden/asiakkaiden luokittelua Vyöhykkeistö on Metafora - pyrkimys muodostaa kieltä, jolla puhua kokonaisvaltaisista kokemuksista Kullakin sektorilla ja ammattikunnalla omat perustehtävänsä erilaiset toimintamahdollisuudet ja kontaktit Viitekehys, jonka kautta hahmotetaan yhteistyön tarvetta Työväline lapsen/perheen avun tarpeen tunnistamisessa Huolen vyöhykkeistöllä kulkee:  Subjektiivisen huolen kasvu  Tuki-kontrollin tarpeen lisääntyminen  Verkostoitumisen tarve suunnittelija Jukka Pyhäjoki

9 Työntekijällä herää huoli lapsesta/perheestä Lähde; TERVIS-Hanke, Taina taumala. 2014.
Huoli herää Pieni huoli: Asia puheeksi perheen kanssa. Tuen tarjoaminen perheelle. Huoli jatkuu/lisääntyy. Onko tarvetta lisätuelle? Moniammatillinen yhteistyö. Perheen yksilölliset tarpeet. Keskustelun jälkeen tilanne korjaantuu, HUOLI HÄVIÄÄ. Perheen hyvinvointia lisäävä konkreettinen suunnitelma tukitoimista. Tukitoimia tiivistetään. Erityistason tukimuodot. Suunnitellut tukitoimet käyttöön. Seuranta. Arviointi. Perheen hyvinvointi kasvaa. HUOLI HÄVIÄÄ.

10 Esimerkki Lähde; TERVIS –hanke. Taina taumala. 2014
1. HUOLI HERÄÄ NEUVOLASSA Perheen 3 –vuotiaalla Antilla on haastavaa käytöstä. Perheen vanhemmat ovat uupuneita. Perheessä on vauva. Iltaisin Antin nukuttamiseen kuluu aikaa useita tunteja. Uloslähtötilanteet ovat Antin kanssa vaikeita ja erityisesti pukeminen on haastavaa. 2. ALKUKARTOITUS/TAPAAMINEN NEUVOLASSA Läsnä: vanhemmat, Antti, vauva, terveydenhoitaja, perheohjaaja Mietitään varhaisen tuen toimintamuotoja ja sovitaan työskentelyn aloittamisesta. Tavoite: Perheen arki helpottuu löytämällä keinoja Antin iltarutiineihin ja nukahtamiseen  vanhemmille yhteistä aikaa ja mahdollisuus lepäämiseen. 3. VARHAISEN TUEN TYÖSKENTELYJAKSO Varhainen tuki; 9 kotikäyntiä, 2 puistokäyntiä, vierailu avoimeen päiväkotiin, vanhemmuuden roolikartan käyttö, tutustuminen erilaisiin unikouluihin, hankitaan yhdessä perheen äidin kanssa lukiolaistyttö hoitamaan lapsia tarvittaessa. Väliarviointi neuvolassa perheen ja terveydenhoitajan kesken. Perhetyön kesto 4 kk. 4. SEURANTA 2 kk:n kuluttua perhetyön päättymisestä; perheelle kuuluu hyvää. Perhe on aloittanut avoimen päiväkoti toiminnan. Lapset nukkuvat samassa huoneessa.

11 PUHEEKSIOTTAMISEN PEUKALOSÄÄNNÖT
1. POHDI OMAA HUOLTA JA MIETI, MISSÄ TARVITSET HUOLTAJIEN APUA LAPSEN TUKEMISEEN. 2. MIETI, MIKÄ LAPSEN KANSSA TYÖSKENTELYSSÄ ON HYVÄÄ JA TOIMIVAA. 3. POHDI, MITEN VOIT ILMAISTA HUOLESI NIIN, ETTEI SITÄ TULKITA MOITTEEKSI TAI SYYTTEEKSI. 4. ENNAKOI, MITÄ TAPAHTUU, JOS TEET SEN, MITÄ AJATTELIT. 5. POHDI ITSEKSESI TAI TYÖTOVERIN KANSSA ÄÄNEEN PUHUEN TAPAA, JOKA ENNAKOINTISI MUKAAN AUKAISEE MAHDOLLISUUKSIA JATKAA YHTEISTYÖTÄ DIALOGIN HENGESSÄ.

12 PUHEEKSIOTTAMISEN PEUKALOSÄÄNNÖT
6. MUUTA LÄHESTYMISTAPAASI, JOS AJATUSKOKEESI TUOTTAA KIELTEISEN TUNTEEN. 7. KUN TUNNET, ETTÄ OLET LÖYTÄNYT RAKENTAVAN JA KUNNIOITTAVAN LÄHESTYSMISTAVAN, OTA HUOLESI PUHEEKSI SOPIVAN AJAN TULLESSA JA SOPIVASSA PAIKASSA. 8. OLE JOUSTAVA. ÄLÄ TOTEUTA AIKEITASI MEKAANISESTI, TILANTEESTA VÄLITTÄMÄTTÄ. 9. POHDI, MITÄ TAPAHTUI, MITÄ OPIT. 10. MUISTA, ETTÄ OLET PYYTÄMÄSSÄ APUA HUOLTESI VÄHENTÄMISEEN. LAPSEN ASIOIDEN KEHITTYMISEN KANNALTA ON TÄRKEINTÄ PÄÄSTÄ JATKAMAAN HYVIN.

13 LÄHTEET Esa Eriksson ja Jukka Pyhäjoki teoksessa Neuvolatyön käsikirja (Annukka Armanto ja Paula Koistinen toim.). Tammi Pyhäjoki, Jukka. Dialogisuus auttamistyön verkostoissa. Kirjassa M. Reijonen (toim.) Voimaa perhetyöhön. Arjen tuki ja ammatilliset verkostot. P-S Kustannus Mäntyharjun varhaisen tuen käsikirja Luettu PDF


Lataa ppt "Aila Friis, TtM, terveydenhoitaja Xamk Kevät 2018"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google