Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Järjestövoima palvelutuotannossa Reilu Palvelu ry:n seminaari Turussa Marja L. Toukonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Järjestövoima palvelutuotannossa Reilu Palvelu ry:n seminaari Turussa Marja L. Toukonen."— Esityksen transkriptio:

1 Järjestövoima palvelutuotannossa Reilu Palvelu ry:n seminaari Turussa 1.9.2011 Marja L. Toukonen

2

3 Reilu Palvelu ry on uudenlainen yhteistyö- ja vaikuttamisfoorumi sote-järjestöille ja niiden omistamille yrityksille.

4 Reilu Palvelu ry perustettiin kesäkuussa 2010 ja rekisteröitiin joulukuussa REILU -palvelumerkki on rekisteröity kesäkuussa 2011 ja käyttöönotettavissa syyskuussa 2011.

5 Reilu Palvelu ry:n toimintaympäristö ja tausta
Sosiaalipalvelumarkkinoiden muutos haastaa toimijoita Väestön ikärakenteen muutos vaikuttaa hoito- ja hoivapalvelujen tarpeeseen Kilpailuttaminen Muutokset asiakkaan asemassa, asiakkaan osallisuus Palvelusetelin yleistyminen, asiakkaan oma valinta Järjestöt huolissaan palvelujen laadusta Vastuullinen yrittäjyys, yhteiskunnalliset yritykset Brändin merkitys markkinoilla on kasvanut Uusi sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE (Suomen sosiaali- ja terveys ry) aloittaa vuonna 2012

6 Reilu Palvelu ry:n toiminnan tarkoitus
Edistää ja kehittää valtakunnallisten sosiaali- ja terveysalan järjestöjen ja niiden omistamien yritysten vastuullisen palvelutoiminnan yleisiä edellytyksiä ja toimintakulttuuria Parantaa palvelujen laatua sekä sitoutumista yhteisiin arvoihin Valvoo järjestöomisteisen palvelutuotannon yleisiä etuja ja edistää toimintaedellytyksiä, edistää alan palveluntuottajien välistä yhteistyötä REILU –palvelumerkin omistaja ja hallinnoija

7 Asumispalvelusäätiö ASPA Iholiitto Kehitysvammaisten palvelusäätiö
Varsinaiseksi jäseneksi voidaan hyväksyä sosiaali- ja terveysalalla toimiva oikeustoimikelpoinen yhdistys, liitto tai säätiö Perustajajärjestöt: Asumispalvelusäätiö ASPA Iholiitto Kehitysvammaisten palvelusäätiö Kuuloliitto ry Kuurojen Liitto ry Kuurojen Palvelusäätiö Nuorisoasuntoliitto ry Nuorten Ystävät ry Suomen CP-liitto ry Vanhustyön keskusliitto ry Väestöliitto ry

8 Reilu Palvelu ry:n ”sydän” – eli näillä ominaisuuksilla erottau-dumme
Järjestöjen palvelutuotannossa liiketoiminnan jaettava tulos palautuu kokonaisuudessaan joko yrityksen oman toiminnan kehittämiseen tai yleishyödylliseen toimintaan. Palvelutuotantoa ohjaa jatkossakin omistavien järjestöjen omistajapolitiikassa ilmoitettu eetos ja arvopohja. Palvelutuotannon taustalla on omistavien yhteisöjen jäsenyyksistä kumpuava asiakasosaaminen, joka perustuu pitkään perinteeseen; jäsenyydet mahdollistavat palvelujen loppukäyttäjien mukanaolon palvelujen tuotantoa koskevassa päätöksenteossa > asiakaskeskeisyys Vastuullisuus : sosiaalinen , taloudellinen ja ympäristö Laatu

9 Hae REILU -palvelumerkkiä
Syksystä 2011 alkaen järjestöpohjaiset palvelun-tuottajat voivat hakea merkkiä osoitukseksi vastuullisesta palvelu-tuotannosta ja korkeasta laadusta.

10 Reilu -palvelumerkki REILU -palvelumerkki on yhteismerkki, jota voidaan käyttää merkin käyttöoikeuden saaneen sosiaali- ja terveysalan yhteisön palveluissa ja palvelujen markkinoinnissa Merkinhaltija on Reilu Palvelu ry. REILU -palvelumerkki muodostuu yllä olevasta symbolista ja sen alapuolella olevasta REILU PALVELU -tekstistä. Mallisuoja saatu ja rekisteröinti tehty. Merkin käyttöön otto syyskuusta 2011 alkaen.

11 REILU -palvelumerkin kriteerit
Vastuullisuus Laatu Taloudellinen vastuu: Järjestöpohjainen palveluntuottaja käyttää taloudellisen tuloksen voiton yhtiön toiminnan kehittämiseen ja yleishyödylliseen toimintaan suhteessa järjestöomistuksen määrään. Järjestöomistaja on määritellyt omistajapolitiikan linjaukset. Palveluntuottaja noudattaa liiketoiminnassaan Suomen lakia, hyvää hallintotapaa ja eettisyyttä.

12 REILU -palvelumerkin kriteerit jatk.
Ympäristövastuu: Vastuu ympäristöstä ja pyrkimys kestävään kehitykseen näkyy palveluntuottajan toiminnassa ja sen seurannassa. Palvelun-tuottaja pyrkii huomioimaan palvelutuotantonsa ympäristö-vaikutukset ja sitoutuu toiminnassaan vähentämään ympäristöhaittoja. Palveluntuottaja tarjoaa ympäristöystävällisiä ja turvallisia palveluja ja ratkaisuja. Toiminnassa otetaan suunnitelmallisesti huomioon seuraavat ympäristönäkökohdat: energian säästäminen jätteen synnyn vähentäminen ja kierrätys ympäristövastuullinen kulutus, joka näkyy mm. paperin-kulutuksen vähentämisenä ympäristövastuulliset hankinnat

13 REILU -palvelumerkin kriteerit jatk.
Sosiaalinen vastuu: Palveluntuottajan toimintaa ohjaavat omistajayhteisön arvot ja toimintaa johdetaan niiden pohjalta. Asiakaskeskeisyys on toiminnan lähtökohta. Työyhteisöt ovat monimuotoisia ja henkilöstön työhyvinvoinnista pidetään hyvää huolta. Reilu palveluntuottaja tavoittelee toiminnassaan laajempia sosiaalisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.

14 REILU -palvelumerkin kriteerit jatk.
Laadunhallinta: Palveluntuottajalla on käytössään jokin vakiintunut laadunhallinnan menetelmä tai vaihtoehtoisesti jokin vakiintunut käytäntö, jolla laatutekijöitä ja erityisesti asiakaspalautetta voidaan seurata. Hinnoittelu on avointa ja selkeää. Palvelun sisällöt hintoineen ovat eriteltyinä asiakkaan vertailtavissa.

15 REILU -palvelumerkin kriteerit jatk.
Asiakaspalaute: Palveluntuottaja kokoaa säännöllisesti asiakaspalautetta ja hyödyntää sitä johdonmukaisesti toiminnan kehittämisessä Palveluntuottaja raportoi säännöllisesti Reilu Palvelu ry:lle koskien asiakaspalautteen kokoamisen tapaa, taajuutta, palautteen käsittelytapaa sekä palautteen hyödyntämistä. Asiakasosallisuus: Palveluntuottaja huolehtii asiakkaan riittävästä osallistumisesta toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja mahdollisesti myös päätöksentekoon.

16 REILU -palvelumerkin kriteerit jatk.
Asiakasvaikuttavuuden seuranta: Palveluntuottaja seuraa asiakkaan elämässä palvelun johdosta tapahtuvia muutoksia ja kehittää niiden pohjalta tulevaa toimintaa. Asiakkaalle laaditaan suunnitelma tarvittavasta palvelusta, sitä seurataan säännöllisesti ja päivitetään tarvittaessa. Asiakkaan kanssa yhdessä asetettujen tavoitteiden toteutumista seurataan; yleistavoitteena on asiakkaan elämänlaadun koheneminen. Palveluntuottaja määrittelee itse asiakasvaikuttavuuden seurantaindikaattorit ja seurantatavan sekä raportoi niiden pohjalta vuosikertomuksessaan.

17 Mitä REILU -palvelumerkki tarjoaa palveluntuottajille?
Mahdollisuus erottautua markkinoilla. Palveluntuottaja voi käyttää REILU -palvelumerkkiä omassa viestinnässään ja markkinoinnis-saan. Tekee tunnetuksi järjestölähtöistä palvelutuotantoa.

18 Mitä REILU -palvelumerkki tarjoaa asiakkaalle?
Parempaa palvelun laatua. Asiakkaalla on oikeus ja mahdollisuus osallistua aktiivisesti palvelun suunnitteluun ja kehittämiseen. Reilua palvelua hankkimalla ja käyttämällä edistämme yhteiskunnallista hyvää.

19 REILU –palvelumerkin hakeminen ja yhteystiedot
REILU –palvelumerkkiä haetaan Reilu palvelu ry:n hallitukselta. Yhteystiedot: Puheenjohtaja Pekka Mikkola, Partner Marja Leena Toukonen Puh

20 Reilua palvelua järjestöjen osaamisella ja kokemuksella


Lataa ppt "Järjestövoima palvelutuotannossa Reilu Palvelu ry:n seminaari Turussa Marja L. Toukonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google