Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS"— Esityksen transkriptio:

1 KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS
Maija Aksela & Jari Lavonen

2 ESITYKSEN SISÄLLYS TAUSTAA TAVOITTEET TUTKINNON RAKENNE
OPINNOT KEMIAN LAITOKSELLA: A) KEMIA B) KEMIAN OPETUS KEMIAN OPETUKSEN KESKUKSEN MUU TOIMINTA PEDAGOGISET OPINNOT (Prof. Jari Lavonen)

3 TAUSTAA Aineenopettajankoulutus painopistealue Helsingin yliopistossa
Painopistealue matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja ainelaitoksilla Tavoitteena kouluttaa nk. tutkivia opettajia elinikäiseen oppimiseen

4 TAUSTAA Kemian aineenopettajankoulutus (FM) antaa pätevyyden opettaa kemiaa peruskoulussa (7-9), lukiossa ja aikuiskoulutuksessa. Toisena opettavana aineena opiskelijoilla on yleisimmin biologia, fysiikka, kotitalous, matematiikka ja tietojenkäsittelytiede. Jatko-opintomahdollisuus: FL- ja FT tutkinnot kemian opetuksesta

5 KEMIAN OPETUKSEN KURSSIT
Vuodesta 2001 kemian opettajankoulutusta vahvistettu kemian laitoksella: henkilöresursseja ja omia kursseja Kemian opetuksen keskuksen henkilökuntaa: Maija Aksela, vastuuhenkilö Marika Nieminen, tutkija Elina Nurminen, tutkija Kai Kaksonen, tuntiopettaja Sini-Tuulia Mankinen, verkkoyhdyshenkilö Tea Liikanen, tuntiopettaja Mikko Wirtanen, tuntiopettaja ohjausryhmä ja suunnitteluryhmä tukena

6 TAUSTAA Kemian aineenopettajakoulutukseen sisäänpääsykiintiöt: 20 suoravalinta (s + k) ja 15 muut/vuosi. Aineenopettajakoulutus on kiinnostava vaihtoehto: v koulutukseen haki kolminkertainen määrä hakijoita vrt sisäänottopaikat Pääaineopiskelijoita on opiskelemassa nykyisin 105. Lisäksi kemian laitoksella opiskelee kemiaa toisena opetettavana aineena opiskelevia opiskelijoita, kemian opetuksen jatko-opiskelijoita, opintoja täydentäviä opiskelijoita, täydennyskoulutuksessa olevia opettajia sekä luokanopettajaopiskelijoita yhteensä noin 100/vuosi.

7 KEMIAN OPETTAJAN-KOULUTUKSEN TAVOITTEITA
Päätavoitteena on lapsen ja nuoren kemian tietojen ja taitojen kehittäminen sekä kiinnostuksen herättäminen kemiaan ja sen opiskeluun KOULUTTAMALLA taitavia ja innostuneita kemian ja sen opetuksen asian-tuntijoita eri asteille, joilla on vahva pedagoginen aineenhallinta nk. tutkivia kemian opettajia

8 KEMIAN OPETTAJANKOULUTUKSEN NK. KOLMIKANNASSA
AINELAITOS: 1) pääaine (158 op) ) toinen aine (60 op) Opis- kelija SOKLA (46 op) HARJOIT- (14 op) TELUKOULUT lisäksi 22 op muita opintoja (mm. kielet, HOPS)

9 KEMIAN OPETTAJIENKOULUTUS (%)
LAITOS (53 %) TOINEN AINELAITOS (20 %) MUU (7 %) SOKLA +HARJ. (20 %)

10 TUTKIMUSPERUSTAINEN KEMIAN OPETUS
Tutkimusalue painopistealueet: Materiaali– ja nanokemia Vihreä kemia Ympäristökemia Laskennallinen ja teoreettinen kemia Kemian opetus

11 KEMIA** KEMIAN OPINTOJA: 86 op ** 18 op Yl. & laboratorio- Epäorg.
töitä Yl. & Epäorg. kemia (28 op) Org. kemia (21 op) KEMIA** Fys. kemia (12 op) Muu kemia*: ( op) *muut opinnot, sovitaan HOPSissa & tutkielma

12 KEMIAN YHTEISET KURSSIT
YLEINEN JA EPÄORGAANINEN KEMIA (28 op): 55321 Yleinen kemia, 8 op 55324 Liuosanalytiikka, 5 op 55328 Epäorgaaninen kemia, 3 op 55310 Epäorgaanisen kemian perustyöt IA, 3 op 55311 Epäorgaanisen kemian perustyöt IB, 3 op 55326 Epäorgaanisen kemian perustyöt II, 6 op

13 KEMIAN YHTEISET KURSSIT
ORGAANINEN KEMIA (21 OP): 55521 Orgaaninen kemia I, 3 op 55525 Orgaanisen kemian perustyöt I, 6 op 55537 Orgaanisten yhdisteiden rakenteiden selvittäminen, 3 op 55522 Orgaaninen kemia II, 6 op 55508 Biologinen kemia, 3 op

14 KEMIAN YHTEISET KURSSIT
FYSIKAALINEN KEMIA (12 OP) 55422 Atomien ja molekyylien rakenne, 5 op 55418 Termodynamiikka ja dynamiikka, 7 op KANDIDAATTITUTKIELMA JA KYPSYYSNÄYTE (6 op) Opiskelijan valitsemasta kemian alasta Ohjaajina alan professori ja kemian opettajankoulutuksen vastuuhenkilö MUISSA OPINNOISSA (5 op) 55015 Turvallinen työskentely laboratoriossa, 3 op 55026 Kemia tutuksi, 2 op

15 VAIHTOEHTOISET KEMIAN OPINNOT (14 op)
Kemian aineopintoihin ja syventäviin opintoihin sisältyviä opintojaksoja, jotka sovitaan jokaisen opiskelijan kanssa erikseen HOPS-ohjauksessa. Suositeltavia kursseja: -Johdatus polymeerikemiaan -Johdatus ympäristökemiaan -Radiokemian peruskurssi -Kemian historia -Orgaanisen kemian II työt -Atomien ja molekyylien rakenne kurssin työt -syventävät kurssit eri kemian osa-alueilta

16 MUUT OPINNOT (21 op) 55015 Turvallinen työskentely laboratoriossa, 3 op 55026 Kemia tutuksi, 2 op 55101 Henkilökohtainen opintosuunnitelma, 1 op 55025 Henkilökohtainen opintosuunnitelma, 1 op (MAISTERI) 55027 TVT-opinnot, 5 op 55028 TVT-ajokortti, 3 op 55034 Integroidut TVT-opinnot, 2 op 55033 Äidinkieli, 3 op (seminaariesitelmä sekä Kemia elinympäristössä -kurssin raportointi) Toinen kotimainen kieli, 3 op Vieras kieli, 4 op

17 KEMIAN OPETUKSEN KURSSIT (37 op + gradu 40 op= 77 op)
55003 Johdatus kemian opetukseen, 3 op 55004 Kemia elinympäristössä, 4 op 55018 Kemia tieteenä, 5 op 55006 Kemian mallit ja visualisointi, 5 op 55036 Kemian opetuksen keskeiset alueet I, 6 op 55037 Kemian opetuksen keskeiset alueet II, 4 op 55005 Kokeellisuus kemian opetuksessa, 10 op 50150 Pro gradu -tutkielma ja kypsyysnäyte, 40 op -sisältää kemian opetuksen ja tutkimuksen seminaarin (5 op)

18 KURSSIEN AJOITUSMALLI
1. syksy Kemia tutuksi (2 op) Turvallinen työskentely laboratoriossa (3 op) Yleinen kemia (8 op) Epäorgaanisen kemian perustyöt IA (3 op) Epäorgaanisen kemian perustyöt IB (3 op) Orgaaninen kemia I (3 op) TVT-ajokortti (3 op) 1. kevät Johdatus kemian opetukseen (3 op) Liuosanalytiikka (5 op) Epäorgaanisen kemian perustyöt II (6 op) Orgaanisen kemian perustyöt I (6 op) Epäorgaaninen kemia (3 op)

19 YLEISTÄ KEMIAN OPETUKSEN KURSSEISTA:
KURSSEILLA KÄSITELLÄÄN ASIOITA NELJÄSTÄ NÄKÖKULMASTA: 1) KEMIAN KÄSITTEET JA ILMIÖT (OPS) 2) KEMIAN KÄSITTEIDEN JA ILMIÖIDEN OPPIMINEN 3) KEMIAN KÄSITTEIDEN JA ILMIÖIDEN OPETUS (MALLINNUS JA KOKEELLISUUS) 4) KEMIAN KÄSITTEET JA ILMIÖT ARKIELÄMÄSSÄ KÄYTETÄÄN MONIPUOLISIA OPETUSMENETELMIÄ TIETO –JA VIESTINTÄTEKNIIKAN MONIPUOLINEN KÄYTTÖ KEMIAN OPPIMISEN TUKENA

20 TAVOITTEELISTA TOIMINTAA: ARVIOINTI KESKEISTÄ

21 Mielekkään/merkityksellisen oppimisen kriteerit
Aktiivisuus Konstruktiivisuus Yhteistoiminnallisuus Tavoitteellisuus Keskustelu- muotoisuus ja vuorovaikutteisuus Autenttisuus Reflektiivisyys

22 AJATTELUN TASOT KEMIASSA
Makroskooppinen Ihminen Mikroskooppinen Symbolinen NaOH, n=m/M Gabel et. al 1987, Johnstone 1991, Nakhleh & Krajcik, 1991

23 TIEDOT KURSSEISTA JA ILMOITTAUTUMINEN
Almassa omat Kemian opetuksen keskuksen sivut vuodesta 2004: -tiedotukset -kurssikuvaukset ja ajoitusmalli -opinto-ohjaus -ilmoittautuminen Kemian opetuksen keskuksen sivuilla: Jokaisella kurssilla omat WebCT-kurssialustat:

24 KEMIAN OPETTAJIEN TÄYDENNYSKOULUTUS
PERUSKOULUTUKSESSA "SIEMENET" ELINIKÄINEN OPPIMINEN VERKOSTOITUMINEN TUKIVERKOT

25 KEMIAN OPETUKSEN KESKUKSEN MUU TOIMINTA
Tavoitteena tukea kemian opettajia opetuksessa sekä oppilaita ja opiskelijoita kemian opiskelussa ja tuoda esille uusinta kemian ja kemian opetuksen tutkimustietoa Kemian opetuksen tutkimus

26 LUMA–KESKUKSEN TOIMINTAMALLI
OPETUSHALLINTO OPETTAJAN- KOULUTUS FYSIIKKA BIOLOGIA KOULUT -opetus-virastot -opettajat -oppilaat KEMIA LUMA- KESKUS MATEMA- TIIKKA TIETOJEN- KÄSITTELYTIEDE MAAN- TIEDE ELINKEINOELÄMÄ:TEOLLISUUSJÄRJESTÖT

27 OHJELMA VUONNA 2005-2006 -KSENONIT –PÄIVÄ 18.3 LAPSILLE JA PERHEILLE
-LUMA –TIEDEPÄIVÄ OPETTAJILLE -KSENONIT –PÄIVÄ 18.3 LAPSILLE JA PERHEILLE -TYÖPAJAT OPETTAJILLE SYKSYLLÄ JA KEVÄÄLLÄ -KESÄKURSSIT OPETTAJILLE -KERHOT KEVÄÄLLÄ JA SYKSYLLÄ -LEIRIT KESÄLLÄ -LUMA-VIIKKO KAIKILLA ASTEILLA -WWW-SIVUT JA SÄHKÖPOSTI- TIEDOTUS -KESKUSTELUPALSTAT

28

29

30 ILOA YHTEISTYÖSTÄ!

31 Opettajan pedagogiset opinnot 60 op
Jari Lavonen Aineenopettajakoulutuksen johtaja

32 Aineenopettajalta edellytettävä asiantuntijuus: yhteenveto kolmikantayhteistyöstä
Ainetieto ja taito:  hyvin järjestynyt kokonaiskuva keskeisistä käsitteistä ja niiden välisistä suhteista (asiantuntijan tietorakenne)  käsitys tiedon luonteesta  kuinka uutta tietoa hankitaan, Pedagoginen tieto ja taito: opetuksen laaja-alainen suunnittelu (psykologiset, yhteiskunnalliset ja filosofiset reunaehdot) ja arviointitaito  työtapojen käyttötaito  motivointitaito  tieto- ja viestintätekniikan pedagoginen käyttötaito  aineenopettaja kasvattajana Taito itsensä jatkuvaan kehittämiseen: valmiudet oppia uutta ainetietoa ja pedagogista tietoa  opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä  taito reflektoida

33 Vuoden 2005 tutkintovaatimukset: Neljän moduulin prosessimalli
Syksy (Perusopinnot 25 op) Kevät (Aineopinnot 35 op) Moduuli 1 (15 op) - Oppimis- ja kehityspsykologia, vuorovaikutustaidot, 4 op. - Erityispedagogiikka, vuorovaikutustaidot, 4 op. - AD 1: aineen opettamisen ja oppi-misen tietoteoreettiset, psykologiset ja didaktiset perusteet, 7 op. Moduuli 2 (10 op + 4 op) - AD 2: työtapa- ja opetuksen suunnitteluseminaari, 3 op. - Ohjattu perusharjoittelu harjoittelukoulussa, 7 op. - AD 4, osa 1: Tutkimusmetodit ja opettajatutkielman aloitus, 4 op. Moduuli 3 (17 op) - Kasvatuksen yhteiskunnalliset, historialliset ja filosofiset perusteet, 5 p. - AD 3: opetussuunnitelmatyön, opetuksen, opiskelun ja oppimisen arvioinnin –seminaari, 7 op. - Ohjattu soveltava harjoittelu kenttäkoulussa, 5 op. Moduuli 4 (18 op – 4 op) - AD 4, osa 2: opettaja oman työnsä tutkijana: tutkimusmenetelmiä ja opettajatutkielma,6 op. - Ohjattu syventävä harjoittelu harjoittelukoulussa, 8 op.

34 Opinnot opiskelijan kokemana opiskelijapalaute syksyltä 2005

35 Kehitys- ja oppimispsykologia kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta (1=erittäin vähän hyötyä, 5=erittäin paljon hyötyä) 100 80 60 Frequency 40 20 1 2 3 4 5 6

36 Ainedidaktiikka kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta
Ainedidaktiikka kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta. (1=erittäin vähän hyötyä, 5=erittäin paljon hyötyä) 120 100 80 Frequency 60 40 20 1 2 3 4 5 6

37 Harjoittelu kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta
Harjoittelu kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta. (1=erittäin vähän hyötyä, 5=erittäin paljon hyötyä) 180 160 140 120 100 Frequency 80 60 40 20 1 2 3 4 5 6

38 Mikä tukee tavoitteiden saavuttamista?

39 Keskustelut ryhmässä tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin)
125 100 75 Frequency 50 25 1 2 3 4 5 6

40 Kirjallisuuden lukeminen tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin)
100 80 60 Frequency 40 20 1 2 3 4 5 6

41 Kirjalliset tehtävät tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin)
120 100 80 Frequency 60 40 20 1 2 3 4 5 6

42 Luennot tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin)
120 100 80 Frequency 60 40 20 0,00 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 6,00


Lataa ppt "KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google