Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kiinalaisen shakin esittelyluento

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kiinalaisen shakin esittelyluento"— Esityksen transkriptio:

1 Kiinalaisen shakin esittelyluento
Kiinalaisen Shakin Ystävät Suomessa (Kiisys) r.y. yhteistyössä Suomi-Kiina-seuran kanssa Kulttuurikeskus Caisa

2 Todennäköisesti yhteinen alkuperä shakin kanssa
Lisää luettavaa historiasta : H.J.R. Murray. A History of Chess,Oxford University Press, 1913 Li, David H. The Genealogy of Chess, Premier Publishing, 1996

3 Varhainen intialainen peli, Chaturanga
Kuvastaa muinaista taistelua Neljä muinaista intialaista asevoimien lajia : Kansainvälinen shakki Kiinalainen shakki 1. Sotavaunut Torni (engl. rook < Persia rokh, sotavaunu> Italia rocca, linnoitus) Vaunu (Torni) 2. Elefantti Lähetti (Shatranj : al-fil, elefantti) Liikkumistapaa muutettin 1500-luvulla, aiemmin 2 viistoon Elefantti 3. Hevonen Ratsu Hevonen 4. Jalkaväki Sotilas Kuningattaren siirtoa muutettiin nykyisenkaltaiseksi Euroopassa 1400-luvulla (alun perin visiiri-niminen nappula liikkui yhden viistoon)

4 Nykyiset pelit

5 Miksi kirjoitusmerkit?
Identifioi nappulan täydellisesti - Yksittäinen merkki vastasi muinaiskiinassa yksittäistä sanaa Helppo valmistaa - Puupalikoita ja niille muutama sivellinveto : valmistaminen kolmiulotteisiin länsimaisiin nappuloihin verrattuna äärimmäisen yksinkertaista

6 Miksi eri merkit eri puolilla?
Identifioi kumman puolen nappula on kyseessä ilman värejä Kaikissa nappulaseteissä ei kuitenkaan erotella kaikkia nappuloita, etenkin hevonen (馬) ja vaunu (車) ovat usein samannäköisiä molemmilla puolilla Useimmiten nappulaseteissä perinteiset kiinalaiset merkit, mutta myös yksinkertaistettuja merkkejä (马),(车) jne. voidaan käyttää

7 Vaunun merkki : 車

8 Vaunun liikkuminen Liikkuminen Alkuasema

9 Hevosen merkki : 馬

10 Hevosen liikkuminen Liikkuminen Alkuasema

11 Elefantin merkki : 象/相 ([muin.] ministeri)

12 Elefantin liikkuminen
Liikkuminen (jos A tai B-pisteissä on nappula, elefantti ei pääse siitä yli. Se ei pääse myöskään joen yli) Alkuasema

13 Neuvonantajan merkit: 士/仕
(suuri) 人(ihminen) (ihminen, merkkien osissa)

14 Neuvonantajan liikkuminen
Liikkuminen kuin Chaturangassa, yksi viistoon (rajoitettu palatsin alueelle) Alkuasema

15 Kenraalin merkit: 帥/將 (帅) 將(将)

16 Kenraalin liikkuminen
Liikkuminen yksi vaakaan tai pystyyn (rajoitettu palatsin alueelle) Alkuasema (”kuolemankatseen” vuoksi käytännössä laiton asema)

17 Sotilaan merkki: 兵/卒 (衣)

18 Sotilaan liikkuminen Liikkuminen (Joen ylittämisen jälkeen myös liikkuminen sivulle mahdollista) Alkuasema

19 Tykin merkki: 炮/砲

20 Tykin liikkuminen Liikkuminen (syödessä tarvitaan yli yksi nappula. Pukkinappulan tai syötävän nappulan sijainnilla ei väliä) Alkuasema

21 ”Joki”? Keskellä lukee 楚河漢界(yks. 楚河汉界)
Chu-valtion (楚):n joki (河), Han-valtion(漢) raja(界) Teoria siitä, että peli kuvaisi Han-dynastian perustamissotia (n. 210 e.a.a) Han:n johtaja Liu Bang (刘邦) vastaan Chu:n johtaja Xiang Yu (项羽)

22 Pelin tavoite 1. Matitus kuten shakissa : kenraalia uhataan eikä se voi enää pelastautua - myös kenraalin ”kuolemankatse” auttaa usein matinteossa 2. Myös patti riittää voittoon (toisin kuin shakissa): Patti = ei ole enää jäljellä laillisia siirtoja

23 Kiellettyjä siirtoja #1
Jatkuva shakkaus on kielletty - Kolmen toiston jälkeen toistaja tuomitaan hävinneeksi Esimerkkitilanne jatkuvasta shakkauksesta

24 Kiellettyjä siirtoja #2
2. Jatkuva jahtaus on kielletty - Suojaamattoman nappulan jahtaus muulla kuin sotilaalla tai kuninkaalla on kielletty. Kolmen toiston jälkeen toistaja tuomitaan hävinneeksi Esimerkkitilanne jatkuvasta jahtauksesta 3. Tarkemmat säännöt :

25 Yleisiä periaatteita aloittelijalle (1)
Nappula Suhteellinen arvo Sotilas ennen joen ylitystä 1 Sotilas joen ylityksen jälkeen 2 Neuvonantaja Elefantti 1 - 2 Hevonen 4 - 5 Tykki Vaunu 9 1.Vaunu on ehdottomasti tärkein, se on saatava liikkeelle nopeasti eikä sitä kannata vaihtaa välttämättä edes hevoseen ja tykkiin 2. Hevonen ja tykki ovat suunnilleen samanarvoisia. Hevosen voi vaihtaa vastustajan tykkiin ja päinvastoin. Yleensä kuitenkin kannata säilyttää itsellään kaikki kolme hyökkäysnappulatyyppiä : vaunu, tykki ja hevonen 3. Yhden sotilaan voi uhrata kehityksen hyväksi, mutta loppupelissä usein joen ylittäneet sotilaat ovat ratkaisevia – montaa sotilasta ei kannata kovin helposti uhrata

26 Yleisiä periaatteita aloittelijalle (2)
Tykin käyttöä on yleensä vaikea hahmottaa, koska sitä ei ole shakissa Helppo matti #1 Helppo matti #2

27 Miten pelissä voi kehittyä?
Mistä peliseuraa? Kiinalaisen Shakin Ystävät Suomessa (Kiisys) r.y. Internetistä (linkkejä pelipalvelimiin) Miten pelissä voi kehittyä? Ensisijaisesti pelaamalla! Kirjallisuutta :


Lataa ppt "Kiinalaisen shakin esittelyluento"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google