Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pelaajakehitys & toimintamallit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pelaajakehitys & toimintamallit"— Esityksen transkriptio:

1 Pelaajakehitys & toimintamallit
Talvi & Kevät

2 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta)
” Lasten jalkapalloharjoituksissa korostuu iloinen liikkuminen ja innostus jalkapalloon kasvaa, luodaan perusteita urheilulliselle elämäntavalle ja rytmille. On tärkeää, että pelaajille tulee hiki ja heillä on hauskaa. Hyvällä organisoinnilla ja positiivisella heittäytymisellä tilanteeseen tämä onnistuu valmentajilta varmasti.” valmentajille/palloliiton-valmennuslinja/lapsuusvaihe-u7-u11

3 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Teknis-taktinen valmennus
”On tärkeää, että valmentajana rohkaiset lapsia kokeilemaan ja annat heidän tehdä virheitä. Jos suorituksessa on parannettavaa, älä anna negatiivista palautetta, vaan kerro miten lapsi voi seuraavalla kerralla parantaa suoritustaan. Sopivilla kysymyksillä ohjaat lasta oppimaan myös itse. Kannusta ja rohkaise lapsia havainnoimaan pelitilanteissa jo ennen pallon saamista tai pallollisena pelaajana ja tekemään ratkaisuja. Muista palkita onnistuneet suoritukset ja yrittäminen positiivisella palautteella.” valmennuslinja/lapsuusvaihe-u7-u11/teknis

4 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta)
Kipinän sytyttäminen jalkapalloon Positiivinen palaute ja innostunut ilmapiiri Harjoittele pääsääntöisesti pelaamalla, vältä jonoja Paljon liikettä ja kosketuksia pallon kanssa Kannusta pelaajaa tekemään rohkeita itsenäisiä ratkaisuja Anna pelaajan ajatella ja ratkaista itse Kommunikoi pelaajien kanssa, kysele ja keskustele - auta oppimaan ja oivaltamaan Perustaitojen kehittymisen myötä huomiota suunnataan pelin havainnointiin, liikkumiseen, syöttämiseen ja joukkueena pelaamiseen.

5 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Hyökkääminen
”Jokaisen hyökkäyksen tavoitteena tulee olla maalin tekeminen. Jalkapalloharrastuksen alussa maalintekotilanteet syntyvät usein kuljetuksen päätteeksi, sillä pelaajan havainnointi ei ulotu kattamaan koko kenttää, vaan pelaaja valitsee etenemissuuntansa lähimmän pelaajan sijoittumisen perusteella. Tällöin pelaajaa tulee rohkaista kuljettamaan vapaaseen tilaan, kohti vastustajan maalia.”  valmentajille/palloliiton-valmennuslinja/lapsuusvaihe-u7-u11/teknis-0

6 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Hyökkääminen
Taito ohittaa vastustaja 1 vs 1 tilanteessa Taitava pallon kuljettaja sekä pallon käsittelijä Kannusta rohkeisiin ratkaisuihin (epäonnistumisen kustannuksella) Puolustuksen läpi nopeasti ja yllättävästi Tilanteenvaihto riiston jälkeen Pelikentän hahmottaminen - vapaan tilan ymmärtäminen Tahto pitää palloa itselle / joukkueella Syötöllä oltava AINA kohde Maalinteko, laukaustekniikka Kahden ja useamman pelaajan yhteistyö hyökkäyspelaamisessa

7 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Puolustaminen
” Aktiivisella puolustuspelaamisella nostetaan merkittävästi pelin tempoa, jolloin pelaajilta vaaditaan nopeampia ratkaisuja, jottei pallo päädy vastustajan haltuun. Jos pelaajat tottuvat jo lapsuusvaiheessa pelaamaan aktiivista, prässäävää vastustajaa vastaan, kehittää se pelaajia selvästi enemmän kuin pelaaminen passiivista vastustajaa vastaan. Toiset lapset ovat luonnostaan valmiimpia aktiiviseen puolustuspelaamiseen kuin toiset. Osalla lapsista oppimisprosessi on hitaampi, mutta sitä voidaan nopeuttaa rohkaisulla ja positiivisella palautteella sekä nostamalla hyviä esimerkkejä esiin.” valmennuslinja/lapsuusvaihe-u7-u11/teknis-1

8 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Puolustaminen
Välitön reagointi pallonmenetyksen jälkeen Pallon riistäminen takaisin vastustajalta mahdollisimman nopeasti Tilanteen puolustaminen loppuun asti Aktiivinen puolustaminen kohti pallollista pelaajaa Puolustustilanteen ymmärtäminen: hyökkäyksen hidastaminen vs. riistäminen Puolustusasento, vastustajan ohjaaminen Pelaajien yhteistyö puolustettaessa Joukkueen tasapaino ja tiiviys ”Mitä lähempänä vastustajan maalia riisto tapahtuu, sitä suurempi mahdollisuus joukkueella on päättää alkava hyökkäys maalintekotilanteeseen.”

9 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Fyysinen valmennus
” Jalkapallo on monipuolinen laji, jolla voidaan kehittää monipuolisia liikuntataitoja, kaikkia taitavuuden osa-tekijöitä sekä lukuisia fyysisiä ominaisuuksia. Samalla lasten fyysinen harjoitettavuus kehittyy. Jalkapallon fyysisten harjoitteiden tavoitteena on kehittää taitavia, ketteriä ja nopeita pelaajia. Lasten liikunnassa on erityisen tärkeää tukea hermoston kehittymistä monipuolisella ja taitojen oppimista aktivoivalla liikunnalla selvästi ennen murrosikää!” valmennuslinja/lapsuusvaihe-u7-u11/fyysinen

10 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Henkinen valmennus
”Henkisen valmennuksen painopiste on hauskuuden ja onnistumisen korostamisessa.” ”Lähes kaiken palautteen tulisi olla positiivista ja kannustavaa.” ”Arvosta valmennuksessa ahkeraa yrittämistä ja halua kehittyä.” valmennuslinja/lapsuusvaihe-u7-u11/yksilona

11 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Henkinen valmennus
Keskity taitojen opettamiseen ja harjoitteluun: Varmista että kaikilla on mahdollisuus onnistua, harjoittelu on hauskaa ja harjoitteet, tilat sekä välineet sopivat lapsille. Sovita toiminta lapsen kykyjen mukaan: Opeta ensin perustaidot, sen jälkeen vaikeammat taidot. Muuta harjoitteet, säännöt ja tilat vastaamaan lapsen tarpeita. Ole realistinen odotustesi suhteen: Ota huomioon eri oppimisnopeus ja aseta jokaiselle lapselle omat tavoitteet. Näytä miten suoritus tehdään oikein: Opettele erinomaiseksi suorituksen näyttäjäksi, näytä enemmän puhu vähemmän. Huomioi lapsi silloin kun hän tekee oikein: Opettele huomaamaan ja huomioimaan oikein tehdyt asiat. Rohkaise, kehu ja kannusta. Rohkaise yrittämään uusia taitoja: Luo ilmapiiri, jossa kaikki uskaltavat yrittää ja epäonnistua. Painota että virheet ovat osa oppimista eikä ketään pilkata. Pidä ohjeet lyhyinä ja yksinkertaisina Ole itse innokas: hymyile, juttele, kuuntele ja ole innokas, se tarttuu. Ole roolimalli urheilijoillesi: huomaa ja huomioi oikein tehdyt suoritukset, hyvä käytös ja muiden huomioonottaminen. Muista oma käytös ja kielenkäyttö. Anna lasten vaikuttaa päätöksiin: kysy mielipiteitä ja kysymyksiä, kuuntele lapsia ja ota heidät mukaan päätöksentekoon.

12 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Harjoittelu
”Lasten joukkueharjoitus koostuu alkuverryttelystä tai oheisharjoittelusta, itse harjoituksesta sekä harjoituksen jälkeen tehtävästä oheisharjoittelusta.” ” Joukkueelle varattu harjoitusaika voidaan hyödyntää tehokkaasti eikä kenttäaikaa tarvitse käyttää niihin harjoituksen osioihin, jotka voidaan suorittaa kentän ja varsinaisen joukkueharjoituksen ulkopuolella.” ” Oheisharjoittelulla tarkoitetaan varsinaiseen joukkueharjoitukseen valmistavia tai harjoituksesta palauttavia koordinaatio- ja motorisia harjoitteita, hyppelyjä, juoksuja, askelluksia tai pallon kanssa tehtäviä syöttö-, kuljetus- ja pienpeliharjoitteita, jotka on mahdollista tehdä myös kenttäalueen ulkopuolella.” valmennuslinja/lapsuusvaihe-u7-u11/harjoittelu

13 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Harjoittelu ja pelaaminen
Mitä siis käytännössä?

14 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Harjoittelu - Karhuhalli
Harjoitusten runko: Kenttäaika Fyysinen harjoite 15 min Karhuhallin pääty Pallollinen alkuveryttely 10min Teema / futisleikit / rastikoulutus 20 – 30min Pienpelit min Fyysinen harjoite 15 min Karhuhallin pääty -10  Ketteryys Nopeus / Reaktio Koordinaatio liike- ja askeltiheys askeltikkaat, patjat, aidat, hyppylaatikot Minä ja pallo, paljon pallokosketuksia Pallohipat, kuljetukset, kuka pelkää Muista myös havainnointi Hengästyminen Kuljetuspeli Neljän maalin peli ”Häröpeli” Muista max 3 vs 3, mieluiten 2 vs 2 08/09 välillä: 5 vs 5 tai enemmän Teeman mukaista toimintaa suunnitelman mukaan Juoksukilpailut Esteratakilpailut Venyttelyt Lihaskunto kehon painolla Eläinkävelyt

15 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Harjoittelu - Sali
Harjoitusten runko: Alkuveryttely 10min Fyysinen harjoite 20 – 30min Taitoharjoite 20 – 30min Pienpelit min Tai Tai Paljon juoksua ja liikettä Hipat, juoksukilpailut Käytä monipuolisesti kehoa Kunnon hengästyminen päälle Futsal Käsipallo Koripallo Suosi Futsal-palloja Ketteryys, tasapainoilu, nopeus.. Käytä palloa mahdollisuuksien mukaan Temppurata, puolapuut, rekki, patjat, penkit, köydet, renkaat Tekniikkaharjoite pallon kanssa Kikkaile, pidä pallo ilmassa Yksin / parin kanssa Futistennis Maassa / Ilmassa Omia ideoita mitä salissa tehdä? Kisoja (juoksu, roikkuminen, kiipeäminen…)?

16 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Harjoittelu - Yleistä
Jaa ryhmät mahdollisuuksien mukaan tasoryhmiin Pidä harjoituksissa tempo päällä – ei turhaa seisoskelua. Tauota eri harjoitukset nopealla juomatauolla. Suunnittele etukäteen mitä harjoituksen runko. Pidä harjoitukset mahdollisimman yksinkertaisina Sovi Karhuhallin vuoroilla oma paikka joukkueelle muiden valmentajien kanssa Suosi Karhuhallissa pelaajilla TURF-kenkiä Punaisella alueella ILMAN nappiksia (lenkkarit, TURF tai sukkasillaan)

17 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Harjoittelu - Lauantai
Lauantaisin (07-ikäluokasta alaspäin?) yhteinen harjoitus. Väinölän koulun salissa yleisliikunnallisia harjoituksia + pelejä Kerran kuussa Karhuhallilla yhteinen pelipäivä. Tarkat päivämäärät tarkentuvat myöhemmin Harjoitus Urheilutalolla koulun ollessa kiinni (Telinevoimistelusali + painimatto) Harjoitus aamu-/keskipäivän aikaan, kellon aika tarkentuu vielä. Kesto n 1,5h – 2h Ensimmäinen kerta

18 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Pelitapahtumat - Valmentaja
Alkulämmittelyt sisältävät fyysisiä lämmittelyliikkeitä sekä pallollisia osioita. Muista, että pelaajat hengästyvät alkulämmittelyssä! Jokaista peliä lähdetään voittamaan, mutta voitto itsessään ei saa olla tärkeintä! Kannusta ja rohkaise, käytä ääntä ja tsemppaa. Pelaajat saavat lisäpontta kentällä, kun heitä kannustetaan yrittämään positiivisessa hengessä. Valmentajan tehtävä on antaa pelillisiä ohjeita, vanhempien tehtävä on kannustaa. Vanhempien paikka ei ole vaihtopenkin / maalin vieressä. Anna pallollisen pelaajan tehdä omat ratkaisut. Voit tuoda pelaajan huomioon kuitenkin mahdolliset muut ratkaisut. MUISTA: virheitä tulee tapahtumaan. Jos tarpeellista, käy tilanne läpi positiivisessa hengessä ja kerro miten voi toimia toisin. Tsemppaa pelaajia uuteen yritykseen.

19 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Pelitapahtumat - Kentällä
Jokainen yrittää ja juoksee kentällä  Ei seisoskelua Pelin tempo pidetään korkeana Vaihtoon tullessa pelaajan tulee olla hengästynyt Jokainen pelaaja kentällä osallistuu peliin Hyökkäyksiin kaikki lähtevät mukaan (peliryhmitys) Pallon menetyksen jälkeen kaikki tulevat puolustamaan Kannusta maalivahtia myös osallistumaan jalalla peliin Maalivahdin avaukset pääsääntöisesti maata pitkin lähimmälle pelaajalle. Syötöllä oltava kohde, EI RÄISKIMISTÄ! Pyritään pelaamaan maata pitkin Kannusta ja pidä yllä ilmapiiriä, joka suosii rohkeita ja yllättäviä ratkaisuja. Muista kuitenkin pallon menetyksen jälkeen tilanteen vaihto!

20 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Yleinen käyttäytyminen
Tavoitteena Karhu-Futiksen juniori, joka Kunnioittaa vastustajaa On reilu kaikkia kohtaan Ei kiusaa, töni tahi muutenkaan aiheuta muille harmia Osaa käyttäytyä myös kentän ulkopuolella Kantaa ylpeänä joukkueen logoa rinnassaan Valmentaja puutu välittömästi ja vahvasti väärinkäytöksiin Ole tiukka ja tiukenna kuria tarpeen vaatiessa Pelaajien vanhetessa otteen saaminen entistä vaikeampaa!

21 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Summa Summarum
Kentällä: Liikettä ja hikeä, tekemisen meininkiä Paljon pallokosketuksia Juoksua ja ketteryyttä Iloa ja naurua Taitavia, ketteriä ja nopeita pelaajia Hyvät edellytykset siirtyä harjoittelemaan kollektiivisempaa joukkuepelaamista. Perusliikunnalliset taidot kunnossa Yhteisöllinen, innostunut ja positiivinen ilmapiiri!

22 Lapsuusvaihe (7-11 vuotta) Tehtävä
Tee alustava suunnitelma talvikauden harjoitteista ja teemoista. Karhuhallin harjoitukset Saliharjoitukset Mitä harjoitellaan ja miksi sekä kuinka kauan? Minkälaisia harjoitteita tehdään? Muista: pidä harjoitukset mahdollisimman yksinkertaisina Linkkejä: Palautus allekirjoittaneelle päättäjäisiin mennessä Käydään yhdessä läpi tämän jälkeen suunnitelmat.


Lataa ppt "Pelaajakehitys & toimintamallit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google