Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median sisältöstrategia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median sisältöstrategia"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalisen median sisältöstrategia
Finna.fi Sosiaalisen median sisältöstrategia

2 KAMPANJAN KONSEPTI OMA MAA MANSIKKA – TAI MUSTIKKA.
Finna.fi on moniäänisen kansanmuistin rakentaja. Finna.fi ei ole minkään yhden suuren kertomuksen ylläpitäjä. Finna.fi kannustaa löytämään ja muokkaamaan historiallisesta ajan- ja omakohtaista  “kulttuurisesti moninainen muistiorganisaatio, joka viitoittaa tietä tulevaisuuteen.” – Juhani Kostet OMA MAA MANSIKKA – TAI MUSTIKKA.

3 Tavoitteet yleisesti Kasvattaa Finnan käyttöä ja aktiivisten käyttäjien määrää vähintään kolminkertaiseksi vuoteen 2019 mennessä. Mittarit: Finnan vuosittaiset käyttötilastot (käynnit kaikissa tuotannossa olevissa näkymissä ja kirjautuneet käyttäjät) Lisätä Finnan positiivista tunnettuutta suomalaisten keskuudessa ja siten lisätä Finnan käyttöä. Mittarit: Finnan mediaosumat ja käyttäjäkyselyn suositteluindeksi Net Promoter Score. Konkreettiset tavoitteet Levittää mahdollisimman runsaasti Finnan linkkivinkkejä käyttäjien arkeen, jotta he tutustuvat palveluun. Suositella kirjautumista mahdollisimman monelle Finnan käyttäjälle, jotta he saavat käyttöönsä palvelun lisäarvoa tuottavat ominaisuudet ja käyttävät palvelua uudestaan.

4 Profiilit joihin nyt kohdennetaan
Viestintä- ja markkinointitoimenpiteet kohdennetaan erityisesti kolmeen kohderyhmään vuosina 2016–2018: peruskoulun ja lukion opettajat (Q1 / 2017) sukututkimuksen ja historian harrastajat (Q2 / 2017) kirjallisuuden ja pop-kulttuurin harrastajat (Q3 / 2017) luovan alan tekijät (2018/2019 – käsitellään erikseen) Huom! Somessa ja verkossa tehdään sisältöä kaikille kaiken aikaa. Profilointi EI siis sulje pois muita ryhmiä. Pidetään kuitenkin mielessä ko. Kohderyhmät tiettyinä aikoina ja painotetaan heille tarkoitettua sisältöä.

5 Kohderyhmä 1: opettajat (peruskoulu ja lukio)
Kohderyhmän kuvaus Kanavat, joista saadaan kiinni Useimmiten nainen Painiskelee uuden OPSin kanssa. Etsii arkeensa eli opetuksen avuksi inspiraatiota ja mahdollisimman helppoja ja valmiita ratkaisuja. Haluaa oppilaidensa oppivan käsiteltäviä asioita useasta eri näkökulmasta tämän päivän työkaluilla ja menetelmillä. Facebook Instagram Pinterest Youtube Google

6 Kohderyhmä 2: harrastajat (kirjallisuus ja pop-kulttuuri)
Kohderyhmän kuvaus Kanavat, joista saadaan kiinni Käyttää paljon aikaa harrastuksensa parissa. Etsii lisätietoja monesta lähteestä ja monessa muodossa. Syventyy teema kerrallaan kulloisenkin kiinnostuksen kohteen mukaan. Arvostaa uutta tietoa ja hyviä vinkkejä. Facebook Instagram Twitter Youtube Google

7 Kohderyhmä 3: Harrastajat (sukututkimus ja historia)
Kohderyhmän kuvaus Kanavat, joista saadaan kiinni Käyttää paljon aikaa harrastuksensa parissa. Etsii lisätietoja monesta lähteestä ja monessa muodossa. On oman kiinnostuksen kohteensa asiantuntija = ei hurmata kevyellä sisällöllä Arvostaa kuitenkin uutta tietolähdettä ja hyviä vinkkejä (varsinkin jos aloitteleva). Facebook Youtube Google

8 Kanavien ja vaiheiden yhteenveto
Vaihe 1 (marras16 =>) Perustyö: sisältöstrategian jalkautus toimivien sisältöjen testaus Kanavat Facebook Instagram Google Adwords Vaihe 2 Kehitystyö Kun on opittu vaiheesta 1 Analytiikka ja analyysi peruskivenä Youtube Pinterest Twitter

9 Sisältösuppilo: Opettaja
Miten kohderyhmä vakuutetaan? Avainsanoja sisältösuppiloon Motiivi Finna.fi:n käyttöön (Unelma / Ongelma) Uusi OPS => ilmiöt kaiken A ja Ö, paketteja arjen ilmiöihin. Museoiden näyttelyt ovat jo valmiita teemoja. Paikallishistorian etsiminen => laajemmat ja kansallisemmat näkökulmat samassa paketissa Digitaalisuus (uusi OPS) luontevasti Medialukutaidon opettaminen (lähteiden luotettavuus) Tiedonhakutaitojen opettaminen Eläytyminen aikakauteen tai teemaan Oppilaiden innostaminen löytämään Kirjaston peruskäyttö, kansalaistaidot Aineiston luova uudelleenkäyttö (mash-up) Visuaalisuus ilmiönä Sisältöteemat (Faktat eli mitä Finna.fi tarjoaa) Muoti ja muodin historia Eläimet yhteiskunnassa Hirvi kautta aikojen Kallion kapakat kuvissa ja kirjoissa Suomi 100 vuotta Miten Suomi kaupungistui? Finna Street näyttää miten. Merkkihenkilöt – Oskar Merikanto Muotoilun historia esinekulttuurin näkökulmasta ”Lööppi”-esimerkit (Vertailu eli miksi käyttäisin juuri Finna.fi:tä) ”Musti, Rekku ja Beethoven: koiran kehitys turhakkeesta perheenjäseneksi” (valmis kokoelma koiran historiaa) ”Millainen Mannerheim olisi ollut tubettajana?” (kansallisidolien esittäminen ennen) ”Telefoonit Afrikassa ja muita älyluurin esiasteita” (muotoilun historiaa puhelimen näkökulmasta) (Reaktio) Menee sivustolle (Finna.fi/xyz) Rekisteröityy käyttäjäksi Tekee suosikkilistoja

10 Sisältösuppilo: Harrastaja (kirjallisuus ja pop-kulttuuri)
Miten kohderyhmä vakuutetaan? Avainsanoja sisältösuppiloon Motiivi Finna.fi:n käyttöön (Unelma / Ongelma) Kirjan löydettävyys ”samasta osoitteesta” Teemojen visualisointi (esim. Maan aamun tapahtumapaikat) Vanhan kaunokirjallisuuden tavoittaminen Taustatieto kirjailijoista (kuvat, kirjeet), kirjasarjoista Käytännön tietoa: aukioloajat, kirjastokortin hankinta Uuden lukemismateriaalin löytäminen Digitoidut aineistot (löytäminen) Kirjailijan koko elämäntyö Kirjoittajalle taustatietoa Kiinnostavat uutuudet Elokuvat, musiikki, muu populaarikulttuuri ISOMMIN: kiinnostus teemasta tai tekijästä Käyttäjien itsensä tuottamat teemat Sisältöteemat (Faktat eli mitä Finna.fi tarjoaa) Salakuljettajan laulu – lestinheitto sanoin ja kuvin Scifi ennen 1970-lukua Finna-lukupiiri: tunnettu vetäjä & kuukauden kirja (taustoitus Finnan avulla) Saima Harmaja: persoona, miljöö, tavarat Palkinnot ja tekijät – taustoitus (ajankohtaisuus) Suomalaisen dekkarin historia ja murhapaikat Taiteilijakapakat ja –ravintolat Naisrunoilijat: esim. Edith Södergran ”Lööppi”-esimerkit (Vertailu eli miksi käyttäisin juuri Finna.fi:tä) ”Nuorena Nukkunut – Saima Harmajan lyhyen elämän kohokohdat” ”Komisario Palmun erehdys askel askeleelta helsinkiläisessä maisemassa” ”Pontikkaa sen olla pitää! Varsinkin, jos muitakaan mahdollisuuksia ei ole. Kieltolain kiemurat suomalaisittain.” (Reaktio) Menee sivustolle (Finna.fi/xyz) Rekisteröityy käyttäjäksi Tekee suosikkilistoja

11 Sisältösuppilo: Harrastaja (historia ja sukututkimus)
Miten kohderyhmä vakuutetaan? Avainsanoja sisältösuppiloon Motiivi Finna.fi:n käyttöön (Unelma / Ongelma) Aineiston saatavuus yhdestä paikasta koneella Miten pääsen alkuun? Mitä hakuja tehdä? Kuvat sukulaisista, paikoista yms. Nimet ja kirjoitusasut Kuvien lisäksi muut materiaalit Oppaat ja ohjeet sukututkimuksesta Mallit muista sukututkimuksista Tiedon varmistaminen Eläytyminen historiaan Sisältöteemat (Faktat eli mitä Finna.fi tarjoaa) Arjen historiaa: miltä kodit näyttivät ennen? Kadonneet ammatit (esineet jne) Siirtolaisten jäljillä (esim. Hanko-USA) Pitäjän XX historialliset kartat Bongaa sukulainen (ryhmäkuvat, joukkoistaminen) Pienyrittäjien historia Äpärälasten elämä ja teot Missä kuljimme kerran: sukusi paikat ”Lööppi”-esimerkit (Vertailu eli miksi käyttäisin juuri Finna.fi:tä) ”Tuvasta saliksi ja siitä olohuoneeksi. Saman tilan monet kasvot.” ”Jäänsahaaja, rotanpyydystäjä, ihmisherätyskello. Mihin näistä kadonneista ammateista voisit itsesi kuvitella?” ”Life will go on! Näin julisti Titanicin teemabiisi, mutta kaikille elämä ei jatkunut. Suomalaiset Titanicilla kuvasarjana.” (Reaktio) Menee sivustolle (Finna.fi/xyz) Rekisteröityy käyttäjäksi Tekee suosikkilistoja

12 Some-suunnitelman iso kuva (ks. Excel finna_vuosisuunnitelma_2017-2017
Some-suunnitelman iso kuva (ks. Excel finna_vuosisuunnitelma_ xlsx)


Lataa ppt "Sosiaalisen median sisältöstrategia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google