Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä – Hoito- ja hoivavastuualue

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä – Hoito- ja hoivavastuualue"— Esityksen transkriptio:

1 Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä – Hoito- ja hoivavastuualue 28.10.2016
Koettu hoidon ja palvelun laatu asiakkaan näkökulmasta (ASLA) –tutkimuksen toimintayksikköpalautteet 2016 Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä – Hoito- ja hoivavastuualue

2 Taustaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän hoito- ja hoivavastuualueen kotihoidon ja asumispalvelut Tiedonkeruu loka- marraskuussa 2015 toimintayksiköittäin (24) Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) toteuttaja Koettu hoidon ja hoivan laatu asiakkaan näkökulmasta Kohderyhmät: Asiakkaat, omahoitajat ja omaiset Yksityiset palveluntuottajat ja julkiset palveluntuottajat Kyselytutkimus, vapaaehtoinen Tietoja käytetään palvelujen arvioimiseen ja parantamiseen Osana hoito- ja hoivavastuualueen Laatutyötä Kehittämistyötä (Kärkihanke) Hyvinvointiohjelmaa

3 ASLA-tutkimukseen osallistui 2940 asiakasta, 2340 omaista ja omahoitajaa 300:sta koti- ja ympärivuorokautisen hoidon yksiköstä. Ensimmäiset tulokset julkistettiin toukokuussa 2016. Omahoitajan tehtävät Asiakkaan omahoitajan – tai jos asiakkaalla ei ollut omahoitajaa niin asiakkaan parhaiten tuntevan hoitajan – tehtäviin kuului omahoitajille kuuluvan kyselylomakkeen täyttäminen. Omahoitaja teki muistitestin asiakkaalle ja kertoi tutkimuksesta asiakkaalle ja asiakkaan omaiselle. Hän myös vastaanotti asiakkaan ja omaisen allekirjoittamat suostumuslomakkeet ja jakoi kyselylomakkeet. Asiakkaat ja omaiset Asiakkaat ja omaiset täyttivät kyselylomakkeet paperisina ja lähettivät ne THL:lle palautuskuorella, jonka postimaksu oli valmiiksi maksettu.

4 Teemat (8) Yksin olo Ihmissuhteet ja ystävyys Turvallisuus
Mukavuus ja päivän kulku Ruoka / ateriat Päivittäinen päätöksenteko Tarpeisiin vastaaminen Mahdollisuus aktiivisuuteen

5 Aineistoa ja tiedotteita
ohjelmat/asla/tuloksia Tulokset maakunnittain ja alueittain Palelutuottajittain (yksityinen/julkinen)

6 Keskeisiä tuloksia valtakunnallisesti
Iäkkäät joutuvat olemaan liikaa yksin, mutta luottavat avunsaantiin Tutkimuksessa selvisi, että joka kolmas kotihoidon asiakas kokee olevansa paljon yksin vasten omaa tahtoaan. Ympärivuorokautisessa hoidossa olevat iäkkäät ihmiset kokevat yksin oloa vähemmän kuin kotihoidossa olevat.  Enemmistö asiakkaista kertoo, että elämässä olisi tilaa uusille ihmissuhteille. Suoranaista yksinäisyyttä tuntee 22 prosenttia kaikista vastanneista asiakkaista.   Sen sijaan asiakkaiden luottamus avunsaantiin on korkeaa: yhdeksän kymmenestä kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoidon asiakkaasta arvioi saavansa apua nopeasti sitä tarvitessaan. Sekä asiakkaat, omaiset että hoitajat arvelevat, että akuutin avun tarve tulee tyydytettyä ja elämä on turvallista.

7 Asiakkaiden arviot myönteisempiä kuin omaisten 
Asiakkaista yli kolmasosan mielestä hoitajilla on aina riittävästi aikaa heidän asioilleen. Kriittisimmin hoitajien ajan riittävyyttä arvioivat omaiset.  Kaksi viidestä vastanneesta asiakkaasta kertoo pääsevänsä ulkoilemaan riittävästi. Joka kymmenes kotihoidon asiakkaista ei pääse koskaan ulkoilemaan tarpeeksi. Kehnoimmaksi ulkoilumahdollisuudet arvioivat omaiset. Ateriat jakavat mielipiteitä. Puolet asiakkaista pitää tarjottavaa ruokaa maittavana. Kriittisimpiä ovat omaiset ja omahoitajat.

8 Keskeiset tulokset Kyselyyn osallistui 120 asiakasta (kotihoito 93 ja asumispalvelut 27), 138 omaista (kotihoito 92 ja asumispalvelut 46) ja 651 omahoitajaa (kotihoito 319 ja asumispalvelut 332) yhteensä 909 vastaajaa. Keskiarvo, mediaani ja keskihajonta. Kysymysten asteikko on 1: Ei koskaan, 2: Joskus, 3: Useimmiten, 4: Aina Tähdellä (*) merkittyjen kysymysten ("Joudun olemaan yksin vaikken haluaisikaan", "Koen olevani yksinäinen") asteikko on käännetty: 1: Aina, 2: Useimmiten, 3: Joskus, 4: Ei koskaan. Mittari 1 – 4 1 = kehittämiskohde 2 = 0000 3 = 0000 4 = hyvät käytännöt

9 Ylä-Savosta kyselyyn osallistui 120 asiakasta (kotihoito 93 ja asumispalvelut 27), 138 omaista (kotihoito 92 ja asumispalvelut 46) ja 651 omahoitajaa (kotihoito 319 ja asumispalvelut 332) yhteensä 909 vastaajaa.

10 Vastuualueen tulokset
Asiakkaiden, omahoitajien ja omaisten vastauksien perusteella lähes yhdenmukaisesti vahvuuksina nousi yksityisyys, ruoka/ateriat, turvallisuus ja tarpeisiin vastaamisen teemat Hajontaa vastauksissa oli teemoissa päivittäinen päätöksenteko/autonomia ja asumispalveluiden osalta mukavuus ja päivän kulku teemassa Selkeinä kehittämisteemoina nousi mahdollisuus aktiivisuuteen ja ihmissuhteet sekä ystävyys

11 Kotihoidon hyvät käytännöt ja kehittämiskohteet
Kotiin järjestettyjä ateriapalveluita pidetään hyvänä. Asiakkaan, omahoitajan ja omaisen vastaukset sijoittuvat tasolla useimmiten, joskin omahoitajat ja omaiset arvioivat asiakkaiden mahdollisuuden yksilölliseen ruokailuun ja ateriapalvelun asiakkaita heikommaksi. Palveluohjauksen tehostamisen myötä asiakkaille on voitu räätälöidä yksilöllisempiä ratkaisuja; SOTE:n ateriapalvelu tai mahdollisuus yksityisiin palveluihin huomioidaan osana palvelusuunnittelua Asiakas kokee, että yksityisyyttä kunnioitetaan ja hän on osallinen päivittäisessä päätöksenteossa. Asiakkaan, omahoitajan ja omaisen vastaukset sijoittuvat yhdenmukaisesti tasolle useimmiten. Henkilöstön vaihtuvuus SOTE:ssa vähäistä (vertaus NHG:N analyysiin). Keskitetyt varahenkilöt ja sissi työ mahdollistaa, että henkilökunta tuntee asiakkaat Asiakkaat kokevat, että kotihoidon palvelu vastaa tarpeisiin. Asiakkaan, omahoitajan ja omaisen vastaukset olivat yhdenmukaisia sijoittuen tasolle useimmiten. Keskitetyn asiakasohjauksen myötä asiakkaan kuulluksi tulemisen tunne on vahvistunut. Palveluiden myöntäminen perustuu tarpeisiin eikä siihen vaikuta mm. alueen henkilöstön kokemus riittävistä resursseista. Kotihoidon resursointia kohdennetaan asiakastarpeen mukaisesti.

12 Kehittämiskohteet Toimenpiteet
Asiakkaan kokema turvallisuus ja mahdollisuus saada apua sijoittuu asiakkaan, omahoitajan ja omaisen vastauksissa tasolle useimmiten. Asiakkaat ja omaiset kokivat asiakkaan turvallisuuden omahoitajia parempana. Asiakkaan mahdollisuus mielekkääseen tekemiseen ja ulkoiluun sekä saada tukea toimeliaisuuden ylläpitämiseksi koettiin eri vastaajaryhmissä vaihtelevasti. Asiakkaiden vastaukset sijoittuivat tasolle useimmiten, mutta omahoitajien ja omaisten vastaukset painottuivat tasolle joskus. Asiakkaat kokivat mahdollisuuden pitää yhteyttä omaisiin ja läheisiin tasolla useimmiten. Omahoitajien ja omaisten vastaukset painottuvat tasolle joskus. Toimenpiteet Turvateknologia, joka huomioi eri asiakassegmenttien tarpeet ja mahdollistaa asiakkaan kotona selviytymisen seuraamisen (ammattilaiset, omaiset) Monitoimijaisuuden vahvistaminen osana palveluohjausta ja –suunnittelua (vapaaehtoiset, omaiset, kunnan eri hallintokuntien palvelut) Ulkoilun ja liikkumisen edistämisen vahvistaminen palveluiden suunnittelussa ja palvelutuotannossa Teknologian mahdollisuuksien selvittäminen asiakkaan ja omaisen välissä yhteydenpidossa ja asiakkaan tukeminen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

13 Asumispalvelujen hyvät käytännöt ja kehittämiskohteet
Omaiset ja hoitajat kokevat, että asiakkaiden tarpeisiin pyritään vastaamaan ja heidän yksityisyyttään kunnioitetaan. Vastauksissa painottuu omahoitajien ja omaisten vastaukset, koska asiakkaat eivät juurikaan kyenneet vastaamaan kyselyyn. Vastaukset sijoittuvat tasolle useimmiten. Yksityisyyden mahdollistaa aikaisempaa paremmin siirtyminen laitoshoidosta omiin vuokrahuoneisiin. Kaikille asiakkaille tehdään yksilölliset hoito- ja palvelusuunnitelmat yhdessä asiakkaan ja/tai hänen omaisensa kanssa. Asiakasta hoitavat työntekijät pysyvät samoina, jota edesauttaa oma varahenkilöstö ja sisäiset sijaiset järjestelmä. Asiakkaat ja omaiset kokevat ateriat riittävinä ja kohtuullisen maukkaina sekä mahdollisuuden välipaloihin ja mieliruokiin. Asiakkaiden, omahoitajien ja omaisten vastaukset sijoittuvat tasolle useimmiten. Asiakkaan kokema turvallisuus ja mahdollisuus saada apua sijoittuu asiakkaan, omahoitajan ja omaisen vastauksissa tasolle useimmiten. Joissakin yksiköissä puutteellinen hoitajakutsu luo epävarmuutta asiakkaan saaman avun nopeuteen.

14 Kehittämiskohteet Toimenpiteet
Asiakkaan mahdollisuus mielekkääseen tekemiseen ja ulkoiluun sekä saada tukea toimeliaisuuden ylläpitämiseksi vaihteli yksiköittäin. Vastauksista suuri osa sijoittui tasolle joskus ja joissakin yksiköissä jopa tasolle ei koskaan. Vastauksissa painottuvat omahoitajien vastaukset. Vastanneiden asiakkaiden vastaukset painottuvat kuitenkin tasolle useimmiten. Asiakkaat kokivat mahdollisuuden pitää yhteyttä omaisiin ja läheisiin tasolla useimmiten. Omahoitajien ja omaisten vastaukset painottuvat tasolle joskus, mutta vastauksia on myös ei koskaan tasolla. Toimenpiteet Henkilöturva-ja hoitajakutsujärjestelmien päivitys ja teknologian käyttöönotto turvallisuuden lisäämiseksi asumispalveluyksiköissä Monitoimijaisuuden ja asiakkaiden ja omaisten osallisuuden vahvistaminen mielekkään tekemisen mahdollistajana arjessa ja viriketoiminnassa, Yksilöllisten / asiakaslähtöisten hoitosuunnitelmien toteutuminen Teknologian mahdollisuuksien selvittäminen asiakaan ja omaisen välisessä yhteydenpidossa ja asiakkaan tukeminen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Läheisten osallisuuden aktivointi.

15 Kotihoidon ja asumispalvelujen toimenpiteet TA 2017
Laaja-alaisen osaamisen vahvistaminen; gerontologinen sosiaalityöntekijä Teknologian ja digitalisaation vahvistaminen; hoitajakutsu- ja turvateknologian uudistaminen, osallisuuden vahvistaminen teknologisin ratkaisuin Palvelujen sisällöllinen kehittäminen uusilla toimintamalleilla, joilla vahvistetaan asiakkaiden ja omaisten osallisuutta sekä asiakaslähtöisyyttä

16 Kiitos!


Lataa ppt "Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä – Hoito- ja hoivavastuualue"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google