Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema"— Esityksen transkriptio:

1 Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema
Seututukikokeilu 2007 Seutujen katsaukset vuoden 2007 toiminnan suuntautumisesta Paras-hankkeen valmistelun tukemiseen ja näkemykset kokeilulakien kumoamisesta Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema

2 Koko seutukuntaa koskettava toiminta
Ylivieskan seudun yrityspalveluiden (YPP) toiminnan vakiinnuttaminen Sopimus 2006, perustettu johtoryhmä, pidetty säännöllisesti 2 kpl kehittämispäiviä/v, laatukäsikirja, yhteisesitteet, yhteinen markkinallinen asu laadittu, nykyistä laajempi lanseeraus syksyllä 2007 ja tehdään asiakastyytyväisyysmittaus Toimintolaskennan kehittäminen 2007 lasketaan kotipalvelu, kotisairaanhoito, kehitysvammaisten asumispalvelu ja kehitysvammaisen hoito (työajanseuranta on tehty seudullisena yhteishankkeena kahdessa ensimmäisessä). Hyöty: saadaan seudullinen vertailu, missä määrin on eroja kuntien kesken mm. toimintoihin kuluvien rahojen kesken (%), toimintojen vaatimassa työajan käytössä (%) sekä tietysti palvelutuotteiden hinnoissa (€). Kunnat saavat välineitä pureutua palveluiden tuotantoprosessiensa kehittämiseen ja tehostamiseen sekä kunnat saavat tietoa omien palvelutuotteidensa hinnoista harkitessaan jonkin palvelutuotteen toisenlaista järjestämistapaa. Ruokapalveluista on laskenta tehty seutukunnassa 2005 ja 2006 Sähköisten kuntapalveluiden kehittäminen Tehty oma projekti maakunnan kehittämisrahoituksella 2006 ja 2007 P-S:n EAKR:n ohjelmasta, sähköisten lomakkeiden käyttöönotto ja volyymipalveluprosessien kehittäminen, mm. vetuman soveltaminen, paperittomat kokoukset, tilanhallintajärjestelmien käyttöönotto jne. Nuorisotoimen seutukunnallinen selvitys Laadittu laajaselvitys, joka käsitelty seutuhallituksessa, pyydetty lausunnot kunnista, laadittu visiot palvelun tulevaisuuden järjestämistavoista. Kunnat hyödyntäneet Paras –selvityksissä. Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema

3 Näkemys kokeilulain kumoamisesta
Ylivieskan seutukunta on kokeilulaista käyttänyt: Kokeilulain 8 §:n mukaisesta seudun lausunnon antamisesta Pohjois-Pohjanmaan työvoima- ja elinkeinokeskukselle yritystoiminnan tukemisesta annetussa laissa (1068/2000) tarkoitetuista yritystuista tai kauppa- ja teollisuusministeriölle sen päätettäviin kuuluvista yritystuista Kokeilulain 8 §:n mukaisesta lausunnon antamisesta työllisyys-asetuksen (1363/1997) mukaisista investointi-avustuksista Kokeilulain 12 §:n mukaisesta kuntien yhteisen lausunnon antamisesta valtionosuusviranomaisille sosiaali- ja terveystoimen sekä opetus- ja kulttuuritoimen investointien seudun hankkeiden tärkeysjärjestyksestä Kokeilulain 7 §:n mukainen kokeiluseudun kuntien yhteinen yleiskaava Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema

4 Kokeilulain käytöstä kokemukset
Yritys- ja investointituista lausunnon anto mahdollisuus on koettu hyväksi. Ylivieskan seudun ei ole tarvinnut antaa kuin suullisia lausuntoja TE-keskuksen rahoituskokouksessa. => Olemme kokeneet, että seutukunnan mukana olo rahoituskokouksessa on ollut hyvä ja rakentava käytäntö ja parantanut hankkeiden laadullista käsittelyä, mielestämme ao. kokeilulakia ei tulisi kumota, vaan jatkaa käytäntöä ja laajentaa kokeilua Suomessa. Tukee myös oleellisesti aluekehitystä ja alueitten kilpailukykyä. Kuntien yhteisen lausunnon antaminen valtionosuusviranomaisille sosiaali- ja terveystoimen sekä opetus- ja kulttuuritoimen investointien seudun hankkeiden tärkeysjärjestyksestä => Lausuntoja on annettu, mutta ei ole koettu kovin merkittäväksi, koska rahoitusvarat ovat niukat ja lausuntojen merkitys näin on ollut vähäinen. Harvoin tullut muutosta listaan. Kannattaisi kuitenkin jatkaa kokeilulakia, koska se liittyy aluekehitykseen oleellisesti. Kokeiluseudun kuntien yhteistä yleiskaavan valmistelua ei otettu käyttöön, mutta lain hengen mukaisesti laadittiin seudullinen maankäyttöstrategia, => joka on auttanut kuntia erityisesti jokialueiden maankäytön suunnittelussa ja kaavoituksen ohjaamisessa. Ao. kokeilulailla voisi olla merkitystä myös tulevaisuudessa. Muita kokeilulakeja emme ole nähneet tarpeelliseksi. Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema

5 Osaa seudun kuntia koskettava toiminta
Alavieska – Sievi – Ylivieska yhteistyö Vieskan terveyden huollon kuntayhtymän laajentuminen käsittämään sosiaalipalvelut, hyödynnetty sosiaali- ja terveyden huollon seutuselvityksiä. Kolmen kunnan yhteisen talous- ja henkilöstöohjauksen palvelukeskuksen käynnistyminen, saanut alkunsa seudullisesta ao. yksikön valmistelusta seutukokeilussa. Teknisen toimen ja sivistystoimen yhteistyön kehittäminen, seudullisen yhteistyön muuntumista kiinteämpään kolmen kunnan yhteistyöhön. Kalliokuntayhtymä (Alavieska – Nivala – Sievi – Ylivieska) Kallion kuntayhtymän aloittaminen Vieskan terveydenhuollon kuntayhtymän uudelleen järjestelyyn Nivalan kaupunki mukaan. Oulainen – Ylivieska Tunnustelut kuntaliitoksesta käynnistynyt äskettäin, hyödynnetään seudullista kehitystyötä, mm. elinkeinopolitiikka ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä ja selvityksiä. Kalajoki Tehnyt itsenäisenä kuntana Paras-suunnitelman, hyödyntänyt seutukokeilun toimintolaskentaa. Valmiudet tarvittaessa sote -yhteistoiminta-alueyhteistyöhön. Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema


Lataa ppt "Ylivieskan seutukunta/Timo Kiema"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google