Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oma terveys-palvelukokonaisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oma terveys-palvelukokonaisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Oma terveys-palvelukokonaisuus
Kansalainen Palvelutyyppi1: Kansalaisen palvelut Palveluryhmä 1: Tervey- den omaseuranta Palveluryhmä 2: Avuntarpeen itsearviointi Palveluryhmä 3: yleinen Terveys- ja hoitotieto Palveluryhmä 4:Anonyymi neuvonta Palveluryhmä 5: Virtuaaliset vertaistukipalvelut Omien terveyteen liittyvien tietojen tallennus (mm. painonseuranta, liikkumis-, ravintopäiväkirjat, oirepäiväkirja) Toimintakyvyn itsearviointi Terveyden ylläpito, -ongelmat, -hoito Anonyymitterveys/sairaus/palveluneuvontapalvelu 1 Virtuaalituki, -yhteisö 1 Riskitestit (mm. D2D, infarktiriskilaskuri ym.) Lääkehoidon tietopalvelut, mm. Lääkeopas Omien mittaustulosten tallennus (mm. PEF, Verensokeri, RR Virtuaalituki, -yhteisö 2 Omien kertomustietojen tallennus (mm. reseptit, rokotukset, dgn, lääkitys), todistukset Palveluryhmän 1-3 (ja potilastietoja) hyödyntävä Päätöksentuki Toimeentulotukilaskuri Mittalaitteet Hyvinvointipalveluiden järjestäjä/ tuottaja Tietovaranto- ja tukipalvelut KanTa Tilasto- ja rekisteripalvelut Tutkimuspalvelut Valvontapalvelut KanSa Sektorikohtainen termivaranto => JHS metatietokirjasto Palveluhakemisto Terveyskansio Terveys- ja sairaustietopankki + päätöksentukijärjestelmä Muut tarvittavat tietovaranto- ja tukipalvelut Palvelutyyppi 2:Hyvinvointipalvelujen järjestäminen Palveluryhmä 1: Omaseuranta- ja itsearviointi- tietoja hyödyntävät palvelut Palveluryhmä 2: Yleisen terveys- ja hoitotiedon hallinta Kansalaisen tuottamaa omaseurantatietoa hyödyntävät palvelurosessit Itsearviointitietoa hyödyntävät palvelurosessit Yleisen terveys- ja hoitotiedon hallinta Kansalaisen oma terveys-palvelukokonaisuus sisältää kaksi palvelutyyppiä: 1. Kansalaisen palvelut ja 2.Hyvinvointipalvelut. Kansalaisen palvelut sisältää alustavasti tässä kuvatut 5 palveluryhmää, joista kolme ensimmäistä on tarkoitus kehittää SADe-palveluina: Palveluryhmä 1 kattaa palvelut omien terveystietojen rakenteiseen tallentamiseen, mittalaitetiedon tallentamiseen sekä KanTa-tietojen kopioiden tallentamiseen omaan terveyskansioon. Näiden tietojen päälle (yhdistäen palveluryhmän 2 ja 3 tietoja) voidaan rakentaa päätöksentukipalvelu kansalaiselle terveyden edistämiseen liittyvän palautteen ja ohjeiden saamiseksi Tarkoituksena on tarjota kansalaiselle tukea oman hyvinvoinnin hallinnan parantamiseen, ja sitä kautta vähentää sairastavuutta kroonisiin sairauksiin sekä antaa välineitä kroonisen sairauden omaehtoiseen hallintaan Palveluryhmä 2 avuntarpeen itsearviointi, kattaa toimintakyvyn itsearviointimenetelmän, validoituja riskitestejä sekä toimeentulotukilaskurin. Tarkoituksena on antaa kansalaiselle välineitä arvioida koettua hoidontarvetta yhtenäisessa rakenteisessa muodossa, ja näin lisätä kansalaisten tasa-arvoa hoidontarpeen arvioinnissa. Mikäli palvelu linkitetään palveluhakemistoon, ja näiden tietojen pohjalta tuotetaan kansalaiselle päätöstietoa, palvelu parantaa asiakkaiden itseohjautumista palveluihin Palveluryhmä 3 kattaa yleiset hyvinvointi/terveystiedot, tiedot sairauksista ja niiden hoidosta sekä lääketietopalvelut. Tämän tiedon päälle voidaan rakentaa päätöksentukipalvelu, joka hyödyntää palveluryhmän 1, 2 ja 3 tietoja) Hyvinvointipalvelut kattavat palveluntuottajien toimintamallien uudistamisen kansalaisen sähköisen terveystiedon ja avuntarpeen itsearviointitiedon hyödyntämiseksi palveluprosesseissa Seuraavissa vaiheissa toteutettavat palvelut Ensimmäisessä vaiheessa toteutettavat palvelut Palvelua ei toteuteta palvelukokonaisuudessa (muutostarpeet tulee kuitenkin ottaa huomioon) Hajautettu? Kansallinen? sähköinen asiakirjahallinta Ohjaus- ja johtamisjärjestelmä 1 1 1 1 1 1

2 Hyvinvointipalvelusuunnittelu-palvelukokonaisuus
Kansalainen Palvelutyyppi1: Kansalaisen palvelut Palveluryhmä 1: Palveluiden etsiminen Palveluryhmä 2: Palveluun hakeutuminen Palveluryhmä 3: Palvelun suunnittelu ja palvelukokonaisuuden hallinta Palveluryhmä 4: Palvelun toteutus Palveluryhmä 4: palaute- palvelut Tunnisteellinen neuvonta Ja hoitoonohjaus Omien kertomustietojen katselu (reseptit, dgn, …) Palveluntuottajan valinta Palvelun hakeminen Haittatapahtuman ilmoitus Hoitoon pääsy ja Palvelun- tuottajien jonotiedot Esitiedot Ajanvaraus Asiakastyytyväisyys Hoito- ja palvelusuunnitelmat ja sopimukset Tutkimustulosten ja hoitoviestien välitys Suostumuksenhallinta Palvelujen rahoitus / etuudet Palvelun vaikuttavuus (esim. 15D) Hoitotahto Palveluverkosto/Hoitopäiväkirja/ kalenteri Etäkonsultaatio, etähoitopalvelut Hyvinvointipalveluiden järjestäjä/ tuottaja Tietovaranto- ja tukipalvelut KanTa Tilasto- ja rekisteripalvelut Tutkimuspalvelut Valvontapalvelut KanSa Sektorikohtainen termivaranto => JHS metatietokirjasto Palveluhakemisto Terveyskansio Terveys- ja sairaustietopankki + päätöksentukijärjestelmä Muut tarvittavat tietovaranto- ja tukipalvelut Palvelutyyppi 2:Hyvinvointipalvelujen järjestäminen Palveluryhmä 1: Hakupalvelun ja Palveluun Hakeutumisen järjestäminen Palveluryhmä 2: Palveluprosessin hallinta Palveluryhmä 3 : Palautteen hallinta Palveluiden haun hallinta Palveluun hakeutumisprosessin hallinta Ajanvarausten ja resurssien hallinta Hoito- ja palvelusuunnitelmien ja sopimusten hallinta Potilastietojen välitys- ja etähoitoprosessien hallinta Haittatapahtumailmoitusten hallinta Hyvinvointipalvelujen suunnittelu-palvelukokonaisuus koostuu viidestä palveluryhmästä Palveluryhmä 1 kattaa sosiaali- ja terveyspalveluiden etsimiseen liittyvät palvelut 1.1 Palveluntuottajan valinta - koodistopalvelimen palveluluokitukseen ja organisaatiorekisteriin perustuva palvelu- ja toimipaikkahakemisto, tehtävien, palvelujen, palvelun antajien ja palveluyksiköiden haku kansalaisille 1.2 Hoitoon pääsy ja palveluntuottajien jonotiedot – lisäpalveluna palvelujen laatua kuvaavia tietoja 1.3 Palvelujen rahoitus/ etuudet – Kelan etuudet, kuntien etuudet (linkki Suomi.fi-tuet ja etuudet) Palveluryhmä 2 kattaa hakemisen palvelun piiriin, ja sisältää 2.1 Palvelun hakeminen - palvelupyyntö palvelun järjestäjälle (esim. kotihoitohakemus) 2.2 Esitietopalvelu – esitietojen ylläpito, mahdollisuus päivittää VRK-tietoja 2.3 Suostumuspalvelu 2.4 Hoitotahto, edunvalvonta ja muut palvelun järjestämiseksi tarvittavat tiedot Palveluryhmä 3 sisältää palvelun suunnittelua ja palvelukokonaisuuden hallintaa tukevat palvelut 3.1 Tunnisteellinen neuvonta ja hoitoonohjaus – verkkoneuvonta ei kiireellisissä asioissa: neuvontapyynnön koostaminen, lähetys ja vastaus 3.2 Sähköinen ajanvaraus – hoito-ja palvelusuunnitelmasta riippumattomat (mm hammashuollon tarkistukset, ikäkausitarkistukset), seulonnat, aikaehdotukset, hoito- ja palvelusuunnitelman perusteella tehdyt ajanvaraukset 3.3 Asiakkaan palvelukalenteri - tiedot asiakkaan ja/tai muun henkilön palveluvarauksista ja muista kontakteista, sekä palveluaikaehdotukset push-palveluna. Kalenterin avaus hoitohenkilöstölle Palveluryhmä 4 sisältää sähköiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, kattaen 4.1 Kansalaisen katseluyhteys – Omien potilastietojen katselu (KanTa-palveluna) 4.2 Tietojen välitys - mahdollisuus tehdä koosteita omista potilastiedoista tallennettavaksi kansalaisen terveyskansioon (oma terveys-kokonaisuuden palvelu, jossa koosteet tallletetaan) 4.3 Etäpalvelut, etäkonsultaatio - kansalaisen tietojen reaaliaikainen tai ei-reaaliaikainen tulkinta, Palveluryhmä 5 sisältää palautepalvelut, kattaen 5.1 Haittatapahtuminen ilmoitus – haittatapahtumailmoituslomake, välitys ja käsittelytiedot 5.2 potilastyytyväisyys/ asiakaspalaute – yhtenäi sessä muodossa oleva palautetieto palvelun kehittämiseksi 5.3 Hoidon vaikuttavuuden arviointi – ammattilaisen pyynnöstä Muun palautteen hallinta sähköinen asiakirjahallinta Ohjaus- ja johtamisjärjestelmä Ensimmäisessä vaiheessa toteutettavat palvelut Seuraavissa vaiheissa toteutettavat palvelut Palvelua ei toteuteta palvelukokonaisuudessa (muutostarpeet tulee kuitenkin ottaa huomioon) Hajautettu? Kansallinen?


Lataa ppt "Oma terveys-palvelukokonaisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google