Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

#enkiusaa Leena Pöntynen - Erityisasiantuntija - Kuntaliitto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "#enkiusaa Leena Pöntynen - Erityisasiantuntija - Kuntaliitto"— Esityksen transkriptio:

1 #enkiusaa Leena Pöntynen - Erityisasiantuntija - Kuntaliitto
Nina Lahtinen - Koulutusasianpäällikkö - OAJ Ulla Siimes – Toiminnanjohtaja - Vanhempainliitto #enkiusaa

2 Tässä siis käydään läpi viitekehys, miksi tätä työtä teemme ja mitä olemme jo tehneet
Nina #enkiusaa

3 Koulussamme toimintakulttuurin kehittäminen on johdonmukaista Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) ulla #enkiusaa

4 Koulussa opettajat ja oppilaat, rehtori, oppilashuollon asiantuntijat, muu henkilökunta ja vanhemmat toimivat kaikki yhdessä turvallisen opiskeluympäristön, oppimisen ilon sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolesta. On tärkeää, että koulu on yhteisö, jossa toimintakulttuuriin ja esimerkiksi oppilaiden ryhmäyttämiseen kiinnitetään huomiota. Kaikilla on tiedossa, kenelle voi kertoa huolenaiheista, joihin koulussa puututaan. Yhteisöllinen opiskeluhuolto seuraa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti oppilaiden hyvinvointia. Turvallisuus ja oppimisen mahdollistaminen ovat perustana, kun päätetään tiloista ja ryhmien muodostamisesta. Koulun henkilökunta, oppilaat ja vanhemmat kehittävät yhdessä yhteisöllisiä toimintatapoja ja välittämisen kulttuuria. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on säännöllistä ja kaikkia osapuolia kunnioittavaa. ulla #enkiusaa

5 Luomme koulun toimintakulttuuria yhdessä! Mitä on toimintakulttuuri?
Toimintakulttuuri on kokonaisuus, joka rakentuu • työtä ohjaavien normien ja toiminnan tavoitteiden tulkinnasta • johtamisesta sekä työn organisoinnista, suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista • yhteisön osaamisesta ja kehittämisestä • pedagogiikasta ja ammatillisuudesta • vuorovaikutuksesta, ilmapiiristä, arkikäytännöistä ja oppimisympäristöistä. (Opetussuunnitelman perusteet 2014) leena #enkiusaa

6 Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan)
Koulussamme oppilaat ja vanhemmat osallistetaan toimintakulttuurin (mm. käytänteiden, ohjeiden, sääntöjen) tekemiseen ja niiden arviointiin? Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) nina #enkiusaa

7 Luomme koulun toimintakulttuuria yhdessä! Osallisuus
Oppilaat osallistuvat oman kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Koulutyö järjestetään siten, että sen perustana on oppilaiden osallisuus ja kuulluksi tuleminen. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Kodin ja koulun kasvatusyhteistyö lisää oppilaan, luokan ja koko kouluyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta. Huoltajille tarjotaan mahdollisuuksia tutustua koulun arkeen ja osallistua koulun toiminnan ja kasvatustyön tavoitteiden suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen yhdessä koulun henkilöstön ja oppilaiden kanssa. (Opetussuunnitelman perusteet 2014) ulla #enkiusaa

8 ulla #enkiusaa

9 Luomme koulun toimintakulttuuria yhdessä! Mitä käytännössä?
Luottamusta, rohkeutta, avoimuutta Tasavertaista kohtaamista, vastavuoroista vuoropuhelua, kuulemista Kunnioitusta ja arvostusta Jaettua asiantuntijuutta Kannattelevuutta, ratkaisukeskeisyyttä Yhdessä toimimista, yhteisöllisyyttä Osallisuuden kokemusta Teknologian tuomien mahdollisuuksien hyödyntämistä Johtajuutta ulla #enkiusaa

10 Luomme koulun toimintakulttuuria yhdessä! Mitä käytännössä?
Toiminnallisia vanhempainiltoja ja juhlia, pop up –koulu- /päiväkotipäiviä Yhteistyötä oppilaskunnan ja vanhempien kesken Lasten, vanhempien ja henkilökunnan tutustuttamista, (halukkaiden) yhteystiedot jakoon Asioiden avaamista, kertomista, näyttämistä, kokeilemista Vanhemmat mukaan opetukseen, retkille, tapahtumiin, lukemaan lapsille, sitomaan luistimia, Kasvatusiltoja / -kahviloita, perheiltoja, esim. koko perheen mediakasvatusilta, matalan kynnyksen kerhoja Varainhankinnasta vastuun jakamiseen ja vaikuttamiseen ulla #enkiusaa

11 Oppilaat mukaan! Oman koulutyönsä ja ryhmänsä toiminnan suunnittelu
Keskustele yleisesti kiusaamisesta ja ystävyydestä Jokainen oppilas oppii ymmärtämään oman toimintansa merkityksen kiusaamiseen: Kiusaaja-Kiusattu, Kannustaja-Puuttuja Rohkaise lapsia kertomaan, kiusaamisesta kertominen ei ole kantelua. Kysy oppilailta mitä pitäisi tehdä. Miten kiusaaminen loppuu? Työrauha paranee? Tee yhteistyötä vanhempien kanssa, rohkaise heitä ottamaan yhteyttä, jos epäilevät kiusaamista. Viestiteltäessä kotiin, soita, jos kyseessä negatiivinen asia tai vaikea asia, jota et pysty kertomaan viidellä lauseella tai johon toivot kuulevasti vanhempienkin näkemyksen. Kirjaa sitten, että asiasta soitettu ja mitä siinä on puhuttu. LEENA Parit ja ryhmät opettajan nimeämiä Istumajärjestys Ryhmäyttäminen Aina opettajan tai ryhmän vaihtuessa Osana kiusaamiseen puuttumista Toimintaa usein eri ryhmissä ja yli luokkarajojen Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu Kaveruus, empatia, sosiaalinen kanssakäynti Oppilailla on tieto siitä, mitä seurauksia on, jos esimerkiksi kertoo opettajalle kiusaamisesta Esim. tukioppilaat voivat kertoa nuoremmille oppilaille miten kiusaamisasiat koulussa käsitellään ja mikä on esim. kuraattorin tai KiVa-/VERSO-tiimin rooli Oman koulutyönsä ja ryhmänsä toiminnan suunnittelu Miten toimia, jotta luokassa on hyvä työrauha/ei kiusata? Koulun yhteisen toiminnan ja oppimisympäristön suunnittelu ja kehittäminen Mikä paikka kaipaa parempaa valvontaa/muutosta? Turvallisuuskävelyt, viihtyvyyskävelyt… Lakisääteiset suunnitelma + jalkautus + seuranta suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista Yhdessä säännöt (järjestyssäännöt) ja sopimukset Miten suunnitelmat tulevat osaksi arkea? Miten tiedottaa ja kertoa oppilaille/vanhemmille niistä? Arvioivat ja kehittävät osallisuuttaan Oppilaskunta Tukioppilaat Tiedostettu ja ennaltaehkäisty kiusaamisen erityiset riskipaikat kiusaaminen alkaa yleisimmin heti 1. luokalla tai oppilaan siirryttäessä 7. luokalle taikka oppilaan luokan vaihtuessa uuteen Opettajan vaihtuminen: kiusaus alkaa uudelleen -> erityisen raskasta, jos uusi ope ei tiedä aiempaa historiaa Ryhmän/parin muodostaminen Välitunnit, ruokatunnit Oppitunnin alku ennen opettajaa Siirtymät eri opetuspaikoille, koulumatkalla Kiusaaminen alkaa myös varsin usein uudelleen eri tilanteissa -> jatkoseurannan tarvetta niiden oppilaiden osalta, joilla on kiusaamishistoriaa Välitunneille lisää valvontaa, selvästi yleisin tilanne, missä kiusaamista tapahtuu Valvontaa voidaan myös tehostaa tiedottamalla muulle henkilökunnalle kiusaamisesta, jotta kukin osaa seurata erityisesti mahdollisen kiusaajan ja kiusatun välisiä kohtaamisia. Oppilaiden hallitsemiseksi välitunteja voidaan myös porrastaa niin, että tietyt luokat/oppilaat ovat eri aikaan välitunneilla. Valvonnan lisääminen voi tapahtua myös luokissa esimerkiksi resurssiopettajia tai avustajapalveluita lisäämällä. #enkiusaa

12 Kyllä (nouse seisomaan)
Tunteeko koulumme henkilökunta suunnitelmamme oppilaan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä? Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) leena #enkiusaa

13 Koululla on häirinnän, kiusaamisen ja väkivallan estämistä koskeva suunnitelma.
Suunnitelma ohjaa koulun arkea. Se on tuttu oppilaille, vanhemmille ja opettajille. Suunnitelmaa päivitetään tarpeen mukaan. Jos koululla on käytössä kiusaamisen vastaisia malleja tai ohjelmia, suunnitelmassa kuvataan niiden soveltamista. leena #enkiusaa

14 Toimimme suunnitelmallisesti!
1. Suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä 2. Suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista 3. Järjestyssäännöt Tarpeelliset määräykset kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä Tarkempia määräyksiä vaarallisista esineistä tai aineista sekä niiden käytöstä ja säilytyksestä. määräyksiä koulun omaisuuden käsittelystä, koulun tilojen siisteydestä huolehtimisesta sekä Määräyksiä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun alueella. nina #enkiusaa

15 Kyllä (nouse seisomaan)
Koulussamme käytössä olevaa kiusaamisen ehkäisevää mallia ja sen toimivuutta arvioidaan säännöllisesti? Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) nina #enkiusaa

16 Suunnitelmien jalkauttaminen- oppilaiden osallistaminen
JULISTEKILPAILU Miten oppilas, opettaja tai muu henkilö voi estää kiusaamista ja häirintää koulussa tai netissä? Kuinka pitäisi toimia, jos näkee tai kuulee kiusaamisesta tai nettikiusaamisesta? Millainen on koulunne prosessi, kun opettaja saa tiedon kiusaamisesta tai nettikiusaamisesta? Tehkää julisteet!  Päivittäkää tarvittaessa suunnitelmaa!  Ideoikaa!  Vanhemmat mukaan! Jakakaa kuva muillekin! Voittakaa luokallenne 5 kg ksylitolipastilleja! Vielä ehtii! Julistekilpailu päättyy ! leena Tästä kilpailuesitteeseen! #enkiusaa

17 #enkiusaa

18 #enkiusaa

19 Huoltajilla on oikeus saada tieto, jos oma lapsi mukana häirinnässä, kiusaamisessa tai väkivallassa!
Lakia on noudatettava, koulun toimintamalli ei voi olla ristiriidassa lain kanssa! Koulun opettajalla ja rehtorilla on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa vanhemmille tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta kiusaamisesta, häirinnästä ja väkivallasta. Koulun henkilökunta, oppilaat ja vanhemmat ymmärtävät, miten tärkeää on, että tieto kulkee kumpaankin suuntaan. Tiedonkulun varmistamiseksi on yhdessä luotu monenlaisia tapoja ilmoittaa opettajalle tai rehtorille häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta. nina #enkiusaa

20 Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan)
Koulussamme on luotu erilaisia mahdollisuuksia kertoa kiusaamisesta Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) nina #enkiusaa

21 OPPILAALLA ON OIKEUS TURVALLISEEN OPISKELUYMPÄRISTÖÖN
Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. = opetukseen tarkoitetut tilat ja välineet ovat turvallisia (HE 86/1987) = oppilaat eivät saa joutua väkivallan tai muun kiusaamisen kohteiksi koulussa tai koulun toiminnassa (HE 86/1987 ) arvioitaessa opetuksen järjestäjän perusopetuslain 29 §:n mukaisen turvallisen opiskeluympäristön turvaamista kiinnitetään huomiota siihen, ovatko tehdyt toimenpiteet riittävän konkreettisia ja onko niiden tehokkuutta seurattu tarpeeksi nina #enkiusaa

22 Kiusaamisen havaitseminen
Kiusaamista havainnut kertoo Opettajan havainnointi: opetustyöhön tulee valmistautua ennakoimalla mahdollisia kiusaamistilanteita ja kiinnittämällä niihin erityistä huomiota. Kiusaamiskyselyt-> toimet tulosten mukaan (säännöllisyys) hyvinvointikyselyn tulosten käsittely oppilaiden kanssa Postilaatikko tai nettikanava, jossa voi kertoa kiusaamisesta Sosiogrammi: kaverisuhteet ja yksinjääminen luokassa. Kiusaamisen tunnusmerkkien seuraaminen: kouluhaluttomuus, runsaat poissaolot ja psykosomaattiset oireet Kun oppilas oireilee näin, tulisi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa selvittää, johtuvatko oireet koulukiusaamisesta. Yhteistyö koulun ja kodin välillä Oppilaan käytöksen muutos Selvitä, miksi lapsi ei lähde mielellään kouluun leena #enkiusaa

23 Opettajan tai rehtorin on puututtava kiusaamiseen heti, kun siitä on saatu tieto tai kiusaamista on havaittu. Heidän on selvitettävä tilanne häirinnän, kiusaamisen ja väkivallan estämistä koskevan suunnitelman mukaan. Opettajalla tai rehtorilla ei ole oikeutta määrätä rangaistuksia oppilaan vapaa-aikana tapahtuvista asioista. He voivat kuitenkin ilmoittaa vanhemmille tietoonsa tulleita asioita tapahtuma-ajasta ja -paikasta riippumatta sekä tarvittaessa selvittää niitä vanhempien kanssa. Vanhempienkin on hyvä kertoa kouluun vapaa-ajalla huomatusta häirinnästä, kiusaamisesta ja väkivallasta. ulla #enkiusaa

24 Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan)
Työyhteisössämme kaikki puuttuvat havaitsemaansa kiusaamiseen Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) ulla #enkiusaa

25 OPPILAALLA ON VELVOLLISUUS
KÄYDÄ KOULUA osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta OPPIA suorittaa oppivelvollisuus siten, että hänellä on perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot TEHDÄ TEHTÄVIÄ JA KÄYTTÄYTYÄ KUNNOLLA suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. KORVATA AIHEUTTAMANSA VAHINGOT VAHKL MUKAAN velvollisuudesta korvata aiheuttamansa vahinko säädetään vahingonkorvauslaissa Vahingoista tulee ilmoittaa oppilaan huoltajalle. SIIVOAA OMAT SOTKUNSA Siivous valvotusti eikä se saa muodostua oppilaan ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle vaaralliseksi tai raskaaksi eikä sen suorittaminen saa kestää enempää kuin kaksi tuntia. Oppilas ei voi tehtävän suorittamisen vuoksi jäädä pois opetuksesta. ilmoitus oppilaan huoltajalle. NINA Perusopetuslaissa ja lain esitöissä ei määritellä kiusaamisen käsitettä. Säädetään oppilaalle velvollisuus käyttäytyä asiallisesti -> epäasialliseen käytökseen puututtava ja oikeus rangaista Laki ei säädä, mitä toimia koulun henkilökunnan on tehtävä turvallisen opiskeluympäristön luomiseksi. Rangaistuksina voi käyttää vain laissa säädettyjä rangaistuksia. #enkiusaa

26 OPETTAJAN TOIMET EPÄASIALLISESSA KÄYTÖKSESSSÄ
Opetuksen järjestäminen: Tunnin aloitus: opettaja luokassa, kun kello soi Oppitunti: istumajärjestys, ryhmät/parit valmiina, tilat=>valvonta mahdollista, työmenetelmät Tukitoimet: oppimisvaikeuksien lisäksi myös sosiaalisiin vaikeuksiin tukea esim. resurssiopettaja, tukiopetus Tunnin päättäminen: seuraa käytävässä poistumista ulos Tiedonkulku koulun sisällä kiusaamisesta: välituntivalvonta toimivaksi ja riittäväksi Puuttuminen tehtyjen suunnitelmien mukaan Rankaiseminen lain mukaisin keinoin Yhteistyö kodin kanssa Tukioppilastoiminta, oppilaskunnat Oppilas- ja opiskelijahuolto Sosiaalitoimi: lastensuojeluilmoitus Yhteistyö poliisin ja muiden viranomaisten kanssa LEENA Suunnitelmien mukaan, lain mukaisin keinoin Jälkiseurantaa Jälkiryhmäytys Rangaistusten lisäksi koulun henkilökunnan vastuulla on oppilaan hyvinvointi koulussa. Tällä tarkoitetaan sitä, että kiusatulle ja kiusaajalle tulee järjestää hänen tarvitsemaansa tukea ja apua. Tutkimus: Kiusattujen mukaan kolme tehokasta keinoa, joilla saatu loppumaan: Poliisin mukaantulo Yhteistapaamiset, huoltajat mukana ja Ryhmäsiirrot #enkiusaa

27 Opettajalla on oikeus jakaa huoli
Oikeus ilmoittaa poliisille Ilmoitus velvollisuus poliisille Huoli poistuu Lastensuojeluilmoitus Sosiaalitoimelta aina tieto koululle perusopetuksen järjestämisen kannalta välttämättömistä tiedoista Tehtävässään saanut tiedon, että lapseen on kohdistunut seksuaalirikos tai henkeä tai terveyttä uhannut rikos, josta enimmäisrangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta. Huoli ei poistu Uusi lastensuojeluilmoitus Tehtävässään saanut tiedon, että joku vaarassa joutua väkivallan kohteeksi. Huoli ei poistu Uusi ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta tai lastensuojeluilmoitus Huoli poistuu Sovitaan seuranta-aika esim. yhden kuukauden päähän Iso huoli lapsesta Opetuksen järjestämiseen ja pedagogisin keinoin ratkaistavista asioista Opettajalla huoli Yhteydenotto huoltajaan Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi Huoltajan suostumuksella yhteydenotto yhdessä sosiaalihuoltoon Ei suostumusta huoltajalta, mutta lapsen etu vaatii. Tällöin yhteydenotto on mahdollinen ilman suostumusta. Samojen tietojen perusteella ei tarvitse tehdä lastensuojeluilmoitusta. Opettajalla mahdollisuus valita kumman haluaa tehdä, koska yleensä myös lastensuojeluilmoituksen tekokynnys ylittyisi. Perheeseen tai vanhempiin liittyvä asia, tarve sosiaali-toimen tuelle Kuraattorin, psykologin ja kouluterveydenhuollon osaamista vaativa asia Huoli poistuu Sovitaan tarvittaessa seuranta-aika uudelleen tapaamiselle. Huoli ei poistu Koulu päättää oppilaalle järjestettävän tuen Oppilashuollon asiantuntijaryhmä Yhteydenotto sosiaalihuoltoon Lastensuojeluilmoitus Yhteydenotto huoltajaan NINA ULLA VANHEMPIEN ROOLI AINA YHTEYS Opiskeluhuolto Konsultaatio opettaja ja psykologi/ kuraattori Oppilaan ja kuraattorin/psykologin tapaaminen Kouluterveydenhuolto OH-asiantuntijaryhmän kokoontuminen Huoli poistuu Sovitaan seuranta-aika esim. yhden kuukauden päähän = Koululle tieto siitä, onko oppilaan asia hoidossa ja onko asialla vaikutusta opetuksen järjestämiseen. Oppilaan, sosiaalitoimen ja koulun suunnitelmien sovittaminen yhteen suostumuksella. Rehtori tai opettaja osallistuu pyydettäessä palvelutarpeen arvioinnin ja suunnitelman tekemiseen. Sosiaalitoimelta aina tieto koululle perusopetuksen järjestämisen kannalta välttämättömistä tiedoista. Huoli ei poistu Yhteys sosiaalitoimeen tai lastensuojeluun Laaja terveystarkastus Opettajan arvio huoltajan suostumuksella Terveystarkastuksesta palaute opettajalle #enkiusaa

28 LAIN MUKAISET PUUTTUMIS-, TURVAAMIS- JA RANGAISTUSKEINOT
Kotitehtävien suorittaminen koulun jälkeen (PO) Kasvatuskeskustelu (PO puuttumiskeino) Liatun tai epäjärjestykseen saatetun koulun omaisuuden tai tilan puhdistaminen tai uudelleen järjestäminen (kasvatuksellinen toimi, PO) Luokasta/opetustilasta poistumaan määrääminen Jälki-istunto (hiljaa istuminen/kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevat kirjalliset, suulliset tai muut tehtävät, PO) Esineiden ja aineiden poisotto-oikeus (turvaamistoimi) Tavaroiden, säilytystilojen tai vaatteiden (päällisin puolin) tarkastaminen (turvaamistoimi) Opiskeluoikeuden epääminen loppupäiväksi (turvaamistoimi) Kirjallinen varoitus (kurinpitorangaistus-valitusoikeus) Määräaikainen erottaminen (kurinpitorangaistus, valitusoikeus, viimesijainen keino) Tästä ohjeeseen perusopetuksessa käytettävistä puuttumis- ja rangaistuskeinoista NINA Koulun omien puuttumiskeinojen suhteen kouluilla on harkintavaltaa, huoltajalla ei ole subjektiivista oikeutta saada jotain tiettyä kurinpitokeinoa kohdistettavaksi kiusaajaan Tai koko luokan yhteistä vanhempainiltaa järjestettäväksi lapsensa kiusaamisen vuoksi

29 Oppilashuolto rangaistusten yhteydessä
Opetuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaalle, jolle on määrätty kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen tai jolta opetus on evätty jäljellä olevan työpäivän ajaksi järjestetään tarvittava oppilashuolto. Oppilasta ei saa jättää ilman valvontaa poistettu jäljellä olevan opetuksen ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta tai NINA #enkiusaa

30 Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan)
Koulussa tapahtuva kiusaaminen on kirjattava rikokseksi Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) kielletään muihin kohdistuva häirintää, kiusaaminen ja muuta epäasiallinen kohtelu, joka aiheuttaa heidän opiskelulleen, turvallisuudelleen tai terveydelleen haittaa tai vaaraa. LEENA #enkiusaa

31 kohdistuvana rikoksena rangaistavaksi säädetty teko.
Kun opettaja tai rehtori ilmoittaa vanhemmille tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta kiusaamisesta, häirinnästä tai väkivallasta, samalla pohditaan yhdessä, onko kyseessä tilanne, jossa tarvitaan poliisin apua tai joka pitäisi antaa poliisin tutkittavaksi. Tämän lisäksi opettajalla ja rehtorilla on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa sekä poliisille että lastensuojelulle, kun heillä on tehtävässään tietoon tulleiden seikkojen perusteella syytä epäillä, että lapseen on kohdistettu seksuaalirikoksena tai henkeen ja terveyteen kohdistuvana rikoksena rangaistavaksi säädetty teko. NINA #enkiusaa

32 NINA #enkiusaa

33 PAHOINPITELY EI OLE KIUSAAMISTA. SE ON PAHOINPITELY. SE ON RIKOS
Rikoksia koulussa tehtynäkin mm. lievä/pahoinpitely kunnianloukkaus yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen pakottaminen seksuaaliseen tekoon omaisuuteen kohdistuvat vahingonteot oikeudettomasti hävittää/vahingoittaa toisen om. näpistys, varkaus kiristys, laiton uhkaus vainoaminen 15 vuotta on rikosoikeudellisen vastuun raja alle 15-vuotiaisiin rikoksentekijöihin voidaan kohdistaa lastensuojelullisia toimenpiteitä Oikeus ilmoittaa poliisille, jos tehtävässään saanut tiedon, että joku vaarassa joutua väkivallan kohteeksi. Virallisen syytteen alaiset rikokset = poliisi voi tutkia ja syyttäjä syyttää, vaikka asianomistaja ei vaadi rangaistusta pahoinpitely vahingonteko, kun se kohdistuu kunnan tai valtion omaisuuteen varkaus, esim. raha, kännykkä tai reppu lievä pahoinpitely silloin, kun se kohdistuu alaikäiseen uhriin tai henkilöön, joka suorittaa työtehtäviään esim. opettaja kiristys virkamiehen väkivaltainen vastustaminen  NNIA oppilaiden aiheuttama väkivallan uhka tai väkivalta on ilmoitettava välittömästi aina poliisiviranomaisen tutkittavaksi ja myös sosiaaliviranomaisiin on oltava tarvittaessa yhteydessä. Tärkeää olisi myös huomioida kiusatun näkemys: ”kättä päälle rehtorin kansliassa” ei tunnu kiusatusta välttämättä oikeudenmukaiselta käsittelytavalta, erityisesti jos kiusaaminen on jatkunut pitkään ja ollut voimakasta . #enkiusaa

34 Vahingonkorvausvastuulla ei ole ikärajaa Vaasan HAO (R 10/596 15. 4
Yläasteella oli useita kertoja koulun tiloissa, koulutyön aikana kaksi oppilasta pahoinpidellyt oppilaan A otettu kiinni ja kaadettu maahan, jonka jälkeen häntä oli potkittu. potkittu jalkaan ja lantioon sekä lyöty nyrkillä rintakehään. päähän oli myös kaadettu ruokaa, lyöty nyrkillä korvaan sekä yritetty heittää pyöräillyttä A:ta kivellä. Todistajalausumien mukaan A pelkäsi teot toteuttaneita henkilöitä, ja hänellä alkoi olla paljon poissaoloja koulusta. Ainakin toinen tekijöistä oli myös jatkanut ahdistelua senkin jälkeen, kun koulussa oli käyty asiaa koskeva neuvottelutilaisuus. Jatkuva uhka johti pelkotiloihin, eikä A ollut voinut tuntea oloaan turvalliseksi koulussa. A joutui 10 päiväksi sairaalahoitoon päänsäryn vuoksi, eikä voitu sulkea pois sitä, etteikö syynä ollut vastaajien aiheuttama henkinen kärsimys. Tuomion mukaan menettely kokonaisuutena arvioiden ja seurauksen huomioon ottaen kohdistui A:n kunniaan ja vapauteen. Pelkotiloista ja sairastumisesta päätelleen sellaista henkistä kärsimystä aiheutui, jota voitiin myös verrata kipuun ja särkyyn. Tekijät velvoitettiin suorittamaan A:lle vahingonkorvausta markkaa (toinen tekijä markkaan saakka ja toinen5000 markkaan saakka). Esillä oli myös koulumenestyksen heikentyminen sekä siitä johtuvien yksityistuntien ottamisesta johtuneet kulut, mutta tämä vaatimus hylättiin riittämättömän selvityksen vuoksi. NINA #enkiusaa

35 Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan)
Kiusaaja pitäisi siirtää toiseen kouluun Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) ULLA #enkiusaa

36 Rehtori ja opettaja voivat käyttää vain perusopetuslaissa säädettyjä puuttumis-, turvaamis- ja rangaistuskeinoja. Ensisijaisesti turvaudutaan kasvatuskeskusteluun. Rehtori voi pedagogisilla tai turvallisuuteen liittyvillä perusteilla muuttaa oppilaiden luokka- ja ryhmäjakoja, jos opetussuunnitelman mukaisen opetuksen antaminen ei muutoin toteudu. Oppilasta ei voi rangaistukseksi määrätä opiskelemaan kotona. LEENA #enkiusaa

37 Luokan tai koulun vaihtaminen
Oppilaan luokan vaihtaminen (hallinnollinen pedagoginen toimenpide) Oppilaan siirtäminen toiseen kouluun tai kotiin 6 § (hallintopäätös) kuultava oppilasta ja huoltajaa, mutta opetuksen järjestäjän harkintavallassa Hallintolain 6 § noudattaminen ennalta tiedossa yhdenvertaiset periaatteet, joita noudatetaan, ei kevein perustein Luokanvaihtaminen perusteltava, mutta ei hallintopäätös, kantelumahdollisuus Koulun vaihtamisesta hallintopäätös, johon muutoksenhakuoikeus aluehallintovirastoon. LEENA #enkiusaa

38 Nykyinen laki mahdollistaa jo oppilaan siirtämisen toiseen ryhmään tai kouluun
Ryhmän tai koulun vaihtamista ei käytetä, koska Mahdollisuutta ei tunneta Kiusaaminen ei mustavalkoista Siirtäminen ei poista syitä eikä ole ennalta varmuutta sen toimivuudesta, leimaa oppilaita 58 kunnassa on vain yksi koulu Etäisyydet kasvavat, mikä lisää kustannuksia ja koulukuljetuksen kustannuksia LEENA #enkiusaa

39 Kyllä (nouse seisomaan)
Tiedän mitä tukea koulussamme on tarjolla kiusaamistilanteissa mukana olleille Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) ULLA #enkiusaa

40 Kiusaamis-, syrjintä- ja väkivaltatilanteiden osapuolina olevilla oppilailla on oikeus tarvitsemaansa tukeen. Oppilaiden käytettävissä ovat kouluterveydenhuollon palvelut sekä psykologi- ja kuraattoripalvelut. Oppilaan tai huoltajan suostumuksella asia voidaan viedä oppilashuollon moni ammatillisen asiantuntijaryhmän käsiteltäväksi. Opetuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että rangaistuksen saaneelle oppilaalle on järjestetty tarvittava oppilashuolto. LEENA #enkiusaa

41 Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan)
Koulussamme on sovittu, miten kiusaamistapausten seuranta tapahtuu Kyllä (nouse seisomaan) Ei (jää istumaan) nina #enkiusaa

42 Opettaja tai rehtori ilmoittaa kiusaamis-, häirintä- tai väkivaltatilanteen selvittelystä ja ratkaisusta viiveettä kaikkien osapuolten vanhemmille. Opettaja ja oppilas seuraavat, uusiutuuko tilanne, ja ilmoittavat, jos tilanteet jatkuvat. Myös vanhempien on varmistettava, ettei tilanne toistu ja että heidän lapsensa voi hyvin. On tärkeää, että vanhemmat ilmoittavat opettajalle tai rehtorille, jos esimerkiksi kiusaaminen jatkuu. Kiusaamiseen puututaan heti ja jatkotoimista päätetään yhdessä. ulla #enkiusaa

43 Helmikuun haaste www.enkiusaa.fi
Käy läpi nämä diat yt-ajalla! Sopikaa, miten käytte asiat läpi vanhempien kanssa. leena #enkiusaa #enkiusaa


Lataa ppt "#enkiusaa Leena Pöntynen - Erityisasiantuntija - Kuntaliitto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google