Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asukkaiden mielipiteitä Rautatienkadun katukokeilusta Liikenneinsinööri Kristiina Kartimo

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asukkaiden mielipiteitä Rautatienkadun katukokeilusta Liikenneinsinööri Kristiina Kartimo"— Esityksen transkriptio:

1 Asukkaiden mielipiteitä Rautatienkadun katukokeilusta Liikenneinsinööri Kristiina Kartimo 19.9.2016

2 2014 2016 ENNEN - JÄLKEEN

3 2016 2014 ENNEN - JÄLKEEN

4 Rautatienkadun kokeilusta kerättiin asukkailta palautetta -Lahden kaupunki keräsi syyskuussa palautetta Rautatienkadun levennetystä jalkakäytävästä Porukka-mobiilisovelluksen kautta. -Palautetta kerättiin myös kaupungintalon puutarhajuhlissa (3.9.2016) -Vastauksia saatiin yhteensä lähes 400 -Porukkasovelluksessa vastauksia saatiin 240 kpl ja -Puutarhajuhlissa vastauksia saatiin n. 150 kpl

5 Mistä kokeilussa on kyse? Kadunvarren yritykset lähestyivät loppuvuodesta (2015) kaupunkia ja ehdottivat kokeilua, jossa pysäköintipaikat poistettaisiin toiselta puolelta katua heidän liikkeittensä edustalta ja jalkakäytävää levennettäisiin sen päälle. Yritykset halusivat selvittää saavutetaanko jalankulkuolosuhteiden tilapäisellä parantamisella myös Lahdessa yhtä hyviä tuloksia kuin monessa muussa suomalaisessa ja eurooppalaisessa kaupungeissa on saavutettu ja tekeekö jalkakäytävän leventäminen Rautsikasta elävämmän. Kokeilua suunniteltiin tammikuussa 2016 vuorovaikutteisesti asukkaiden ja yritysten kanssa. Lautakunta hyväksyi kokeilun toteuttamisen helmikuussa ja se toteutettiin huhtikuussa 2016.

6 Jalkakäytävästä halutaan pysyvästi levennetty Porukkasovellukseen vastanneet haluaisivat (70 %) Rautsikan katukokeilusta eli levennetystä jalkakäytävästi pysyvän. 15 % vastaajista kannattaa paluuta entiseen ja 15 prosenttia ei osaa sanoa, kumpi ratkaisuista on parempi. Myös puutarhajuhlissa (3.5.) saatujen monien vastausten perusteella vaikuttaa, että Rautsikka-kokeilusta tykätään ja siitä toivotaan pysyvää. 96 Porukka-kyselyyn vastanneen mielestä Rautsikasta voisi tehdä vaikka kävelykadun.

7

8 Jalankulkuolosuhteiden paraneminen tuo keskustaan elinvoimaa Suurin osa vastaajista kokee, että jalankulkuolosuhteiden parannus Rautsikalla tuo keskustaan viihtyisyyttä ja elinvoimaa. Kommenteissa moni mainitsee levennetyn jalkakäytävän tehneen kadusta kävelijälle viihtyisämmän. Arvostelua kokeilu saa väliaikaisesta ulkonäöstä. Muutama kokee investoinnin turhaksi. Muutama kokee pysäköintipaikkojen poistamisen haitalliseksi kadunvarren yrityksille. Kyselyn vastaajat eivät koe, että levennetty jalkakäytävä olisi mitenkään vaikuttanut heidän asiointiinsa.

9 PORUKAN MIELIPITEITÄ RAUTSIKAN KATUKOKEILUSTA ”Levennys tekee kadusta huomattavasti mukavamman kulkea” ”Autoillessa ei ympäristöllä ole niin väliä, mutta ulkoilijat menevät paikkoihin, joissa sieulu lepää” ”Eikös keskusta säilyisi vetovoimaisempana jos autot mahtuisivat myös kulkemaan siellä?” ”Pyörällä pitäisi päästä kumpaakin suuntaaan” ”Silmään aika ruma. Erottuu liikaa ympäristöstä”

10 Puutarhajuhlissa (3.9.2016) saatiin palautetta Rautatienkadun kokeilusta.

11 Miten kyselyyn vastanneet saapuvat keskustaan? Porukka-kyselyssä kartoitettiin vastaajien tyypillisiä saapumistapoja keskustaan. -2/5 vastaajista saapuu keskustaan yleensä autolla. -Joka neljäs (1/4) vastaajaa saapuu kävellen -joka viides (1/5) vastaaja saapuu pyörällä. -Bussilla keskustaan saapuu joka kymmenes kyselyyn vastannut. Autolla saapuvat pysäköivät mieluiten Toriparkkiin (1/4) tai mahdollisimman lähelle liiketilaa (1/4). Ilmaisen parkkipaikan etsii joka neljäs (1/4).

12 Pyöräilymahdollisuuden puuttuminen saa kritiikkia Rautatienkadulle kokeilun kohdalle toivotaan pyöräilymahdollisuutta keskustan suuntaan. Tällä hetkellä Rautatienkadulla saa pyöräillä ajoradalla noudattaen samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin. Jalkakäytävällä pyöräily ei ole sallittua. Tällä hetkellä jalkakäytävä ei ole riittävän leveä, jotta siinä voisi turvallisesti sallia pyöräilyn. Rautatienkadun lopullisen vaiheen suunnittelussa tarkastellaan pyöräilymahdollisuuden toteuttamista Rautsikalle molempiin suuntiin esimerkiksi pyöräkaistajärjestelyin.

13 Kävelijöitä on kuusinkertaisesti autoilihin verrattuna Kesän aikana kokeilun vaikutuksia liikkumiseen ja pysäköintiin on tarkkailtu. Tulosten perusteella vaikuttaa, että kadulla vietetään aiempaa enemmän aikaa. Jalankulku on kadulla pääkulkumuoto; kävelijöitä on kuusinkertaisesti autoihin verrattuna. Pysäköintipaikkojen käyttöasteita tarkkailtiin kesäkuussa arkisin 10-16. Paikoista on havaintojen perusteella pääasiassa käytössä 50-60 prosenttia, mutta lounasaikaan pysäköintipaikkojen käyttöaste on korkea, 80-100 prosenttia.

14 Somisteet ilahduttavat asiakkaita ja kävelijöitä Rautatienkadulla

15 Rautatienkadun kokeilun vaikutusten arviointi jatkuu Syksyllä haastatellaan läpi kadunvarren yritykset ja kartoitetaan heidän mielipiteitään kokeilusta.

16 Kiitos kaikille mielipiteensä kertoneille!


Lataa ppt "Asukkaiden mielipiteitä Rautatienkadun katukokeilusta Liikenneinsinööri Kristiina Kartimo"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google