Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteiskunta ja yhteiselämän ehdot. Pohdi Millaista yhteiselämä oli 1700 – 1800 luvuilla? Pohdi arkielämää, ajattelua, uskonnollisuutta ns. oikeaa elämäntapaa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteiskunta ja yhteiselämän ehdot. Pohdi Millaista yhteiselämä oli 1700 – 1800 luvuilla? Pohdi arkielämää, ajattelua, uskonnollisuutta ns. oikeaa elämäntapaa."— Esityksen transkriptio:

1 Yhteiskunta ja yhteiselämän ehdot

2 Pohdi Millaista yhteiselämä oli 1700 – 1800 luvuilla? Pohdi arkielämää, ajattelua, uskonnollisuutta ns. oikeaa elämäntapaa Mitä konkreettisia muutoksia esim. globalisaatio on tähän tuonut Lue s. 79 -> Millaista on tulevaisuus 100 vuoden päästä? T. 1 ja 2 s.80

3 Kolme ryhmää Valmistakaa iskulause juliste näkemyksestä ja valmistautukaa perustelemaan miksi Juuri se näkemys on ehdottomasti paras valtion järjestyksen pohjaksi. (voit myös valmistautua siihen miksi toisten näkemys ei toimi) Hobbes ja luonnontila Locke ja luonnotila Rousseau ja luonnontila

4 Rawls sopimusajattelu ja oikeudenmukaisuus teoria Mehukestit s. 85 Yhteiskuntajärjestystä on mietittävä ns. ”tietämättömyyden verhon takaa” Yhteiskunnan määritettävä ne perusperiaatteet miten yhteiskunnan täytyisi järjestäytyä. -> ”alkutilassa ihminen ei voisi olla itsekäs ja ajaa omaa etuaan päättelisivät rationaalisesti -> virheiden mahdollisuus pienenee Mitä tällaiset perusperiaatteet voisivat olla. Millaisiin päätöksiin esim. koulutustausta ei vaikuta? Mehukestiesimerkissä kaikki saavat saman verran. Onko tasajako kaikissa kysymyksissä aina se oikea? T. 1 ja 2 s.87

5 s. 83 ja 85 t.1-3

6 Periaatteet Rawlisin mukaan Vapausperiaate = jokaisella kansalaisella on oltava suurin mahdollinen vapaus, joka on sovitettava muiden vastaavaan vapauteen Eroperiaate = Yhteiskunnassa voi olla taloudellisia ja sosiaalisia eroja jos A) Ne liittyvät virkoihin ja asemiin, joita kaikkien on mahdollista saavuttaa B) Erot koituvat lopulta myös huono-osaisten hyväksi (=> verotus) Kenen velvollisuus on huolehtia köyhistä? (Valto, kirkko, yksittäiset kansaiset)

7 Tehtävä 1 ja 2 s. 88 Tehkää työhakemus jossa kuvaatte itseänne, omia hyviä ominaisuuksia jotka vaikuttavat työpaikan saamiseen

8 Toinen ryhmä hakee arkkitehtiä suuren suunnittelija ryhmän johtoon Toinen ryhmä hakee siivousväline firman edustajaa

9 Lue s. 89-90 Arviointi T.1 ja2

10 Positiiviset ja negatiiviset oikeudet Negatiiviset oikeudet  Takaavat yksilö vapauden ulkoisista esteistä huolimatta. Ne turvaavat oman päätöksenteon itseä koskevissa kysymyksissä. Ihmisillä myös velvollisuus olla puuttumatta muiden elämään ja vapautta koskeviin kysymyksiin -> valtion tehtävä on turvata periaatteiden toteutuminen, vaikka pakottamalla (Hobbes, Locke) Positiiviset oikeudet  Yksilölle turvataan vapaus toteuttaa valintoja ja päämääriä myös käytännössä. Ihmisellä oikeus myös saada toisilta ei ainostaan tulla jätetyksi rauhaan (muilla velvollisuus auttaa hätään joutunutta) (Rawls)  Oikeus armeliaisuus  Oikeus terveydenhuoltoon kerjäläisellä ei ole oikeutta vaatia almuja itselleen vaan tekijä on armelias  T 1 s.90

11 Liberalismi =yksilölle on annettva vapaus määrittää itse elämänsä sisältö ja se mitä hyvä elämä tarkoittaa Oikeudenmukaisen yhteiskunnan ja ihmisen perimmäisen elämänkoskevat kysymykset on erotettava toisistaan (sopimusetiikka) Yksityinen ( henkilökohtaiset ratkaisut, maailmankatsomus) ja julkinen alue on erottava toisistaan. esim. On yksilön asia mitä mediaa hän seuraa, julkista mitä kaistaa ajetaan autolla

12 Mill – yksilön vapautta rajoittaa ainoastaan muiden sama vapaus = vahinkoperiaate => Yhteiskunta voi rajoittaa tai kieltää yksilöntoimintaa vain jos se vahingoittaa muita -> alkoholinkäyttöön yhteiskunta voi puuttua vain jos henkilö on vaaraksi muille Miksi tupakka- ja alkoholituotteiden myyntiä rajoitetaan? S.94 t 2 ja 3

13 Yövartijayhteiskunta Valtion tehtävä on turvata turvallisuus. Valtiolla ei muita tehtäviä, ettei se loukkaisi yksilön vapautta päättää asioitaan  Negatiivisten vapauksien korostus  Yleisien palveluiden ylläpitäminen ei ole mahdollista koska ne pitää rahoittaa verotuloilla  ”Jokainen on oman onnensa seppä” = uusliberalismi  Liian pitkälle viety sosiaaliturvajärjestelmä johtaa paternalismiin =holhoamiseen, joka riistää ihmiseltä valinnanvapauden t.2 s.95

14 Onko oikein: Yhteiskunta turvaa yhtäläiset mahdollisuudet kaikille menestyä -> ilmainen koulutus? Erilaisessa asemassa oleva ihminen on oikeutettu erilaisen yhteiskunnan rahoittamaan palveluun oman erityispiirteen takia? (Pyörätuolireitit rahoitetaan yhteiskunnan rahoilla, erityisopetuksen järjestäminen) Yhteiskunnassa menestyjä pitää varansa vain itsellään? Valtio tukee oopperaa ja teatteria, jonka käyttäjistä suuri osa kuuluu kansan hyvinvoivaan osaan? Olisiko mahdollista että koulu, harraste ym. maksettaisiin aina ”omasta pussista” Lue s.98

15 Utilitarismi Yhteiskunnan tehtävä on lisätä onnellisuutta ja vähentää kärsimystä, siten että mahdollisimman paljon onnellisuutta ja hyötyä mahdollisimman monelle. Jeremy Bentham ja John Stuart Mill => päätös on oikea kun mikään muu päätös ei tuota suurempaa kokonaishyötyä- Milloin voi näkemyksen mukaan sanoa että kyläkoulun lakkauttamien on oikea päätös? T 1. s. 99

16 Lue s. 100-101 Luokka kahteen ryhmään. Toiset kannattavat utilitarismia. Toiset vastustavat. Valmistakaa tekstin pohjalta haastavia kysymyksiä toisen näkemystä vastaan

17 Omistusoikeus ja talousjärjestelmä Hyvien yhteiskunnallisten olojen järjestelmissä puhutaan yleensä hyvinvointiin liittyvistä oikeuksista ei eriarvoisuuden syntymisen syistä. Miten talousjärjestelmät vaikuttavat hyvinvointivaltioon? Mitä ovat mielestäsi hyvinvointi oikeuksia? Pitäisikö yksilöllä olla mahdollisuus päättää minkä verran hän omasta palkastaan haluaa antaa esim. hyväntekeväisyyteen tai yleishyödylliseen? Eli luovutaan verotuksesta. Ihmisten hoitaminen tulee hyvin kalliiksi. Miten tähän olisi suhtauduttava? Pitäisikö hoitaminen lopettaa?

18 Rt: kuvaa paperille iskulause ja perusperiaatteet näkemyksestä. Tehkää näin tiivistelmä näkemyksestä 1) 1) Locke ja omistusoikeuden perustelu 2) 2) Adam Smith ja näkymätön käsi 3) 3) Sosialismi ja hyvinvointiliberalismi 4) Frankfurtin koulukunta (näkemyksen esittäminen)

19 Tehtävät s.103 t. 1 Lue s. 109-111 t:1 ja 2

20 Monisteen täydennys Vaihtoehtoja valtiovallale


Lataa ppt "Yhteiskunta ja yhteiselämän ehdot. Pohdi Millaista yhteiselämä oli 1700 – 1800 luvuilla? Pohdi arkielämää, ajattelua, uskonnollisuutta ns. oikeaa elämäntapaa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google