Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kehittämistehtävä: Osaamiskartoitus Koulutus- ja kehittämispalvelut EVA 2 20.9.2007, Pirjo Oinas.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kehittämistehtävä: Osaamiskartoitus Koulutus- ja kehittämispalvelut EVA 2 20.9.2007, Pirjo Oinas."— Esityksen transkriptio:

1 Kehittämistehtävä: Osaamiskartoitus Koulutus- ja kehittämispalvelut EVA 2 20.9.2007, Pirjo Oinas

2 Mitä kehittämishanke koski? n Osaamiskartoitus Lapin yliopiston koulutus- ja kehittämispalveluissa n Lapin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelujen perustehtävä on kehittää, koordinoida ja toteuttaa ammatillista täydennyskoulutusta sekä sitä tukevaa kehittämis- ja tutkimustoimintaa. n Koulutus- ja kehittämistoiminta pohjautuu Lapin yliopiston tiedeperustaan ja tiiviiseen tiedekuntayhteistyöhön.

3 Miten tehtiin ja toteutettiin n Osaamiskartoituksen perustaksi henkilöstölle tehtiin kysely. –Kehittämispäällikkö 1 –Koulutuspäällikköjä 4 –Koulutussihteereitä 3 –Suunnittelijoita 4 –Taloussihteeri 1 –Tutkija 1

4 n Kysely toteutettiin kahdessa osassa. n Ensimmäisessä osassa yhteisessä kokoontumisessa kerättiin lista yksikön perustehtävän suuntaisista suunnitteluun, toteutukseen ja jälkihoitoon liittyvistä tehtävistä. n Määriteltiin näistä yhdessä nimetyistä tehtävistä ne, joita halutaan yksikön toiminnan kannalta välttämättöminä säilyttää, vahvistaa, vähentää tai joista voidaan tulevaisuudessa kokonaan luopua.

5 SuunnitteluToteutusJälkihoito n aihealueeseen perehtyminen n suunnittelutapaamis ten järjestäminen n sisällön ja toiminnan suunnittelu n talouden suunnittelu n markkinoinnin suunnittelu n jne. n käytännön toimenpiteiden organisointi n kouluttajien rekrytointi n koulutusmateriaalit n opetuksen suunnittelu n budjetin seuranta n jne. n arviointi n palaute n toimenpiteet näiden perusteella n loppuraportointi n arkistointi n jne.

6 MITÄ HALUTAAN SÄILYTTÄÄ? MITÄ PITÄÄ VAHVISTAA? MITÄ VOI VÄHENTÄÄ? MISTÄ VOI LUOPUA?

7 n Toisessa vaiheessa jokainen sai täytettäväkseen omaa henkilökohtaista osaamistaan kuvaavat lomakkeet, joista ensimmäinen koski osaamisen nykytilaa sekä toinen osaamisen tulevaisuuden tavoitetilaa. n Molemmat lomakkeet oli jaettu neljään sektoriin, joista ensimmäinen lohko kuvasi käytännöllistä/operationaalista hallinnollista osaamista, toinen käytännöllistä tutkimus- ja kehittämisosaamista, kolmas teoreettista/strategista hallinnollista osaamista sekä neljäs teoreettista/strategista tutkimus- ja kehittämisosaamista.

8 Osaamisen nykytila/Tulevaisuuden osaaminen (2 erillistä ruudukkoa) strateginen taso, hallinto, teoreettinen osaaminen tutkimus, rutiiniluonteiset työt operationaalinen taso, kehittäminen käytännöllinen osaaminen

9 Teoreettinen tausta n Edgar H. Scheinin ura-ankkurit: –Teknis-funktionaalinen pätevyys, erityisammattitaito –Johtamistaidollinen pätevyys –Yrittäjyys –Turvallisuus –Itsenäisyys ja riippumattomuus –Haasteellisuus –Eri elämänalueiden tasapainoinen yhdentyminen –Alalle tai asialle omistautuminen

10 Tuloksia n Kyselyyn vastasi kymmenen silloista työntekijää. n Ura-ankkureihin sitoutumista ei yksikön työntekijöiltä erikseen kysytty, vaan päätelmät on tehty tulevaisuuden kehittymistavoitteiden perusteella.

11 n talousprosessien ymmärrys ja hallinta n ”projektiosaaminen” n liiketoiminnallisen toiminnan periaatteiden ymmärrys ja hallinta n oman alan substanssiosaaminen n tutkimusosaaminen n hanketarjousten laatiminen n opiskelijoiden ohjaus n koulutusten sisällön ja kokonaisuuden suunnittelu n koulutusten hankinta- ja järjestelytehtävät n talousprosessien/budjettien suunnittelu ja seuranta n opiskelijoiden tehtävien laadinta ja tarkistaminen n koulutuspalautteen kerääminen ja arviointi n tutkimustehtävät n neuvottelutaidot n vuorovaikutustaidot n ongelmanratkaisutaidot n laadun osatekijöiden ymmärtäminen oman työn näkökulmasta n asiakas-/ yhteistyöverkostojen hallinta

12 n talousprosessien ymmärrys ja hallinta n ”projektiosaaminen” n liiketoiminnallisen toiminnan periaatteiden ymmärrys ja hallinta n alueellisten kehittämiskokonaisuuksien hallinta ja vastaaminen n oman alan substanssiosaaminen n tutkimusosaaminen n laajempi ja syvempi substanssiosaamisen n tutkimushankkeista vastaaminen n hanketarjousten laatiminen n opiskelijoiden ohjaus n koulutusten sisällön ja kokonaisuuden suunnittelu n koulutusten hankinta- ja järjestelytehtävät n talousprosessien/budjettien suunnittelu ja seuranta n opiskelijoiden tehtävien laadinta ja tarkistaminen n koulutuspalautteen kerääminen ja arviointi n tutkimustehtävät n kouluttaminen, luennoiminen n yksittäisistä kursseista vastaaminen, suunnittelu, ohjaus, opetus (esim. työvoimakoulutukset n neuvottelutaidot n vuorovaikutustaidot n ongelmanratkaisutaidot n laadun osatekijöiden ymmärtäminen oman työn näkökulmasta n asiakas-/ yhteistyöverkostojen hallinta n laajojen asiakas-/yhteistyöverkostojen hallinta n koulutusaihioiden laaja-alainen suunnittelu

13 n Kyselyvastausten perusteella turvallisuus on yksikön työntekijöillä suhteellisen taka-alalle jäävä ura- ankkuri. n Lähes kaikista vastauksista ilmeni tulevaisuuden tavoitteiden suhteen työn haasteellisuuden, teknis- funktionaalisen pätevyyden sekä myös yrittäjyyden korostuminen ura-ankkurina.

14 Haasteita johtamiselle? n Työntekijöiden henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen kannalta oikea-aikaisesti ja oikean sisältöisesti lisääntyvä työn haasteellisuus sekä teknis-funktionaalisesti orientoituneiden osaajien työtehtävien optimaalinen asiantuntija- rutiinitehtävä –painotus. n Kehittyvän tieteellisen asiantuntijaosaamisen säilyttäminen organisaatiossa, jossa mahdollisuutta tutkimustyölle ei perustehtävänä olevan koulutussuunnittelun, projektihallinnoinnin työläyden ja yksikön pienuuden vuoksi juuri ole.

15 Valinta? n Yksikössä olemassa olevan sekä kehittyvän osaamisen johtamisen kannalta olennainen strateginen valinta on se, halutaanko tulevaisuudessa korostaa yksikön sisälle kehittyvän tieteellisen osaamisen merkitystä vai halutaanko tieteellinen osaaminen tuoda koulutus- ja kehittämistoimintaan vahvemmin tiedekuntien sisältä.

16 EVA:n sovellukset ja opetukset n Kyselylomakkeistoon ”ujutettiin” EVA:n oppimateriaalien ideoita. n Omaa johtamista peilattiin EVA:n aikana esiin nostettuihin asioihin –Työhyvinvointi –Vuorovaikutus –Oma johtamistapa –Kirjallisuudesta osaamisen kehittymisen riskit n Loppuopetus?


Lataa ppt "Kehittämistehtävä: Osaamiskartoitus Koulutus- ja kehittämispalvelut EVA 2 20.9.2007, Pirjo Oinas."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google