Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMiina Karjalainen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Alansa johtava teollisuustekniikan suunnittelu- ja asiantuntijapalveluyritys Etteplan Oyj
2
Sisältö Etteplan sijoituskohteena Taloudellinen kehitys Näkymät 2010 Tarkemmat taloudelliset tiedot
3
Johtava teollisuustekniikan asiantuntija Visio: ”Asiakkaan ensisijainen kumppani” Tavoite kasvaa orgaanisesti vähintään 10 % vuodessa Markkina-arvo noin 55 m€, listalla vuodesta 2000 Liikevaihto vuonna 2009 lähes 100 m€, henkilöstöä yli 1 500 Kolme toisiaan täydentävää palvelualuetta asiantuntijapalvelut operointipalvelut globaalit avainasiakkaat Toimintaa Kiinassa vuodesta 2004, toimilupa Venäjällä vuodesta 2009
4
Vahva kilpailuasema Johtava asema No. 1 Suomessa Euroopassa 15 suurimman joukossa Pitkäaikaiset asiakkuudet asiakkaana johtavat globaalit kone- ja laitevalmistajat 30 suurinta muodostavat 75 % liikevaihdosta Kustannustehokkaat ratkaisut Kiina Huippuosaaminen laaja tekninen osaaminen asiakkaan tuotelinjojen ja tuotteiden syvällinen tuntemus tehokkaat suunnitteluprosessit
5
Kannattava kasvu Listautuminen pörssiin 2000 Yritysostoja Suomessa ja Ruotsissa vuodesta 2000 Merkittävien konepaja-asiakkaiden suunnittelu- toimintojen siirto Etteplanille vuodesta 2003 Projektitoiminta Venäjällä käynnistyy 2000 Vahvaa kasvua Kiinassa vuodesta 2004 Markkinaosuudet asiakkuuksissa kasvavat 2008-2009 - puitesopimukset Toiminnan tehostaminen yritysmyynnein ja toimintaa sopeuttamalla 2009 Toimilupa Venäjälle 2009 Tuotteistetut palveluratkaisut 2010
6
Palveluratkaisuja asiakkaan tuotteen elinkaaren kaikkiin vaiheisiin Operointi- palvelut Operointipalvelujen tarkoituksena on nostaa asiakkaiden teknisen suunnittelun ja tuoteinformaation hallinnan tehokkuutta sekä vapauttaa asiakasorganisaation resurssit sen omaan ydinliiketoimintaan. Asiantuntija- palvelut Asiantuntijapalveluiden tarkoituksena on parantaa asiakkaiden tuotteiden kilpailukykyä tarjoamalla alan parasta kehitystä ja kokemusta edustava tekninen erikoisosaaminen joustavasti. Globaalit avainasiakkaat Palvelun tarkoituksena on parantaa asiakkaiden toiminnan kilpailukykyä tarjoamalla kokonaisvaltaisia kansainväliseen liiketoimintaympäristöön soveltuvia teknisen suunnittelun ja tuoteinformaation asiantuntija- ja operointipalveluratkaisuja.
7
Referenssit Asiakkaina alansa johtavat globaalit yritykset energia- ja voimansiirtoteollisuus ilmailu- ja puolustusvälineteollisuus hissien, liukuportaiden, nostureiden ja kuljettimien valmistajat ja metsäteollisuuden laitevalmistajat lääketieteen tekniikan laitevalmistajat teräs- ja metsäteollisuus Toimialat Myynti puitesopimukset keskeisten avainasiakkaiden kanssa 30 suurinta muodostaa 75 % liikevaihdosta yksikään asiakkaista ei edusta yli 10 % liikevaihdosta
8
Ammattitaitoinen henkilöstö Etteplan on Suomen suurin teknisen suunnittelun ja tuoteinformaation työnantaja Korkea koulutustaso (AMK ins, DI) ja laaja eri teknisten alojen osaaminen Alhainen henkilöstön vaihtuvuus suhteessa toimialaan Henkilöstöstä 37 % työskentelee Ruotsissa ja Kiinassa Henkilöstö keskimäärin 2005-2009 * jatkuvat toiminnot
9
Teknisten suunnittelupalveluiden kokonaismarkkina Infrastruktuuri Teolliset prosessit Energialaitokset Liikerakentaminen Etteplanin markkina Teollisuustekniikka Teollisuustekniikan globaalit markkinat noin 30 mrd € Alan palveluiden kysyntä kasvaa nopeammin kuin globaali GDP
10
Teollisuustekniikan kysyntää ohjaavat tekijät Tuotteiden lyhentyneet elinkaaret Kasvava tiedonhallinnan tarve koneissa ja laitteissa Ekotehokkuuden tarve lisääntyy Terveydenhuollon teknistyminen Lisääntyvä kustannus-tehokkuuden vaatimus Kysynnän vaihtelu kasvaa Uudet markkinat, uusi kysyntä
11
Liiketoimintaympäristön kehitys Asiakkaat keskittävät hankintojaan Asiakkaat siirtyvät kehittyville markkinoille Ajasta ja paikasta riippumaton suunnittelu - digitalisoituminen Asiakkaat edellyttävät joustavuutta ja kustannustehokkuutta Kokonaisratkaisut Kiinan toiminnot Asiakas toimii globaalisti Riittävät ja joustavat suunnitteluresurssit
12
Riskienhallinta Etteplanin riskienhallinnassa keskitytään erityisesti: Asiakkaiden tilauskantojen kehityksen ennakointiin Osaavan henkilöstön saatavuuteen Suunnitteluvirheiden eliminointiin Yrityskauppojen onnistumisen valvontaan Liikearvon alaskirjaustarpeen seurantaan
13
Strategia 2010-2012 Hyvät asiakkuudet, hyvä markkina-asema, uudet tuoteratkaisut ja toimiva palvelu- ja konsernirakenne luovat yhtiölle hyvät toimintaedellytykset. Strategiakaudella keskitytään seuraavien osa-alueiden kehittämiseen: Asiakaskeskeisyys koko Etteplanin osaamisen tarjoamiseen asiakkaille Uudet palveluratkaisut siirtymiseen resurssimyynnistä ratkaisumyyntiin Yksi Etteplan sisäisten toimintatapojen harmonisointiin
14
Avainluvut*
15
Näkymät 2010 Vuoden 2010 liikevaihdon arvioidaan olevan vuoden 2009 tasolla. Vuonna 2009 tehdyt uudelleenjärjestelyt parantavat yhtiön kannattavuutta ja liikevoiton positiivisen kehityksen arvioidaan jatkuvan. Liikevaihto- ja liikevoittoarviot perustuvat Etteplanin tämänhetkisiin markkinanäkymiin. Arviossa ei ole huomioitu mahdollisia yrityskauppoja vuonna 2010.
16
Tarkemmat taloudelliset tiedot
17
Liikevaihto ja –voitto 2005 – 2009 (milj. euroa) *(jatkuvat toiminnot) * jatkuvat toiminnot
18
Osakekohtainen tulos 2005 – 2009 (euroa) * jatkuvat toiminnot
19
Osingot 2005 – 2009 (euroa/osake) 0,10 0,13 0,21 0,08 0,04 0 0,05 0,1 0,15 0,2 0,25 20052006200720082009
20
Tuloslaskelma
21
Tase
22
Rahavirtalaskelma
23
Sijoittajaviestinnän yhteyshenkilöt Toimitusjohtaja Matti Hyytiäinen, puh. 010 307 3200, matti.hyytiainen@etteplan.com matti.hyytiainen@etteplan.com Henkilöstö- ja viestintäjohtaja Outi-Maria Liedes, puh. 010 307 3251, outi-maria.liedes@etteplan.com
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.