Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittäminen (Kuntatieto –ohjelma) Muutosseminaari 19.11.2014 Jani Heikkinen valtiovarainministeriö,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittäminen (Kuntatieto –ohjelma) Muutosseminaari 19.11.2014 Jani Heikkinen valtiovarainministeriö,"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittäminen (Kuntatieto –ohjelma) Muutosseminaari 19.11.2014 Jani Heikkinen valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen toiminto (JulkICT-toiminto)

2 Päivän ohjelma 08:30 Aamukahvi 09:00 Kuntatieto-ohjelman esittely 10:00 Kuntien automaattisen talousraportoinnin kehittäminen: kuvaa tulevasta 11:00 Kuntien XBRL- taksonomian kehittäminen: JHS XXX Kuntien ja kuntayhtymien XBRL-taksonomia 12:00 Tilaisuus päättyy 19.11.2014 2 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

3 KUNTATIETO-OHJELMAN ESITTELY 19.11.2014 3 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

4 Valitut tuotokset Valitut tehtävät Valitut tulostavoitteet JulkICT ja kuntien tietohallinnon kehittämisen viitekehys 19.11.2014 Kohdeprosessit Näitä prosesseja autamme kehittämään Ministeriön tehtävät Näillä tehtävillä tavoitteet saavutetaan Valitut vaikuttavuus- tavoitteet kehityskohteittain Kehittämiskohteet: Nämä toimijat ja sidoshankkeet vaikuttavat tavoitteeseen Toiminnan tuotokset Nämä hankkeiden ja sidosten tuotokset auttavat tavoitteen saavuttamisessa Kohdeprosessitason tuottavuus-, taloudellisuus ja vaikutusmittarit Strategiset valinnat painopisteiksi, strategian toteuttamista kuvaavat mittarit Mittarit Kohteiden tuottavuus-, taloudellisuus ja vaikutusmittarit Tuotosten saavuttamis- ja edistymismittarit, tulostavoitteet Valtiovarain- ministeriön tehtävät (säädösperusta) Valtiovarain- ministeriölle asetetut tavoitteet (hallitusohjelma, rakennepoliittinen ohjelma, periaatepäätökset, strategiat) Valtiovarain- ministeriön asettamat tavoitteet (tulostavoitteet, hankkeet) 4 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

5 Säädösperusta  Toimialan toiminta- ja taloussuunnitteluasiat, tulosohjausasiat, lainvalmisteluasiat, tietoyhteiskunta-asiat, hallintoasiat, tietojärjestelmäasiat, tutkimusta, kehittämistä ja seurantaa koskevat asiat…(VNOS 11 §)  Julkishallinnon yleinen kehittäminen sekä valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittäminen (VNOS 17.1 § 9 k)  kuntajaotus, kunnallishallinto ja -talous sekä valtion ja kuntien suhde (VNOS 17.1 § 13 k)  valtion yleinen tilastotoimi (VNOS 17.1 § 8 k)  Julkisen hallinnon toiminta-, tieto-, järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin (kokonaisarkkitehtuuri) suunnittelusta ja kuvaamisesta sekä kokonaisarkkitehtuurin edellyttämien yhteentoimivuuden kuvausten ja määritysten laatimisesta ja ylläpidosta (TietohL 4.1 § 1 ja 2 k)  Julkisen hallinnon tietohallinnon yhteisten palvelujen ja muiden tietohallintoon liittyvien yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisten toimenpiteiden ohjauksesta (TietohL 4.1 § 1 ja 3 k)  Toimialan tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvausten ja määritysten laadinta ja ylläpito (TietohL 8.1 §)  Toimialojen välisten yhteentoimivuuden estävien päällekkäisten määritysten poistaminen yhdessä muiden ministeriöiden kanssa (8.2 §) 5 19.11.2014 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

6 Tavoitteet  Tietohallintolain henki ”Auttaa kuntien tietojen tuotannon, jalostuksen, hyödyntämisen ja jakelun tuottavuuden sekä kuntien palvelutuotannon tuottavuuden parantamista ICT:n avulla”  JulkICT: Keskitetyllä ohjauksella tavoitellaan säästöjä tietohallintomenoissa ja samanaikaisesti tavoitellaan sitä, että tietohallinto palvelisi paremmin hallinnon ydintehtävien toteutusta (http://www.vm.fi/vm/fi/16_ict_toiminta/index.jsp)  Toiminnan tavoitteena on tukea kuntasektorin palvelutuotannon tuottavuuden parantamista, asiakaslähtöisten ja organisaatiorajat ylittävien palveluprosessien kehittämistä. Toiminnan painopiste on kuntien palvelutoiminnassa, jonka kehittämistä ja uudistamista pyritään edistämään tieto- ja viestintätekniikan avulla. Tavoitteena olevalla kuntien tietohallinnon yhteistyön tiivistämisellä on tarkoitus parantaa palvelutoiminnan ja IT:n yhteentoimivuutta sekä vahvistaa IT-toiminnan kokonaishallintaa (http://www.vm.fi/vm/fi/16_ict_toiminta/05_kuntait/index.jsp)  Hallituksen mielestä kansalaisille ja yrityksille tarjottavien sähköisten palvelujen osuutta on lisättävä siten, että palvelut voidaan jatkossa hoitaa laadukkaasti nykyistä tehokkaammin ja taloudellisemmin (Rakennepoliittinen ohjelma) 19.11.2014 6 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

7 VM:n tukivalikoima kuntien ICT:n kehittämiselle 19.11.2014 Informaatio-ohjaus Standardit JHS Yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset Vaatimusmäärittely Suunnitelmat Viestintä -Ymmärryttäminen -Tilaisuudet -Työpajat -Tiedotteet -Tietopankit Normiohjaus Laki Asetus Välillinen ohjaus valtiota koskevan sisäisen sääntelyn avulla: Määräykset Ohjeet Rahoitus (budjettiohjaus) Projekti- ja hankerahoitus Valtionapu (kunta) Välillinen ohjaus valtiota koskevan sisäisen sääntelyn avulla: Määräyskirje (virasto) Muut toimet Tulosohjaus Valtionapu - määräykset tuloksista Välillinen ohjaus valtiota koskevan sisäisen sääntelyn avulla: Tulossopimus Ohjaustoimenpiteiden valinta ohjauskohteen kautta (ohjauksen vaikuttavuus, tehokkuus) (Kuntatieto-ohjelmassa käytössä tai mahdollisesti tulossa) 7 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

8 8 Lainsäädännön linjauksia yhteentoimivuudelle ja avoimuudelle Tietohallintolain (634/2011) tarkoituksena on tehostaa julkisen hallinnon toimintaa sekä parantaa julkisia palveluja ja niiden saatavuutta säätämällä julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ja tietojärjestelmien yhteentoimivuuden edistämisestä ja varmistamisesta (TietohL 1 §).  Lainsäätäjän tavoite on ollut muodostaa julkisen hallinnon viranomaisille lakiin perustava velvollisuus noudattaa julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi laadittuja yhteentoimivuuden edellyttämiä kuvauksia ja määrityksiä, joiden sisältö määriteltäisiin asetuksissa (HE 246/2010). Ministeriöiden tehtävänä on ohjata toimialansa tietohallinnon ja tietohallintohankkeiden kehittämistä ottaen huomioon tässä laissa säädetyt tarkoitukset ja velvoitteet (TietohL 4.3 §)  Valtiovarainministeriön toimialaan sisältyy mm. valtiontalous, valtion talousarvio ja taloudenhoito, kunnallishallinto ja -talous sekä valtion ja kuntien suhde sekä yleinen tilastotoimi (VNOS 1021/2007) Viranomaisen tulee hyvän tiedonhallintatavan luomiseksi ja toteuttamiseksi huolehtia asiakirjojen ja tietojärjestelmien sekä niihin sisältyvien tietojen asianmukaisesta saatavuudesta ja käytettävyydestä (JulkL 18.1 §)

9 9 Valtioneuvoston linjauksia yhteentoimivuudelle ja avoimuudelle valtioneuvoston periaatepäätökseksi julkisen sektorin digitaalisten tietoaineistojen saatavuuden parantamisesta ja uudelleenkäytön edistämisestä (3.3.2011)  Tietoaineistoa tulee voida käyttää mahdollisimman laajasti ilman erillisiä neuvotteluja ja lupamenettelyjä  Ohjeistetaan viranomaiset yhtenäisin suosituksin teknisten rajapintojen luomiseen  Julkisen hallinnon toimijat huolehtivat siitä, että käyttöön tarjottava tieto on koneluettavassa, helposti hyödynnettävässä muodossa  Tietojärjestelmien yhteentoimivuuden edistämiseksi julkishallinnossa käytetään avoimia standardeja, joilla määritellään tietosisältöjen ja tietoteknisten rajapintojen yhdenmukaisuus (Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 22.6.2011)

10 Taustoittavia teesejä kehittämistyölle Kuntatieto-ohjelmassa KUNTIEN TALOUS- JA TOIMINTATIEDOT ON VOITAVA YHDISTÄÄ VERTAILUKELPOISESTI ENNEN JA JÄLKEEN KUNNAN SISÄISEN JA ULKOISEN RAPORTOINNIN  Riittävä määrä yhteisiä malleja, määrityksiä ja koodistoja  Tieto- ja käsitemallit vapaasti hyödynnettäviä  Raportointimalleissa kaikki tiedot ja rajapinnat avoimia  Tietojen omistaminen ja vastuu julkisella toimijalla  Julkisen tahon tavoitteet -> kumppaniverkosto ylläpitää ja edelleen kehittää  Yhteiset palvelut tuottavat kustannussäästöjä 19.11.2014 10 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

11 Kuntatieto-ohjelman tavoitteet n. 2025 Johtoryhmän asetuskirje: ”…kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen tuotannon, jalostuksen ja jakelun tuottavuuden parantumista niihin käytetyn työajan säästymisenä…” Sekä kunnan että valtion prosessit Tuottavuuden kasvu prosesseissa:  tietohallinto  raportointi  jalostaminen  tietojen käyttö Tehokkuuden kasvu prosesseissa:  raportointi  jalostus  käyttö 19.11.2014 11 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto Nykytila € Tavoite- tila € RaportointiJalostusKäyttö 11kk RaportointiJalostusKäyttö 5kk+1vko Nykytila Tavoitetila Ohjelma mahdollistaa

12 Valtion prosessit Kunnan prosessit Kuntatieto-ohjelman ”kohteiden iso kuva” tavoite auttaa valtion ja kunnan tietohallinnon prosessien kehittämisessä 19.11.2014 12 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto Opr. järj EDW (t) DM DW(t) Raportit Tilastot Johtaminen = Kehitettävä yhteinen prosessikuvaus, tietomalli tai palvelu Tuottavuushyöty tiedon tuotannosta Tuottavuushyöty raportoinnista, tilastoinnista ja tietojen kokoamisesta Tuottavuushyöty tietojen käytössä

13 Tehtävät Toteutustavoitteet Kuntatieto-ohjelman ”toteutuksen iso kuva” TAVOITE: ”...kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen tuotannon, jalostuksen ja jakelun tuottavuuden parantumista niihin käytetyn työajan säästymisenä…” 19.11.2014 Tiedon laadun ja vertailukelpoisuuden kasvattaminen Kuntien ja kuntayhtymien tiedon tuotantoprosessien tehostaminen Tietojen raportoinnin tehostaminen Tietojen jalostuksen ja käsittelyn tehostaminen Tietojen käytettävyyden parantaminen Tietostandardien määrittäminen Ohjelman toteutuksen arviointi Viestintä Avoimen tiedon edistäminen Vaikuttavuustavoitteet kehityskohteittain Tuottavuushyöty tiedon tuotannosta Tuottavuushyöty tilastoinnista ja tietojen kokoamisesta Tuottavuushyöty tietojen käytössä Yhteisten kuntien tietohallinnon vaatimusten määrittäminen Tiedonkeruun ja - hankinnan kehittäminen Raportoidun tiedon käsittelyn ja analysoinnin kehittäminen JHS hankkeet Tilaston uudistus Tiedon saatavuuden edistäminen Kuntien tietohuollon mallit(pilotit) ViestintäArviointi Lähes 50 tuotosta 13 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

14 Toteutussuunnitelmassa olevat Kuntatieto-ohjelman ydinhyödyt  Kuntia koskevat talous- ja toimintatietojen tuotanto- ja raportointikäytännöt yhtenäistetään ja valtion kuntia koskevaa raportointivaatimukset muutetaan yhtenäisemmiksi  Kuntien taloudentilan raportointivelvollisuutta kehitetään paremmin toimintaa ja päätöksentekoa tukevaksi  Kuntien tietojärjestelmissä ja tietojen siirrossa käytetään yhteisiä ydinluokituksia ja näiden luokitusten hallinta hoidetaan keskitetysti  Kuntien sisäisten sekä kuntien ja valtion väliset kuntien talous- ja toimintatietojen tietovirrat rationalisoidaan tietojen yhteiskäytön ja avoimen tiedon periaatteiden mukaiseksi 14 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto 19.11.2014

15 Kuntatieto-ohjelman yleinen aikataulu 19.11.2014 15 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto 2013201820142015201620172019 Tietostandardien määrittäminen Yhteisten kuntien tietohallinnon vaatimusten määrittäminen Tiedonkeruun ja -hankinnan kehittäminen Raportoidun tiedon käsittelyn ja analysoinnin kehittäminen Ohjelman toteutuksen arviointi Viestintä (käyttöönoton tukitoimet) Avoimen tiedon edistäminen

16 Toteutussuunnitelmassa olevat Kuntatieto- ohjelman tuotokset  Standardoidut tietomääritykset: kuntien tililuettelo, kuntien tehtävä- ja palveluluokitus, toimipaikkatieto sekä XBRL-taksonomia  Uusi kuntien talous- ja toimintatilastopalvelu  Kuntia koskevan tilastotiedon nykyistä avoimempi ja käytettävämpi jakelu  Uusi toimipaikkarekisteri ja -tietopalvelu  Yhteisesti sovitut, suosituksilla ja tarvittavilla normeilla tuetut, käytännöt kuntien talous- ja toimintatiedot kansallisen tietotuotannon ja tietojen jakelun osalta  Yhteisesti toteutetut kuntien tiedon hallinnan ja tietohuollon kehittämistä tukevat prosessi- ja tietomääritykset sekä toteutusohjeet ja hallintamalliesimerkit tietohuollon kehittämisen käynnistämiseksi kunnissa  UUSIA TUOTOKSIA SUUNNITELLAAN 16 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto 19.11.2014

17 BI Kunta Operatiiviset järjestelmät Opetus Hallinnon järjestelmät Talous, resurssit Integroivat kyselypalvelut EDW(t) BigData EI-rakenteellinen Multimodaali data Pilvipalvelu Tiedostopohjainen tiedonhallinta Ulkoiset järjestelmät WebLaitteetSOMEAnturit Data Martit Data Martit Data Martit Data Martit Tieto- tarjottimet Työpöydät Raportit Tieto- louhinta HälytyksetMittaristotAD HOC Data Martit Kunta Operatiiviset järjestelmät Tekninen Kunta järjestelmät Muut Prediktii- vinen analyysi Valta kunta Data Mart Ulkoinen tieto- huolto Valta- kunta A Valta kunta B ”Kunta Netra” Kuntatieto-ohjelman kehittämistyön kohdeprosessit - yleiskuva TAVOITE: ” …kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen tuotannon, jalostuksen ja jakelun tuottavuuden parantumista niihin käytetyn työajan säästymisenä...” 19.11.2014 17 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

18 Ohjelman tuotokset ja toteutusmallit  JHS-hankkeet  JHS-Tehtävä- ja palveluluokitus  JHS-Tililuettelo  JHS-Toimipaikkatieto  JHS-kuntien XBRL  Tilastokeskuksenprojektit  Kuntien taloustilaston uudistaminen  Kuntatilastotiedon käytön edistäminen  Ohjelmanprojektit  Tavoitetilan tarkentaminen  Kuntaprojektit - pilotit  Turun pilotti (tietohallinta, XDW)  Mikkelin pilotti (raportointi, tietohallinta, BI-EDW)  ErikoisSH pilotti (tietohallinta, BI- EDW, SoTe palvelut)  Espoon pilotti (johtamisen viitearkkitehtuuri)  VM Linjatyö  hankehallinta ja säädösmuutos ehdotukset  sidosryhmätyö  projektien ja toteutusten arviointi  muutosviestintä 19.11.2014 18 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

19 Kuntatieto-ohjelman ”mahdollistajat” kunnissa tapahtuvalle kehitystyölle (toivelista)  Kunnilla on yhteisesti määritettyjä prosesseja, kuvauksia määrityksiä ja malleja – kuntien yhteinen arkkitehtuuri  Kuntien käyttämillä luokituksilla aina yhteys yhteisiin kansallisiin luokituksiin – jos mahdollista, samat perusluokitukset  Kuntatoimijoissa suositellaan EDW ( tai vast.) kehittymistä – tälle tasolle kohdennetaan yhtenen JHS-tason harmonisointi  Samat tietojoukot on jokaisessa kunnassa määritetty samoilla periaatteilla ja samoilla rajapinnoilla – toiminnan johtamisen perustieto on sama kaikissa kunnissa  Tieto avointa (henkilösuoja huomioiden) jo kunnan raportointiympäristössä – palveluita kunnan itse avaamalle tiedolle, kuntien väliselle yhteistyölle  Suositaan valtakunnallisten palveluiden muodostumista (esim. KTJ) – valtion viranomaiset hyödyntävät toistensa keräämiä tietoja  Tieto avointa (henkilösuoja huomioiden) myös valtakunnallisissa palveluympäristöillä – palveluita valtakunnallisesti avatulle tiedolle 19.11.2014 19 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

20 Kuntatieto-ohjelman rooli tietojohtamisessa KuntaValtio 19.11.2014 20 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto Sektorihallinto 1 Sektorihallinto 2 Sektorihallinto 4 Sektorihallinto.. Sektorihallinto n Kuntatieto- ohjelma

21 Julkisen hallinnon tavoitteet Kuntatieto-ohjelman kohde ja johtaminen 19.11.2014 21 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto Valtion tietohallinto -rekisterit -tietohallinnon palvelut -tietohallinnon prosessit Kunnan tietohallinto -DW:t, BI, rekisterit ym. -tietohallinnon palvelut -tietohallinnon prosessit Johtaminen -tukipalvelut -johtamisprosesit Toiminta -tukipalvelut -toimintaprosesit Tietojen käyttö -käytön tukipalvelut -käyttöönsaattoprosessit Johtaminen -tukipalvelut -johtamisprosesit Toiminta -tukipalvelut -toimintaprosesit Tietojen käyttö -käytön tukipalvelut -käyttöönsaattoprosessit

22 Kuntatieto ohjelman suhde tietojohtamisen kypsyystasoihin Datan keruu Toimi- alatiedot Mittarit Vertailu- kehittä- minen Ennus- taminen Opti- mointi 19.11.2014 22 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto Data Infor- maatio Tieto Ymmär- rys Viisaus Kuntatieto ohjelmassa syntyvät yhteiset: -luokitukset, raportointisisällöt, kuvaukset (loogiset), käsitemallit, sanastot, palvelut jne.

23 Julkisen hallinnon tietojohtaminen edellytykset  Tietojohtamisessa julkisessa hallinnossa pitäisi olla (ainakin):  Yhteinen määritelmä palveluista  Yhteinen määritelmä toimipaikoista (ja mahd. palvelupisteistä)  Yhteinen tapa kiinnittää taloustieto palvelutietoon  Yhteiset säännöt taloustietojen kirjauksille ja käsittelylle  Yhteinen määritelmä päätöksenteossa käytetyille indikaattoreille  Toimiva kokonaisarkkitehtuuri (viitearkkitehtuurit) valtion budjettiprosessista aina yksittäisen kunnan toimintoon asti Kuntatieto- ohjelman tarkoituksena on edistää em. tavoitteita 19.11.2014 23 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

24 Toimittajatahon huomioita Kuntatieto- ohjelman tavoitteista ja tuotoksista Hyödyt, haasteet? Tarpeita julkishallinnon toimenpiteiksi? Mitä yhteisiä määrityksiä pitäisi olla? Yhteisten palveluiden tarve?  Terveydenhuollon sektorin DW:ssä on samat haasteet, joten standardointi jatkettava riittävän pitkälle  Toiminnan ja talouden yhdistäminen haasteellista edelleen  Lyhyt tuloslaskelma ja sen summarivien yhtenäistäminen kaikessa talousraportoinnissa  Koska valtion ohjauksen tarvitsemat tiedon ohjaustoimintaan ovat samat kun kunnan sisällä = samat laskentakohteet sisäiseen ja ulkoiseen raportointiin  Kuvattava miten ulkoinen raportointi eroaa sisäisestä raportoinnista. Järjestelmien toteuttaminen on kehitettävä mahdollistamaan molemmat samanaikaisesti  Kuvattava mikä on valtion lista tarvittavista tiedoista (ja mitä ei tarvita)  Vanhat järjestelmät on rakennettu siten, että kun on tullut uusi raportointitarve, tiedon muodostuminen tehty vanhaan rakenteeseen tai tehty uusi raportti, kun tullut riittävästi muutoksia järjestelmien muuttaminen tullut hankalaksi  Keinovalikoima jalkauttamiseen pitää kehittää edelleen (vrt VM:n tukivalikoima)  Tuotosten saaminen etukäteen tavoite ja panostaminen etukäteisviestintä  Tarvitaan selkeä viestintäkanava mistä tarvittavat tiedot (ja tuotokset) löytyvät  Viestinnän rakentaminen toimittajille oman kokonaisuutena  Käyttäjäkunnan näkökulmasta pitäisi luokitusta miettiä tarkkuustasoa nyrkkisääntönä käyttäjälle n. 30 luokitusta kirjaustasolle.  Käsitemallit ja sanastojen tuottaminen yhteisille kohteille on hyvä  DW-tasolla tarvittavan tiedon tuottaminen eri rakenteista pitäisi ehkä kuvata  Kuntaliiton suunnitelmissa (SoTe) unohdettu peruskunta (on otettava huomioon kuntatieto-ohjelmassa) 19.11.2014 24 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

25 KUNTIEN AUTOMAATTISEN TALOUSRAPORTOINNIN KEHITTÄMINEN: KUVAA TULEVASTA 19.11.2014 25 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

26 Muutosta ilmassa koskien kuntien automaattista raportointia  Kuntien XBRL-raportointi (Kuntatieto-ohjelma)  Tilinpäätöstietojen XBRL-raportointi (suunnitteilla)  Tulorekisteri-hanke (asetettu)  Todennetun osaamisen rekisteri (jatkovaiheessa)  Kansallinen palveluarkkitehtuuri (käynnistynyt) Kaikille näille on yhteistä:  Yhteiset määritykset – avoimet mallit  Yksi raportti ja tekniikka – monta käyttäjää (kunta ja valtio)  Kansallinen ”tietovarasto” per tietojoukko  Yhteisiä palveluita eri julkisyhteisöille (kunta ja valtio) 19.11.2014 26 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

27 Kuntien XBRL-raportointi (Kuntatieto- ohjelma) keskeinen tavoite ”haavekuva”  Noin vuonna 2025 kaikki kunnat lähettävät tilinpäätöstietonsa XBRL taksonomiaa käyttäen  Tietosisältöä (taksonomiaa) ylläpidetään ylläpitomallin mukaisesti ottamalla huomioon keskeiset hallinnon tarpeet  Tieto keräytyy valtiotasolla yhteen ”purkkiin”  Kaikki tiedon tarvitsijat voivat hyödyntää ”purkista” tietoja avoimen tiedon periaatteilla 19.11.2014 27 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

28 Toimittajatahon huomioita kuntien tilinpäätösten XBRL-raportoinnin kehittämiseen ”Haavekuvan” toteuttamiskelpoisuus? Hyödyt kuntatoimijoiden kannalta? Tarpeita julkishallinnon koordinaatiotoimenpiteiksi? Kehittämistarpeet kuntien osalta?  XBRL-konsortion ja JHS kuntien XBRL työ on koordinoitava (samaa määrittelyä samoista kohteista)  Kaikki mikä on samaa olisi oltava samaa, mutta uutta tulee lisää kunnan näkökulmasta (kuntien laajempi raportointivaatimus)  Kaikki standardit periaatteessa hyviä, parempi yhteisten standardien kanssa kun ilman  Toiminnallisesti taksonomian mäppäys vain kertaalleen per vuosi  Ohjelmassa selvä parannus, kun tiedetään mikä on maali, tämä mahdollistaa automatisoinnin  Vakiomallin muuttaminen kertaalleen mahdollistaisi kustannustehokkaamman muutosten tekeminen, jolloin voidaan toteuttaa useilla asiakkaille samalla/samanaikaisesti  Finanssivalvonnasta kysyä mitä kokemuksia toteutuksesta  Tieken sivuille voisi lisätä tiedotusta  Voidaan markkinoida, että kuntajärjestelmät ja XBRL-raportointi käytössä myös muilla toimijoilla (pankit) 19.11.2014 28 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

29 Tilinpäätöstietojen XBRL-raportoinnin keskeisiä tuotoksia ja vaikutuksia (suunnitteilla)  Tietosisältö kattaa (arviolta):  Verottajan tiedot  PRH:n tiedot  Suuren joukon Tilastokeskuksen tiedoista  Taksonomiaa ja mallia kehitetty suomen XBRL-konsortiossa  Toteutushanketta käynnistellään –raportointiin liittyvät palvelut täsmentymässä  Muut muutostarpeet täsmentymässä 19.11.2014 29 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

30 Toimittajatahon huomioita tilinpäätösten XBRL- raportoinnin kehittämiseen Kuntatoimijoiden osalta Etuja, haasteita? Tarpeita julkishallinnon koordinaatiotoimenpiteiksi? Synergiaedut Kuntien talousraportoinnin XBRL-hankkeen kanssa? Mitä samaa toteutuksessa olisi oltava?  Tieken sivuille tiedotusta ja sivuille oma osio kuntapuolen kehittämisestä  Helpompi markkinoilla asiakkaille kun tiedetään, että muutkin kehittävät samaa kokonaisuutta  Rekisterin muodostuminen on hyvä, jolloin kaikki raportointiin liittyvät tiedot olisivat kunnassa yhdessä paikassa, josta muut voisivat tietoa hakea 19.11.2014 30 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

31 Tulorekisterin keskeisiä tuotoksia ja vaikutuksia  Lakimuutokset  Työn- ja edunantajatahot  Uusia prosesseja  Tietojärjestelmämuutoksia: HR, etuus  Liittymämuutoksia: raportoija-tulosrekisteri  Uusi ilmoittajarekisteri (ilmoittajavalvonta)  Tilastot ja raportit muuttuvat  Tiedon avaaminen (kansalainen, raportoija) 19.11.2014 31 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

32 Tulorekisterin tavoitteet  Ajantasainen tapahtumakohtainen raportointi: Tavoitteena on yksittäistä kansalaista koskevien tulotietojen kerääminen tulorekisteriin ajantasaisesti ja tapahtumakohtaisesti niin, että rekisteristä olisi alkuvaiheessa saatavissa aina ajan tasalla olevat tiedot yksittäisen henkilön saamista palkka- ja etuustuloista.  Yhdenkertainen raportointi: Tarkoituksena on, että kaikki tulotietoja tarvitsevat tahot hakisivat tiedot jatkossa suoraan tulorekisteristä eikä muita erillisiä samaa asiaa koskevia tietovirtoja enää tarvittaisi. Tietojen tuottajan näkökulmasta olisi riittävää, että tiedot ilmoitetaan maksukohtaisesti vain yhteen kertaan kansalliseen tulorekisteriin. Tiedon hyödyntäjien näkökulmasta omassa toiminnassa tarvittavien tietojen hankintatapa muuttuu nykyisestä.  Yhteinen raportointistandardi: Tietojen raportointi tulisi perustumaan yhteisesti hyväksyttyyn standardiin, jonka sisällössä ja rakenteessa on huomioitu kaikkia tietoja tuottavien ja niitä hyödyntävien tahojen perustellut tarpeet. Raportointi-standardina on tarkoitus käyttää hankkeen aikana määriteltävää tulokoodistoa, joka jakautuisi palkkatuloja sekä eläke- ja muita etuustuloja koskeviin osuuksiin.  Yhtenäinen tiedonvälitysratkaisu: Tietojen välittäminen tulotietoja tuottavista järjestelmistä tulorekisteriin ja toisaalta tulorekisteristä edelleen tietojen hyödyntäjille tulisi kokonaisuudessaan tapahtumaan uuden kansallisen palveluväylän kautta kunkin sidosryhmän tarpeita vastaavien liittymäpalveluiden avulla. 19.11.2014 32 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

33 Tulorekisterin vaikutukset kuntatoimijoihin  Ulkoinen HR raportointi (vero, valvonta ja tilasto) uusiksi  Ulkoisten raporttien määrä vähenee  Yksi yhteinen rajapinta kaikille  Uudet yhteydet eri viranomaistoimijoihin  Kansallinen palveluarkkitehtuuri – uusia yhteisiä palveluita julkishallinnolle 19.11.2014 33 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

34 Toimittajatahon huomioita tulorekisterin kehittämiseen Kuntatoimijoiden osalta Etuja, haasteita? Tarpeita julkishallinnon toimenpiteiksi? Synergiaedut Kuntien talousraportoinnin XBRL-hankkeen kanssa Hyödynnettäviä toiminnallisuuksia?  Yhteinen tiedonvälitysratkaisu työhypoteesina, jolloin tapahtumatason (palkkatapahtuma) tieto välittyy XBRL:n  Tiedon yhteiskäyttö vaatii vastaavien prosessien kehittämisen eri tietovarannoista  Olisi kysyttävä KEVA:n kanta kehitykseen  Tavoite, että tietojen toimittaminen tapahtuu jatkossa vain yhteen paikkaan on hyvä  Koodiston rakenteesta riippuu osin miten nykyisiä tiedonkeruu ja –siirtoputkia saadaan poistettua  Epävarmaa on, onnistuuko raportointi suoraan HR-järjestämistä (tuleeko DW-ratkaisu avuksi tähän).  Nykyisistä palkkajärjestelmissä ei välttämättä ole kaikkea raportoinnin vaatimaa tietoa, vaan tietovarastossa pitää vielä lisätä ja jalostaa tietoa. DW:hen voisi siirtää tapahtumatason tietoja.  Onko uudessa tavoitetilassa tulossa palkkatapahtumatiedon siirtyminen DW:n tapahtumatasolla.  Lopullinen talousraportointi ei tarvitse tietoa tapahtumatasolla  Summatason tieto on yleensä DW:ssä ja kirjanpitojärjestelmässä, on mahdollista myös DW:ssä ja raportointi samaa reittiä  Luonnollisena kanavana tietovarasto välissä  Järkevä pitää kaikki palkkatietojen raportoinnit samalla kaavalla (vaikkei kaikki saataisi yhdellä kertaa kerättyä) 19.11.2014 34 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

35 Todennetun osaamisen rekisteri  Yhteydet kuntatieto-ohjelman tavoitteisiin  OKM kehittää VM-tukee tavoitteita  Kaikki koulutuksenaikainen ja tutkintoihin liittyvä tieto ”samaan putkeen”  Korvaa ja vähentää tilasto- ja valvontatiedonkeruita  Yhtenäistää raportointia  Mahdollisuus yhtenäistää kuntien sivistystoimen tietovarastoratkausuja (esim. korkeakoulujen XDW-malli) 19.11.2014 35 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

36 Todennetun osaamisen rekisteri (jatkotyössä)  Uusi sähköinen viranomaistietovaranto  Kaikki kuntien (koulutuksen järjestäjänä) raportointi yhteen putkeen (suoritus- ja tutkintotiedot)  TOR toteutetaan osana Opintopolku.fi palvelua vaiheittain  Kehityksen jälkeen keskitetyn tietovarannon kautta tiedot olisivat sekä oppijan itsensä että viranomaisten käytettävissä. 19.11.2014 36 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

37 Toimittajatahon huomioita todennetun osaamisen rekisteristä Kuntatoimijoiden osalta Etuja, haasteita? Tarpeita julkishallinnon toimenpiteiksi? Synergiaedut Kuntien talousraportoinnin XBRL-hankkeen kanssa  XDW ja kunna EDW:n yhteensovittaminen opetuksen näkökulmasta talous voisi tapahtua niin, että toimintatieto XDW puolella ja muu tieto yhdistettäisiin kuntien yhteisistä määrityksistä (kunnan DW)  Tietojen tasojen mallinnus sen osalta mitä tarvitaan kunnan konsernitasolla ja mikä jää kunnan hoidettavaksi  Opetustoimen tiedon välitys kunnista: kunnissa yksi järjestelmä ja useita tiedonvälitystapoja, mutta mikä on oikea tiedonsiirtotapa (sama kun korkeakoulujen osalta?)  Toimialojen tasot ja suhteet tietojen osalta pitää selvittää, johtamisen näkökulmasta  Opetustoimen tiedonvälitys, pitäisikö siirtää tavoitetilassa siirtää tietovaraston kautta tapahtuvaksi 19.11.2014 37 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

38 Automaattisen tiedonsiirron yleinen malli 19.11.2014 38 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto Kunnan DW Kunnan rap. DM Tunnistautuminen Itegraatio- palvelu (VIA) Kuntien tp XBRL-kanta Yleinen tp XBRL-kanta Tunnistautuminen Välityskerros (verkko) Tulorekisterin (XBRL)kanta Sisäinen ympäristö Ulkoinen ympäristö Todennet. os. Rekisteri (jne.) Sisäinen ympäristö Ulkoinen ympäristö Tunnistautuminen ”Julkaisu- kopio” ”Julkaisu- kopio (t)” Tunnistautuminen *Tarkis- tukset *Validoin- nit *Muun- nokset *Raportointi -koodistot *Tietomallit *JHS- luokitukset *Tietomallit *Muodostamis- säännöt

39 Toimittajatahon huomioita yleisestä automaattisen raportoinnin mallista Mallin toteuttamiskelpoisuus? Tarpeita julkishallinnon toimenpiteiksi? Tarvittavat yhteiset raportointipalvelut? Yhdistettävät prosessit? Mikä on tiedonvälitysmuoto? Onko syytä muuttaa joksikin toiseksi?  Voiko julkaisukopiosta katsoa / saada tiedot ja noutaa tiedot itselleen esim. vertailua varten  Miten TK:n vaatimukset suhtautuvat tähän, sisältääkö riittävästi tietoja  Mitä jos kunnan DW:n rakennetaan ulkoinen näkymä ulospäin, jolloin kaikki tieto välittyy ulospäin  Pitäisi olla lisää yhteisiä tunnisteita, esim. aluetason tunnuksia  Ehkäpä tarvitaan jalostuskerrosta?  Kuntien taloustietojen kohdistuminen tulo- ja menolajeittain sekä palveluihin, toiminnan luokitusten kohdistuminen samalla tasolle  Taloussuunnittelun näkökulma puuttuu, samaan putkeen pitäisi ottaa mukaan talousarviot ja –suunnitelmat (mukaan ohjelman suunnitelman laajennuksessa)  Tietojen julkinen lähetys  Eri tietokokonaisuuksia joutuu yhdistämään ristiin, joten huolehdittava luokitusten ristiintoimivuudesta  Taloustietoa tuotettava suhteessa palveluihin ja toimipaikkoihin 19.11.2014 39 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

40 KUNTIEN XBRL- TAKSONOMIAN KEHITTÄMINEN: JHS XXX KUNTIEN JA KUNTAYHTYMIEN XBRL- TAKSONOMIA 19.11.2014 40 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

41 JHS-hankkeen toteutus -yleiskuva Ohjelmassa kehitettävien yhteisten standardien kehittämisessä sovelletaan suositusta JHS 136 Menettelytavoista ja JHS valmisteluopasta. Kaikkien JHS-hankkeiden päävaiheet ovat: 1.Hankesuunnitelman laadinta ja työryhmän kokoaminen 2.Hankkeen käynnistämisen hyväksyminen 3.Luonnoksen valmistelu 4.Palautekierros 5.Luonnoksen käsittely JHS-jaostossa 6.Luonnoksen käsittely JUHTAssa 7.Suosituksen julkaiseminen ja tiedottaminen Kuntatieto-ohjelmassa ohjelmaan osallistuvat vastaavat osuuksista 1.-4. ja vaiheet 5.-7- ovat valtiovarainministeriön JHS-hankesihteeristön vastuulla. Kaikissa JHS-hankkeissa käytetään JHS suosituksen hankeohjeiden valmiita dokumentteja. 19.11.2014 41 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

42 JHS XXX Kuntien ja kuntayhtymien XBRL-taksonomia  Osahankkeen aikataulu on 9/2014-3/2015  Osahankkeessa syntyvät tuotokset:  JHS-suositusteksti, jonka liitteenä:  DPM table layout  DPM sanasto  Käsikirjat (raportoijan ja teknisen toteuttajan)  Käyttöönotto- ja ylläpitomallin kuvaus  Tuotos pilotoidaan kunnissa Kuntatieto- ohjelman pilottiprojekteissa – tuotoksina yleistettäviä määrityksiä 19.11.2014 42 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

43 Toimittajatahon huomioita JHS XBRL:n taksonomiaan Kuntatoimijoiden osalta Tarpeita julkishallinnon toimenpiteiksi JHS:n käyttöönottoon? Mitä tukitoimia toimittajakenttä tarvitsee? Mitä ohjeita JHS:n olisi hyvä sisältää Mitä informaatiota kaivataan jalkauttamisessa?  Pilottien tuloksien auditointi laajemmalla toimittajajoukolla voisi olla osa laadunvarmistusta  JHS:llä ei ole mitään statusta, jolloin ohjaavan normin/asetuksen etuna se, että kunnat saa velvoitteen tehdä asia kertaalleen  Kun luodaan tietty infra pitäisi sen kautta tuotettu tieto normittaa, pelkkä JHS ei riitä (kuntalakia täydentävä asetus?) 19.11.2014 43 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto

44 LOPUKSI Vastaavien seminaarien tarve jatkossa? Osallistujajoukko tuleviin seminaareihin? Toiveita tulevien tilaisuuksien sisällöstä? Toiveaikataulu?  Vastaavia tilaisuuksia myös jatkossa kannatta jatkaa  Palveluntarjoaja ja järjestelmätoimittajat kohdennettuna ryhmänä  Pilottikuntien synergiaverkoston esittely toimittajille?  Ennen kesälomia (2015) olisi seuraavan kerran otollinen aika vastaavalle tilaisuudelle.  Kohdennetuissa tilaisuuksissa voisi puhua eri näkökulmista  Tiedon välitys puolin ja toisin on syytä jatkaa  Pilotoinnin synergiaverkoston työhön voi osallistua vapaasti  Myös kuntien yhteisiä tietoja  Eo ehkä riittävää, että JHS-tulee toimittajille vasta kommentointikierrosvaiheessa (kohdennetut keskustelutilaisuudet ja keskustelutilaisuudet pakollisia JHS-työssä) MITÄ MEIDÄN OLISI HYÖDYLLISTÄ OPPIA TEIDÄN MIELESTÄNNE? MITEN VOISIMME OPPIA NÄITÄ ASIOITA? MISTÄ NÄETTE, ETTÄ OLEMME OPPINEET?  Pilotoinnin kautta on saatavissa parhaat opit.  Pilottien yhteistyön kautta näkee, näkee miten asioiden pitäisi toimia.  Tuotoksien hyödyntäminen indikoi onnistumisesta. 19.11.2014 44 Jani Heikkinen VM / JulkICT-toiminto


Lataa ppt "Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittäminen (Kuntatieto –ohjelma) Muutosseminaari 19.11.2014 Jani Heikkinen valtiovarainministeriö,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google