Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 1 Yksilöllisyys,yhteisöllisyys ja ammatillinen kehittyminen. Yhteisöllinen koulu, pedagoginen kehittäminen ja työhyvinvointi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 1 Yksilöllisyys,yhteisöllisyys ja ammatillinen kehittyminen. Yhteisöllinen koulu, pedagoginen kehittäminen ja työhyvinvointi."— Esityksen transkriptio:

1 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 1 Yksilöllisyys,yhteisöllisyys ja ammatillinen kehittyminen. Yhteisöllinen koulu, pedagoginen kehittäminen ja työhyvinvointi 2010-2013 –hanke Helena Rajakaltio, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden yksikkö Opettajankoulutus helena.rajakaltio@uta.fi

2 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 2 Koulutuksen tavoitteet vahvistaa kollegiaalista ja moniasiantuntijuuteen perustuvaa koulun toimintakulttuuria, tukea paikallisten opetussuunnitelmien, opetuksen, oppimisen ja oppimisen tuen erilaisten muotojen kehittämistä, tukea yhteisöllisyyttä ja työhyvinvointia ja yhteistyötä vahvistavien työskentelymallien kehittämistä, vahvistaa opettajan täydennyskoulutusta osana koulun kehittämistä.

3 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU KOULUT Uudistuva toimintakulttuuri, pedagoginen kehittäminen, täydennyskoulutus ja kokeilutoiminta Työyhteisöt Moniammatilliset tiimit YLIOPISTO Täydennyskoulutuksen, koulun kehittämisen ja tutkimuksen yhteys Koulutuspäällikkö Ohjausryhmä KUNNAT uusien toimintakulttuurien kehittäminen Osallistuvat koulut ydinryhmät Koulutuksen kolmitasoinen rakenne

4 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 4 Laajuus ja toteutus Koulutukseen sisältyvät: Teemaseminaarit Työyhteisökohtaiset/aluekohtaiset, koulutus/kehittämistilaisuudet: esim. pedagogiset kahvilat tai yhteisölliset työpajat, konsultaatio. Koulutus kytkeytyy koulujen kehittämisideoihin, joiden pohjalta koulut/koulualueet työskentelevät. Koulutus suunnitellaan ja toteutetaan prosessinomaisesti siten, että sisältöjä ja tavoitteita muokataan prosessin aikana yhdessä osallistujien kanssa. Ajallisesti koulutus kestää n. kaksi ja puoli vuotta.

5 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 5 Pedagogiset kahvilat pääteemojen sisältöjen käsittelyä syvennetään kouluilla järjestettävissä yhteisöllisissä työpajoissa tai pedagogisissa kahviloissa. Työyhteisöpäivät Koulut kutsuvat asiantuntijoita työyhteisöihinsä käsittelemään koulutuksen näkökulmiin nivoutuvia teemoja koulutustarpeittensa mukaan. Kehittämistehtävä yhteisöllisen kehittämistehtävän avulla tuetaan moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistyön kehkeytymistä ja erilaisia uusia kolmiportaiseen tukeen liittyviä toimintatapoja. Tavoitteena on aikaansaada pysyviä rakenteita toiminnan vakiinnuttamiseksi.

6 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 6 Teemaseminaarit –23.11.10 Koulun yhteisöllisyys ja toimintakulttuuri, identiteetti ja muutos 9.3.11 Lapsen ja nuoren mielenterveys ja koulu 13.5.11 Tuen kolmiportaisuus ja koulujen kehittämisideat 22.9.11 Kasvun ja oppimisen tukeminen 22.11.11 Nuorisokulttuurit ja sosiaalinen media 12.3.2012 Pedagogiikka liikkeessä 24.4.12 Vuorovaikutteinen seminaari koulujen kehittämishaasteista Syyskuu 2012 Kasvatustodellisuus, koulu ja moniasiantuntjijuus Marraskuu 2012 Monikulttuurisuus ja koulu Vuoden 2013 teemaseminaarit avoinna

7 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 7 Tutkimustoiminta Koulutuskokonaisuus linkitetään yliopistossa tehtävään tutkimukseen. Koulutus tuo ensi käden tietoa koulujen tilanteesta (kysely), jota hyödynnetään tutkimuksessa. (Tutkimusrahoitusta haetaan erikseen). Tutkimusta toteutetaan vuorovaikutteisesti koulujen arjessa syntyneiden tarpeiden pohjalta.

8 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU Kehittämistoiminta ja koulun ristipaineet

9 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU Yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden yhteen kietoutuminen – ammatillinen ja työyhteisön kehittyminen Työyhteisön toimintakulttuuri Erilaisuus ja moninaisuus Autonomia ja yhteenkuuluminen Oman työn kehittäminen osana koko koulun kehittämistä Mikä on se kitti, joka liittää yhteen? Kollektiivinen tietoisuus Yhteinen näkemys, visio koulun kehittämisen suunnasta Projektikaaoksesta fokusointiin Koulutuskonsumerismista omaehtoiseen koulutukseen

10 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU Johtamisen merkitys Yhteisölliset rakenteet, tiimit, keskustelufoorumit, yhteisen ajan käyttö Vuorovaikutus, luottamus Asiantuntijuuden jakaminen, vertaisoppiminen Ammatillinen kunnianhimo, mikä on työn polte? Muutoksen monimutkainen alkemia – koulutuksesta luokkahuonetodellisuuteen Miten koulutus tukee sitä? –Konsultaatio, vertaisoppiminen, ”vierihoito”, tutkimus

11 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU Koulun johtamisen erityisyys Koulun johtaminen ankkuroituu koulun kasvatustodellisuuteen ja sen moraaliseen perustaan Vaatii syvällistä ymmärrystä kasvatusilmiöistä ja niiden yhteiskunnallisista, kulttuurisista ja historiallisista kytkennöistä Kyse on arvosidonnaisista, kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta tukevien prosessien johtamisesta Rehtori – suunnan näyttäjä ( mm. Bottery 2004, Busher 2006, Davies & Davies 2005, Hargreaves & al. 2007)

12 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU Pedagoginen johtaminen, yhteinen vuorovaikutuksessa kehkeytyvä tehtävä => ymmärryksen rakentamista kasvatustodellisuuden monimutkaisuudesta => auttaa tunnistamaan sitä vääristävää ja välineellistävää managerialistista kehityssuuntaa => kehittämistä ohjaa mitä ja miksi -kysymykset? Eivät vain miten -kysymys?

13 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU Kehittämisen toimijoiden välinen vuoropuhelu Suomalaisen koulun kehittämisen vahva perinne – verkostokehittäminen Verkostoituminen koulutuksessa, jatkuvuus Pienimuotoiset yhteistyökuviot – kouluvierailut (opintokäynnit), opettajien vaihdot Koulujen omien asiantuntijoiden tunnistaminen ja käyttäminen

14 10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU Koulu on paljon vartija (”kasvatus voi kaiken”), ideaalien kantaja, poliittisten, kulttuuristen intohimojen kohde Kehittäminen osaksi koulun arkitodellisuutta – koululla ongelmien ja tulkintojen määrittelyoikeus Vuoropuhelu opetustoimen asiantuntijoiden ja käytännön työtä tekevän välillä Kiinteämpi yhteistyö yliopiston (tutkimuksen), kuntien ja koulujen välillä


Lataa ppt "10.5.12 OPH/Helena Rajakaltio, Tay EDU 1 Yksilöllisyys,yhteisöllisyys ja ammatillinen kehittyminen. Yhteisöllinen koulu, pedagoginen kehittäminen ja työhyvinvointi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google