Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Tietotekniikan opettajankoulutus Infotilaisuus 19.4.2004 Leena Hiltunen Jaana Markkanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Tietotekniikan opettajankoulutus Infotilaisuus 19.4.2004 Leena Hiltunen Jaana Markkanen."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Tietotekniikan opettajankoulutus Infotilaisuus 19.4.2004 Leena Hiltunen Jaana Markkanen

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Tilaisuuden tarkoitus antaa tietoa tietotekniikan opettajankoulutuksesta kertoa alan tulevaisuudennäkymistä auttaa uravalinnoissa: –mitä haluan tehdä isona? –mitä tuon ”visioin” toteuttaminen vaatii? selkiyttää ja auttaa ”vision” hahmottamisessa –ideoita oman ”vision” löytämiseen –opinto-ohjaus / HOPS kertoa eri opiskeluvaihtoehdoista tukea omalta osaltamme opettajuuteen kasvamisessa

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opettajuus opettajan työ ei ole pelkästään tietojen jakamista, vaan opettajan tulisi pystyä ottamaan huomioon myös erilaisten oppilaiden tarpeet – eri tapoja opettaa/oppia opettajan rooli muuttumassa enemmän oppimisen tukijaksi ammatillisen kehittymisen kannalta keskeistä opettajan reflektiivinen ammattikäytäntö = mitä, miksi ja miten opetan? miten yhdistän teorian ja käytännön? opiskelijan omien oppimisedellytysten rinnalla opettajien ammatillisen osaamisen taso on ratkaisevan tärkeää opiskelun ja oppimisen onnistumisen kannalta - opetuksen ja oppimisen laatu paranevat opettajan ammatillisen kasvun tahdissa Lähteet: Korkeakoski E. (toim.) Opettajien täydennyskoulutuksen tuloksellisuus. Kiviniemi K. (2000)Opettajan työtodellisuus haasteena opettajankoulutukselle.

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opettajankoulutus … tarjoaa välineitä reflektiivisen asiantuntijuuden kasvuun auttaa ottamaan vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä sekä auttaa kehittämään niitä valmiuksia, joiden avulla tuleva opettaja kykenee kehittymään ja muuntumaan työssään suurin osa koulutuksen vaikutuksista tulee ilmi vasta pitkän ajan kuluttua, jopa kymmenien vuosien jälkeen (ammatillinen kasvu vie aikaa)

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opetustehtävissä toimivien koulutustausta Vuonna 1996 kaikkien opetustehtävissä toimivien koulutustausta jakautui seuraavasti (vähiten koulutettuja ovat tuntiopettajat ja jatkotutkinto löytyy useimmiten rehtoreilta): Lähteet: Rönnberg U. (2000) Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajat uuden vuosituhannen alkaessa. Education in Finland 1999, Statistics and Indicators. Tilastokeskus. Alempi korkeakoulututkinto Ylempi korkeakoulututkinto Tohtori Peruskoulu33.646.50.4 Lukio7.685.73.1 Keskiaste25.335.82.3 AMK14.464.810.6 YO2.534.757.9 Yhteensä32.641.46.2

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Tietotekniikan laitoksen opettajankoulutuksen tilanne joka kymmenes laitokselta valmistuvista maistereista valmistuu perustutkinnossa opettajaksi/ kouluttajaksi; muutkin kuin opettajankoulutuksessa olevat suorittavat pedagogisia opintoja joka kolmannella jatko-opiskelijoista on tutkinnossaan opettajan pedagogisia opintoja vähintään 15 ov Kaikista Suomen pääaineen tietotekniikan opettajista puolet valmistuu Jyväskylästä!

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Valmistuneet tietotekniikan opettajat Yliopistotasolla tietotekniikan pääaineen opettajia on viimeaikoina valmistunut seuraavasti: 2000200120022003YHT. JY132713 JoY11114 TuY213 HY33129 Yht.5761129 Siis alle 10 uutta opettajaa vuodessa! Tietotekniikan opettajia valmistuu myös ammatilliselta puolelta (ammatillinen opettajakorkeakoulu).

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Tulossa opettajapula! 1) Varannon muodostavat ne vuonna 2002 työssä olleet muodollisesti kelpoiset opettajat, jotka vuonna 2020 ovat alle 61-vuotiaita sekä koulutuksessa jo olevat (vuonna 2001 ja 2002 otetut), jotka valmistuvat ja siirtyvät aikanaan opettajiksi. Opettajan työhön siirtyvien opettajien määrästä on vähennetty heidän oletettu poistumansa työuran aikana sekä se, että kaikki eivät suorita aloittamiaan opintoja loppuun. 2) Vuosille 2003-2008 ammatillisen puolen opettajankoulutukseen otettavien kokonaismäärää on painotettu 25 %:lla johtuen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ikäluokan kasvusta tämän vuosikymmenen loppuun mennessä sekä ammatillisen perustutkinnon laajentumisen aiheuttamista muutoksista. Muodollista kelpoisuutta vailla olevien opettajien suuri määrä ammatillisessa koulutuksessa on myös vaikuttanut lähivuosien painotukseen. Perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön opettajatilanne ja opettajien koulutustarve tietotekniikassa vuoteen 2020 mennessä Lähde: Opettajatarvetyöryhmän muistio. OPM:n työryhmämuistioita ja selvityksiä 2003:9 53,0%

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Alan kouluttajille kasvava kysyntä myös yrityspuolella Vuonna 2000 yli puolet 18-64-vuotiaista ilmoitti tarvitsevansa ammattitaitoa tai uraa edistävää koulutusta. Eniten kaivattiin tietotekniikan koulutusta, jonka tarvetta ilmaisi vastaajista 27 prosenttia. Työnantajan tuella tapahtuvan koulutuksen sisältö vuonna 2000: Lähde: Tilastokeskus, Aikuiskoulutustutkimus 2000

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Miten tietotekniikan opettajaksi valmistustaan? suorittamalla vähintään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksissa vaaditut pää- ja sivuaineen aineenopinnot sekä pedagogiset opinnot pyytämällä pätevyystodistuksen opetusta antavalta laitokselta (jos opinnot suoritettu muualla)

11 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opettajan muodollinen kelpoisuus? Kelpoisuusvaatimukset vaihtelevat eri koulutusaloilla/opetustehtävissä

12 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Aineenopettajan muodollinen kelpoisuus (perusopetus & lukio) Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka: 1)on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon; 2)(perusopetus) on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot opetettavissa aineissa tai yliopiston antaman todistuksen mukaan niitä vastaavat opinnot; TAI (lukio) on suorittanut vähintään 55 opintoviikon laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot yhdessä opetettavassa aineessa ja vähintään 35 opintoviikon laajuiset vastaavat opinnot muissa opetettavissa aineissa taikka yliopiston antaman todistuksen mukaan niitä vastaavat opinnot 3)on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998;5 § & 10 §

13 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Ammatillisten opintojen opettajan kelpoisuus (AMK) Ammatilliseen koulutukseen sisältyvien ammatillisten opintojen opetusta on kelpoinen antamaan henkilö: 1)joka on suorittanut soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon tai soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon tai, jollei soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa tai soveltuvaa ammattikorkeakoulu- tutkintoa ole, koulutuksen järjestäjän päättämää opetustehtävää vastaavan alan korkeimman tutkinnon; 2)joka on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot; sekä 3)jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen työkokemus tehtävää vastaavalla alalla Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998; 13 §

14 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Yhteisten opintojen opettajan kelpoisuus (AMK) Ammatillisesta koulutuksesta ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellista ja ammattitaitoa täydentävää taito- ja taideaineiden opetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka: 1)on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, jossa vähintään 55 opintoviikon laajuiset tai niitä vastaavat opinnot yhdessä opetettavassa aineessa ja vähintään 35 opintoviikon laajuiset tai niitä vastaavat opinnot muissa opetettavissa aineissa tai joka on suorittanut diplomi-insinöörin tutkinnon soveltuvassa koulutusohjelmassa; sekä 2)on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot Taito- ja taideaineisiin kuuluvia tieto- ja viestintätekniikan opintoja opettamaan on kelpoinen myös henkilö, joka on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon. Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998; 14 §

15 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Vapaan sivistystyön opettajan kelpoisuus (kansan- ja kansalaisopistot) Vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitetuksi opettajaksi on kelpoinen henkilö, jolla on 1)soveltuva korkeakoulututkinto sekä 2)vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998; 18 §

16 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Yrityskouluttajat ja -konsultit Ei erityisiä kelpoisuusvaatimuksia, jokainen yritys sanelee omat painopistealueensa. monialainen osaaminen korostuu: yrittäjyys, taloustiede, markkinointi, yrityksen kompetenssialue, viestintätaidot, kielitaidot, vahva IT-alan osaaminen

17 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opettajankoulutus tällä hetkelle yhteiset kandiopinnot muiden linjojen kanssa; omia linjakohtaisia opintoja –Tietotekniikan opettajan työvälineitä (4 ov) –XML-kieli (1 ov) –Ohjelmistotuotanto (4 ov) – syksystä alkaen pakollisena! –Valinnaisia opintoja (6 ov) oma maisterikokonaisuus –Virtuaaliset oppimisympäristöt (5 ov) –Verkkokurssin tuotantoprosessi (5 ov) Opettajan pedagogiset opinnot (35 ov) –osa jo kandivaiheessa

18 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opettajan pedagogiset opinnot Eri vaihtoehtoja - sama pätevyys ! AINA SAMA ALOITUS

19 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopinnot (15 ov) suoritetaan kasvatustieteen laitoksella; tai kaikille avoin, ’ilmainen’ opetus; ei ilmoittautumista lyhyitä luentojaksoja, kirjatenttejä, esseitä; neljä kurssia vuoden aikana myös kesäkursseina; paitsi ei tänä vuonna Lisätietoja: http://www.jyu.fi/kastdk/kasv/opiskelu/perusopinnot.shtml avoimen yliopiston kautta maksullinen (300€) - henkilökunta puoleen hintaan vaihtoehtoisia suoritustapoja (esseet, kirjatentit, verkkotyöskentely, luennot) mahdollisuus suorittaa myös nopeammassa tahdissa ei suoritusaikarajoituksia (opiskeluopas voimassa vuoden, uusi 25€) nonstop-aloitus; ilmoittautuminen + kirjaamismaksu (sis. opiskeluopas) myös yksittäisten kurssien suorittaminen mahdollista (á 85€, -50%) Lisätietoja: http://www.avoin.jyu.fi/kasvatustiede/

20 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 … opintojen sisällöstä … Johdatus kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusteisiin tutustutaan kasvatustieteen osa-alueisiin, aikuiskasvatukseen ja kasvatusfilosofiaan Kasvatustieteellinen tutkimus tutustutaan kasvatustieteelliseen tiedonhankintaan ja tutkimusprosessin eri vaiheisiin Kehitys, oppiminen ja oppimisen ohjaaminen perehdyttää kasvatuspsykologiaan elämänkaariperspektiivissä sekä kehitykseen, oppimiseen ja oppimisen ohjaamiseen eri ympäristöissä Kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset perusteet tarkastellaan lapsuutta ja nuoruutta sekä koti- ja koulukasvatusta sosiologisesta näkökulmasta perehdytään aikuiskasvatukseen ja työelämässä tapahtuvaan oppimiseen Kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopintojen sisältö.

21 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 …orientoitumista opettajan työhön … Suoravalinnalla valittujen sekä avoimen yliopiston opettajan pedagogisten perusopintojen sisältö.

22 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 … opintojen suorittamisesta yleensä perusopinnoissa tutustutaan kasvatustieteen teoriaa ja perusteisiin; aineopinnoissa sovelletaan teorioita varsinaiseen opetustyöhön onnistuu myös työn tai jatko-opintojen ohella vasta perusopintojen suorittamisen jälkeen voidaan hakeutua aineopintoihin

23 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opettajan pedagogiset aineopinnot Eri vaihtoehtoja – sama pätevyys!

24 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Opettajan pedagogiset aineopinnot (20ov) opetuksesta vastaa OKL opinnot kestävät yhden lukuvuoden vaatii läsnäoloa ja sitoutumista opetusharjoittelut peruskoulun yläasteella ja lukiossa (Normaalikoulu) Jo valmistuneille erilliset opettajan pedagogiset opinnot

25 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 … opintojen tavoitteena … Opettajuus; korostaa opettajan aseman ja tehtävän ainutlaatuisuutta erilaisten ammattien joukossa; ilmentää opettajan ammatin harjoittamisen henkilökohtaista ja moraalista luonnetta Professionaalisuus; korostaa opettajan työn vaatimaa erityisosaamista ja opettajien ammattikunnan vastuuta opetuksen ja kasvatuksen kehittämisestä eri koulutusinstituutioissa; korostuu kyky vastavuoroiseen ajatusten ja kokemusten vaihtoon opetettavien ihmisten ja heidän sosiaalisten sidosryhmiensä kanssa Asiantuntijuus opettajan työssä; ymmärryksen ja osaamisen yhdistäminen; taito opettaa ja kasvattaa, mutta myös perustella toimintansa teoreettisen ja käytännöllisen ymmärryksensä avulla; oman ymmärryksen ja osaamisen arviointikyky, valmius oppia uutta, kyseenalaistaa vallitsevia totuuksia ja avoimuus erilaisille asioille; jaettu asiantuntijuus –opettajankoulutuksen tärkeimpänä tavoitteena on tukea opettajan asiantuntijuuden kehittymistä

26 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 … opettajuuden kehittyminen … OKL:n opettajan pedagogisten aineopintojen sisältö.

27 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 … opintoihin hakemisesta valinta kaksivaiheinen: 1) hakupapereiden pisteytyksen perusteella sekä 2) soveltuvuuskoe hakijalta edellytetään ylempi korkeakoulututkinto sekä kasvatustieteen ja/tai aikuiskasvatuksen tai erityispedagogiikan 15 opintoviikon opintokokonaisuus/ approbatur valinnassa annetaan pisteitä tutkinnosta, yliopistollisista arvosanoista/ opintokokonaisuuksista sekä työkokemuksesta opetus- ja koulutustehtävissä (päätoiminen, yhtäjaksoinen työkokemus) haku maalis-huhtikuussa; tänä vuonna haku päättyy 26.4. soveltuvuuskoe toukokuun lopussa soveltuvuuskokeeseen kutsutaan hakupapereista lasketun pistemäärän perusteella ryhmäkeskustelu ja yksilöhaastattelu Hakuohjeet ja –lomake: –http://www.jyu.fi/tdk/kastdk/okl/hakeminen/

28 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot (20 ov) voidaan suorittaa ylemmän tutkinnon jälkeen erillisinä opintoina tai sisällyttää ylempään korkeakoulututkintoon sivuaineena tavoitteena on opiskelijan yksilöllisen pedagogisen ajattelu- ja toimintatavan kehittyminen. –kysymys on pedagogisten valmiuksien 'jalostamisesta' siten, että opiskelija tulee entistä tietoisemmaksi omasta toiminnastaan opettajana, itselleen soveltuvista opettamisen tavoista ja omasta opetusfilosofiastaan –tarkoitus on haastaa opiskelija kyseenalaistamaan jo rutiineiksi ja itsestäänselvyyksiksi kehittyneitä ajattelu- ja toimintatapojaan opintojen perusideat ovat: työssä oppiminen, yksilöllisyys, dialogisuus/ sosiaalisuus, kriittisyys sekä analyyttisyys opinnot kestävät yhden lukuvuoden; etäopetusta + lähiopetusjaksoja opinnot on mahdollista suorittaa työn ohella edellyttäen, että opiskelija on valmis irrottautumaan työtehtävistään lähijaksojen ajaksi

29 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 … opintojen sisällöstä … työssä kokeileva, tutkiva ja oppiva opettaja –yhdistää teoreettisen, käsitteellisen tiedon opiskelijan subjektiiviseen tietämykseen ja opetustyöhön aikuiskouluttajuuden teoreettiset ja filosofiset perusteet: aikuisen oppiminen ja opettaminen, aikuispedagogiikka, aikuiskoulutus –pedagogiset ydinopinnot, joiden tarkoituksena on vahvistaa ja 'päivittää' opiskelijan teoreettista ajattelua valinnainen opintokokonaisuus:, mm. dialoginen ohjaus ja opetus, narratiivisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys, verkko-opetus, jaettu opettajuus, draamapedagogiikka, mentorointi

30 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 … opintoihin hakeminen hakijoilta edellytetään 1)ylempi korkeakoulututkinto sekä 2)kasvatustieteen/aikuiskasvatuksen perusopinnot (15 ov) tai kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot (15 ov). Opintojen on oltava valmiina hakuajan päättyessä! lopullinen opiskelijavalinta tapahtuu valintakokeen perusteella henkilökunnalle oma kiintiö! opetuksesta vastaa kasvatustieteen laitos Lisätietoja: http://www.jyu.fi/kastdk/kasv/apo/pedaop.shtml Hakuaika lukuvuoden 2004-2005 opintoihin päättyy 26.4.2004!

31 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Ammatilliset opettajaopinnot (35 ov) haku tammi-helmikuussa; seuraava hakuaika tammikuussa 2005; opiskeluaika yksi lukuvuosi ammatillisen opettajankoulutuksen voi Jyväskylässä suorittaa seuraavilla eri tavoilla: –päätoiminen opiskelu –oman toimen ohessa opiskelu –näyttöperustainen opiskelu –kansainvälisesti suuntautunut englanninkielinen opiskelu Lisätietoja: http://web1.jypoly.fi/aokk/ammatillinen_opettajankoulutus_35_ov.htm

32 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Pedagogiset opinnot osana opintoja opettajan pedagogiset perusopinnot suoritetaan kandivaiheessa; aineopinnot joko kandi- tai maisteriopinnoissa opettajan pedagogiset aineopinnot (20 ov) täyttävät kriteerit ”vähintään cum laude approbatur-tasoa olevista, pääainetta ja tutkimusta tukevista sivuaineen opinnoista”, joten ne soveltuvat osalle myös jatko-opintoihin (hyväksyttävä laajuus riippuu linjasta)

33 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 KYSYMYKSIÄ? Leena Hiltunen Jaana Markkanen ope-linja@mit.jyu.fi


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 26.3.2004 Tietotekniikan opettajankoulutus Infotilaisuus 19.4.2004 Leena Hiltunen Jaana Markkanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google