Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© Tampereen kaupunki Palvelujen tuotteistaminen kustannusvaikuttavuuden seurannan välineenä 30.10.2006 Tiina Lehto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© Tampereen kaupunki Palvelujen tuotteistaminen kustannusvaikuttavuuden seurannan välineenä 30.10.2006 Tiina Lehto."— Esityksen transkriptio:

1 © Tampereen kaupunki Palvelujen tuotteistaminen kustannusvaikuttavuuden seurannan välineenä 30.10.2006 Tiina Lehto

2 © Tampereen kaupunki 2 Tuotteistaminen Tuotteistamisella tarkoitetaan palvelutuotannon kehittämistä vastaamaan asiakkaan tarpeita Tuotteistaminen edellyttää palvelutuotannon laadun, sisällön ja kohderyhmän täsmentämistä Tuotteistaminen edellyttää myös kustannuslaskentaa → tuotteille lasketaan hinnat, jotta pystytään vertaamaan tuotteiden hinta- laatusuhdetta

3 © Tampereen kaupunki 3 Miksi tuotteistusta tarvitaan kuntasektorilla? Tarve kuntien toiminnan kehittämiseen ja tehostamiseen Kunnallisia hankintoja koskeva lainsäädäntö edellyttää entistä parempaa tietoa siitä, kannattaako palvelut tuottaa itse vai ostaa ulkopuolisilta palveluntuottajilta → tuotteistaminen mahdollistaa vertailun oman palvelutuotannon ja yksityisten palveluntuottajien välillä Tuotteistaminen paljastaa ”heikot” kohdat, joissa toimintaa on mahdollista tehostaa

4 © Tampereen kaupunki 4 Kustannusvaikuttavuus Kustannusvaikuttavuudella tarkoitetaan rahalla saatavaa vastinetta, eli se voidaan nähdä tuotteen hinnan ja laadun välisenä suhteena Tuotteistaminen helpottaa kustannusvaikuttavuuden seuraamista Kustannusvaikuttavuuden seurannan takia on olennaista, että tuotteella on hinnan lisäksi tarkka sisältökuvaus (palvelun laatu- ja sisältötekijät ja palvelun tavoitteet)

5 © Tampereen kaupunki 5 Tuote Tuote voi olla aineeton tai aineellinen, palvelu, tavara, tietotuote tai näiden yhdistelmä Tuote voi olla suppea (esim. toimenpide) tai laaja (esimerkiksi hoitojakso, joka koostuu useista suoritteista) Tuotteita voidaan paketoida erilaisiksi tuoteryhmiksi

6 © Tampereen kaupunki 6 Tuotteelle asetettavat vaatimukset Asiakaslähtöisyys: tuotteiden on vastattava asiakkaiden tarpeita Mielekkyys: tuotteella pitää olla yhteys lääketieteeseen ja/tai hoitokäytäntöön Pieni kustannushajonta: tuotteen sisäisen kustannushajonnan on oltava pieni, eli tiettyyn tuoteryhmään kuuluvien palveluiden tuotantokustannusten tulee olla keskimäärin yhtä suuret Hoidon vaativuuden ennustettavuus: tuotteen tulee ennustaa hoidon vaativuutta riittävällä luotettavuudella

7 © Tampereen kaupunki Tuotteistaminen Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa Neuvolapalveluiden tuotteistaminen

8 © Tampereen kaupunki 8 Tilaaja-tuottaja-malli Tampereen kaupungilla otetaan käyttöön vuoden 2007 alusta uusi toimintamalli, tilaaja-tuottaja-malli Mallin avulla pyritään vastaamaan kuntataloutta koskeviin tuleisuuden haasteisiin, tehostamaan toimintaa ja saamaan näin aikaan kustannussäästöjä Uusi toimintamalli edellyttää palvelujen tuotteistamista

9 Tuottaja (esim. Keskuslastenneuvola) Lautakunta (esim. Lasten ja nuorten palveluiden lautakunta) TOIMINTAMALLIN PERIAATTEET TilaajaTuottaja Valtuusto Kaupungin hallitus Palvelujen tavoitteet -mitä palveluja, kenelle,kuinka paljon Palvelujen rahoitus - verotulot, valtionosuudet PALVELU- SOPIMUS tuotteistaminen! palvelujen kustannukset (hinta), määrä ja laatu - palvelujen järjestämisvastuu- palvelujen tuottaminen sopimuksen mukaan

10 © Tampereen kaupunki 10 Tuotteistuksen vaiheet 1.Toiminnan jäsentäminen 2.Tuotteiden määrittely 3.Tuotteiden sisällön, tavoitteiden ja laadun kuvaus 4.Kustannusten kohdistaminen tuotteille → hinnoittelu

11 Esimerkkinä keskuslastenneuvolan tuotteistus Keskuslastenneuvola on alueellisia lastenneuvola- ja kouluterveydenhuollon palveluja tukeva keskitetty erityisosaamisyksikkö, joka lisäksi tarjoaa lasten ja nuorten terveydenhuollon asiantuntijapalveluja kaupungin ja erikoissairaanhoidon käyttöön lasten ja nuorten hyvinvoinnin palveluverkoston kehittämisessä.

12 Keskuslastenneuvolan toiminnan tavoite Keskuslastenneuvolan vastaanottotoiminnan tavoitteena on tarjota erityisosaamista vaativia palveluita 0-16- vuotiaille tamperelaisille lapsille ja heidän perheilleen lasten terveydellisten ongelmien hoitamisessa lastenneuvoloiden ja kouluterveydenhuollon palvelujen tukena.

13 Keskuslastenneuvolan toiminnan jäsentäminen Lastenneuvola- ja kouluterveydenhuollon toiminnan kehittäminen, ja koordinointi Lastenlääkärin ja terveydenhoitajan vastaanottotoiminta Lasten perusterveydenhuollon asiantuntijapalvelut Lastenneuvolapalveluiden kehittäminen ja koordinointi Lastenlääkärien vastaanotot Keskuslastenneuvolassa Asiantuntijapalvelut perusterveydenhuollon toimijoille (esim.kuntoutus) Kouluterveydenhuollon palveluiden kehittäminen ja koordinointi Terveydenhoitajan vastaanotot Keskuslastenneuvolassa Lasten terveydenhuollon asiantuntijuus lasten ja nuorten kasvun tukemisen verkostossa Lastenneuvola- ja kouluterveydenhuollon henkilöstön ammattitaidon ylläpitoa tukeva koulutus Puhelinneuvonta lastenneuvoloissa, kouluterveydenhuollossa ja terveysasemille toimiville työntekijöille Lasten perusterveydenhuollon asiantuntijuus lasten ja nuorten erikoissairaanhoidon palvelujen ja hoitopolkujen kehittämisessä Ryhmäneuvonta Keskuslastenneuvolassa Tampereen lastenneuvola- ja kouluterveydenhuollon asiantuntijuus valtakunnallisessa lastenneuvola- ja kouluterveydenhuollon kehittämistyössä Lastenlääkäritoiminta erityiskoulujen koululääkäreinä

14 Keskuslastenneuvolan tuotteet 1. Lastenlääkärin vastaanoton tuotteet Ensikäynti lastenlääkärillä - tavallinen 45 min - vaativa 60 min kyseessä kehitysongelma, kuntoutusarvio, runsaasti psykososiaalista ongelmaa, yhteisvastaanotto th:n kanssa, tulkki mukana vastaanotolla esim. lapsen uniongelma, lihavuuden hoito, syömisongelmat, kastelu, tuhriminen perustuu aina lääkärin tai erityistyöntekijän lähetteeseen ja käynnin yhteydessä mahd. th:n ohjaus ja neuvonta, kontrolli- ja tutkimusaikojen varaus Seurantakäynti tavallinen 30 min vaativa 60 min - kyseessä esim. kehitysongelma, kuntoutusarvio, runsaasti psykososiaalista ongelmaa, yhteisvastaanotto th:n kanssa, vastaanotolla mukana tulkki käynnin yhteydessä mahd. th:n ohjaus ja neuvonta, kontrolli- ja tutkimusaikojen varaus Puhelinneuvonta/-konsultaatio - liittyy potilaan hoitoon ja edellyttää sairauskertomusmerkintää esim. hoito-ohjeet puhelimitse pitkäaikaissairaalle potilaalle akuutissa tilanteessa tai sovitusti hoidon seurannassa ( yökastelu, ruoka-allergia, tuhriminen, vatsavaivat, päänsärky) tai kannanotto tutkimustuloksiin - tk-lääkärin/terveydenhoitajan konsultaatio nimetystä potilaasta

15 Keskuslastenneuvolan tuotteet (2) 2. Terveydenhoitajan vastaanoton tuotteet Terveydenhoitajan vastaanotto tavallinen xx min - seurantakäynti : kastelu, ummetus/tuhriminen, painonhallinta vaativa 60 min - uniongelma, syömisongelmat, tulkki mukana vastaanotolla Puhelinneuvonta/-konsultaatio - liittyy potilaan hoitoon ja edellyttää sairauskertomusmerkintää tavallinen, esim. ohjaus ja neuvonta pitkäaikaissairaan potilaan akuutissa tilanteessa vaativa, esim. uniongelman hoidon seuranta - terveydenhoitajan tai tk-lääkärin konsultaatio nimetystä potilaasta Ryhmäneuvonta vertaisryhmän kertatapaaminen (hinta koko ryhmälle, ei yksittäiselle osallistujalle)

16 Keskuslastenneuvolan tuotteet (3) 3. Tutkimus- ja rokotustoimenpiteet Ruoka-ainealtistukset (maito, vehnä, kananmuna ) lastenlääkärin vastaanotto 30min ja 30 min = kaksi käyntiä, th aikaa tunti = ruoka-ainealtistus terveydenhoitajan ja lastenlääkärin valvonnassa, neuvonta ja ohjaus, mahdolliset puhelinkontaktit altistusviikon aikana, kontrollikäynti vastaanotolla noin viikon kuluttua, tarvittavat lausunnot ja lähetteet BCG-rokotuskäynti 15 min lääk. + 15 min th - erityisryhmille annettava BCG-rokotus

17 © Tampereen kaupunki 17 Kustannusten jakoperusteet Tuotteet on pyritty määrittelemään niin, että samassa tuoteluokassa olevat palvelut ovat keskimäärin saman hintaisia Merkittävin kuluerä henkilöstökulut → yleensä samaan tuoteluokkaan kuuluvat palvelut vievät keskimäärin yhtä paljon henkilöstön työpanosta Kohdistettaessa henkilöstökuluja tuotteille, otetaan huomioon, kuinka monen työtekijän työpanosta tuote vaatii ja kuinka paljon (myös esim. kirjaamiseen kuluva aika kohdistetaan tuotteelle) Henkilöstökulujen jakamista varten voidaan tehdä työajanseuranta, jonka avulla saadaan selville, kuinka paljon työaikaa kukin tuote vaatii

18 © Tampereen kaupunki 18 Kustannusten jakoperusteet (2) Muita erikseen kohdistettavia kulueriä: –lääkkeet ja hoitotarvikkeet –laboratoriokulut –röntgenkulut –vuokrat Yleiskustannukset, esim. hallinnosta aiheutuvat kustannukset ja atk-palvelut, kohdistetaan yleensä tuotteille tasan

19 © Tampereen kaupunki 19 Pakettituotteet Tuotteet voivat olla myös laajempia paketteja, ei siis yksittäisiä käyntejä tai toimenpiteitä Tampereella on esimerkiksi ollut harkinnan alla, että äitiysneuvoloiden tuote voisi olla raskaudenseuranta, joka sisältäisi yhden odottavan äidin koko palvelukokonaisuuden käynteineen ja tutkimuksineen Paketointi edellyttää sisällön tasalaatuisuutta


Lataa ppt "© Tampereen kaupunki Palvelujen tuotteistaminen kustannusvaikuttavuuden seurannan välineenä 30.10.2006 Tiina Lehto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google