Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 VALMENTAMISEN JA OPETTAMISEN PERUSTEET.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 VALMENTAMISEN JA OPETTAMISEN PERUSTEET."— Esityksen transkriptio:

1 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 VALMENTAMISEN JA OPETTAMISEN PERUSTEET

2 MINÄ VALMENTAJANA

3 TEHTÄVÄ: Mistä tunnistaa hyvän valmentajan? Mitkä asiat tekevät minusta hyvän valmentajan?

4 MISTÄ TUNNISTAA HYVÄN VALMENTAJAN? Hyvä valmentaja Toimii hyvänä esimerkkinä Pyrkii tasavertaiseen kohteluun Tarjoaa haasteita jokaiselle Ymmärtää kannustuksen merkityksen lapselle Ymmärtää erilaisuuden Säilyttää työrauhan Tekee aina parhaansa Se, millainen ohjaaja on ihmisenä, sekä hänen omat motiivinsa ratkaisevat varsin pitkälle jääkiekkojoukkueen valmentajana toimimisen lopputuloksen. Sillä, mitä hän tietää lajista, ei ole paljoakaan merkitystä, jos hänen aikuisuudessaan on paljon toivomisen varaa.

5 HYVÄ TOIMINTAYMPÄRISTÖ

6 Harrastamisen on oltava HAUSKAA ja HAASTEELLISTA Hauskuuden ja haasteisiin tarttumisen takana on OSAAMINEN Osaaminen riippuu OPPIMISESTA / KEHITTYMISESTÄ Ihminen oppii (lähes) mitä tahansa, jos oikein HALUAA Haluaminen on kiinni henkisestä toimintaympäristöstä = ILMAPIIRI Motto: ”Ilmapiiri ratkaisee kaiken” HYVÄ TOIMINTAYMPÄRISTÖ

7 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi7 OPPIMINEN

8 OPPIMISTILANNE LASTEN KANNALTA Ovat innokkaita ja vastaanottavaisia Ovat lyhytjännitteisiä Ovat kehitykseltään eri tasoilla (kärsivällisyyttä ja eriyttämistä) Ovat alttiita häiriötekijöille Ymmärtämiskyky on rajoitettu (näyttö eri kulmista!) Oppiminen ei ole tasaisesti jatkuvaa => tasannevaiheita Oppimiseen vaikuttaa myös harjoituksen määrä - laatua unohtamatta ” Kertaus on opintojen äiti ” ”Oppimisilmapiiri on ratkaisevan tärkeä lopputulosta ajatellen”

9 LAPSEN KASVU JA KEHITYS OPPIMISTA OHJAAVINA TEKIJÖINÄ Lapset ovat erittäin herkkiä oppimaan monia, vaikeitakin taitoja Liikuntataitojen oppimisen kannalta merkittävintä aikaa - taitojen oppiminen helpompaa ja nopeampaa kuin missään muussa ihmisen kehitysvaiheessa Koska oppimista voidaan urheilun ohjauksen kautta erittäin huomattavasti nopeuttaa, niin oikealla hetkellä saadut ärsykkeet saattavat olla ratkaisevia tulevan kehityksen kannalta Yksilöllisyys (kehitys ei aina tasaista, vaikkakin säännönmukaista) Huomioi hitaat ja nopeat kehityskaudet Ikäluokan sisällä jopa 4 vuoden erot fyysisessä ja henkisessä kehityksessä Motto: ”opettamisellasi ei ole mitään merkitystä, ellei pelaajasi opi!”

10 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi10 HERKKYYSKAUDET HENKISESSÄ KASVUSSA

11 LAPSEN HENKISET JA SOSIAALISET VALMIUDET Henkisesti tasapainoinen, keskittymiskyky ei vielä täysin kehittynyt Utelias, halukas kokemaan uutta Alkaa ymmärtää ja noudattaa sääntöjä Ylpeä taidoistaan ja nauttii onnistumisesta Haluaa olla esikuvansa kaltainen ja omaksua hänen mielipiteitään ja käsityksiään Sosiaalisten kontaktien tarve kasvaa Odottaa aikuiselta oikeudenmukaisuutta Voimakas kilpailuvietti 4 => pelissä saa voittaa, häviäminen on osa urheilua!

12 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi12 HENKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET Sääntöjen kunnioittaminen 9 => Yleisesti hyväksytyn käytöksen tavoittelu 9 => Ryhmän normien noudattaminen 14 – 15 => => itsenäiset eettiset periaatteet Voimakas kilpailuvietti 4 => Stressin sietokyky paranee 8 => Keskittymiskyky paranee 9 =>

13 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi13 TEHTÄVÄ: Miten sinä opit?

14 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi14 NÄIN OPIMME

15 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi15 VALMENTAMINEN – OPETTAMINEN

16 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi16 OPPIMISTEORIOITA Opettajakeskeinen opetus (behaviorismi) Opetus- oppimisprosessi on tiedonsiirtoa, jossa oppija on aina ” tyhjä taulu” jota opettaja täyttää. Oppijakeskeinen = kyselevä opetus (kognitivismi) Ei erillinen perusprosessi, vaan osa kokonaisprosessia johon liittyvät muistaminen, ajattelu ja päätöksenteko. Informaation prosessointi (vastaanotto, muokkaus ja tulkinta) on jatkuva kokonaisvaltainen prosessi.

17 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi17 OPPIMISTEORIOITA Oppijakeskeinen = kaaosoppiminen (konstruktivismi) Tieto ei siirry itsestään, vaan oppija konstruoi sen itse. Oppija valikoi ja tulkitsee informaatiota, jäsentää sitä aiemman tietonsa pohjalta ja siihen liitettynä rakentaa kuvaa maailmasta Kaikki oppimiskäsitykset ovat käytössä Oppiminen prosessina

18 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi18 OPETTAMISEN ETENEMINEN Kokonaisuuksista osiin Osista kokonaisuuksiin Helposta vaikeaan Yksinkertaisesta monimutkaiseen Tutusta tuntemattomaan Käytännönläheisestä vaikeammin miellettävään

19 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi19 UUDEN ASIAN OPETTAMISEN ETENEMINEN 1. Ohjeet ja motivointi Esittele asia lyhyesti ja selkeästi Kannusta jokaista yrittämään, ”näytä mitä osaat” 2. Näyttö ja kokeilu Näytä / näytätä oikea suoritus Jaa ryhmät Osoita suorituspaikat ”Päästä irti” eli salli kokeilu 3. Uusintanäyttö ja ydinkohtien kertaus Mallisuoritus uudelleen (tarvittaessa hidastettuna tai ylikorostaen) Painota ensimmäisillä kerroilla vain 1 - 2 suorituksen tehokkuuden kannalta tärkeintä seikkaa

20 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi20 4. Varsinainen harjoittelu ja ohjaus Ohjaa harjoitusta Anna palautetta Johda mahdolliset vaihdot ja siirtymiset 5. Kokoava palaute Mahdollinen pelaajan / pelaajien suorittama näyttö Kertaava yhteenveto opetetun mieleen painamiseksi UUDEN ASIAN OPETTAMISEN ETENEMINEN

21 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi21 PALAUTTEEN ANTAMINEN

22 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi22 TEHTÄVÄ: Keskustelkaa ryhmässä palautteen antotavoista, mikä on toiminut, missä on tullut epäonnistumisia?

23 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi23 PALAUTTEEN MERKITYS OPPIMISELLE Palautteella pyritään joko: Vahvistamaan toivottua käyttäytymistä Saamaan aikaan haluttuja muutoksia pelaajan suorituksissa Vahvistamaan pelaajiesi oikeita suorituksia

24 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi24 PALAUTTEEN MERKITYS OPPIMISELLE Positiivinen lähestymistapa lisää pelaajan luottamusta omiin kykyihinsä sekä kannustaa heitä yrittämään yhä uudelleen Korjaa koko joukkueen kohdalla havaitsemasi yleisin ja suorituksen onnistumisen tai tehokkuuden kannalta ratkaiseva virhe ensin Puutu yksittäisen pelaajan suorituksiin vasta nähtyäsi häneltä riittävän määrän toistoja. Tällöin tiedät mitkä ovat syitä ja mitkä puolestaan vain seurauksia, jos suoritus ei suju ” oikein ”, tehokkaasti tai jopa ollenkaan ”Opetustyössä oppimiselle ilmapiirin luomisen jälkeen tärkein asia on palautteen antaminen ”

25 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi25 KÄYTÄNNÖN OHJEITA PALAUTTEEN ANTAMISEN SUHTEEN Palautetta on mikä tahansa ohje, kannustus, korjaus tms. Palautetta voi antaa sanoin, katseella, ilmein, elein, koskettamalla jne. On tärkeätä että annat palautteen heti suorituksen jälkeen Palautteen oltava vilpitöntä (positiivinen, korjaava palaute) Henkilökohtaisesti annettu palaute on arvokkainta Huomioi viikon mittaan jokainen pelaajasi Kun arvioit ohjattavasi tekemisiä, kehu tai moiti suoritusta, ei ihmistä ”Ruusut” voit antaa julkisestikin, ”risut” mieluiten kahden kesken

26 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi26 PALAUTTEEN ANTAMISMENETELMISTÄ Saavutat myönteisiä tuloksia pelaajiesi käyttäytymisen ohjaamisessa Huumorilla Kiittämällä Kontrolloimalla jämäkästi toimintoja Osoittamalla myötätuntoa Oikeudenmukaisuudella Keskustelemalla ohjattaviesi kanssa Keskustelemalla pelaajasi vanhempien kanssa

27 YHTEENVETO

28 JOTTA VOIT OPETTAA … Tunne pelaajasi, välitä! Lapsen / nuoren ymmärtäväinen kohtelu ”Rajat on rakkautta” Lapsen / nuoren mielipide on arvokas Lapsi on tehtäväsuuntautunut Lapsella on vahva kilpailuvietti Jokainen lapsi / nuori on erilainen Mitä sinä tiedät pelaajastasi yksilönä?

29 21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi29 LOPPUTULOS= Ilmapiiri Suunnitelmallisuus Opettaminen Innostaminen Kannustaminen Vaatiminen


Lataa ppt "21.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 VALMENTAMISEN JA OPETTAMISEN PERUSTEET."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google