Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPETUKSEN MUUTTAMINEN/ KEHITTÄMINEN (Huberman 1992) ”OPETUKSEN METAFORA EI ENÄÄ TÄNÄ PÄIVÄNÄ OLE ORKESTERI, JOTA OHJATAAN ENNALTA LAADITUN PARTITUURIN.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPETUKSEN MUUTTAMINEN/ KEHITTÄMINEN (Huberman 1992) ”OPETUKSEN METAFORA EI ENÄÄ TÄNÄ PÄIVÄNÄ OLE ORKESTERI, JOTA OHJATAAN ENNALTA LAADITUN PARTITUURIN."— Esityksen transkriptio:

1 OPETUKSEN MUUTTAMINEN/ KEHITTÄMINEN (Huberman 1992) ”OPETUKSEN METAFORA EI ENÄÄ TÄNÄ PÄIVÄNÄ OLE ORKESTERI, JOTA OHJATAAN ENNALTA LAADITUN PARTITUURIN AVULLA, VAAN JAZZ-BÄNDI, JOKA IMPROVISOI JATKUVASTI OMAN YMMÄRRYKSENSÄ JA RITUAALIEN ASETTAMISSA RAJOISSA”

2 Esityksen alkuosassa kuvataan toimintaympäristötekijöitä Meneillään oleva talousmyrsky voi tuoda merkittäviä muutoksia elinkeinoelämän ja talouden rakenteisiin. Työelämäyhteistyötä käsittelen lähinnä case Oulun Eteläinen/ Kalajokilaakso näkökulmasta. Koulutuksen järjestäjän rooli on vahvasti sidoksissa aluerakenteeseen

3 Viennin rakenne

4

5

6

7

8

9

10

11 1.1.2008 Kalajokilaakson koulutuskuntayhtymään kuuluvat seuraavat tulosalueet: Haapajärven, Kalajoen, Nivalan, Oulaisten ja Ylivieskan ammattiopistot sekä Aikuiskoulutus- ja oppisopimuspalvelut Nivalan autokoulu Nuorisoasteella opisk. 20.9.2008 2175 Kaikkiaan opiskelijoita n.3000 Henkilökuntaa 31.12.2007 n.350 Yhtymä on keskeinen Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu osakeyhtiön omistaja sekä toimii aktiivisesti Oulun Eteläinen korkeakoulukeskuskonsortiossa.

12 OSAAMISEN KEHITTÄMINEN TYÖLÄMÄJAKSOT Kalajokilaakso 2000-2007 104 opettajaa/asiantuntijaa työelämäjaksoilla opettajia kaikkiaan 212 Jaksojen pituudet vaihtelivat 1 – 6 kk, keskimäärin 3 kk Yksityisiä yrityksiä pääosa n.75 %, työantajat rahoittaneet hanketta 15-20 % kokonaiskustannuksista, ei virtuaalisesti Päärahoitus EU:n rakennerahastoista Työelämäjaksot koettu erittäin myönteisenä, vaikuttaneet positiivisesti työssä jaksamiseen ja oman työn kehittämiseen Raporteissa korostuu tyytyväisyys työelämäjaksoihin ja erityisesti siihen, että henkilöt ovat saaneet ammatillisia taitojaan päivitettyä jaksojen aikana Opettajien kv- työelämäjaksoja CIMO:n rahoituksella 19 Työpaikkaohjaajia koulutettu samaan aikaan yli 1200 Kuluvan rakennerahastokauden aikana olisi kyettävä luomaan pysyvä toimintatapa, jossa työ- ja elinkeinoelämän rooli rahoituksessa merkittävä

13 Tieto- ja viestintätekniikan kehitys on jo nyt muuttanut vallankumouksellisesti ihmisen käyttäytymistä (Harald 28.3.2006) Tulevaisuusluotain EK –maailmassa jo miljardi ihmistä etsii tietoa internetin 600 miljardilta sivulta, yhä useammat ajasta ja paikasta riippumatta, myös liikkuessa. –Joka kuukausi suositulla google-hakupalvelulla tehdään kaksi miljardia hakua. –Joka sekunti lähetetään miljoona sähköpostiviestiä. –Maailmassa on jo 50 miljoonaa sähköistä päiväkirjaa,ns. blogia ja joka toinen sekunti luodaan uusi blogi. –eBay- verkkokaupasta ostettiin vuonna 2004 pelkästään autoja 11 miljardin dollarin arvosta. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN MAHDOLLISUUDET ON OSATTAVA HYÖDYNTÄÄ AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

14 Innovatiiviset tuotantoteknologiat (INTO),n. 1,6 milj.€ Uusiutuvien energiamuotojen tutkimushanke n. 0,4 milj. € Kivialan kehittämishanke n. 0,9 milj.€ Kalajoen matkailualueen kasvun turvaaminen 0,4milj.€ YSO median.0,5 milj.€ Opettajien työelämähanke n.0,5 milj.€ Asko hanke, verkko-opetuksen kehittäminen n.0,35 milj. SUFUCA (Leonardo-Innovaatioiden siirtohanke), 0,23 milj.€ MAMEKAM III - Matkalla mestariksi KAMista - opiskelijoiden liikkuvuushanke 2008 - 2010, yht. 19 opiskelijalla on mahdollisuus lähteä 6 - 12 viikon työssäoppimisjaksolle KAMoon China (Kiina-verkosto) KAMoon Veva (Leonardo-liikkuvuushanke) Lisäksi useita OPH:n rahoittamia työssäoppimiseen ja ammattiosaamisen näyttöihin liittyviä kehittämishankkeita Useita työelämän kehittämis- ja palvelutehtävähankkeita K UNTAYHTYMÄN KESKEISIÄ HANKKEITA OVAT :

15 Metallialan kehittäminen Oulun Eteläisen alueelle on keskittynyt merkittävä osa Suomen ohutlevystä tuotteita jalostavasta tuotannosta. Kalajokilaakson koulutuskuntayhtymä on vuodesta 1999 vastannut Oulun Eteläisen elektroniikan mekaniikan ja metallin tutkimusryhmä projektin hallinnoinnista. Oulun yliopistoon on toiminnan ansiosta saatu toimialan professuuri. Kehittämistyössä keskitytään Oulun Eteläisen alueen yrityksiä hyödyttävän tuotantoteknologian ja -prosessien tutkimiseen ja kehittämiseen. Tutkimus ryhmässä ollut mukana yliopiston, ammattikorkeakoulun ja ammattiopiston kone- ja metallitekniikan henkilöstöä. Laiteinvestointeihin käytetty samanaikaisesti n. 3 milj. € 1999-2007. Rahoituspäätös vuosille 2007-2010 1,6 milj. € on saatu

16 ELME Tutkimusryhmä Henkilöstömäärä 8 henkeä –Tutkimusjohtaja, projektipäällikkö + 4 tutkijaa + 2 tutk. ins. Tutkimus –16 kansainvälisissä konferensseissa esitettyä paperia –Yhteistyössä yritysten ja konetekniikan osaston kanssa –Taustalla alueen yritysten tarve, tulosten hyödynnettävyys pääosin 0-5 vuotta Yrityspalvelu –35 yrityksille tehtyä tutkimusta ja selvitystä –Konsultointipalvelua Opinnäytteiden määrä kokonaisuudessa 13 kpl –7 diplomi-insinööriä ja 6 insinööriä Rahoitettujen tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden määrä 12 kpl –Päärahoittaja OLH ja TEKES –INTO (OLH-EAKR), ULLE (TEKES), ULLA (TEKES-EAKR), RISLA (yritys) Vilkas kansainvälinen yhteistyö: –Yhteistyösopimus Luulajan TY:n kanssa – lasertekniikka –Tutkijavaihto ja tutkimusyhteistyö Erlangenin yliopiston kanssa – ultralujat materiaalit, muovaustekniikka ja laseravusteisuus –Yhteistyö laitteita ja tekniikkaa kehittävien yritysten kanssa – Ruotsi, Itävalta ja Saksa Hankinnat –Uuden sukupolven laserlaite Trumpf 4 kW: Hitsaus, leikkaus, pinnoitus ja laseravusteiset prosessit –Leikkauslaser Amada Quatro 2 kW –Täydentäviä hankintoja ELME laboratorioon: Työkaluja suurnopeustyöstöön, kiinnittimet, yms Koulutus –Laserkoulutus 2 asteelle –KO:n laserkoulutus –Yo-Akk-Ao yhteistoiminta –Koulutsyhteistyö LTU:n kanssa (Ruotsi) –Koulutussuunnittelussa mukana oleminen

17 Terttu Vainio, Tarja Mäkelä, Kati Mikkola, Pekka Tienhaara Työvoimapoliittisen koulutuksen vaikuttavuuden parantaminen, Työministeriö 2007 Ajanjaksolla 2005 – kesä 2006 konepaja- ja rakennusmetallialan työvoimakoulutuksesta valmistui yhteensä 8 500 opiskelijaa,joista avoimille työmarkkinoille työllistyi kolmen kuukauden kuluessa noin 3 500. Eniten avoimille työmarkkinoille kouluttivat Valmet Automotive Oy teollisuusoppilaitos (270 opiskelijaa) Aker laivanrakennusoppilaitos(260 opiskelijaa), Aikuiskoulutus- ja oppisopimuskeskus AIKUKAM (190 opiskelijaa) Turun aikuiskoulutuskeskus (180 opiskelijaa), JAKK (145 opiskelijaa) Etelä-Karjalan aikuisoppilaitos Aktiva (140 opiskelijaa) ja Raahen osaamiskeskus Oy (140 opiskelijaa).

18 TAVOITTEET Oulun Eteläisen alueen kilpailukyvyn ja työllisyyden vauhdittaminen - Bioenergiayritysten kasvu - Alan T&K-panosten lisääminen - Alueen bioenergia-alan tutkimusohjelma (strategia) - Biokaasuteknologian tietotaidon lisääminen - Fokus: Luonnonvarat Maaseutuyrittäjyys (Aluekehitysohjelmasopimus 2007) TUTKIMUSJOHTAJAN TEHTÄVÄT Bioenergia-alan verkoston johtaminen - T&K –ohjelman laatiminen - Tutkimustoiminnan käynnistäminen ja johto - Yhteyksien luominen ja tiedonsiirto alueelle - Alan yritysten osaamisen lisääminen T&K – tiedon perusteella - Maatilamittakaavan bioenergialaitosmallin kehittäminen 1.8.2008 – 30.7.2011 Budj: € 389 270,- Rahoitus: Oulun lääninhallitus Haapajärven kaupunki NH-seutukunta YKA-seutukunta Siikalatvan seutukunta Yritykset

19 Learning for Jobs – The OECD Policy Review of Vocational Education and Training (VET) Mr Simon Field 10.10.08 OECD,Paris Senior Analyst, Vocational Education Policy Demands for vocational training -Right skills -Well taught -Skills in right places The final comparative report, drawing together all the conclusions of the study will be published in 2010.


Lataa ppt "OPETUKSEN MUUTTAMINEN/ KEHITTÄMINEN (Huberman 1992) ”OPETUKSEN METAFORA EI ENÄÄ TÄNÄ PÄIVÄNÄ OLE ORKESTERI, JOTA OHJATAAN ENNALTA LAADITUN PARTITUURIN."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google