Taloudellinen tilanne ja talouspolitiikan mahdollisuudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää?
Advertisements

SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Talouden näkymät Suomessa ja Euroopassa Valtakunnallinen luonnonkiviseminaari 2010 Joensuu Pääekonomisti Anssi Rantala OP-Pohjola-ryhmä.
Suomen kansantalous 2010-luvulla Juhana Vartiainen Valtion taloudellinen tutkimuskeskus.
Suomen ja euroopan taloustilanne, katsaus
Talousnäkymät, julkinen talous ja talouspolitiikan linja Ilkka Kajaste.
Talouden näkymät ja Suomen haasteet
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Maailmantalouden muutoksesta ja Euroopan talouden haasteista Erkki Liikanen Pääjohtaja Suomen Pankki.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Pyöreän pöydän keskustelutilaisuus Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS, ETLA THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Talousnäkymät euroalueella ja Suomessa Vesa Vihriälä
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Maailmantalouden näkymät ja Suomen haasteet Pääjohtaja Erkki Liikanen
Eikö talous enää kasva? Timo Lindholm / Sitra
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Kansantalouden häiriöt:
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2009 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Talouden näkymät Euro & talous erikoisnumero 1/2010 Pääjohtaja Erkki Liikanen
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Talouden näkymät vuosina Euro & talous 3/2012
Askel aikaa edelle Maailma haastaa – suomalainen työvoima vastaa Leila Kostiainen
Hyvinvointiyhteiskunnan kunto-ohjelma ja yritysten kilpailukyky Jyri Häkämies Elinkeinoelämän keskusliitto
Talouden näkymät kehyspäätösten jälkeen Markus Sovala Ylijohtaja, valtiovarainministeriö.
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina
Talouskatsaus - Finntrail seminaari Nizza Kai Reunanen
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Talouden näkymät vuosina Euro & talous 3/2011 Pääjohtaja Erkki Liikanen
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Talouden näkymät vuosina Euro & talous 3/2013 Pääjohtaja Erkki Liikanen Erkki Liikanen.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2010 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
PTT Talousnäkymät Pellervon Päivä Pasi Holm Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Talouden näkymät ja julkisen talouden tila Markus Sovala Apulaisbudjettipäällikkö.
Julkinen Suomen Pankki Suomen talouden vaikeuksien voittaminen Lauri Kajanoja
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS TALOUSENNUSTE 2016– EnnustepäällikköEero Lehto Muut ennusteryhmän jäsenetSeija Ilmakunnas Ilkka Kiema Sakari.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
YH2, Kertaus -Kokeesen luettavat peruskäsitteet
Taloudellinen katsaus
Alla on katkelma pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmasta keväältä Julkisen talouden tasapainottaminen käynnistetään välittömästi. Suomen.
Toimitusjohtaja Pasi Holm, PTT Pellervon Päivä Helsinki
Työmarkkinoiden ajankohtaiset
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Taloudellinen katsaus
Taloudellinen katsaus
Suomen kustannuskilpailukyky
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
Taloudellinen katsaus
SUHDANNEVAIHTELUT.
Joko taantuma on ohi? Vesa Vihriälä Pellervon Päivä
KESTÄVYYSVAJE.
Taloudellinen katsaus Kevät 2016
Taloudellinen katsaus Kevät 2015
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
KESTÄVYYSVAJE.
Taloudellinen katsaus
Taloudellinen katsaus
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Viron talouden näkymät 2012 IMRE SIIL talous- ja kauppaneuvos Viron Suurlähetystö Estonian Ministry of Foreign Affairs.
Taloudellinen katsaus
TEHTÄVÄ s . 95.
Taloudellinen katsaus
Taloudellinen katsaus
Taloudellinen katsaus
Esityksen transkriptio:

Taloudellinen tilanne ja talouspolitiikan mahdollisuudet Mika Kuismanen, Ph.D Finanssineuvos, Suhdanneyksikön päällikkö

Talouden näkymät ovat haastavat Miten ratkaistaan talouden suhdanneongelma, Vientimarkkinoiden vaisu kasvu ja Euroopan velkasopeutus rakenneongelma, Talouden heikentynyt kilpailukyky ja viennin ongelmat Tuotannon rakennemuutos ja hidas tuottavuuden kasvu Väestön ikääntyminen ja työvoiman tarjonnan supistuminen ja saatetaan talous korkeaan tuottavuuteen, työllisyyteen ja arvonlisäykseen pohjautuvalle kasvu- uralle, joka turvaa julkisen talouden rahoituksen pitkällä aikavälillä? Jos BKT:n määrä kasvaa 1½ % vuodessa (kasvutrendi) ja BKT:n hinta kasvaa 1½ % vuodessa (2001-2011 keskiarvo), BKT:n arvo kasvaa 3 % vuodessa. Jos BKT:n arvo kasvaa 3 % vuodessa ja veroaste on vakio, verotulot kasvavat 3 % vuodessa. Jos julkisten menojen hinta nousee 3 % vuodessa (kuntien menojen keskimääräinen nousu 2006-2011), odotettavissa oleva verotulojen kasvu riittää kattamaan vain julkisten menojen hinnan nousun. Odotettavissa oleva verotulojen kasvu ei riitä kattamaan ikääntymisestä aiheutuvaa menojen määrän kasvua. Kansantalousosasto

Kolme faktaa

Talous ei ole juurikaan toipunut vuoden 2009 romahduksesta

Suomi ei ole saanut kiinni (tahmeasti) elpyvästä maailmankaupasta

Suomi elää teollisuudesta, vaikka joskus toisin väitetäänkin

Huomioita reaalitaloudesta

Suomen markkinaosuus yhä supistunut

Teollisuuden ahdinko johtuu viennistä: tietotekniikka ja elektroniikka -70 % muu teollisuus -20 %

Vienti laahaa edelleen muun Euroopan perässä

Muutama huomio valuuttakurssivaikutuksesta Euron dollarikurssi on heikentynyt noin 20 % vuoden 2008 huipputasostaan, mutta sen vaikutukset vientiin ovat jääneet muiden häiriöiden vuoksi vaatimattomiksi. Lisäksi Suomen vientipainoinen valuuttakurssi-indeksi ei ole heikentynyt samassa suhteessa euron dollarikurssin kanssa. Valuuttakurssin muutoksen vaikutukset riippuvat siitä, mitä valuuttaa yritykset käyttävät hinnoittelussaan. Suomi käy kauppaa melkein yksinomaan euroilla ja Yhdysvaltain dollareilla. Tästä syystä muutokset vientipainoisessa valuuttakurssi-indeksissä voivat myös aliarvioida nykyisen euron dollarikurssin merkitystä. Kansantalousosasto

Talouden kustannuskilpailukyky heikentynyt

Lyhyellä aikavälillä… Kansantalousosasto

Talouden keskeiset tunnusluvut 06/2015 Kansantalousosasto

Työttömyys pysyy lähivuodet korkeana Kansantalousosasto 17.6.2015

Kasvun osatekijät Suomen vienti kasvaa hiljalleen, mutta vientiteollisuuden näkymät ovat haasteelliset. Öljyn hinta alhaalla Euron kurssi alhaalla Korot alhaalla Euroalue elpyy Venäjä taantuu Epävarmuus ja tuotannon vaisut näkymät eivät innosta investoimaan. Reaaliansioiden hidas kasvu ja työllisyyden heikkeneminen rajoittavat yksityistä kulutusta. Tuotannon rakennemuutos ja väestön ikääntyminen heikentävät kasvun edellytyksiä 06/2015* Öljy: 2014 kesällä 110 USD/brl. 2015 kesällä 60 USD/brl. eli n. 45 % halvempi hinta, euroissa ei ihan näin paljon. Euro 2014 kesällä 1,4 USD/EUR. Tällä hetkellä 1,1 USD/EUR eli n. -20 % heikompi euro. MUTTA valuuttakorin arvo ei ole halventunut vastaavasti. Venäjä: Näkymät epävarmat, taantumaa ei voi välttää. 2014-2016 BKT supistuu lähes 10 % kumulatiivisesti. Erityisesti Venäjän tuonti supistuu. Kansantalousosasto 16

Valtion ja kuntien alijäämät eivät ota pienentyäkseen 06/2015 Valtiontalouden rahoitusaseman ajurit ennustejaksolla: talouden kasvun elpyminen (+) sopeutustoimet (+) ed. hallitus CG n. 5 mrd. GG n. 6 mrd. v. 2019 nykyinen hallitus CG n. 3 mrd., GG n. 4½ mrd. v. 2019 lisäksi yhteiskuntasopimus korkomenoja hillitsevä alhainen korkotaso (+) Kuntatalouden rahoitusaseman ajurit ennustejaksolla: sote-menojen kasvu väestön ikääntymisen myötä (-) valtionosuussäästöt (-) maltillinen palkkaratkaisu (+) kunnallisveron korotus ja menokuri (+) Työeläkelaitosten rahoitusaseman ajurit ennustejaksolla: eläkemenojen kasvu väestön ikääntymisen myötä (-) palkkasumman vaisu kasvu kehnon työllisyyskehityksen ja maltillisen ansiokehityksen myötä (-) korkotuloja hillitsevä alhainen korkotaso (-) vakuutusmaksujen korotukset (+) Muiden sosiaaliturvarahastojen rahoitusaseman ajurit ennustejaksolla: työttömyysmenot (-) työttömyysvakuutusmaksun alentaminen v. 2014 (-) työttömyysvakuutusmaksun korotus v. 2015 ja 2016 (+) Omaisuuden myynti ja valtion kassanhallinta alentavat velkaa. Velkaantumisen hidastuminen suhteessa BKT:hen on väliaikaista, koska julkisen talouden rahoitus ei ole kestävällä pohjalla pitkällä aikavälillä. Kansantalousosasto

Julkisen talouden velka kasvaa 06/2015 Omaisuuden myynti ja valtion kassanhallinta alentavat velkaa. Velkaantumisen hidastuminen suhteessa BKT:hen on väliaikaista, koska julkisen talouden rahoitus ei ole kestävällä pohjalla pitkällä aikavälillä. Kansantalousosasto

Pitkällä aikavälillä… Kansantalousosasto

Väestö vanhenee ja huoltosuhde heikkenee indeksi indeksi 80 80 70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 70 Talous kiristyy 70 Hoivatarve kasvaa 60 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 60 60 Eläköityminen lisääntyy Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisvaiheessa oli ennätyksellisen edullinen huoltosuhde 50 50 03/2015* 40 40 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2030 2040 vuosi Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö Kansantalousosasto

Väestön ikääntyminen heikentää julkista taloutta Työikäinen väestö supistuu Terveys-, hoiva- ja eläkemenot kasvavat Talouden kasvu hidastuu Julkinen talous heikkenee 03/2015* Kansantalousosasto

Julkisen talouden tulojen ja menojen välillä on pitkällä aikavälillä n. 5 % BKT:sta (n. 10 mrd. euroa) suuruinen epätasapaino. 03/2015* Mitä kestävyys tarkoittaa? Julkisen talouden rahoitus lepää kestävällä pohjalla, jos ikärakenteen muutoksen aiheuttamat menot kyetään rahoittamaan ilman, että velka nousee hallitsemattomasti, kun etuudet pysyvät nykyisellään ja kun kokonaisveroaste pysyy nykyisellään. Edellinen arvio (9/2014) oli n. 4 % BKT:sta. Eläkeuudistus vähentää menopainetta ja lisää tuloja pitkällä aikavälillä n. 1 % BKT:sta … … mutta heikentynyt julkisen talouden tasapaino nostaa ”lähtölavaa” n. 2 % BKT:sta. Vuoden 2014 toteuma odotettua heikompi. Keskipitkän aikavälin kasvunäkymä jonkin verran heikentynyt. Korkonäkymä edelleen alentunut, mikä supistaa työeläkesektorin ylijäämää. Kestävyysvajevaikutus: Vaikutus eläkemenojen pienenemisen kautta -0,6 %-yks. Vaikutus työllisyyden paranemisen kautta -0,3 %-yks. Nämä yhteensä -1,0 %-yks. Lisäksi Vaikutus työeläkelaitosten sijoitussääntöjen muutoksen kautta -0,1 %-yks. Vaikutus eläkeindeksien muutoksen kautta -0,1 %-yks. Kansantalousosasto

Julkisen talouden velka uhkaa kasvaa kestämättömästi % BKT:stä Julkinen velka Valtion velka Kuntien velka Kansantalousosasto

Sipilän hallituksen säästö- ja rakenneuudistusohjelma Vuoteen 2019 mennessä Nopeavaikutteisia toimia 4 mrd. Yhteiskuntasopimus 1½ mrd. Vuoden 2019 jälkeen Kuntien tehtävien ja velvoitteiden karsiminen 1 mrd. Sote ja muu julkisen hallinnon rakenteiden uudistaminen 3 mrd. Lisäksi Neutraali verokokonaisuus Kertaluonteinen panostus kärkihankkeisiin ja liikenneverkon korjausvelan vähentämiseen TALOUSPOLITIIKAN VÄLINEET Finanssipolitiikka Valtion ja kuntien menot ja tulot Verotus, tulonsiirrot Rahapolitiikka Ohjauskorot, korko-odotukset, valuuttakurssit, epätavanomaiset rahapolitiikkakeinot Rakennepolitiikka Työ-, hyödyke- ja rahoitusmarkkinoiden rakenteet Palkanmuodostusmekanismit Vero- ja sosiaalivakuutusjärjestelmät Kansantalousosasto

Kiitos mielenkiinnostanne ! Kansantalousosasto