Kontrollirakenteet laajemmin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

15. Loogiset operaatiot.
@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3: Muuttujista ja funktioista Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto.
© Jukka Harju, Viittausmuuttujat. © Jukka Harju, Viittaukset •Viittausmuuttuja sisältää tiedon siitä missä muistipaikassa olio.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
3. Pseudokoodi.
Ohjelman perusrakenteet
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
2.8.3 Abstraktit tietotyypit
Rakenteinen ohjelmointi
© Jukka Harju, Jukka Juslin
Sovellusohjelman suunnittelu & toteutus
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Poikkeuskäsittely- lohkot tMyn1 Poikkeuskäsittelylohkot try-catch Poikkeustilanteiden käsittelymekanismi toteutetaan varatuilla sanoilla try, throw ja.
Ehto- ja toistolauseet
© Jukka Harju, Jukka Juslin Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 9 Poikkeuskäsittely.
© Jukka Harju, Jukka Juslin1 Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 4 Ehto- ja toistolauseet Tuloksellinen Java-ohjelmointi.
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Ohjelman perusrakenteet
2. Vuokaaviot.
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
1 Kertaus koetta varten oleellisista asioista Jukka Juslin.
Map-luokka Mikä Map on? Mapin esittely ja luonti Map-luokan metodeja Mappiin lisääminen Mapin läpikäynti Mapista poistaminen 1.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
Visual Basic -ohjelmointi
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
11. Javan toistorakenteet
Algoritmi-harjoituksia…
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Visual Basic -ohjelmointi
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
For-toistolausetMyn1 for-toistolause for-lauseen rakenne on: for(aloituslauseke; lauseke; lopetuslauseke) lause; Puolipisteiden on oltava aina paikoillaan,
Visual Basic -ohjelmointi
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Ohjelmointi 1. toinen luento1 Taulukot n Kiinteät taulukot: alkioiden määrä tiedetään Dim intCount(12) As Integer 0 indeksit saavat arvoja 0-12 (Option.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
For-toistolausetMyn1 for-toistolause for-lauseen rakenne on: for(aloituslauseke; lauseke; lopetuslauseke) lause; Puolipisteiden on oltava aina paikoillaan,
Ohjausrakenteet Määräävät ohjelmakoodin suoritusjärjestyksen Ehtolause if – else on muotoa if (lauseke) lause1 else lause2 Jos lauseke on tosi, niin suoritetaan.
Johdatus ohjelmointiin – if -lause Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)
Ohjelmassa tänään Ohjelmointimallit Pseudokieli Modulaarisuus.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
13. Loogiset operaatiot.
for-toistolause for-lauseen rakenne on:
Aakkosnumeerinen tieto
do-while -toistolause
Toisto Toistolausekkeet for, while(ehto){…} ja do {…} while(ehto)
do-while -toistolause
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Aakkosnumeerinen tieto
11. Javan valintarakenteet
12. Javan toistorakenteet
12. Javan toistorakenteet
Kontrollirakenteet laajemmin
13. Loogiset operaatiot.
Ohjelman perusrakenteet
12. Javan toistorakenteet
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

Kontrollirakenteet laajemmin - Toistorakenne - Valintarakenne

Toistorakenteen muodot Toistorakenne: while do – while for

WHILE - toistorakenne KÄYTTÖSUOSITUS: toistokertojen lukumäärää ei tiedetä toistomuuttuja saa arvon yleensä käyttäjältä toistomuuttujalle käyttäjä voi antaa arvoja 0 - n. kpl kertaa, jolloin on myös mahdollista, että toistoa ei tehdä kertaakaan

WHILE - toistorakenne KÄYTTÖSUOSITUS: toistorakenteessa on yleensä vain yksi muuttuja, jonka arvo lopettaa toiston jos ohjelma esimerkiksi pyytää käyttäjältä useita tietoja, niin näistä tiedoista vain yksi valitaan toistomuuttujaksi muut tiedot pyydetään yleensä toiston sisällä

WHILE - toistorakenne esimerkki Javalla: System.out.println (”Anna luku, 0 lopettaa”) ; luku = input.nextInt () ; while (luku != 0) { ……. ……. System.out.println (”Anna luku, 0 lopettaa”) ; luku = input.nextInt () ; }

DO - WHILE - toistorakenne KÄYTTÖSUOSITUS: käytetään silloin kun toisto halutaan suorittaa vähintään yhden kerran sen jälkeen tarkistetaan ehdossa suoritetaanko toisto uudelleen vai ei toistomuuttuja saa arvon yleensä käyttäjältä

DO - WHILE - toistorakenne KÄYTTÖSUOSITUS: koska toistettava osa suoritetaan ensin yhden kerran, tulee toiston ehto tässä rakenteessa aina toiston loppuun käyttäjä voi antaa arvoja toistomuuttujalle 1 - n. kpl kertaa, joten toistojen kokonaismäärää ei tässäkään rakenteessa tiedetä täysin tarkasti

DO - WHILE - toistorakenne esimerkki Javalla: do { System.out.println (”Anna arvosana”) ; arvosana = input.nextInt () ; laskuri ++ ; summa = summa + arvosana ; System.out.println (”Anna 1 tai 0, 0 lopettaa”) ; jatko = input.nextInt () ; } while (jatko == 1) ; System.out.println (”Keskiarvo on ” + (summa / laskuri)) ;

FOR - toistorakenne KÄYTTÖSUOSITUS: käytetään tilanteissa, joissa toistokertojen lukumäärä tiedetään tarkalleen ohjelmoija määrää toistomuuttujan alkuarvon ja lopetusarvon sekä myös toistomuuttujan muutosarvon (kaavan)

FOR - toistorakenne RAKENTEEN MUOTO: rakenteessa on kolme osaa: ensin asetetaan toistomuuttujalle alkuarvo sitten muodostetaan toiston ehto viimeisenä määritellään toistomuuttujaa muuttava kaava näiden erottimena on puolipiste

FOR - toistorakenne esimerkki Javalla: for (kpl = 0; kpl < 10; kpl ++) { System.out.println (”Anna hinta”) ; hinta = Keyboard.readDouble () ; summa = summa + hinta ; } System.out.println (”Keskihinta on ” + (summa / 10)) ;

Valintarakenteen muodot Valintarakenne: if if else if else if switch ? :

SWITCH - valintarakenne käytetään moni valinnassa ehtomuuttujalla on useita eri arvoja, joilla ehto on tosi korvaa if - valintarakenteen saadaan selkeämpi kokonaisuus

SWITCH - valintarakenne rakenne alkaa sanalla switch sen jälkeen tulee suluissa ehtomuuttuja, johon voi liittyä myös esim. kaava tämän jälkeen luetellaan ne ehtomuuttujan kaikki arvot, joilla ehto on tosi lopussa voi olla lisäksi epätosi - osa

SWITCH - valintarakenne UML – kaaviona: [luku == 2] a ++ ; a ++ ; break; break; [luku == 5] b ++ ; break; muut ++ ;

SWITCH - valintarakenne esimerkki Javalla: switch (luku) { case 2: a++ ; break ; case 5: b++ ; break ; default: muut ++ ; }

SWITCH - valintarakenne edellinen esimerkki Javalla, kun käytetään else if – rakennetta: if (luku == 2) a++ ; else if (luku == 5) b++ ; else muut ++ ;

Ehto ? : Rakenteen muoto: muuttuja= ((ehto) ? arvo : arvo) rakenne koostuu neljästä osasta: muuttuja, joka saa arvon (sijoitus) ehto suluissa ? – merkin jälkeen tosi – arvo : – merkin jälkeen epätosi - arvo

Ehto ? : Ehto : jos laskuri on suurempi kuin 10, kpl saa arvokseen luvun 5, muuten 0. Javalla: kpl = ((laskuri > 10) ? 5 : 0) ;