Visual Basic -ohjelmointi ALGORITMEISTA
Tavoitteet Opit tuntemaan ohjelman peruskäsitteet rakenteen kuvaustapoja osaat lukea algoritmeja ymmärrät niiden toiminnan
Määritelmä ”Vapaamuotoisesti sanottuna algoritmi on joukko ohjeita, jotka ohjaavat tehtävän suorittamista”
Esimerkkejä Keittokirja Huonekalun kokoamisohjeet Veriryhmien periytyminen Miten, ei miksi! Tietokoneohjelman suunnitelma
Mikä on tietokoneohjelma? Kun kuvauskielenä on tietokoneen ohjelmointikieli, toimintaohjeita eli algoritmia voidaan sanoa tietokoneohjelmaksi. Ohjelmointikieli on ihmisen ymmärtämä kuvaustapa Koneella suoritettava ohjelma on oltava konekielisessä bittimuodossa (0/1)
peräkkäisyys (sequence) Ohjausrakenteet peräkkäisyys (sequence) valinta (case) (jos ehto voimassa niin) (if … then) toisto (while) (niin kauan kuin ehto voimassa toista) (while …do)
Alkeiskomponentteja Algoritmeissa käytetään muuttujia (variables,muistipaikkoja), joihin voidaan lukea käyttäjältä eli näppäimistöltä lukuja tai merkkijonoja (kirjaimia tai sanoja) joihin voidaan sijoittaa arvoja, esim. luku = 5 joiden arvoja voidaan vertailla ehdoissa, esim. luku > 5
Ehtojen käyttö Valinnassa ja toistossa käytetään ehtoja, joissa muuttujien arvoja voidaan verrata toisten muuttujien arvoihin tai vakioihin, esim. (nimi = 'Virtanen'), (luettuLuku = summa).
Kuvaustapoja Numeroidut askeleet Perinteinen vuokaavio Pseudokoodi eli näennäiskoodi
Numeroidut askeleet 1. Käy suihkussa. 2. Pue päälle. 3. Jos töissä meni myöhään niin Ota kaapista pullo Jaffaa muuten Keitä kahvia. 4. Niin kauan kuin on nälkä Hörppää juomaa. Haukkaa voileipää. 5. Ihaile aurinkoa.
Perinteinen vuokaavio
Pseudokoodi Käy suihkussa Pue päällesi IF töissä meni myöhään THEN Ota Jaffaa ELSE Keitä kahvia WHILE nälkä DO Hörppää kupista Haukkaa leipää Ihaile aurinkoa
Muuttuja Arvo Operaatio Peruskäsitteitä Sijoitus Luku eli syöttö Kirjoita eli tulostus Lauseke
Muuttuja on arvon säilytyspaikka Muuttujalla on nimi ja tyyppi Mikä tyyppi, sellaiset arvot! Esim. kokonaisluku, desimaaliluku, teksti, kuva
Muuttuja Dim Ika as Integer Esittelee Ika –nimisen kokonaisluku tyyppisen muuttujan. Ika muuttuja ottaa vastaan vain kokonaislukuja
Lisää muuttujasta LKM = 100 Asetetaan LKM –nimisen muuttujan arvoksi 100. Tulosta(LKM) -> tulostaa 100 Tulosta(”LKM”) -> tulostaa LKM Muuttuja on aina ilman ”hipsuja”!
Operaatiolla voidaan antaa muuttujalle arvo tai muuttaa sitä Operaatiot Operaatiolla voidaan antaa muuttujalle arvo tai muuttaa sitä Sijoitusoperaatio Syöttö- eli lukuoperaatio Tulostus- eli kirjoitusoperaatio
Sijoitusoperaatio LKM = 12 Muuttuja LKM saa arvokseen 12 SUMMA = SUMMA + LUKU Muuttujan SUMMA arvoon lisätään muuttujan LUKU arvo ja näin saatu tulos sijoitetaan muuttujan SUMMA uudeksi arvoksi Yhtäsuuruusmerkin vasemmanpuoleinen saa oikeanpuoleisen arvokseen
Syöttö- eli lukuoperaatio LKM = Inputbox(”Anna nimesi:”) Asetetaan muuttujaan LKM käyttäjän syöttämä nimi LKM on muuttujan nimi InputBox on funktio syöttötietojen lukemiseen.
Syöttö- eli lukuoperaatio LKM = ”Liisa”, eli muuttuja LKM saa arvokseen ”Liisa”
Tulostus- eli kirjoitusoperaatio Text1.Text = LKM Kirjoitetaan Text1 –nimiseen Textboxiin muuttujan LKM arvo Text1.Text = ”Tulos on: ” & 5*25 Kirjoittaisi : Tulos on: 125
Muuttujan nimi, esim. LKM, SUMMA Lukuvakio 3.14, 2000 Lauseke Muuttujan nimi, esim. LKM, SUMMA Lukuvakio 3.14, 2000 Merkkijonovakio ”TEKSTIÄ”, ”OTSAKE” Varsinaiset lausekkeet, (hinta - alennus) * 1.22
Esimerkki Vuoden jokaisen päivän (365) lukeminen syöttöjonosta, pakkaspäivien ja ei-pakkaspäivien lukumäärän laskeminen ja tulostaminen tulostusjonoon