Elämää suurentuneiden kuntien maaseutualueilla Henna Virkkunen Asuinmaaseutu seminaari Jyväskylä
JulkICT Lähde: Tilastokeskus Ikä Alle 15-v. Yli 65-v. Väestöllinen huoltosuhde Suomessa v Lapsia ja vanhuksia 100 työikäistä kohti v v vuosi indeksi
JulkICT Väestö aluetyypeittäin; ennuste
JulkICT Väestönmuutos Muutos henkilöä Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste Kuva: Suomen Kuntaliitto Positiivisen väestönkehityksen kunnissa väkimäärä lisääntyy ennusteen mukaan yhteensä noin henkilöllä. Väestöään menettävissä kunnissa väkimäärä puolestaan vähenee ajanjaksolla yhteensä noin henkilöllä. Koko maan väestönkasvu olisi tällöin noin henkilöä.
JulkICT
JulkICT
JulkICT
JulkICT Kuntauudistuksen tavoitteet Valtakunnallinen kuntauudistus 6. Uudistetaan kuntarakenteita suunnitelmallisesti ja alueita kokonaisuuksina tarkastellen 2. Kootaan kunta- ja palvelu- rakenteita yhteen ja varmistetaan niiden demokraattinen ohjaus 4. Turvataan kunta- palveluiden rahoitus- pohjaa ja parannetaan julkisen talouden kestävyyttä 5. Vahvistetaan kuntien elinvoimaa sekä ehkäistään yhdyskuntarakenteen hajautumista erityisesti kaupunkiseuduilla 1. Turvataan kuntapalvelut ja kansalaisten yhdenvertaisuus koko maassa 3. Luodaan pohja sosiaali- ja terveyspalveluiden ja muiden suurempaa väestöpohjaa edellyt- tävien palveluiden järjestämiselle
JulkICT Toteutunutta kehitystä Maaseudun asukkaista vähintään 60 pros. asuu enintään viiden kilometrin päässä kuntakeskuksesta Yleisimmät lähipalvelut kauppa, koulu, kirjasto, terveyskeskus ja apteekki Asukkaat kokevat tiestön, julkisen liikenteen ja tietoliikenneyhteyksien tilan usein huolestuttavana Valtion viranomaisten toimipisteverkko harventunut huomattavasti > yhteispalvelut (Maaseutukatsaus 2011)
JulkICT Toteutunutta kehitystä Suomessa vapaa-ajan asuntoa, eniten harvaan asutulla maaseudulla Vapaa-ajan asuntoa käytetään keskimäärin 75 vrk vuodessa Omistajista 2/3 on yli 60-vuotiaita Eniten vapaa-ajan asunnolla aikaansa viettävät vuotiaat miehet (Maaseutukatsaus 2011)
JulkICT Kuntalaisten kokemuksia Paraksesta ”Kunnassani on hyvä asua ja elää” parhaat arviot kunnissa heikoimmat arviot as Palvelutyytyväisyys suurinta alle 2000 asukkaan kuntaliitoskunnissa Maaseutumaisissa kunnissa luotetaan eniten kunnan päätöksentekoon (Pekola-Sjöblom 2011)
JulkICT Kokemuksia kuntaliitoksesta? Case Korpilahti Lähipalvelut - koulut, sosiaali- ja terveyspalvelut, päiväkodit ja tekniset viranomaispalvelut ovat pysyneet Korpilahdella. Merkittävin investointi ollut Tikkalan päiväkoti- koulun rakentaminen. Terveysasema peruskorjataan, hankesuunnitelma ja kustannusarvio hyväksytty. Kirjaston tilaongelmat ratkaistu peruskorjaamalla kunnanvaltuustosali ja työhuoneet kirjastolle. Lukion toiminta päättyi 2011, koska lähes kaikki oppilaat hakivat muihin oppilaitoksiin
JulkICT Kokemuksia kuntaliitoksesta? Case Korpilahti Yksityisteiden kunnossapitoavustukset kolminkertaistuneet Korpilahden keskustaan laadittu kehittämissuunnitelma työryhmätyöskentelyn ja asukaskuulemisten kautta. Siwan tontti kaavoitettu senioriasumiseen Maankäytön suunnittelun resursseja lisätty. Palkattu aluearkkitehti. Tonttimaata hankittu asutuksen tarpeisiin.
JulkICT Kokemuksia kuntaliitoksesta? Case Korpilahti Vesiosuuskuntien avustuksia lisätty. Kaikkia osuuskuntien hankkeita on tuettu myös lainojen takauksilla. Liitossopimuksen aikana valmisteltiin Jyväskylän Laajakaista kaikille - hanke. Valtaosa hankkeesta kohdistuu Korpilahden haja-asutusalueelle. (Korpilahden kuntaliitossopimuksen toteutumisen arviointi Korpilahden aluelautakunta )
JulkICT Kuntauudistus: Missä mennään? Kuntarakennetyöryhmä esitti selvitysaluetta Kuuleminen käynnissä: Aluekierroksella 18 tilaisuudessa tavattu yli 3000 kuntapäättäjää, kuntien kirjalliset lausunnot mennessä Lausuntokierroksen jälkeen hallitus linjaa kuntauudistuksen jatkoa
JulkICT 3. Asumisen ja yhdyskuntarakenteen kehitystarkastelu Kuntatalouden kehitystarkastelu Kuntauudistuksen selvityksen tarkastelunäkökulmat 1. Palvelutarpeiden kehitystarkastelu Uudet vahvat kunnat (~elinvoimaiset ja toiminta- kykyiset kunnat) 6. Erityisalueet (esim. kieliolosuhteet) ja kuntaliitosten edelly- tysten tarkastelu 4. Työssäkäyntialueet ja asiointialueet 5. Palveluiden järjestämisalueet (esim. SOTE)
JulkICT Selvityksistä tietoa päätöksentekoon Kunnilta pyydetty kuntarakenteen lisäksi evästystä kuntien VOS-järjestelmään, kuntalain uudistamiseen ja kuntien tehtäviin Tavoitteena käynnistää yhdessä kuntien kanssa tarkemmat selvitykset (hyödyt, haitat, talous, palvelurakenne, hallinto, vaikuttaminen), joiden pohjalta asukkaat ja päättäjät voivat muodostaa kantansa
JulkICT Uudet kunnat 2015 Lisätietoa kuntauudistuksesta ja taustamateriaalia: