Johdatus ohjelmointiin – C kielen peruselementit Tutkijayliopettaja Manne Hannula 30.10.2008 Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Copyright  Hannu Laine Bittitason-operaatiot Hannu Laine.
Advertisements

15. Loogiset operaatiot.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3: Muuttujista ja funktioista Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto.
© Hannu Laine 1 Tietorakenteet ja algoritmit Funktio-osoittimet Funktio-osoittimen ja taulukko-osoittimen vertailu Funktio-osoittimen käyttötapoja.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
1. Algoritmi.
Rakenteinen ohjelmointi
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
Näytölle tulostaminen. 7.2 Sisällys System.out.println - ja System.out.print -operaatiot. Tulostus erikoismerkeillä. Edistyneempää tulosteiden.
C-ohjelmointi, kevät 2006 Taulukot Binääritiedostot Luento
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
OLIO-OHJELMOINTI PERUSTEET PERUSTIETOTYYPIT
TyyppimuunnoksettMyn1 Tyyppimuunnokset Joskus kääntäjän on tehtävä itse päätöksiä, jos ohjelmoija ei ole ajatellut yksityiskohtia: int arvo1=10; long arvo2=25;
Vakio-osoitin ja osoitin vakioon tMyn1 Vakio-osoitin ja osoitin vakioon Tavallinen osoitin voi vaihtaa osoitettavaa keskusmuistialuetta. Tämä voidaan tehdä.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Osoitin ja char- tietotyyppi tMyn1 Osoitin ja char-tietotyyppi Osoitinmuuttuja, joka on tyyppiä char* voidaan alustaa merkkijonolla: char* alku=”En toivo.
Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Funktion esittely eli prototyyppi tMyn1 Funktion esittely eli prototyyppi Funktion esittely (function declaration) kertoo funktion nimen, parametrien tyypit.
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 2 Ensimmäiset ohjelmat © Jukka Harju, Jukka Juslin.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
C-ohjelmoinnin perusteet
Tietotyypit Tietotyyppi määrittää muuttujan sisältämän datan luonnetta, muistista tarvittavaa tilaa ja sitä, millaisia operaatioita siihen voidaan kohdistaa.
SQL Standardoitu kieli, jonka avulla voidaan
Muuttujat ja vakiottMyn1 Muuttujat ja vakiot PHP-kielen syntaksi on lainattu suurimmaksi osaksi C- kielestä. PHP on erityisesti HTML-dokumenttien sisään.
XNA peliohjelmointi. XNA Perustuu Microsoftin kehittämään.NET- arkkitehtuuriin ja C#-kieleen. XNA:lla tehdyt pelit toimivat Windows ja XBOX360-alustoilla.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
6. Muuttujat ja Java.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
2. Lisää Java-ohjelmoinnin alkeita
Aakkosnumeerinen tieto Tarkoittaa kaikkea muuta tietoa paitsi laskentaan tarkoitettuja lukuja Muuttujan tietosisältö on siis tekstitietoa Muuttujan tietotyypiksi.
Visual Basic -ohjelmointi
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 2 Ensimmäiset ohjelmat
Ohjelmointi työtä n. 16 h/vko onnistumista työtä n. 16 h/vko onnistumista #include int main(void) { std::cout
Java - Tietokanta. JDBC=Java database connectivity  ODBC:n kaltainen ohjelmointiliittymä SQL- tietokantoihin  Koostuu Java-kehitysympäristön (esim.
Javascript 2: Ohjelmointikielen ominaisuudet Jaana Holvikivi Metropolia.
Visual Basic -ohjelmointi
Johdatus ohjelmointiin – kertausharjoituksia
Johdatus ohjelmointiin – lohkokaaviot ja algoritmit
Ohjausrakenteet Määräävät ohjelmakoodin suoritusjärjestyksen Ehtolause if – else on muotoa if (lauseke) lause1 else lause2 Jos lauseke on tosi, niin suoritetaan.
Johdatus ohjelmointiin – if -lause Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)
Johdatus ohjelmointiin – merkkijonofunktiot Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)
Muuttujan osoite int a=1; 0xbfffea64 /* tulostetaan a:n osoite*/ printf(“%p\n”, &a); 0xbfffea68 /* tulostetaan a:n osoite + 1*/ printf(“%p\n”, &a+1); /*
Tietorakenteet ja C-kieli
PHP Muuttujien määrittely, sijoituslause ja aritmeettiset operaattorit Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö.
6. Muuttujat ja Java.
3. Muuttujat ja operaatiot
1. Omat operaatiot.
6. Muuttujat ja Java.
17. Javan omat luokat.
13. Loogiset operaatiot.
3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)
15. Lohkot.
3. Muuttujat ja operaatiot
7. Näytölle tulostaminen
Aakkosnumeerinen tieto
9. Aritmeettiset operaatiot
9. Aritmeettiset operaatiot
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Aakkosnumeerinen tieto
15. Lohkot.
7. Näytölle tulostaminen
6. Muuttujat ja Java.
13. Loogiset operaatiot.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

Johdatus ohjelmointiin – C kielen peruselementit Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)

C-kielen peruselementit D O Data Operaattorit

Mitä data on? – ”viipalointi” D Muuttujat Vakiot Muu (f)

Datan perustietotyypit – “suikalointi” D char int float double void Muisti

Yksittäinen data Tunnus = datan, funktion tms nimi (identifier) Tulee koostua kirjaimista, numeroista ja alaviivoista. Ensimmäinen merkki ei saa olla numero Isoilla ja pienillä kirjaimilla on merkitystä, Arvo on eri asia kuin arvo.

Muuttujat int paino (esittely) paino=90; (määrittely) paino RAM- Muisti (1GB)

Vakiot const int raja=80; raja Massa- Muisti (500GB) paino

2.7 Muuttujien alustus int vuosi=2008; char merkki=’M’;  tapahtuu aina tyyliin Tyyppi Muuttujan_nimi=Vakio

2.8 Vakiot Arvo ei muutu määrittelynsä jälkeen Voivat olla mitä tahansa tietotyyppiä (”suikaletta”); numero, teksti, nimi, kokonaisluku, vitsi, jne.

Operaattorit – neljä pääluokkaa O Operaatiot Aritmeettiset Vertailu Loogiset Bitti

Perusjuttu - sijoitusoperaattori Muuttujan_nimi = lauseke

Aritmeettiset operaattorit

Vertailuoperaattorit

Loogiset operaattorit

Bittioperaattorit