RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
© Jukka Harju, Viittausmuuttujat. © Jukka Harju, Viittaukset •Viittausmuuttuja sisältää tiedon siitä missä muistipaikassa olio.
Advertisements

JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
VBA –ohjelmoinnin perusteet
Luku 5 – Tietojen hakeminen sovelluksiin
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
Rakenteinen ohjelmointi
Taulukot: Array Taulukko Javassa pitää aina perustaa (new)
22. Taulukot.
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Yksinkertaiset graafiset syöttö- ja tulostustoiminnot.
OLIO-OHJELMOINTI PERUSTEET PERUSTIETOTYYPIT
Ehto- ja toistolauseet
Poikkeustenkäsittely  Mitä poikkeustenkäsittely tarkoittaa?  Poikkeuksen käsitteleminen  Poikkeusluokkien hierarkia  Poikkeuksen heittäminen 1.
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
1 Kertaus koetta varten oleellisista asioista Jukka Juslin.
7. Oliot ja viitteet.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
Visual Basic -ohjelmointi
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
11. Javan toistorakenteet
Ohjelmointia teknisille viestijöille
XNA peliohjelmointi. XNA Perustuu Microsoftin kehittämään.NET- arkkitehtuuriin ja C#-kieleen. XNA:lla tehdyt pelit toimivat Windows ja XBOX360-alustoilla.
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
22. Taulukot.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
2. Lisää Java-ohjelmoinnin alkeita
Visual Basic -ohjelmointi
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kontrollirakenteet laajemmin
Visual Basic -ohjelmointi
Javascript 2: Ohjelmointikielen ominaisuudet Jaana Holvikivi Metropolia.
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
14. Poikkeukset Sisällys Johdanto poikkeuksiin. Poikkeusten käsittely: − Poikkeusten käsittely paikallisesti. − Poikkeusten heittäminen. Exception.
Ohjausrakenteet Määräävät ohjelmakoodin suoritusjärjestyksen Ehtolause if – else on muotoa if (lauseke) lause1 else lause2 Jos lauseke on tosi, niin suoritetaan.
Olio-ohjelmoinista lyhyesti. 2.2 Sisällys Yleistä. Oliot ja luokat. Attribuutit. Olioiden esittely ja alustus. Rakentajat. Olion operaation kutsuminen.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
5. Kapselointi.
3. Olio-ohjelmoinista lyhyesti
8. Rekursio.
1. Omat operaatiot.
2. Taulukot.
While-toistolause while-lause on alkuehtoinen toistolause. Alkuehtoista toistolausetta käytettäessä järjestelmä päättelee ehtolausekkeen arvon ensin ja.
4. Komentoriviparametrit
7. Hyvä ohjelmointitapa..
3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)
Toisto Toistolausekkeet for, while(ehto){…} ja do {…} while(ehto)
10. Javan ohjausrakenteet
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Aakkosnumeerinen tieto
11. Javan valintarakenteet
12. Javan toistorakenteet
2. Taulukot.
12. Javan toistorakenteet
3. Komentoriviparametrit
8. Rekursio.
7. Hyvä ohjelmointitapa..
5. Aliohjelmien toteutus
Kontrollirakenteet laajemmin
12. Javan toistorakenteet
eli oliotiedostojen käsittely
Jakso 4 Aliohjelmien toteutus
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö

Aliohjelman rakenne string Yhdista(string sana1, string sana2) { string yhdiste = sana1 + sana2; return yhdiste; } paluu- arvon tyyppi nimi parametrit koodi

Aliohjelman kutsuminen // Alustetaan ensin merkkijonot string hei = "Hei "; string nimi = "Jussi"; // Kutsutaan Yhdista()-aliohjelmaa string tervehdys = Yhdista(hei, nimi); MessageDisplay.Add(tervehdys);

Ehtolauseen rakenne if ( EHTO ) { // Jos ehto toteutuu, tämä suoritetaan … }

Ehtolause 1/3 // Luetaan käyttäjän syöttämä luku string syote = ikkuna.InputBox.Text int luku = int.Parse(syote); // Tarkistetaan ehto if (luku == 1) { MessageDisplay.Add("Pariton"); } else if (luku == 2) { MessageDisplay.Add("Parillinen"); } else { MessageDisplay.Add "Ei hajua!?!"); }

Ehtolause 2/3 // Luetaan käyttäjän syöttämä luku string syote = ikkuna.InputBox.Text int luku = int.Parse(syote); // Tarkistetaan ehto if (luku % 2) { MessageDisplay.Add("Parillinen"); } else { MessageDisplay.Add("Pariton"); }

Ehtolause 3/3 // Luetaan käyttäjän syöttämä luku string syote = ikkuna.InputBox.Text int luku = int.Parse(syote); // Tarkistetaan if (luku > 2) { MessageDisplay.Add("Suurempi kuin 2"); } else if (luku != 2) { MessageDisplay.Add("Ei 2"); }

Silmukan rakenne for (int i = 0 ; i < luku ; i++ ) { // Toistettava koodi tähän … } alustus lopetusehto päivitys

Silmukka esimerkki // Luetaan käyttäjän syöttämä luku string syote = ikkuna.InputBox.Text; int luku = int.Parse(syote); // Luetellaan kaikki luvut siihen asti for (int i = 0 ; i < luku ; i++) { MessageDisplay.Add( i.ToString() ); }